heippa!
Kysyisin, onko kellään kokemusta samanlaisesta asiasta, kuin meillä nyt.
Meillä siis tyttö 8kk joka oppi kääntymään pari päivää ennenkuin täytti 6kk.
Istuu jo tuetta lattialla, mutta varalta oltava joko tyynyjä takana ja sivuilla tai joku (esim minä) varmistamassa. Sen verran huteraa. Syöttötuolissa osaa myöskin istua.
Myös seisominen tukea vasten luonnistuu, kunhan joku on koko ajan takana varmistamassa, sen verran huteraa on. Jonkin verran osaa myös jo kävellä tukea vasten.
Tyttö ei kuitenkaan liiku eteen päin- ei millään tekniikalla.
Taakse päin ja akselinsa ympäri osaa liikkua, mutta peruuttamistaan ei ilmeisestikään itse hoksaa =)
Konttausasentoon osaa myös mennä.
En ole ollut huolissani, kunnes vasta nyt. 7kk iässä tyttö lopetti mahalleen kääntymisen, näytti unohtavan sen. No, oppi kääntymisen kuitenkin aika pian uudelleen. Mahallaan ei kauaa viihdy kun ei millään pääse eteenpäin. En tosiaankaan ole siitä heti syliin nostanut, vaan antanut tytön olla lattialla ja paljon lattialla pidänkin.
Nyt tyttö on tehnyt taas lakon kääntymisessä! Selvästikin osaa sen, mutta ei vain halua. Luulen sen johtuvan siitä, että häntä tympii se mahallaan olo kun mihinkään ei pääse. Sitä kun yrittää houkutella kääntymään vaikkapa jollain lelulla niin seuraa vain lelua päätään kääntelemällä, mutta kääntyä ei ole aikomassa. Jos "pakotan" kääntymään, eli alan vähän niinkuin kääntämään tyttöä, pyörähtää sitten mutta heti alkaa kitinä. Ei minkäänlaista yritystä tehdä mitään muuta kuin vaatia syliin tai istumaan pääsyä.
En painosta tyttöä taikka muutenkaa koita väkisin treenata, ihan ajallaan saa oppia, mutta tuo että ei enää haluta kääntyä ei ole hyvä mielestäni. Kuinka ikinä oppii liikkumaan eteenpäin kun ei haluta olla vatsallaan?
vauva 8kk
9
2836
Vastaukset
- kylläsesiitä
Hei! Minusta ei ole mitään huolta. Ystävälläni oli samanlainen vauva (kääntymisen osasi muttei paljoa kääntyillyt koska halunnut olla vatsallaan). N.9kk sitten lähti konttaamaan istualtansa. Eli istumisesta lähti konttausasentoon ja siitä liikkeelle. Ei sitä tarvitse vatsalta tehdä.
Neuvola uhkaili jo fysioterapialla tätä ystäväni vauvaa mutta ystäväni loukkaantui siitä koska toinenkin hänen lapsistaan oli jättänyt vatsalla köllimisen väliin kokonaan. Kyllä sinunkin vauvasi lähtee pian liikkeelle.- jOHANNNN on
Neuvola uhkaili fysioterapialla? En tietysti tiedä YHTÄÄN mitä sanoja on käytetty ystäväsi kohdalla, mutta yleensä neuvola tarjoaa tiettyjen terveydenhoitajasta riippumattomien asiantuntijoiden laatimien kriteerien perusteella mahdollisuutta fysioterapeutin arviokäyntiin, jonka perusteella lapsi tai perhe voisi tarvittaessa saada vinkkejä ja käyntejä lapsen motorisen kehityksen tukemiseksi.
- kakkonen
Nimenomaan uhkaili "kun vauvaa on näköjään pidetty vaan sitterissä".
- nappulainen8kk
Kylläpä ne on jossain herkässä laittamassa fysioterapiaan. Just oon kuullu että jossain paikkakunnilla jos ei 8kk ikäinen liiku eteenpäin niin ovat fysioterapeutille laittamassa. Ei täällä kyllä huolestuttu neuvolassa kun ei vielä liiku.
Itse vain oon pähkäillyt että onko tuo nyt ihan oikein että ei enää halua kääntyä.. Jos tyttö sitten lähtisi istuma-asennosta konttailemaan!
Omaksi parhaakseensa lapsen olisi hyvä jo oppia että loppuisi tuo tylsyys lattialla :-) viihtyisi lattialla heti paremmin kun oppisi liikkumaan.
ap - viennetta.-.-.-.
Itse käytin omaa tyttöä 8 kk neuvolassa pari viikkoa sitten ja siellä vauvan motorista kehityksestä puhuttaessa neuvolalääkäri sanoi, että on täysin normaalia, että osa vauvoista tässä iässä vielä pyörii napansa ympäri kun toiset harjoittelevat seisontaa ilman tukea. Kuitenkin parin vuoden iässä vauvat ovat kutakuinkin samassa tilanteessa motoriikaltaan.
Meillä on siis tämä toinen ääripää eli nyt 8,5 kk:n iässä seisoo hetkittäin ilman tukea.
Meillä aloitti eteenpäin ryömimisen 6 kk:n ikäisenä, niin alkoi viihtymään vähän paremmin lattialla itsekseen. Päällystin kontaktimuovilla värikkäitä (joissa hymynaamoja yms. iloisia kuvia) kaksiosaisia postikortteja tein niistä radan.. ensin laitoin kortit 30 cm päähän toisistaan ja vauvan liikkuessa enemmän niin pidensin matkaa.. sillä tavalla meillä vauva viihtyi lattialla. Ryömi aina yhden kortin luokse.. maisteli sitä ja ihmetteli ja jatkoi taas matkaa seuraavalle kortille. Loppu vaiheessa ratoja sinne missä itse olin mm. olkkarista keittiöön jne.
7 kk:n iässä meillä alkoi nousemaan seisomaan tukea vasten ja kirjaimellisesti seisoin ottamassa koppia kaksi viikkoa kun ei ollut mitään järkeä tuossa touhussa.. jatkuvasti nousi ylös ja kaikkea vasten. Toivon, että sinulla ap on järkevämpi vauva kun hän on seisomista harjoitellessaan himpun vanhempi.. ;-)- Oh mikä mama
Huh mitä koulutusta! Siis ei varmasti mitään haittaa, kukin päättää miten päämäärätietoista leikki lapsen kanssa on, mutta eipä itselle tullut mieleen alkaa koulutusratoja askarrella normaalisti kehittyvälle lapselle :D
- viennetta.-.-.-.-.
Oh mikä mama kirjoitti:
Huh mitä koulutusta! Siis ei varmasti mitään haittaa, kukin päättää miten päämäärätietoista leikki lapsen kanssa on, mutta eipä itselle tullut mieleen alkaa koulutusratoja askarrella normaalisti kehittyvälle lapselle :D
:D :D :D No joo.. nyt kun lukee omaa viestiä uudemman kerran ajatellen vieraan näkökulmasta, niin aika kauhealta sparraukselta vaikuttaa.. :D Varsinkin kun taustat eivät ole tiedossa...
Lähtö kohtahan asialle oli se, että meidän tyttö on erittäin voimakas tahtoinen ja myös touhukas yksilö. Alusta lähtien on vaatinut erittäin paljon huomiota, tekemistä ja läsnäoloa.. ei siis halunnut olla hetkeäkään yksin valveilla olo aikana. Voit vaan uskoa, että yritin vaikka mitä, että olisi vähän aikaa viihtynyt itsekseen. Yksi lelu viihdytti hetkisen ja sitten piti saada jotain "uutta" ja mielenkiintoista tilalle. Tilanne muuttui tuolloin kun alkoi osata ryömimään.. silloin huomasin, että viihtyy hetkittäin yksinään kun on vain jotain uutta katseltavaa ja ihmeteltävää, mitä kohti mennä. Tästä siis syntyi tuo idea tehdä vauvalle "rata"..
Se antoi minulla ekaa kertaa puoleen vuoteen päivisin hetken, että pystyin syömään rauhassa tai käydä tyhjentämässä pyykinpesukoneen ilman, että olisi kuulunut jatkuva huuto vierestä. Noita ratoja en tehnyt kuin ehkä pari kolme kertaa päivässä, ettei ilo olisi mennyt niistä kokonaan..
Nyt kun liikkuu 8,5 kk:n iässä ilman mitään ongelmia, niin ei juuri valveilla oloaikana enää oikein tarvitse huomiota meiltä vanhemmilta kun mennä touhottaa omiaan koko ajan. Tilanne on siis muuttunut aivan päin vastaiseksi verrattuna lähtötilanteeseen.. :) - EnerginenTapaus
viennetta.-.-.-.-. kirjoitti:
:D :D :D No joo.. nyt kun lukee omaa viestiä uudemman kerran ajatellen vieraan näkökulmasta, niin aika kauhealta sparraukselta vaikuttaa.. :D Varsinkin kun taustat eivät ole tiedossa...
Lähtö kohtahan asialle oli se, että meidän tyttö on erittäin voimakas tahtoinen ja myös touhukas yksilö. Alusta lähtien on vaatinut erittäin paljon huomiota, tekemistä ja läsnäoloa.. ei siis halunnut olla hetkeäkään yksin valveilla olo aikana. Voit vaan uskoa, että yritin vaikka mitä, että olisi vähän aikaa viihtynyt itsekseen. Yksi lelu viihdytti hetkisen ja sitten piti saada jotain "uutta" ja mielenkiintoista tilalle. Tilanne muuttui tuolloin kun alkoi osata ryömimään.. silloin huomasin, että viihtyy hetkittäin yksinään kun on vain jotain uutta katseltavaa ja ihmeteltävää, mitä kohti mennä. Tästä siis syntyi tuo idea tehdä vauvalle "rata"..
Se antoi minulla ekaa kertaa puoleen vuoteen päivisin hetken, että pystyin syömään rauhassa tai käydä tyhjentämässä pyykinpesukoneen ilman, että olisi kuulunut jatkuva huuto vierestä. Noita ratoja en tehnyt kuin ehkä pari kolme kertaa päivässä, ettei ilo olisi mennyt niistä kokonaan..
Nyt kun liikkuu 8,5 kk:n iässä ilman mitään ongelmia, niin ei juuri valveilla oloaikana enää oikein tarvitse huomiota meiltä vanhemmilta kun mennä touhottaa omiaan koko ajan. Tilanne on siis muuttunut aivan päin vastaiseksi verrattuna lähtötilanteeseen.. :)Oih voih!!! viennetta.-.-.-.-., ihan kuin puhuisit minun vauvastani ja elämästäni :)))) Ihan samanlailla meillä!!!!!!!!
Nytkin touhuaa yksinään. Ei kyllä ikinä viihtynyt ennen ku lähti liikkumaan! ja tyttö täälläkin!
- pikkumyy
Hei! Meillä oli aika samanlainen tyttö kuin ap:llä ja hyvin tuo on oppinut menemään lopulta eteenpäin. Sanoisin että älä suotta huoli liikaa! Kaikki tapahtuu ajallaan, mutta se aika vain ei ole kaikilla lapsilla sama. Etenemistekniikatkin vaihtelevat hurjasti. Meillä peruutettiin ensin selällä maaten ja pyörittiin oman akselin ympäri.
Tyttömme halusi istumaan muistaakseni puolivuotiaasta alkaen. Ei noussut vielä itse yhtään ylös, mutta vaati jatkuvasti että pitää nostaa hänet ylös. Siinä hän viserteli tyytyväisenä, mutta pitkällään pötköttäessä kitisi. Ei viihtynyt yhtään mahallaan. Hän nousi itse istumaan vasta 10 kk ikäisenä. Seisoikin kyllä pinnasängyn laitaa vasten jo monta kuukautta aikaisemmin, mutta hänet piti tietysti nostaa siihen. Sitäkin hän alkoi vaatia jossain vaiheessa eli ei koulutettu häntä mitenkään pystyyn nousemiseen, vaikka neuvolasta kehotettiin tekemään niin muistaakseni jo 6 kk iässä. 10 kuukautisena tapahtui yhtäkkiä paljon. Siihen asti pötkötellyt ja ylöspääsyyn apua kinunnut lapsi nousi itse istumaan ja pian sen jälkeen alkoi ryömiä mahallaan eteenpäin, sitten hän nousi itse seisomaan tukea vasten ja rupesi konttaamaan, sekä alkoi kävellä ns. puita pitkin eli vaikka pinnasängyn laidasta tukea ottaen. Tuo kaikki reilun kuukauden sisällä. Nyt neiti on pari päivää vaille vuoden, ja seisoo jo muutaman sekunnin kokonaan ilman tukea sekä konttaa vimmattua vauhtia eteenpäin.
Kyllä se siitä, uskoisin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986