Kanin kastroinnista!

Jennie

Omistan 2 poikakania, joista toinen kusee ja paskoo lattioille. Auttaisiko kastrointi? Ajattelin kastroida samalla molemmat. Molemmat ovat n. 2 vuotiaita, asuvat eri häkeissä samassa huoneessa, ovat eri aikaan irti. Onko mahdollista, että niitä voi sit pitää yhtä aikaa irti? Ei ne nytkään tappele, mutta nousevat kokoajan toistensa selkään...

24

5933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nina

      Kanit kannattaisi kastroida heti kun ne tulevat sukukypsiksi eli puolen vuoden iän paikkeilla. Minun uroskanini kastroitiin puolivuotiaana, ja se lopetti jo alkaneen merkkailuharrastuksensa (pissaili sohvalle ja minun päälleni) siihen paikkaan. Sinun kanisi ei välttämättä enää lopeta tarpeidensa tekoa lattialle vaikka se leikattaisiinkin, koska se on jo tullut sille tavaksi. Samoin toisten selkään hyppiminen voi jäädä tavaksi vaikka hormonien hyrräys ei enää siihen usutakaan. Kastrointia voi kuitenkin kokeilla, voihan olla että se vähentää kanisi tarvetta merkkailla reviiriään lattialle. Sille vain ei voi mitään että jotkut kanit ovat luonnostaan toisia sisäsiistimpiä - kuten toinen kanisi ilmeisesti on.

      • Kani-Fani

        No, mulla on sulle kysymys. Kun meiän kani on 1,5 vuotias niin onko se liian vanha kastrointiin? Tai siis onko se riski kastroida sitä??


    • wink

      kanit saattavat kuolla siihen...EI MISSÄÄN NIMESSÄ!!!

      • Laama

        Kuules wink, kanilla on AINA riski kuolla mihin tahansa leikkaukseen silleen, ettei se enää herääkkään. Sama juttu on ihmisillä. Aina voi tulla komplikaatioita ja muita. Miten niin neuvot : ei missään nimessä. Perustele?

        Kastrointi leikkauksen riski on pieni, naaraiden strerilisaatiossa se on vähän isompi. Mitä vanhempi kani nukutetaan sitä isommaksi riski muuttuu. Ja varsinkin jos kania ei ole aikaisemmin ikinä nukutettu. Iso riski on esim. 5-vuotias kani, jota ei ole aikaisemmin nukutettu. Nuorilla kaneilla riski on erittäin pieni.

        Kastraatio on niin joka päiväinen juttu eläinlääkäreille eli suurta syytä suoleen ei ole :)


      • just

        no kuoleepa joo kani siihen! mullaki uros kani jatko kastroinnin jälkee hyvää elämää. vaikka nukutus piikki meniki hieman väärään kohtaan leikkaus vaiheessa ku kani säpsy, mutt hengissähän tuo selvisi siitä huolimatta!!! nii et oohan vaa iha hiljaa


      • juu'u
        Laama kirjoitti:

        Kuules wink, kanilla on AINA riski kuolla mihin tahansa leikkaukseen silleen, ettei se enää herääkkään. Sama juttu on ihmisillä. Aina voi tulla komplikaatioita ja muita. Miten niin neuvot : ei missään nimessä. Perustele?

        Kastrointi leikkauksen riski on pieni, naaraiden strerilisaatiossa se on vähän isompi. Mitä vanhempi kani nukutetaan sitä isommaksi riski muuttuu. Ja varsinkin jos kania ei ole aikaisemmin ikinä nukutettu. Iso riski on esim. 5-vuotias kani, jota ei ole aikaisemmin nukutettu. Nuorilla kaneilla riski on erittäin pieni.

        Kastraatio on niin joka päiväinen juttu eläinlääkäreille eli suurta syytä suoleen ei ole :)

        olen samaa mieltä kanssasi... sama juttuha se on minkä tahansa eläimen kohdalla. seki riippuu et selviääkö leikkauksesta et kuinka monesti esim. kani on nukutettu.
        munki kania jouduttiin nukuttamaan aina kun sitä käytettiin eläinlääkärillä synnynnäisen purentavian vuoksi (el.lääk. raspasi takahampaat). sepä ei sit yks kerta herännytkää kunnolla joten viisainta oli päästää kani vihreille maille.


      • wink
        Laama kirjoitti:

        Kuules wink, kanilla on AINA riski kuolla mihin tahansa leikkaukseen silleen, ettei se enää herääkkään. Sama juttu on ihmisillä. Aina voi tulla komplikaatioita ja muita. Miten niin neuvot : ei missään nimessä. Perustele?

        Kastrointi leikkauksen riski on pieni, naaraiden strerilisaatiossa se on vähän isompi. Mitä vanhempi kani nukutetaan sitä isommaksi riski muuttuu. Ja varsinkin jos kania ei ole aikaisemmin ikinä nukutettu. Iso riski on esim. 5-vuotias kani, jota ei ole aikaisemmin nukutettu. Nuorilla kaneilla riski on erittäin pieni.

        Kastraatio on niin joka päiväinen juttu eläinlääkäreille eli suurta syytä suoleen ei ole :)

        voit olla tota mieltä,mutta minä en ainakaa ottaisi sellaista riskiä pelkästään tuollaisen syyn takia.


      • wink
        just kirjoitti:

        no kuoleepa joo kani siihen! mullaki uros kani jatko kastroinnin jälkee hyvää elämää. vaikka nukutus piikki meniki hieman väärään kohtaan leikkaus vaiheessa ku kani säpsy, mutt hengissähän tuo selvisi siitä huolimatta!!! nii et oohan vaa iha hiljaa

        voit olla mitä mieltä tahansa...en itse silti ottaisi tuota riskiä.


      • Laama
        wink kirjoitti:

        voit olla tota mieltä,mutta minä en ainakaa ottaisi sellaista riskiä pelkästään tuollaisen syyn takia.

        Etkö ota leikkaus riskiä edes silloin kun kanisi on erittäin sairas ja tarvitsee välttämättä leikkausta?

        Sinä et taida tietää miten pieni se riski kastraatiossa on ja se kun on vielä perus toimenpide.
        Yhtä tavallinen kuin sarjassa tehdyt kitarisa- ja nielurisalaikkeukset ihmisillä.


      • wink
        Laama kirjoitti:

        Etkö ota leikkaus riskiä edes silloin kun kanisi on erittäin sairas ja tarvitsee välttämättä leikkausta?

        Sinä et taida tietää miten pieni se riski kastraatiossa on ja se kun on vielä perus toimenpide.
        Yhtä tavallinen kuin sarjassa tehdyt kitarisa- ja nielurisalaikkeukset ihmisillä.

        Mua ei kiinnosta miten sä hoidat kanias...mä en tekis nii ja sillä selvä...kaikki hoitaa lemmikkinsa eri tavalla!!!


      • Laama
        wink kirjoitti:

        Mua ei kiinnosta miten sä hoidat kanias...mä en tekis nii ja sillä selvä...kaikki hoitaa lemmikkinsa eri tavalla!!!

        En olekkaan missään vaiheessa tässä viestiketjussa kertonut miten hoidan kanejani, joten sinun ei ole tarvitsenutkaan kiinnostua siitä.

        Kiinnosta vaan kuulla perustelujasi ja mielipiteitäsi asiasta. Mutta en ole näköjään niin kypsä vielä keskustelemaan niistä.

        Kaikki tavallaan.


      • kysyy
        Laama kirjoitti:

        Etkö ota leikkaus riskiä edes silloin kun kanisi on erittäin sairas ja tarvitsee välttämättä leikkausta?

        Sinä et taida tietää miten pieni se riski kastraatiossa on ja se kun on vielä perus toimenpide.
        Yhtä tavallinen kuin sarjassa tehdyt kitarisa- ja nielurisalaikkeukset ihmisillä.

        hei olisi vinkki siehen kun mulla on 2 poikakani ja 3v ne päästää yhdessä jalotelee .niin ne rupee panenaamaa heti toisijaan . jos jollakin on vinkki miten saan loppumaan paneminen . voisi päästää yhdessä jaloteleemaan


    • hermeliini

      minulla on 3 vuotias hermeliini uros. ennen kastrointia se teki hädät lattialle, mutta kastroinnin jälkeen se loppui. nyt on kivempi pitää sitä vapaana,kun ei tarvitse koko ajan olla siivoamassa.

      • Jennie

        Vähän aattelinkin, että tulee pientä eriäväisyyttä vastauksissa!


      • ;DD
        Jennie kirjoitti:

        Vähän aattelinkin, että tulee pientä eriäväisyyttä vastauksissa!

        Juu kastroi vaan kanisi ;D


      • No
        ;DD kirjoitti:

        Juu kastroi vaan kanisi ;D

        Onhan siinä riskinsä.. No, todennäkösyys ett kani kuolee kastriontii on huimat 5%

        Ja kani selviytyy leikkauksest 95% mahdollisuudell (laskutaitoiset osaa laskee, juu juu, tiedetään..)

        Oho, onpas vanha aihe..

        :------D


      • voi kuolla
        No kirjoitti:

        Onhan siinä riskinsä.. No, todennäkösyys ett kani kuolee kastriontii on huimat 5%

        Ja kani selviytyy leikkauksest 95% mahdollisuudell (laskutaitoiset osaa laskee, juu juu, tiedetään..)

        Oho, onpas vanha aihe..

        :------D

        Siskoni kani kuoli kastraatioon saatuaan liikaa nukutuslääkettä.


    • A

      No meillä meni ainakin ihan hyvin kastraatio pikkukanilla, leikkaus ei kestänyt kuin 25 minuuttia ja toipumisessa ei ollut mitään ongelmia.

    • ongelma!!!

      mulla on ihana kani, ja kauhea ongelma... se tekee tarpeensa lattioille, matoille ja mun SÄNKYYN... että mukava yöllä herätä siihen että jaloilla vähän kanin tarpeita. mietimpä vaan, ku tyttö tuo kani on, ni että auttaisiko leikkaaminen, ku ikääkin on kertynyt jo kohta 2 vuotta. turhauttaa vaan ainainen siivoaminen. kertokaa kokemuksia!

    • inana pupu

      Minunkin kani pissasi ja papanoi mm. sänkyyn, lattialle, sängyn alle yms. Ostin sille vessalaatikon, niin se loppu ku seinään. Toki jos on irti koko asunnossa, niin tekee papanoita nurkkiin, mut ei se mua haittaa, kun ne voi siivota :D

    • Bunny<3

      Moi, moi kaikille kanittajille!

      Itelläki on tos n.2w ikäinen k-luppa uros ja aattelin sille kamua...
      Mut onko mitään järkeä (hyvä idea?) kun ajattelin että haluaisin sille tyttö kanin kaveriksi, mutta kumminkin kastroidisin uroksen.

      Saako luovutusikäistä tyttä kania laittaa aikuisen uros kanin häkkiin, jos uros on jo kastrodoitu?

      Kiitos etukäteen

      • dirlandaaaa1

        Bunny

        Onko sinulla TILAA toiselle kanille, jos eivät tulisikaan toimeen eivätkä voisi olla samassa häkissä?
        Jos ei niin en hirveämmälti suosittele


    • pupskit x3

      Mun leikattu uros kani ei voi sietää naaraskaneja, joiden oli tarkoitus tulla uroksen kavereiksi.. Tytöt siskoksia.. Vieläkin reilun puolen vuoden jälkeen uros vain murisee hulluna jos edes näkee tytöt. Ensimmäisen kerran kun saivat tutstua toisiinsa niin uros hyökkäsi yhtä tyttöä päin. Että kannattaa miettiä onko toiselle kanille tilaa elleivät ne tule toimeen..

      Niin ja monet aikuiset urokset saattavat jopa tappaa poikasia.. Ettei ihan luovutusikäistä kannata laittaa heti samaan häkkiin

    • Pienempi paha

      Hei

      Meidän Hermeliini leikattiin 5 v sitten. Pojalle tuli reviiri ristiriitoja ja tahtoi hyökkäillä jalkoihin. Ilman isompaa ongelmaa ei kania kannata leikata. Luonnossakin kaneilla ulostuspaikka joten eiköhän se oppisi käymään sovitussa paikassa jos laittaa sanomalehtiä tai puru-astian paikkaan jossa se on tottunut käymään ja astiaan muutaman oman papanan.

      Aikoinaan leikkauksen jälkeen päätimme itsekin ettei enää ikinä leikkausta, mutta nyt vanhemmilla päivillä tuli hammaspiikkejä mikä vaikutti ruokailuun. Tämä liene omaa syytäni kun siirsimme rottinkituolin partsille ja kanin puru-puun puuttuessa pääsi hammaskalusto huonompaan kuntoon. Tämä varoituksena.

      Nyt toinen päivä leikkauksesta ja kani syö kun laittaa ruoan; pelletin, omenaa, heinää tms. suuhun, ei selviä halvauksen oireita, muttei vaan näytä osaavan ottaa ruokaa suuhun. Liikkuu hyvin ja muuta. Ilmeisesti hermovaurio suussa tms. ehkä vielä korjautuu.

      Kun on hätä sitä haluaa tehdä jotain, mutta ehkä kannattaa odottaa että tulee oikea tarve. Ell arvioi kanin kunnon ennen toimenpidettä. huonokuntoista ei voisikaan leikata. Mitä nyt sitten tekisin jos voisi arvioida uudelleen... syömättömyyden vuoksi ei juuri ollut muuta vaihtoehtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe