Miten koira koulutetaan ajopuuhiin?

Miten kouluttaa?

Hei!

Olisin kiinnostunut aloittamaan koirani kanssa jonkinlaisen ajoharrastuksen ja saadaan tutultamme harjoituksiin heti tarvittavat välineet kunhan vain hakee. Koira ei ole ajokoira, vaan saksanpaimenkoira.
Tyttö on tosi iso, lihaksikas ja vahva ja tottelee hyvin, mutta miten koulutuksen alku?
Asiassa mättää siis se, että tyttö ei osaa kääntyä käskystä oikeaan, eikä vasempaan, eikä osaa myöskään lähteä käskystä eteenpäin, mutta vauhtia kyllä riittää kun juoksee sen kanssa. Tyttö tykkää juoksemisesta ja näyttää nauttivan siitä paljon, mutta ei lähde ihmisen seurassa juoksemaan kun vain siten, että joku juoksee rinnalla.
En tahdo inhottavia vastauksia, vaan tärkeitä neuvoja ;)
Toistan vielä että koira on peruskäskyistä muihin käskyihin koulutettu, mutta tämä pitäisi nyt oppia!

4

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko perää?

      jaa-a.... Enpä ole ikinä kuullut sakemanneja ajohommissa..... Ota toinen koira......?

    • i<3dog

      Tarkoitus ei ole ihan ajo ajoa, vaan pikkuista hauskanpitoa koiran kesken.
      Kysymys onko perää? Eihän sitä koskaan tiedä.

    • Waltterin emäntä

      En oikein ymmärtänyt tätä viestiä. Siis pitäisikö sen sakemannin ajaa takaa jotain? Mitä välineitä olet saamassa siihen hommaan, ajokoirahan tarvitsee ajamiseen käpälät alleen... Jos jotain metsästykseen viittaavaa tarkoitat, niin siihen pitää olla lupa, eli sinulla tulee olla metsästäjän tutkinto suoritettuna. Koiran rodun huomioon ottaen, oletko ajatellut että hankkisit koiralle valjaat ja opettaisit sen vetämään? Pulkkaa, potkukelkkaa... Omat ajokit ovat vetäneet valjailla potkukelkkaa, hiihtäjää, kickbikea ja se on tosi mukavaa menoa. Siinä (ainakin meillä) koira saa itse määrätä vauhdin eli mennä oman kunnon mukaan, samoin saa pysähtyä aina kun siltä tuntuu. Kun koira on ollut pantaan kiinnitetyssä talutushihnassa, silloin ei saa vetää. Tämä on täysin opetettavissa oleva asia, sakemannille varmasti helpompi kuin ajokoiralle.

    • hauskatyppijostain

      Laita vaan rusakon tai jäniksen jälille niin varmana lähtee niitä seuraamaan ja ajon pitäisi alkaa. Mulla on porokoiran ja karhukoiran sekotus ja ajaa jänistä hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe