Sovitteluun???

Kysyvä ei tieltä jne

Miesystäväni on pahoinpidellyt minua viisi kertaa. En ole paennut tilanteesta, vaan yrittänyt puolustaa itseäni ja yrittänyt pitää miestä kauempana, ettei ole esim. päässyt kuristamaan (mitä tehnyt muutaman kerran). Olen joka kerran jälkeen ollut mustelmilla - kaksi kertaa jäljet on näytetty lääkärissä. Mies väittää sitkeästi, että minä olen käynyt hänen päällensä ensin - en todellakaan ole!!
Hän on uhannut tehdä minusta pahoinpitelysyytteen, jos teen sen hänestä. Meillä on siis periaatteessa sana sanaa vastaan. Kannattaako tätä edes lähteä viemään eteenpäin?? Kannattaako suostua sovitteluun vai yrittää suoraan käräjille?? Kerran kävin jo poliisin juttusilla ja kanta tuntui vähän olevan sellainen, että turha heitä on mokomalla asialla vaivata, kun ei ole todistajia ja kaikki on tapahtunut kotona tms.

9

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee rikosilmoitus

Parisuhdeväkivaltaa voi sovitella lain mukaan vain silloin, kun se ei ole toistuvaa. Eli teidän tilanteessa se ei enää tule kyseeseen. Tietenkin voit tehdä rikosilmoituksen väkivallanteoista. Ei se ole enää sana sanaa vastaan, jos olet käynyt lääkärissäkin. Lääkärintodistukset ovat hyvää näyttöä oikeudessa. Rohkeasti vaan apua hakemaan. Soita vaikka lähimpään turvakotiin tai rikosuhripäivystykseen. Saat hyviä neuvoja ja apua.

• Ihmetteleväinen

Missä kohtaa lakia tälläinen toistuva väkivalta mainitaan???

• 15
        Ihmetteleväinen kirjoitti:

Missä kohtaa lakia tälläinen toistuva väkivalta mainitaan???

Toistuvaa väkivaltaa ei voi sovitella, mutta tässä tarkoitetaan sitä, että syyttäjä/poliisi ei lähetä juttuja sovitteluun, jos rikosilmoitus on tehty toinen toisensa jälkeen. Sovittelu on juuri hyvä tapa tässä pysäyttää väkivalta.

• Kysyvä ei tieltä jne

Kiitos ohjeista.... Tosin tällä hetkellä tuntuu, ettei omat henkiset voimavarat riitä viemään asiaa eteenpäin... :(

• one hit too much

Kannattaisiko katsoa myös itse peiliin?

Jos miehesi jatkaa toistuvasti tuollaista käyttäytymistä, niin miksi itse jatkat
      suhteessa??

Oletko puolustaessasi itseäsi aiheuttanut vammoja (mustelmia) miehellesi,
      joita hän on mahdollisesti näyttänyt lääkärille?
      Lähinnä kyseessä on sana sanaa vastaan tilanne, vaikkakin olet lääkärille
      vammoja näyttänyt. Miten todistat että vammat, mustelmat ovat tullee
      kertomallasi tavalla, jos miehesi esim. väittää että kaaduit tai muuta vastaavaa?

Mikäli tekstisi ei ole trolli, niin kannattaisko lähteä suhteesta?

• Heti pois suhteesta.

Hae apua esim. kriisikeskuksesta. Hae itsellesi asunto, jos asutte yhdessä.
      Tuen avulla pääset irti väkivaltaisesta miehestä. Hae tarvittaessa lähestymiskielto. Kysy neuvoa myös oikeusaputoimistosta.

• Kaikkea sitä onkin

Vieraasta ihmisestä ei voi etukäteen tietää onko hän jossain tilanteessa väkivaltainen. Olet kuitenkin saanut viisi kertaa todeta, että miesystäväsi kayttää väkivaltaa. Useimmat naiset olisivat lopettaneet suhteen sen ensimmäisen kerran jälkeen tai jo pelkästä uhkaavasta tilanteesta. Kysy itseltäsi, miten voit joutua samanlaiseen tilanteeseen yhä uudelleen.

Sinä et voi muuttaa toisen ihmisen käytöstä itseäsi kohtaan. Te provosoitte toisianne. Oletko ihan varma että et ole läheisriippuvainen ja saa tästä sittenkin jotain sisältöä elämääsi. Yritä hakea apua edes itsellesi, vaikkei toinenkaan osapuoli täysipäiseltä vaikuta.

• Kaikkea sitä onkin

Tarkennus edelliseen. Pysykää ihmeessä erillään toisistanne. Älkää vaan yrittäkö sovitella mitään. Äkkiä vaan eri osoitteisiin.

• naine gasdlfnilpaseo

Olin itse pienen lapsen kanssa samassa tilanteessa. En uskaltannut lähteä, mies uhkailu just noin eli päinvastoin kaikella. Yritti syyttää minua ja sanoi, että menetät vielä lapsenkin. Lopulta lähdin, otin lapsen ja häivyin. Älä pelkää on paras ohje, sitä en osannut uskoa alussa, mutta nyt 5 v jälkeen kun en enää pelkää, uskallan olla jopa onnellinen. Mies teki jopa minusta rikosilmoituksen ja syytti että minä pahoinpitelin häntä. Lisäksi hän teki lastensuojeluilmoituksia. Poliisi teki lopulta lausunnon,e ttei miehen syytteet voi olla mahdollisia ja ne hylättiin ilman epäröintiä. Lisäksi oli hyvä, että päästin lastensuojelun kotiin, he kirjoittivat pelkkää hyvä, mikä oli asitten hyvää nayttöä viranomaisilta. Se on rankka prosessi, mutta olen huomannut, etten ole ainoa. Parasta sun erota. Hnä tulee varmaan syyttämäänn poliisien ja ties minkä kautta. Sitten vaan elät kaukana omaa elämään ja napakasti kiellät asiat ja et ole kontaktissa missään, vain sposti, mistä jää todiste, joka tärkeää, jos tarvitse esim myöhempää lähestymiskieltoa varten. jos hän tekee vaikka rikosilmoituksen, sitten menet kun poliisi pyytää ja kerrot, että miksi se ei pidä paikkaansa ja syytät häntä mitä hän on tehnyt. Niin se vaan menee.´Kohta olet henkisesti niin maassa, että et enää osaa lähteä. Minä lähdin kun lasta mies löi, se oli liikaa.Sen jälkeen en ole yksin sitä miestä kahden kesken koskaan tavannut. Käy toki läääkärissä, mutta muista kertoa, että mies pahoinpiteli sinut ja älä kerro miehelle, että kävit lääkärissä. Minä tiedän, että perheväkivalta ei ole uhrin vika. Syytä lyömiseen ei ole, ei ole sellaista provosointia, että saa lyödä. Perheväkilta ei ala suoraan lyömisellä vaan henkisellä väkivallalla, kulkemisen estämisellä, hiusten vetämisellä, uhkailuilla ja siitä se pikkuhiljaa etenee. On eri asia jos heit lyödään nyrkillä, siitä toki moni lähtee juosten heit karkuun. Hyvä, että avaudut edes netissä, mutta mene turvakotiin tms, jotta saat myös oikeita ei-syyllistäviä ohjeita. Normaalit ei-mielisairaat, ei-läheisriipuvaiset naiset voivat joutua narsistisen miehen kanssa yhteen, jossa hän pikkuhiljaa alkaa käyttää henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Se joka ei ole kunnolla asiasta tietoinen tai itse kokenut , ei tiedä, mitä se on ja miksi siitä ei ole helppo lähteä. Ainut oikea tapa on kuitenkin vain lähteä ja heti. Jouduin lopulta lähtemään ilman tavaroita. Ei se muuten onnistu. Juristin kautta neuvottelin osuuteni asunnosta pois ja hain 2 miehen voimin sitten tavarani 1 v päästä. Lähde itse ajoissa, tilanne vain pahenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6617
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2049
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1790
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1170
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1037
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe