Ongelma on seuraavanlainen: Aloimme seurustella mieheni kanssa tilanteessa, jossa minulla oli koira. Miehellä oli aiemmin kokemusta vain muutamasta koirasta, "päävastuuta" hän ei ole koirasta koskaan kantanut. Mies tykästyi koirastani ja mm. ulkoilutti ja ruokki sen jos oli ennen minua työpäivänä kotona. Olin aina haaveillut toisesta koirasta, sen hetkinen asuntomme oli pieni, joten toinen koira oli ollut vain tulevaisuuden suunnitelmissani (jo ennen miestäni).
Muutimme suurempaan asuntoon n. 3 vuoden seurustelun jälkeen. Tässä vaiheessa toisen koiran ottaminen oli minun puheissani tasoa "sitten jossain vaiheessa, ei välttämättä edes tämän nykyisen koiran elinaikana", kyse ei ollut mieheni painostamisesta. Mieheni otti asian itse puheeksi, hän haluaa toisen koiran. Varmistelin asiaa useaan kertaan, pidemmän aikaa. Kyselin, jos eroaisimme tai sattuisin vaikka kuolemaan, haluaisiko hän silti koiran (= tahdothan sen muustakin syystä kuin vain miellyttääksesi minua). Kyllä, hän halusi.
Pennun tultua tilanne vaati opettelua kummaltakin, olihan meillä uusi perheenjäsen johon piti tutustua. Vastuu koiran hoidosta on jäänyt minulle. Olen antanut mieheni touhuta ja lenkittää pentua yksin, jotta heille muodostuisi suhde toisiinsa. Olen myös pyytänyt mieheni lenkille mukaan, jotta hän näkee kuinka opetan pentua kulkemaan nätisti hihnassa jne.
Tällä hetkellä pentu on 6 kk ja mieheni hoitaa pentua vain kun on pakko. Lenkiltä hän tulee 20 minuutin jälkeen takaisin ja sanoo että menee hermot kun koira ei tottele ollenkaan. Hän kai osittain pelkää, ahdistuu omasta epävarmuudestaan, ei halua kysyä minulta neuvoa eikä osaa etsiä neuvoa mistään muualtakaan. Pentukurssia jne olen ehdottanut hänelle ja pennulle, hänen mielestään se on turhaa kun osaanhan minä sen kouluttaa. Minulla pentu toimii hyvin, ahdistaa vaan kun haluaisin myös mieheni nauttivan pennusta yhtäpaljon kuin minäkin nautin. Miehellä on lapsi edellisestä liitostaan ja sen kanssa homma pelaa - jonkinlaisia kasvatustaitoja / pitkäpinnaisuutta siis pitäisi olla??
Millä miehen saa osallistumaan?
Mies perui puheensa
8
351
Vastaukset
- Järkevä vaihtoehto
Ota ero ja ota uusi mies
- ++++
Et saa miestäsi kiinnostumaan . Hän ei ole kiinnostunut koirasta joten ainut vaihtoehto on että hoidat koiran itse tai myyt pennun koska tuskimpa haluat miestäkään vaihtoon pistää ?
Itse hoidan meillä koirat 99% ja en voisi edes kuvitella että mies niiden kanssa lenkille lähtisi :D - Koirallinen.
Hoida ja kouluta koira itse. Anna miehen nauttua koirasta miehen omilla ehdoilla, älä vaadi häneltä mitään koirasta huolehtimiseen liittyvää, vaan anna hänelle tilaa olla koiran kanssa silloin kun hän on sillä tuulella. Tämä on myös koiran kannalta parasta, sillä koira kyllä vaistoaa, ellei joku ole aidosti sitä mitä yrittää esittää.
Uskon, että miehesikin nauttii tilanteesta eniten, kun saa vapauden olla oma itsensä, eikä tarvi tuntea syyllisyyttä osallistumattomuudesta. - weppen
Jos osaat kouluttaa pennun, hoida sinä se homma. Sitten kun se jo osaa käyttäytyä, mies varmasti ilahtuu sen seurasta ja ottaa vastuutakin. Niin meillä toimittiin, ja nyt mies ja koira ovat parhaat kaverit. Tuskin olisi onnistunut jos olisi jäänyt miehen koulutettavaksi. Ei vaan suju kaikilta.
- koiraparkasi
Kumpi on tärkeämpi koirat vai mies?
Koirat kärsivät kai ymmärrät? Arvannet miten miehesi kohtelee koiria kun et näe? Luuletko koiriesi elämän olevan kivaa?
Luulisi koiraihmisen osaavan ajatella itsekkin. Tietysti, jos koirilla ei ole väliä, niin annat saman menon jatkua. ^Ääliö heti uskoo kaikken pahinta miehestä.
- Samira52
Kaikista ei valitettavasti ole koiran kouluttajiksi vaikka "tykkäisivätkin" koirasta. Kaikki eivät myöskään tiedosta tätä ennenkuin se pentu on siinä opetettavana. Onneksi - teidän tapauksessanne - sinulla itselläsi on nämä taidot joten koiralla ei ole hätää jos otat itse päävastuun sen opettamisesta. Mies voi ehkä huolehtia enemmän siitä jo valmiiksi koulutetusta koirasta - vai mitä luulet - onnistuuko? Valitettavasti (koiran kannalta) tätä tapahtuu myös yhden omistajan perheissä ja pentu saa kärsiä siitä. En sinuna luovuttaisi vielä kummankaan - sen enempää miehen kuin koirankaan - kanssa vaan yrittäisin saada miehen mukaan katsomaan sivusta koiran koulutusta ja olemaan muuten koiran kanssa yhdessä vaikka itse hoitaisitkin koulutuksen - ainakin pääosin. Tosin pentu tuskin hyväksyy miestä lauman johtajaksi ellei hänkin osallistu, mutta ehkä asia hoituu myöhemmin. Kaikki ei ole menetettyä vaikka pentukausi onkin ohi! Vaikka pennuille on helpointa opettaa säännöt niin kyllä aikuisempikin koira oppii. Onnea eteenpäin!
- Mies perui puheensa
Kiitos kommenteista!
Luotan mieheeni - hän ei ole koirien vihaaja, pelkästään kokematon. Ja koiratkin selvästi luottavat mieheeni, joten tuskin mitään kamalaa on kotona minun poissa ollessa sattunut. Koulutan pennun itse, se on minulle kuitenkin tosi nautinnollista puuhaa ja yksittäiset hihnalenkit "ei niin tarkan opettajan" kanssa tuskin pilaa koko pennun oppimisprosessia, ei ole näköjään ainakaan tähän 6 kk ikään mennessä pilanneet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?863609- 252056
- 1951971
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871444PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431414Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891147Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo131034- 841001
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.29935Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha69867