Tiputteluvuoto ennen menkkoja

....................

Itselläni on ennen menkkoja kolmesta viiteen päivään sellaista tuhruvuotoa, eli vähäistä ruskehtavaa vuotoa, ei kunnon verta. Toisinaan saattaa olla niinkin, että kierron loppupuolella tulee pari päivää tuhruvuotoa, joka lakkaa muutamaksi päiväksi, joskus voi olla viikkokin väliä -ja sitten menkat alkavat ajallaan, toisinaan ilman tuhruvuotoa, yleensä silloinkin alussa on tuhrua. Mitä tämä tarkoittaa?

Olen vähävarainen ja kun papa -kokeessa yms. normaalissa tarkastuksessa käyn ei ole varaa mennä yksityiselle, joten käyn terv. keskuksessa. Siellä olen tästä kysynyt, niin lääkäri aina sanoo että se on yksilöllistä ja naisella saattaa kierto ja kuukautiset muuttua luonnostaan, ja ei mitään syytä huoleen. Tämä vaiva minulla on ollut vasta noin vuoden päivät, ja ilmaantui e -pillereiden käytön lopettamisen jälkeen. Ennen pillereitä kiertoni oli todella epäsäännöllinen, ja siihen pillerit hankinkin. Söin pillereitä nelisen vuotta, mutta aloin kärsiä hirveistä päänsäryistä niiden takia, joten piti lopettaa. Pillereiden lopettamisen jälkeen minulla tuli heti kuukautiset säännöllisesti eli ei jäänyt yhtenäkään kuukautena pois, ja ensimmäistä kertaa elämässäni kierto on hyvinkin säännöllinen luonnostaan. Aluksi menkat saattoi kestää kaksikin viikkoa tosin (ihan kunnon vuotoa), mutta sitten alkoivat tasaantua, ja jossain välissä olivat normaalit (noin viikon mittaiset, mitä ne minulla on aiemmin ennen pillereitä ollut, ja pillereitä syödessäkin). Nyt kuitenkin on vuoden verran ollut tuota tuhruvuotoa lähes aina ennen menkkoja, ehkä muutamat kuukautiset on menneet ilman sitä. Olen tietoa yrittänyt etsiä, ja jossain puhuttiin jostain keltarauhashormonin vajauksesta. Ilmeisesti jos tuolla puolen on haittaa, saa myös heittää toiveet raskaudesta, sillä se ilmeisesti aiheuttaa lapsettomuutta. En tosin ole tällä hetkellä parisuhteessakaan ja ei siis ole vauvaa tarkoitus edes yrittää, mutta pistäähän tämä miettimään, kun olen jo kuitenkin yli kolmekymppinen, joten taisi sitten mennä toiveet biologisesta lapsesta. Onko kellään muulla ollut näitä vaivoja, ja mistä ne on teillä johtuneet, ja miten on hoidettu?

5

3681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisar hentovalkoinen

ei mitään vaarallista.jos kierto muuten tasainen ja ei heittoja.mulla ollut vuosia ja joka kohta tutkittu muun oireen takia,ei vaarallista.melkeinpä normaalilta kuulostaa.keltarauhasen toimintahäikät aiheuttaa useimmiten kiertoihin isoja heittoja.suositan puhelua naistentautien polille soittoaikaan ,sieltä olen itse usein saanut erittäin hyviä syitä ja jatkotutkimussuosituksia eri ongelmiin,jos tarvetta ollut.ei terv,kesk yleislääkäritajua näistä paljoakaan huomattu vuosien varrella.munkin polyypit ja vuotohäiriöt pitivät vaihdevuosien piikkiin vaikka hormonit tutukittu ja kaikki on ok.tänään soitin juuri kierron pitenemisen takia syitä ja sain hyviä ohjeita .

• ap

Kiitos vastauksesta ja neuvostasi soittaa naistentautien polille, sillä eipä ole tullut edes mieleen, että sinne voisi soittaa. Itsestä tosiaan tuntuu, että terv. keskuksen lääkärit melkein suuttuu, jos alkaa liikaa kyseleen. Lieneekö niillä sitten niin kiire, mutta itselle jää aina jonkinlainen epäilys asioista, kun yrittää kysyä ja vastaukseksi vaan tiuskaistaan jotain. :/

• eilen soitin ja hyvä

soita vaan naistentautien polille ,katso soittoajat arkisin ja pyydä keskutella sairaanhoitajan kanssa ,saat hyviä tietoja ja vastauksia alan ihmisliltä-mä en enää soita tk lääkäriin,niillä on usein aika yksinkertaisia näkemyksiä eivätkä ole kouluttaneet erikoisalana gynegologiaa.hyvää kevättä.

• turhia r.testejä

mistä sinun epäsäännöllinen kiertosi johtui,onko tutkittu? mulla on nyt muutaman vuoden ollut välillä säännöllinen kk25-27vrk ,mutt välillä menkat ei ole tullutkaan ja nyt toisinaan kiertpäiviä 43päivää enimmillään.johtuu keltarauhasen puutteesta ,eli sitä on kiertoon nähden liian vähän johon ehdotettiin hormonikierukkaa tai keltarauskuuria.sitä se ikääntyminen teettää naien elämässä,jes mutt nyt taas kaikki ok

• ap

Kierto oli jo teinistä lähtien epäsäännöllinen (jotain 21 - 34 päivää, joskus jopa alle 21 päivää), eikä sitä ikinä tutkittu sen kummemmin, kun vaan annettiin pilleriresepti. Söin tosiaan niitä sitten vuosikaudet ja hirveitten päänsärkyjen takia jouduin lopettamaan. Pillereitten lopettamisen jälkeen kierto on ollut tosi säännöllinen ensimmäistä kertaa elämässäni, mutta on siis ilmaantunut tuo tiputteluvuoto, mitä ei ennen ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe