Miten vaikeaa/ helppoa on saada exälle lähestymiskielto? Erosimme riitaisasti ja nyt riita on taas käynnistynyt. Ex-mieheni lähettää usein tekstiviestejä, joissa käy läpi parisuhteemme asioita. Parhaimmillaan viestejä tulee n. 10 päivässä, välillä 1-2 ja sitten voi olla parin viikon tai parin kuukauden tauko.
Viestit häiritsevät elämääni ja olen pyytänyt häntä lopettamaan. Numeron vaihto salaiseksi ei käy, koska käytän työpuhelinta, joka netissä.
Mitä voin tehdä, että saan viestit loppumaan? Miten poliisi suhtautuu tällaiseen asiaan?
Exäni myös nauhoittaa yhteisiä puheluitamme ja kuuntelee niitä sitten ystäviensä kanssa? Onko tällainen laillista?
Olisin todella kiitollinen pikaisesta vastauksesta!
Exälle lähestymiskielto?
10
4915
Vastaukset
- 3
No joo !
Vaikea sanoa tulisiko lähestymiskielto vai ei. Lähestymiskielto-oikeudenkäynti on samanlainen, kuin mitkä tahansa oikeudenkäynnit. Toinen väittää ja toinen kiistää.
Poliisilla on kyllä oikeus määrätä kiireellisessä tapauksessa väliaikainen lähestymiskelto, mutta sekin pitää viimeistään kolmen vuorokauden sisällä saattaa oikeuden ratkaistavaksi. Tässä kriteerit eivät kiireellisyyden osalta täyty.
Periaatteessa voisit tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta, mutta poliisi ei sitä tutki, ellei rikkojalle vaadita rangaistusta. Siitä seuraisi todennäköisesti aikanaan käräjöinti, mutta prosessi kestää ehkä vuodenkin.
Exälläsi on oikeus nauhoittaa ne puhelut, joissa hän itse on mukana ja kuunnella ne kenen kanssa haluaa. - auttaja !
sinulla ex ?
Kiinosaa mikä on ikäsi , eli voiko hankkia uuden ex:n ?
Ikä siis rakaiseva mä tuohon lähesymiskieltoon tulee ?
sYNTYMÄVUOSI = ? - mdskfamsdkfa
Kerro asia työnantajallesi ja pyydä että tämä vastaa puheluun ja kieltää exän siihen soittamiset sekä viestit täysin.
Tallenna lähetetyt viestit ja puhelutiedot, kirjaa listaksi ja pyydä 2 todistajaa käymään ne läpi ja todistamaan olleen näin - todiste jatkuvuudesta.
Omat tietosi laita salaisiksi, vaihda puhelinnumero ja meiliosoite.
Tee virallisesti (meili tms.) ilmoitus että pitää lopettaa tai joudut hakemaan lähestymiskiellon. Jos ei toimi, pyydä asianajajaa tekemään samoin, joskus lopettavat tähän. Jos ei lopeta, vie asia eteenpäin ja hae kielto.
Uhkasakko kuulemma hillitsee aika kivasti näitä häiriköitä.
Älä koskaan vastaa hänen soittoihin ja jos vahingossa vastaat niin katkaise puhelu heti. - Asiantuntija-apuaX2
Ota yhteyttä asiantunteviin auttajiin, se kannattaa! Alla kaksi ekana mieleen tulevaa. Älä vähättele asiaasi -- sinulla on täysi oikeus jatkaa elämääsi rauhassa!
Naisasialiitto Unioni: Juristipäivystys tarjoaa yleisluontoista, suullista neuvontaa, "ensiapua" erilaisiin lakiin ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Naiset voivat ottaa yhteyttä päivystykseen kaikissa juridisissa ongelmissa. Yleisin asia, jossa kysytään neuvoa, on avioerotilanne. www.naisunioni.fi
Naisten Linja: Valtakunnallinen, maksuton neuvonta- ja tukipuhelin väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille naisille ja tytöille sekä heidän läheisilleen. Puhelut ovat luottamuksellisia. Voit soittaa nimettömästi. www.naistenlinja.fi
Naisten Linja päivystää numerossa 0800 02400
suomeksi ma-pe klo 16-20
ruotsiksi ke klo 16-20
englanniksi pe klo 16-20 Hei
Toistuva häirintä voi olla peruste lähestymiskiellon määräämiselle. Jokainen tapaus arvioidaan kuitenkin aina yksilöllisesti. Lähestymsikiellon hakeminen on oma prosessinsa. Joskus voi auttaa sekin, että ei vastaa puheluihin. Jos teillä on yhteisiä lapsia - heihin liittyvät asiat on hoidettava, mutta ei sekään varmasti edellytä useita puheluita päivässä. Vastaamalla puheluihin, osoitat, että reagoit ja se voi vain innostaa häiritsijää. Tilanne on toinen, jos saat uhkauksia tai suhteessanne on ollut väkivaltaa, jonka perusteella sinun on syytä olla huolissasi turvallisuudestasi.
