Moi...
tietääkö kukaan voiko ulosottomies tyhjentää vapaaehtoisen eläkevakuutuksen
säästöt??
eläkevakuutus
11
4420
Vastaukset
- -------
En tiedä, voiko eläkevakuutuksissa olla sellaisia sopimuksia, että ne voidaan tyhjentää, mutta jos sopimuksen mukaan rahat saa pois vasta eläkkeellä tai puolison kuoltua tai muiden vastaavien syiden perusteella, niin silloin ne todellakin saa pois vain silloin.
- Jos nostettavissa.
Jos raha on nostettavissa, eli työttömyyden, puolison kuoleman taisairauden perusteella, niin silloin uo voi ulosmitata rahat. Muuten ei.
Ulosottokaaren 4 luvun 70 §:n mukaan vapaaehtoisen eläkevakuutuksen takaisinostoarvo on ulosmitattavissa.
- jebulis1
Mitähän tuokin käytännössä tarkoittaa?
Minulla oli 2011 5000 euroa maksettuja eläkevakuutuksia ja meni toiminimi ulosottoon ja tuli satojen tuhansien velat ulosottoon.
Eipä ole vielä ainakaan eläkevakuutusta ulosmitattu.
Uskallanko alkaa säästämään eläkevakuutukseen sillä se oli nyt ainut vaihtoehto jos sitä ei ulosmitata? - näinpä menee
jebulis1 kirjoitti:
Mitähän tuokin käytännössä tarkoittaa?
Minulla oli 2011 5000 euroa maksettuja eläkevakuutuksia ja meni toiminimi ulosottoon ja tuli satojen tuhansien velat ulosottoon.
Eipä ole vielä ainakaan eläkevakuutusta ulosmitattu.
Uskallanko alkaa säästämään eläkevakuutukseen sillä se oli nyt ainut vaihtoehto jos sitä ei ulosmitata?Takaisinostoarvo on henki- tai eläkevakuutuksen vakuutusmaksuista kertynyt säästöosuus, jonka vakuutuksenottaja vakuutuksen päättyessä saa.
Henkivakuutuksen voi irtisanoa milloin tahansa ja voi siis saada takaisinostoarvonkin milloin tahansa ja vouti voi sen sitten napata. Mutta eläkevakuutusten ehdoissa on takaisinostoarvon saaminen rajattu erityistilanteisiin. Vakuutussäästöt saa normaalisti vasta sovitun eläkeiän alettua ja yleensä kuukausierinä. Siinä vaiheessa nekin ovat ulosmittauskelpoisia kuten muutkin eläkkeet.
- jebulis1
Kiitos! mutta jos oletetaan että vielä 20 vuotta on eläkeaikaan ja nyt velat niskassa ja oletettavaa on että pääsen jossain vaiheessa jonkunlaiseen velkajärjestelyyn että eläkkeelle siirryttäessä velkaa ei ole.
kysymys
Voiko vouti napata ennen eläkeikää eläkevakuutuksesta säästöosuuden?- näinpä menee
Kutakuinkin kaikkien (poikkeuksiakin voi olla) eläkevakuutusten ehdoissa on rajattu pois takaisinostoarvon saaminen säästöaikana (lukuun ottamatta yllä jo mainittuja erityistilanteita eli puolison kuolemaa, avioeroa, työttömyyttä tms. elämäntilannetta olennaisesti vaikeuttavaa seikkaa).
Vouti voi ulosmitata vain takaisinostoarvon, ja kun vakuutuksenottaja/vakuutettu ei sellaista saa, ei sitä saa voutikaan. - minna2014
näinpä menee kirjoitti:
Kutakuinkin kaikkien (poikkeuksiakin voi olla) eläkevakuutusten ehdoissa on rajattu pois takaisinostoarvon saaminen säästöaikana (lukuun ottamatta yllä jo mainittuja erityistilanteita eli puolison kuolemaa, avioeroa, työttömyyttä tms. elämäntilannetta olennaisesti vaikeuttavaa seikkaa).
Vouti voi ulosmitata vain takaisinostoarvon, ja kun vakuutuksenottaja/vakuutettu ei sellaista saa, ei sitä saa voutikaan.Hei,
Kiitos mielenkiintoisista keskusteluista.
Juuri minulla ajankohtainen aihe. Minulla kanssa muutama tonni eläkevakuutuksessa ja nyt ajattelin että vouti nappaa sen mutta ei ole napannut.
Eli voinko säästää, siis menee vain 30e/kk mutta vielä yli 30 vuotta.
Tottakai harmittaa jos menee kaivoon loppujen lopuksi?
Eli miten tämä asia nyt on "näinpä menee" voisi vääntää ihan rautalangasta :)
- bemetsoni
Aihe kiinnostava..Olen myös ajatellut nostaa eläkevakuutusrahat kun avioero tuli,mutta kun on ulosotossa saatavia ,niin voiko/kerkiikö vouti napata rahat ennen kun ne on tililläni,miten se menee???Tietääkö joku luotettava taho..
- Vipstaaki-88
Mä sanoisin tähän että ehtiikö viedä on itsestäsi lähinnä vain kiinni. Jos annat tilille maksettavien rahojen olla siellä niin kyllä vode ne sitten näkee ja vie ennemmin tai myöhemmin mutta jos tiedät että on rahaa tulossa tilille ja maksupäivän niin sitten vaan automaatille aamulla toteamaan että varhainen lintu madon syö jolloin saat setelit lompakkoosi ja vouti saa katsella tilitapahtumista vaan käteisnostoasi. Tietysti olet ryypännyt nuo käteiset jos -varsin epätodennäköisesti- niistä perään kyseltäisiin.
- bemetsoni
Vipstaaki-88 kirjoitti:
Mä sanoisin tähän että ehtiikö viedä on itsestäsi lähinnä vain kiinni. Jos annat tilille maksettavien rahojen olla siellä niin kyllä vode ne sitten näkee ja vie ennemmin tai myöhemmin mutta jos tiedät että on rahaa tulossa tilille ja maksupäivän niin sitten vaan automaatille aamulla toteamaan että varhainen lintu madon syö jolloin saat setelit lompakkoosi ja vouti saa katsella tilitapahtumista vaan käteisnostoasi. Tietysti olet ryypännyt nuo käteiset jos -varsin epätodennäköisesti- niistä perään kyseltäisiin.
Ajattelin lähinnä sitä että onko pankilla ja ulosottovirastolla yhteistyötä,ilmoittaako pankki ulosottoon että rahaa on eläkevakutuksessa tai jos ulosotto rupee kyselee pankilta..kun on päättänyt eläkevakuutuksen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847