olet lähdössä kotoä pois vaikkapa 3-4 tunniksi, kumpi on fiksumpi vaithoehto (ulkona n.35 lämmintä).
A) jätät ilmastoinnin päälle, jolloin huoneilma pysyy kokoajan viileänä
B) suljet ilmastoinnin lähtiessäsi. takaisin tullessasi huone on lämmennyt, jolloin laitat ilmastoinnin jälleen päälle ja laite joutuu tekemään kovan työn saadakseen huoneen taas kylmäksi
Kiitos!
ja sitten jos joku vielä osaa sanoa onko parempi käyttää kanavoitua ilmastointia vai erillisiä pömpeleitä huoneissa?
kumpi säästää enemmän sähköä?
6
116
Vastaukset
- sävain
Entäs kun on talvi ja käyt töissä 8h matkat, ts. kämppä on tyhjillään arkisin klo. 07-17.
Miten lasketaan milloin kannattaa ajaa lämmitys alas!
ja sitten, kanavien kautta monen asteen jäähdytys on kyseenalaista. Putket hikoilee helposti ja miten varmistetaan ettei se aiheuta ongelmaa? - Panasonic+Enervent
Mä vastaan että ehdottomasti vaihtoehto A itse yllätyin kuinka halpaa kesä jäähdytys lopulta oli kun näillä foorumeilla on väitetty et minkä ilmalämpöpumpulla talvella säästää niin sen kesällä menettää, no mulla on kesä jäähdytys asetettu 23c ja talo on 146m2 ja ennen lämmitys / ilmastointiremonttia sähkön kulutus oli keskimäärin 27795kwh vuodessa (9 vuoden ajalta laskettu) niin viimevuonna kulutukset oli tälläiset ja näistä huomaa ettei se kesä jäähdytys ihmeitä maksa.
tammikuu 2480kwh
helmikuu 2860kwh
maaliskuu 2070kwh
huhtikuu 1013kwh
toukokuu 680kwh
kesäkuu 557kwh
heinäkuu 609kwh
elokuu 592kwh
syyskuu 640kwh
lokakuu 1137kwh
marraskuu 1304kwh
joulukuu 1589kwh
yhteensä 15531kwh
Kanavat tai erilliset pömpelin makuasia ja mihinkä rahat riittää. - minävainnnnnn
asun siis australiassa tällä hetkellä ja talosta löytyy joka huoneesta erilliset ilmastointipömpelit joihin voi asettaa lä'mpötilan ja myös kanavoitu ilmasotinti löytyy. lähinnä mietityttää vaan tuo, että kumpi olis järkevämpi vaihtoehto kun lähtee kotoa pois, että jättääkö päälle vai ei. mutta kiitos vastauksista!
- viilaaja
täytyy kertoa että pakkasta on nytkin 10 astetta. ilmastointia ei ole tarvinnut
koko talvena( sen verta kylmää) ilmanvaihto sen sijaan on jatkuvasti päällä
sillä se ottaa poistoilmasta lämmön talteen. Kannattavampaa jos ei jätä päälle. Kylmänhukka (tulipahan sitten tuotakin sanaa käytettyä) on silloin pienempi.
Toisaalta, jos on pelko siitä, ettei ehdi jäähdyttämään enää kotiin tultua, kannattaa jättää päälle - ehkä kuitenkin säädettynä vähän lämpimämmäksi kuin normaalisti...
- epästationäärinen ..
Eräs vaihtoehto on tietysti, että laitat kellokytkimellä koneet päälle 2-3 tuntia ennen oletettua paluutasi. Oikeaa ennakointia voi opetella kokeilemalla..
Sama pätee sekä ilmanvaihtoon että lämmitykseen kuin jäähdytykseenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2335111Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1194151- 583753
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363609- 513490
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413205Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202586Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv42397- 232386
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo592377