5 huonointa

Laurea löytyi!

13

2884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papa karvat

Miten katsottuna huonointa? Ja mikä koulutusohjelma? Kuulemma parhaat amk löytyvät itäsuomesta suurinpiirtein eli hassua että Mikkeli on listan ykkönen.

• Mikkelistä lähtöisin

Itse olen Mikkelistä (ja asunut siellä 20-vuotta) enkä astuisi jalallanikaan Mikkelin AMK:hon, ellei olisi pakko. Keskustan kampus on kyllä upea (moderni jne.) mutta siihen se sitten jääkin kyseisen koulun osalta.

Pari kertaa hain kyseiseen kouluun varana, jossen sattuisi muualle pääsemään. Ensimmäisen kerran ennen välivuotta (jos olisinkin jälkeenpäin päättänyt etten haluakaan pitää välivuotta, vaan opiskella) ja toisella kerralla Tampereen AMK:n yhteydessä. Molemmilla kerroilla olisin päässyt sisään Mikkelin AMK:hon, vaikka molemmat valintakokeet vedin läpi vitsillä. Mielestäni pisterajat lähes kaikkiin koulutusohjelmiin ovat todella alhaiset.

En sitten tiedä onko MAMK:issa jotkut tietyt koulutusohjelmat parempia (esim. tietotekniikka).

Tämä nyt VAIN oma mielipiteeni kyseisestä AMK:sta.

• Mamk ihan ok
        Mikkelistä lähtöisin kirjoitti:

Itse olen Mikkelistä (ja asunut siellä 20-vuotta) enkä astuisi jalallanikaan Mikkelin AMK:hon, ellei olisi pakko. Keskustan kampus on kyllä upea (moderni jne.) mutta siihen se sitten jääkin kyseisen koulun osalta.

Pari kertaa hain kyseiseen kouluun varana, jossen sattuisi muualle pääsemään. Ensimmäisen kerran ennen välivuotta (jos olisinkin jälkeenpäin päättänyt etten haluakaan pitää välivuotta, vaan opiskella) ja toisella kerralla Tampereen AMK:n yhteydessä. Molemmilla kerroilla olisin päässyt sisään Mikkelin AMK:hon, vaikka molemmat valintakokeet vedin läpi vitsillä. Mielestäni pisterajat lähes kaikkiin koulutusohjelmiin ovat todella alhaiset.

En sitten tiedä onko MAMK:issa jotkut tietyt koulutusohjelmat parempia (esim. tietotekniikka).

Tämä nyt VAIN oma mielipiteeni kyseisestä AMK:sta.

Aika jännää, että arvostellaan Mamkia, vaikka ei olla opiskeltu siellä ollenkaan. Itse opiskelin Mamkissa, enkä voi verrata sitä muualle, kun en ole muualla opiskellut. Itse koin opetuksen tason yleisesti ottaen hyvänä ainakin hoitotyön puolella ja samaa sanoivat sosionomiopiskeliatkin. Mikkeli ei ole vetovoimainen opiskelukaupunki monen mielestä, koska se on pieni paikka, joten sisään otettujen pisteraja on alhaalla, mutta tämä ei tarkoita, että opetus on huonoa. Opetus on oltava hyvää, koska opiskelijat eivät ole siellä huippuja niin kuin vaikka jossain Metropoliassa. Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä. Että näin minusta.

• Totta toinen puoli
        Mamk ihan ok kirjoitti:

Aika jännää, että arvostellaan Mamkia, vaikka ei olla opiskeltu siellä ollenkaan. Itse opiskelin Mamkissa, enkä voi verrata sitä muualle, kun en ole muualla opiskellut. Itse koin opetuksen tason yleisesti ottaen hyvänä ainakin hoitotyön puolella ja samaa sanoivat sosionomiopiskeliatkin. Mikkeli ei ole vetovoimainen opiskelukaupunki monen mielestä, koska se on pieni paikka, joten sisään otettujen pisteraja on alhaalla, mutta tämä ei tarkoita, että opetus on huonoa. Opetus on oltava hyvää, koska opiskelijat eivät ole siellä huippuja niin kuin vaikka jossain Metropoliassa. Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä. Että näin minusta.

"Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä."

Saattaahan tuo olla noinkin. Olin Mikkelin amk:ssa opettajana muutaman vuoden ja voin vaan todeta, että haastetta löytyi. Opiskelijat piti saada valmistumaan, vaikka taso oli välillä harmittavan matala. Opettajat olivat huolissaan omasta työllisyydestään ja ottivat välillä vähän heikompiakin hakijoita sisään että saatiin koulutus alkamaan. Kun oli päästetty hakija sisään niin hänet piti saada kunnialla uloskin, koska eihän opiskelijalla voi teettää viittä vuotta turhaa työtä. Ei se aina kaikkien kohdalla pelkästään pedagogisella panostuksella tapahtunut, vaan kyllä jouduttiin laskemaan välillä vaatimustasoakin. Ykkösellä tuli päästetyksi läpi sellaisia tapauksia, että ei niillä taidoilla pärjää työssä.

Oli siellä Mikkelissä silti joka ryhmässä aina joitakin hyviäkin opiskelijoita ja heidän kannaltaan oli surku, että ei ehditty opiskella asioita paremmin kun valtaosa ryhmästä laahasi aina jäljessä. Ymmärrän hyvin niitä, jotka sieltä lähtivät ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen muualle.

Itsekin lähdiin Helsinkiin töihin heti kun sain paremmasta amk:sta työpaikan. On todellakin helpompaa tehdä töitä motivoituneitten ja hyvin valittujen opiskelijoiden kanssa.

• Opiskelija MAMK 2010
        Totta toinen puoli kirjoitti:

"Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä."

Saattaahan tuo olla noinkin. Olin Mikkelin amk:ssa opettajana muutaman vuoden ja voin vaan todeta, että haastetta löytyi. Opiskelijat piti saada valmistumaan, vaikka taso oli välillä harmittavan matala. Opettajat olivat huolissaan omasta työllisyydestään ja ottivat välillä vähän heikompiakin hakijoita sisään että saatiin koulutus alkamaan. Kun oli päästetty hakija sisään niin hänet piti saada kunnialla uloskin, koska eihän opiskelijalla voi teettää viittä vuotta turhaa työtä. Ei se aina kaikkien kohdalla pelkästään pedagogisella panostuksella tapahtunut, vaan kyllä jouduttiin laskemaan välillä vaatimustasoakin. Ykkösellä tuli päästetyksi läpi sellaisia tapauksia, että ei niillä taidoilla pärjää työssä.

Oli siellä Mikkelissä silti joka ryhmässä aina joitakin hyviäkin opiskelijoita ja heidän kannaltaan oli surku, että ei ehditty opiskella asioita paremmin kun valtaosa ryhmästä laahasi aina jäljessä. Ymmärrän hyvin niitä, jotka sieltä lähtivät ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen muualle.

Itsekin lähdiin Helsinkiin töihin heti kun sain paremmasta amk:sta työpaikan. On todellakin helpompaa tehdä töitä motivoituneitten ja hyvin valittujen opiskelijoiden kanssa.

Itse opiskelin mamk:issa pari vuotta yli odotetun ajan, enkä todellakaan saanut mitään säälipisteitä - edes toivottomalta tuntuvassa loppuvaiheessa. Kursseista tuli yleensä täysin odotetun mukaisia arvosanoja (minun tapauksessani yleensä 0-3), eli vain opiskelemalla pärjää.

Omakohtaisen kokemuksen (tietojenkäsittely) mukaan kursseilla ei todellakaan käyty asioita heikompien tahdissa, vaan "jos juna jätti, niin se jätti". Toki apua sai aina kysyttäessä, mutta uusiin sisältöihin mentiin aina suunnitellun aikataulun mukaisesti. Varaa myöhästymisiin ei ollut. Tietenkin tilanne voi olla toinen esimerkiksi käden taitoja vaativilla linjoilla (sähkö, puumateria jne.), joissa asioiden hallitsemattomuus voi olla jo turvallisuusriski.

Mielestäni on siis hyvin paljon itsestä kiinni, miten mamk:issa suksi luistaa -opettajista tai opiskeluympäristöstä se harvemmin jäänee kiinni.

• Verdo

Ite opiskelin Mamkissa ympäristötekniikan inssiksi... En osaa opetuksen tasoa vertailla muihin mutta kyllä siellä jotain oppia jäi päähän. Ja toisesta opiskelijakesästä lähtien oman alan hommia riittäny niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tosin ei tää terveystarkastajan jobi nyt liene mikään maailman halutuin. Ihan kohtalaista palkkaa saa mut työssä pitää olla kyllä paksuhko nahka, välillä tulee kuraa niskaan ihan kunnolla ja kielteistä julkisuutta paikallislehdissä. Omat opiskelukaveritkin työllistyny ihan hyvin sekä julkiselle että yksityiselle sektorille, osa tosin lähti valmistumisen jälkeen jatko-opiskelemaan ja osa tekee ihan muita hommia. Mut omalla alalla Mamkilla on ainakin hyvä maine.

• Missä muut?

Otit kai huomioon, että 13 suomalaista amk:ta puuttuu vertailusta kokonaan. Mukana on varmasti Mikkeliä huonompia.

• No niinpäs puuttuu

Aivan näin. Listalle oli päässyt Suomesta vain 33 korkeakoulua. Analysoituja korkeakouluja oli 15 000 ja mukaan listaukseen oli kelpuutettu 5000 parasta.

Suomen sijoitus kokonaisvertailussa on vain 43, ja se johtuu juurikin noista huonoista amkeista, jotka eivät ole edes listalla. Puuttuu siitä ainakin Kajaanin, Kemi-Tornion, Satakunnan ja Keski-Pohjanmaan amk ... onko niitä tosiaan 13, jotka on tipahtaneet?

• Huonoista huonoimmat

Hei, noi oli 5000 parhaan korkeakoulun listalle päässeistä huonoimmat. Oikeasti huonoimmat tulee tässä:

5019 Rovaniemen ammattikorkeakoulu
      5069 Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK
      5352 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
      5352 Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu
      5363 Teatterikorkeakoulu
      5539 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
      5636 Högskolan på Åland
      6061 Kajaanin ammattikorkeakoulu
      6254 Yrkeshögskolan Novia
      7109 Humanistinen Ammattikorkeakoulu
      7394 Academy of Fine Arts Helsinki
      8538 Saimia Saimaan ammattikorkeakoulu
      10132 Poliisiammattikorkeakoulu

http://www.webometrics.info/rank_by_country.asp?country=fi

• Mikkeliäkin huonomma

Niin sitä vaan että elekää sitä Mikkelin amkia aina haukkuko, koska on noin monta, jotka on vielä Mikkeliäkin huonompia. Hännänhuippu on poliisit.

• Pohjanmaalle?

Eli Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu on kolmanneksi huonoin suomenkielisitä amkeista - ellei lasketa poliiskoulua. Eipä ihme että ne mainostaa niin kovasti niitten englanninkielisiä koulutusohjelmia. Niihin on varmaan helppo päästä!

• jep jep.

Saimia on kyllä ihan oikeassa kohtaa listaa.

• pölöltttt

Mitäs nuo Teatterikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu? Ihan omaa luokkaansa ja eikö muualla Suomessa ole vastaavia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8253
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4313
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3430
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3423
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3338
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3113
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2614
    Aihe