Voit toki tehdä häirinnästä rikosilmoituksenkin - varsinkin jos päädyt hakemaan lähestymiskieltoa. Lähestymiskieltoa haetaan käräjäoikeudelta. Netistä saat tulostettua hakemuskaavakkeen esim. hakusanalla "lähestymiskielto" . Maksutonta apua lähestymiskieltoasioissa saat Rikosuhripäivystyksen eri puolilla Suomea olevista palvelupisteistä. www.riku.fi- 2
Joo
Näin asia on, kuten rikosuhripäivystys kertoi. En kuitenkaan suosittele rikosilmoituksen tekemistä, koska se usein vain pahentaa tilannetta.
Kotirauhan rikkominen on asianomistajarikos, joka vaatii sen, että asianomistaja ilmoittaa vaativansa tekijälle rangaistusta. Prosessi kestää vähintään vuoden ja rangaistusvaatimus vain lisää katkeran häiritsijän vihaa vielä pahempiin tekoihin. Hyvänä esimerkkinä viimeaikaiset tapahtumat.
- mitäsnyt???
Meidän tilanne on se, että eron alussa exältä tuli minulle satoja, välillä oikeesti liki tuhansia viestejä päivässä. En juurikaan niihin reagoinut, mutta yritin välit pitää hyvänä lasten vuoksi. Exän viestit eivät koskeneet millään tavalla lapsia, vaan siellä oli minun haukkumista ja uhkailemista että miten olin hänet hylännyt. Exä oli tuolloin kuntoutuksessa. Vaan kun hän pääsi kuntoutuksesta pois, meidän roolit kääntyivät täysin päinvastoin. Nyt se olen minä, joka laittaa viestiä välillä hyvinkin tiuhaan. Olen kirjottanut lasten tapaamisista, elatustuki asioista ja välillä sitten aiheen vierestä kun on hermo mennyt. Molemmat tiedetään miten toista provosoidaan, molemmat kai yrittää nyt tahollaan muuttaa toimintatapaansa että tilanne rauhottuisi. Mäkin olen sanonut pahasti, en hermostuessani osaa aina muotoilla sanojani mitenkään järkevästi vaan sanon mitä sylki suuhun tuo. Olen purkanut pettymystäni ja kiukkuani exään ja tiedän että se on väärin. Olen puhunut asiasta monelle taholle ja tahdon päästä tästö kaavasta eroon, koska tästä kärsii eninten lapset. Exä on ollut hyvä isä, kun on oltu yhdessä. Eron myötä tilanne aina muuttuu ja minä puran turhautumiseni tekstareina exään... on tää merkillistä!
- 17+2000
Jos ette itse osaa rauhoittua, niin ei yhteiskunta voi teille mitään, ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu.
- traumoja
Eihän psykopaatti usko ketään eikä mitään.Minulla oli kuusi vuotta laaja lähestymiskielto. Vähän väliä sairaalassa,kaikki ikkunat rikki,auto ihan paskana. Naapureiltakin rikkoi ikkunoita ja löi heitä,lista olisi tosi pitkä.Aivan sairas tapaus. Välillä oltiin oikeudessa missä hän jaksoi puhua silkkaa paskaa,tuomiot oli yleensä sakkoja. Nyt on rauha maassa kun hän kuoli.
- Yksivainottu
Kuuntele radio- ohjelma mihin se vainoa voi johtaa http://areena.yle.fi/1-3239010
Siitä puuttuu vielä pahimmat pätkät.
Vanhoista puhelimista saa viestit paperille ja uusista ne voi valokuvata todisteeksi. Jos niissä on jotain loukkaavaa tai niitä tulee tosi paljon, poliisi voi soittaa puolestasi ex:lle ja pyytää lopettamaan. Jos kysessä on psykopaatti, se ei tehoa. Lähestymiskieltoa et saa puheluiden, että äänitettyjen tappouhkausten perusteella. Saat vain maksaa oikeudenkäyntikulut ja tavata ex:sää oikeudessa, josta hän nauttii. Sitten seuraavassa lasten tapaamisoikeuden käynnissä menetät lapset hänelle, koska olet hakenut "ihan aiheetta" lähestymiskieltoa estääksesi miestä tapaamasta lapsia. Jos hän on useamman kerran pahoinpidellyt sinua ja on hyvä liuta tekstiviestejä, hae turvakieltoa itsellesi. Se ei maksa mitään. Sitten muutat paikka kunnalle X kuukaudeksi - ilman suurempia tavaroita. Sitten vaan siirryt paikka kunnalle Y, etkä anna edes maitraattiin osoitettasi. Kenellekään hiemankin epälutettavalle sukulaiselle tai ystävälle et kerro mitään missä asut mihin menet - tai valehtelet sikana ja annat ex:n esim kytätä sinua Vikingin terminaalissa oleessasi Rovaniemellä. Tuttuja voit tavata kahvioissa, huvipuistoissa tai jossain mistä pääset pakenemaan moneen suuntaan, jos ex ilmestyy. Uuden työnantajan se vaatii ja muutaman tuollaisen tempun tekeminen peräkkäin tulee aika kalliisi, mutta voin vakuuttaa, että se kannattaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448821
- 785352
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14780Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon383854Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543242Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273115- 403060
- 412256
- 331808
- 2091737