Tampereen kaupungin sijaisvanhemmat

uusi

Minkälaista on ollut ja toimiiko hommat? Voitteko suositella vai kannattaako kääntyä muualle? Kova pula heillä on perhehoitajista.

16

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko ketään?

      Minuakin kiinnostaa tämä, joten eikö täällä ole tosiaan Tampereen perhehoitajia?

      • Eräs sijari

        Täällä on yksi Tampereen kaupungin sijaisvanhempi. Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa sijoittajasta. Kivat sossut ja hoitavat asiat hyvin. Olen ollut 7 vuotta Tampereen sijaisvanhempi. Yhteensä 4 lasta Tampereelta sijoituksessa. Yhden lapsen olen luovuttanut omille vanhemmille. Senkin kaupunki hoiti hienosti lasta kuunnellen ja hänen tahtiin mennen. Suosittelen Tamperetta muillekin.


      • toinen sijari
        Eräs sijari kirjoitti:

        Täällä on yksi Tampereen kaupungin sijaisvanhempi. Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa sijoittajasta. Kivat sossut ja hoitavat asiat hyvin. Olen ollut 7 vuotta Tampereen sijaisvanhempi. Yhteensä 4 lasta Tampereelta sijoituksessa. Yhden lapsen olen luovuttanut omille vanhemmille. Senkin kaupunki hoiti hienosti lasta kuunnellen ja hänen tahtiin mennen. Suosittelen Tamperetta muillekin.

        Ai jaa? no kun me olemme kuulleet ihan päinvastaista palautetta, usealtakin eri perheeltä liiton tilaisuudessa. Meitä oikein kehoitettiin olla tekemättä mitään Tampereen kanssa. Itse otin netistä vähän selvää ja yllätyin sitä hallinto-oikeuden päätösten määrää jotka liittyy Tampereen sosiaalipuolen lastensuojeluun ja niiden osastoon luotsiin.


      • kokemustapiisaa

        Älä Tampereelta. Mistä muualta tahansa.


    • Aikuistunut

      Jos harkitset moista mene Pelan koulutustilaisuuteen ja illalla kysele tilanteista. Pelan koulutustilaisuuksissa on sen alueet siaisperheitä.
      Sama muuallakin. Olen ollut yli 20 vuotta perhehoitajana ja kaikki toimii oman edun mukaisesti (sosiialitoimi / sos. työntekiät). Koulutustilaisuuksissa kuuli karmeita tarinoita. En olisi lähtenyt jos olisin tiennyt mitä tuo tullessaan.

    • suosittelen

      Näiden viiden vuoden aikana kaikki meidän perheen asia on hoidettu Tampereella hyvin.

    • kokemustapiisaa

      Jos sijaisperhe ei toimi juuri kuten sossut haluaa, niin vaikeuksia tulee roppakaupalla. Tampereella muuten eniten riitatapauksia hallinto-oikeudessa. Et voi luottaa Tampereen sossuun jos sinulla on vaikeahoitoinen lapsi. Jos saat ihan ok lapsen jolla vain ihan vähän kouluvaikeuksia ym. mitä normilapsillakin niin silloin sossut kilttejä. Ota vaikeahoitoinen niin et saa muuta kuin tapella lapsen oikeuksista ja siitä että lapsi tarvitsee apua ja parhaassa tapauksessa saat vielä syyn lapsen ongelmiin.
      Minun olisi pitänyt viedä 2v lapsi katsomaan kun mummo kuolee. Tässä pieni esim. mitä kaikkea sossut yrittää vaatia.

      • Ex-sijari

        Herätkää sijaisvanhemmat!!! Tämähän on elävä esimerkki siitä, miten hatarin perustein huostaanottoja tehdään. Eli sijaisvanhempi(kin) on joutunut TAISTELEMAAN LAPSEN OIKEUDESTA PERUSPALVELUIHIN. Samaa valittavat näiden lasten ihan oikeat vanhemmat, joilta lapset sitten riistetään ja sijoitetaan johonkin ankeaan laitokseen, törkeän kalliiseen ja törkeän heikkolaatuiseen yksityiseen "perhekotiin" tai sijaisperheeseen. Sijaisperhe on sitten täsmälleen samojen ongelmien edessä; apua ei heru mistään lapselle. Tällöinhän ongelma ei ole ollut lapsi tai hänen biologinen perheensä, vaan viranomaisten mielivalta ja toimimattomat peruspalvelut. Esim. psykiatrista hoitoa tarvitseva lapsi ja perheensä jätetään vaille apua, pulmien annetaan kärjistyä ja lopulta apuun kiiruhtaa lastensuojelusossu tympeine, kaiken kritiikin yläpuolelle asettuvine ämmineen. Sijaisperheeltä toivottaisiin sossussa, että osaavat pitää suunsa supussa, mutta jos sijaisperhe toimii lapsen etua ajatellen ja moraalisesti, ei suosiota heru.

        Itse lopetin sijaisperhekokeilun heti, kun huomasin, millä tolalla asiat ovat. Ei toisten hädällä saa tehdä bisnestä. Rakkautta lapsiin voi toteuttaa muillakin tavoin, esim. vapaaehtoisjärjestöjen avulla. Minun tarkoitukseni ei tosin ollutkaan saada sijaishuollon kautta itselleni lapsia korvaamaan tyhjää syliä, mikä tuntuu monen sijaisvanhemman kohdalla olevan tilanne. Tällaisen toiminnan moraalista en viitsi lausua mielipidettäni.


    • luonnon lapsi

      Ei lapsi pelkää kuolemaa, jos et sinä pelkää. Eikä myöskään elämää, jos et sinä pelkää.

      • kokemustapiisaa

        Oletko todella sitä mieltä että traumasoituneelle lapselle olisi hyväksi nähdä kuolema.
        Ja synnytys ja mitä kaikkea tässä luonnon kulussa onkaan. No ehkä se sitten on niin. Miksikähän lapsi sitten traumasitoituu esim. kun on jätetty yksin yöt, jätetty ilman ruokaa ja hoivaa. Onhan maailmassa paljon nälkää ja pahoinpitelyä. En minä pelkää elämää. Mutta olen sitä mielät että kaikkea ei tarvitse heti pienenä kokea. Kyllä esim kuolemaa pääsee vanhempanakin näkemään. Ja synnytyksiä jne.. Ei kaikkea kun ei ole ymmärrystä edes omaa itseään lapsella käsitellä. Tässä tämä pointti.


    • tätä mieltä olen

      Ensinnä nuo "pidetty pelkästään pinnasängyssä" jne. ovat suurelta osaltaan legendaa ja näitä juttuja liikkuu kuulopuheina ympäriinsä sijaisvanhempien keskuudessa (kukaan ei oikeasti ole nähnyt ikkunan takana, että se lapsi on ollut vain pinnasängyssä).

      Jokaiselle ihmiselle on arvokas kokemus saada jakaa lähiomaisen kuolema. Se tuo tunnetta kuulumisesta johonkin ja että minua pienintäkään ei ole unohdettu. Joka tapauksessa tuon 2 -vuotiaan kanssa - mikäli mummu on kuulunut elämään - tulee mummun poismeno käsitellä. Tuskin sossu tai lapsen vanhempi on tarkoittanut, että 2 vuotias on mummon kuolimnvuoteella odottamassa mummun kuolemaa, vaan että lapsi on mukana jättämässä jäähyväiset mummulle muiden mukana (mikäli tilanne ei ole jotenkin hyvin erityinen,kuten mummu esim. loukkaantunut onnettomuudessa).

      En tiedä 2 vuotiaan traumojen laatua, mutta en usko niiden haittaavan / lisääntyvän siitä, että lapsi jättää tutulle mummulleen hyvästit. Näin lapsi oppii muiden mukana suhtautumaan luonnollisesti maallisen vaelluksen päättymiseen ja siihen, että on osa suurempaa ketjua - vaikkakin elämä ei ole mennyt vanhempien ja lapsen omien toiveiden mukaisesti. Katsos, "epäonnistuneillakin" ihmisillä on oiekus suruun ja sukuyhteyteen.

      • kokemustapiisaa

        Oletteko koskaan nähneet keuhkosyöpäihmistä viimehetkillä???Tiedättekö todellakaan millainen näky se on aikuistenkin silmin?? Tuskinpa olette nähneet. Ajattelette kuolemaa vain ihan tavallisena tapahtumana. Ei se kuulkaa nyt niin simppeliä ole. Ja nimenomaan viimehetkeen olisi lapsi pitänyt viedä. Kun viimehetkestä oli kyse. Ei sairaalakäynnistä.
        Kuka on epäonnistunut ihminen. ?? Kyllä sitä voi lapsi surra hauatajaisissakin läheisten mukana. . Ei välttämättä katsomassa tukehtumista. .


    • 8k8

      Tampereella on ainakin yks aivan P-aska sijaisperhe.. Olin sielä kuukauden ja lähdin. Älkää ihmeessä laittako ketään Aitoniemeen sijaisperheeseen!!
      Mitään et saa tehdä,mihinkään et saa lähteä,jos et tee kaikkea samalla siunaaman sekunnilla nini sitten ei tarvitse tehdä ollenkaan. Niin ja luvattiin kuunnella mutta kun yritti kertoa syyn miks pitäis päästä näkemään kavereita niin vastaus oli "mä en nää mitään syytä miks lähtisit,pysy "kotona".." Että melkeinpä kuukauden olin vaan mettän keskellä kunnes hajos pää ja lähdin koirani kans meneen. Että kiitos vaan Eteläisen lastensuojelun piiri......

      • hyv pääsiäistä!

        Ensin kysytään siis että miksi haluat tavata kavereita, niin sinun vastausta ei kuunnella? Oisko ollut mahdollista pyytää kavereita tai kaveri "kotiin"? Ystävät on hurjan tärkeitä nuorelle, vanhempien ja "vanhempien" pitää kunnioittaa lapsen ystäviä ja vaikka järjestää yhteinen lomakin niin, että nuoren ystävä voisi tulla vaikka mökille mukaan. Sillai "siviilissä" toimitaan, eli hyvä voidaan laittaa kiertämään. Esim ohjaamalla nuoren ystäviä asiallisesti -jos siis on edes tarve.

        Tällä tavalla kuultuna syntyy kuva, että sinuun ei luotettu...Luottamus kuuluu hyviin tapoihin ja kuulolla oleminen on aikuisen tehtävä. -ei suinkaan sanelu.

        Kai sulla on nyt ok paikka missä on hyvä olla?


    • 8k8

      En tiedä luotettiinko ja miks ei olisi luotettu. En ikinä ole tehny mitään "pahaa" esim.ryypännyt pitkin kaupunkia ja joutunut poliisien yms kanssa tekemisiin.
      Päinvastoin,mulla on koira josta pidän hyvää huolta ja siihen ne rahat menee. Ja liikkumista ei ollut mitään syytä rajoittaan.

      Juu nyt on oma asunto,sossut kerrankin kuunteli mun toiveita. Täällä asustellaan kahden koirani kanssa ja hyvin menee. :)

    • aikuisten laatu

      Sijaispereen tai lastensuojelulaitoksen laatu on riippuvainen juuri niistä aikuisista, jotka kyseisen paikan toimintaa pyörittää. Ei ole mitään hyvää perhehoitoa ja huonoa laitoshoitoa, kuten esim. PERHEHOITOLIITTO valehtelee. Sijaisperhe voi olla suuri henkisen väkivallaan tyyssija ja laitos hyvä paikka - riippuen ko. paikan ihmisten eettisestä valveutuneisuudesta yms. Eikös se ollut niin, että Jonne Aron viihtyi oikein hyvin lastenkodissa, kun taas hänen pikkuveljensä kärsi sijaisperheessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe