Green card haastattelu helsingissä!

Missisippi80

Eli jos nyt joku vois mulle hieman kertoa jos tietää. Olemme menossa maaliskuussa amerikan suurlähetystöön helsinkiin green card haastatteluun. Mitähän mahtavat siellä kysellä ja pääseekö koko perhe kerralla sinne haastattelu huoneeseen vai joutuuko yksitellen menemään? Mietin vain sitä että jos nyt en osaa vastata tai en ymmärrä jotain kysymystä minkä konsulaatti kysyy niin voinko mieheltäni kysyä apua? Asiallisia vastauksia kiitos eikä mitään turhanpäiväistä kettuilua.

Ja lopuksi vielä että mikäli haastattelu menee hyvin niin saako siellä heti tietää saako sen green cardin vai ei.?

10

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudisraivaaja

      Olin viime kesänä haastattatelussa. Ei siellä mitään erillisiä haastatteluhueneita ole. Haastattelu tapahtuu luukulla lasin läpi ja yhdessä koko perhe ollaan siinä (lapsista en tosin tiedä kun meillä ei ollut niitä). Kysymykset voi vaikka tulkata miehesi, jos et ymmärrä niitä.

      Siellä joutuu käymään kolmella eri luukulla, joissa paperit otetaan ekalla, toisella otetaan sormenjäljet ja kolmannella haastatellaan. Aikaa meillä meni vajaa tunti.

      Meidän haastattelu oli viiden minuutin mittainen ja kysymykset oli näitä: Miksi haluat muuttaa yhdysvaltoihin? Oletko asunut muualla kuin Suomessa? Mihin päin aiot muuttaa? Mitä aiot tehdä siellä? Millä elät kun sinulla ei ole vielä työpaikkaa? Kerroin, että säästöillä ja näytin pankin tiliotteet. Lopuksi virkailija kertoi, että kaikki on kunnossa ja viisumit tulevat 2-3 kolmen viikon päästä. Tosin ilmoittivat sitten saman päivän aikana sähköpostilla, että voin hakea viisumit.

      • Missisippi80

        Ok kiitos sulle. Oliko virkailija suomalinen vai amerikkalainen? Itse kun soitin ja pyysin että tapaamista siirretään kun ei keretä käymään muuten lääkärin tarkastuksessa niin sanoivat että haastattelija on amerikkalainen ja puhekieli on siis englanti. Ja luvat maksaa joka hempalta 819dollaria eli noin 2600 euroa koko perheeltä 4hlö... Ja siis saako haastattelun lopussa tietää saako sen luvan vai pitääkö jännittää että meneekö rahat hukkaan vai ei?


      • uudisraivaaja
        Missisippi80 kirjoitti:

        Ok kiitos sulle. Oliko virkailija suomalinen vai amerikkalainen? Itse kun soitin ja pyysin että tapaamista siirretään kun ei keretä käymään muuten lääkärin tarkastuksessa niin sanoivat että haastattelija on amerikkalainen ja puhekieli on siis englanti. Ja luvat maksaa joka hempalta 819dollaria eli noin 2600 euroa koko perheeltä 4hlö... Ja siis saako haastattelun lopussa tietää saako sen luvan vai pitääkö jännittää että meneekö rahat hukkaan vai ei?

        Meillä suomalainen virkailija otti paperit vastaan ja amerikkalainen virkailija hoiti sormenjäljet sekä haastattelun. Meille ainakin kerrottiin heti haastattelun lopussa, että saadaan viisumit ja luulisin, että tämä on normaali käytäntö. Ihan läpihuutojuttuhan toi on, jos teillä on esittää työtarjous USA:sta tai rahaa pankkitililä elämiseen ennen työn saantia USA:ssa.. Tietysti myös muut vaadittavat todistukset on oltava. Joo kallistahan tuo on ja ei se lääkärintarkastuskaan mikään halpa ole, lähemmäs 400 € / hlö..


      • henrica80
        Missisippi80 kirjoitti:

        Ok kiitos sulle. Oliko virkailija suomalinen vai amerikkalainen? Itse kun soitin ja pyysin että tapaamista siirretään kun ei keretä käymään muuten lääkärin tarkastuksessa niin sanoivat että haastattelija on amerikkalainen ja puhekieli on siis englanti. Ja luvat maksaa joka hempalta 819dollaria eli noin 2600 euroa koko perheeltä 4hlö... Ja siis saako haastattelun lopussa tietää saako sen luvan vai pitääkö jännittää että meneekö rahat hukkaan vai ei?

        Missisippi80, did you get the visa, we have our interview next week and we are so nervous, tell us your experience. Kiitos


    • haastateltu

      Kannattaa selata palstaa taaksepäin, sillä tätä asiaa on käsitelty monessa ketjussa. Esimerkiksi seuraavassa:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9639651

      Tosiaan haastattelu tapahtuu lasiluukulla eikä erillisessä huoneessa. Kysymykset ovat ihan simppeleitä ja ne voivat koskea esimerkiksi sinne toimittamianne papereita. Tälläisillä cross-check -tyyppisillä kysymyksillä tarkastetaan, että puhutte yhtä papereidenne kanssa. Kysymykset voivat olla vaikkapa tyyliä "minä vuonna valmistuit lukiosta?" tms. Lisäksi he kysyvät muuttoa koskevia kysymyksiä, kuten milloin muutatte, minne muutatte, mitä aiotte tehdä USA:ssa, jne.

      Voititte ilmeisesti DV Lotteryssa? Periaatteessa suurin osa kysymyksistä osoitetaan voittajalle, eikä koko perheelle. Voittajan pitää pystyä vastaamaan niihin, mutta ne eivät ole rakettitiedettä. Luonnollisesti puoliso joutuu vastaamaan omia paprujaan koskeviin kysymyksiin yksinään, mutta esimerkiksi muuttoa koskevissa kysymyksissä voitte yrittää vastata yhdessä. Jos haastattelija jostain syystä ei halua, että toinen vastaa voittajan puolesta, niin kyllä hän sanoo sen ääneen. Sitä ei kannata pelätä.

      Saatte tietää heti haastattelun jälkeen miten kävi. Jos olette voittaneet DV Lotteryssa, toimittaneet kaikki vaaditut paperit sinne, täytätte perusehdot ja käyttäytyneet haastattelussa asiallisesti, niin saatte green cardit. Ette kuitenkaan saa korttia suoraan käteen, vaan asia menee niin, että joudutte jättämään passinne lähetystöön. Saatte ne takaisin viikon sisällä varustettuna 1 vuoden pituisella DV-viisumilla. Sen jälkeen kun käytte kyseisellä viisumilla ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa, niin viisumi validoidaan lyömällä leima siihen. Samalla joudutte maahanmuuttotarkastukseen.

      Teillä on haastattelun jälkeen 6 kk aikaa validoida viisumi. Tämä tapahtuu siis käymällä Yhdysvalloissa tai muuttamalla sinne. Jos ette pysty muuttamaan niin nopeasti, niin sitten käytte vain jossain vaiheessa 6 kk sisällä (mieluummin loppupäässä) maassa leimaamassa viisumit ja palaatte Suomeen valmistelemaan muuttoa. Olisi kyllä erittäin hyvä muuttaa vuoden sisään haastattelusta. Varsinaiset Geen Cardit lähetetään myöhemmin (noin 1 kk sisällä validoinnista/maahantulotarkastuksesta) Yhdysvalloissa sijaitsevaan, maahantulotarkastuksessa antamaanne osoitteeseen. Saatte postitse myös sosiaaliturvatunnuksenne.

      • uudisraivaaja

        > Varsinaiset Geen Cardit lähetetään myöhemmin (noin 1 kk sisällä
        > validoinnista/maahantulotarkastuksesta) Yhdysvalloissa sijaitsevaan,
        > maahantulotarkastuksessa antamaanne osoitteeseen. Saatte postitse
        > myös sosiaaliturvatunnuksenne.

        Green Cardit tuli kyllä kuukauden päästä, mutta sosiaaliturva-korttia ei tullut, vaikka olimme ruksineet kohdan hakemuksessa. Kannattaa siis varautua, että sen joutuu hakemaan erikseen.


    • Missisippi80

      Mitä tuossa maahan muutto tarkastuksessa tehdään amerikassa..? eli voiko ne siellä ameriikan maassa vielä eväätä meidän kortin jos se on suomessa jo päätetty antaa meille. Kiitos ihan hirveästi teille vastanneille että tuli fiksuja vastauksia eikä sellaisia haista vaan itse vastauksia... Kiitos

      Kokemusta ei ole amerikkaan muutosta mutta canadassa asuttiin pari vuotta ja tämä erkanee siitä eli kaikki menee ihan erinlaittis kuin sinne muuttaessa. Siksi kysyn neuvoa täältä ja sen myös sain =)

      Missä päin te vastaajat asustelette.? itse ollaan meinattu jos ja kun saadaan se green card niin muutettais mississippiin gulfportiin.

      • uudisraivaaja

        Maahantulotarkastuksessa mennään samaan jonoon turistien kanssa, jossa normaali maahantulotarkastus sisältäen sormenjäljet ja valokuvan. Kun tämä on läpäisty haetaan matkalaukut ja mennään eri tiskille, missä otetaan vielä peukalonjälki ja nimikirjoitus Creen Cardia varten. Sen jälkeen mennään normaalisti tullin läpi.

        En kyllä keksi millä perusteella rajaviranomaiset voisivat evätä luvan siellä rajalla. Ehkä jos valehtelee niille tai salakuljettaa jotain.

        Itse asun vielä Suomessa. Jos olet asunut Kanadassa pari vuotta, niin ei sinulla varmaan ole vaikeuksia ymmärtää virkailijaa haastattelussa, jollet sitten ranskaa ole puhunut siellä. Tsemppiä haastatteluun!


      • haastateltu
        uudisraivaaja kirjoitti:

        Maahantulotarkastuksessa mennään samaan jonoon turistien kanssa, jossa normaali maahantulotarkastus sisältäen sormenjäljet ja valokuvan. Kun tämä on läpäisty haetaan matkalaukut ja mennään eri tiskille, missä otetaan vielä peukalonjälki ja nimikirjoitus Creen Cardia varten. Sen jälkeen mennään normaalisti tullin läpi.

        En kyllä keksi millä perusteella rajaviranomaiset voisivat evätä luvan siellä rajalla. Ehkä jos valehtelee niille tai salakuljettaa jotain.

        Itse asun vielä Suomessa. Jos olet asunut Kanadassa pari vuotta, niin ei sinulla varmaan ole vaikeuksia ymmärtää virkailijaa haastattelussa, jollet sitten ranskaa ole puhunut siellä. Tsemppiä haastatteluun!

        Tuohon jatkeena vielä se, että maahantulotarkastuksessa annetaan viranomaisille kirjekuori, jossa on mm. lääkärintarkastuksessa saadut röntgenkuvat. Kirjekuori on sinetöity, eikä sitä saa mennä avaamaan itse. Viranomainen avaa kuoren ja tsekkaa paperit.

        Meillä kysyttiin cross-check -tyyppisiä kysymyksiä vielä siinäkin yhteydessä, joilla varmistettiin, että on aivan varmasti oikea henkilö kyseessä. Valitsimme itse DV-viisumin validointiin pienen ja syrjäisen lentokentän, jossa oli vähän ihmisiä, niin ei tarvinnut jonottaa kauaa.

        Tuossa yhteydessä voitte ja kannattaa vielä päivittää mahdolliset pienet virheet sekä osoitteen, jonne Green Card tullaan lähettämään. Osoitteen pitää olla Yhdysvalloissa. Virheitä saattaa olla papruissa, koska viranomainen on tehnyt tietoja järjestelmään näpytellessään virheen. Koska viranomainen ei ota mitään vastuuta virheistään, niin suosittelen lukemaan paprut läpi tarkkaan.

        Jos teillä on voimassa oleva DV-viisumi jolla tulette maahan, niin ei sen jälkeen enää Green Card jää saamatta. Tai no, periaatteessa viranomainen voi ottaa ihan milloin vain viisumin/Green Cardin pois, mutta siihen on jokin perusteltu syy. Sellainen olisi esimerkiksi se, että muutatte pois Yhdysvalloista yli vuodeksi hakematta re-entry permitiä.

        Tämä on syy, miksi DV-validoinnin saannin jälkeen kannattaa pyrkiä muuttamaan maahan mahdollisimman pian. Joitain kuukausia menee ihan helposti selittämällä, mutta mitä pidemmäksi muutto Yhdysvaltoihin lykkääntyy, sitä enemmän saa selitellä ja todistella USA-sidoksiaan. Jos ette nimittäin asu Yhdysvalloissa, niin teillä ei ole syytä pitää green cardia.

        Kannattaa vilkaista esim. seuraava linkki, jossa lyhyesti yleisiä kysymyksiä ja vinkkejä:

        http://www.immihelp.com/greencard/retain-greencard.html

        Kielen puolesta ei kannata pelätä, koska täällä on paljon ihmisiä, jotka puhuvat englantia aivan törkeän huonosti. Varsinkin jos teillä on takana kokemusta Kanadasta, niin ei tule mitään ongelmia. Varautukaa kuitenkin siihen, että tämä maa ja sen yhteiskuntajärjestelmä on totaalisesti erilainen kuin Kanadassa.

        Itse asun Yhdysvaltain länsirannikolla.


    • NykkiijaLosii

      amerikan suurlähetystöön helsinkiin, jota ennen canadassa.

      V*ttu, mikä juntti tuo aloittaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe