Miten kannattaisi järjestää.
1 - Automaattisesti pilvipalveluun. Ok varmaankin hyvä, mutta kustannus on tolkuton 3e/kk siis muutamassa vuodessa tulee maksettua oman ulkoisen kovalevyn hinta. Lisäksi palvelun tarjoaja haluaa luottokortin numeron ja oikeuden laskuttaa sieltä mitä milloinkin parhaaksi katsoo. Nimenomaan tuo laskutuspolitiikka jurppii onko mitään pilvipalvelua jolla laskutus toimisi esim PayPal'in kautta tai sitten lasku kotiin.
2 - Se oma ulkoinen kovalevy - löytyyko mitään alle 50e
3 - Muistitikku - Riittääkö tila esim jossain 16GB muistitikussa
4 - Teen nyt varmuuskopion DVD:lle ja ajan silloin tällöin kopiota parin gigan tikulle joka tuosta pöydältä löytyy. Uusi backuppi DVD:lle sitten joskus parin vuoden kuluttua jos muistaa...
Vaihtoehdot 1 tai 2 tuntuu järkevimmiltä mutta luottokortin numeroa en anna ja 2 ei ole toteutettavissa heti.
Vaihtoehtoon 4 on resurssit olemassa ja sen voi tehdä heti joten pitäisikö tyytyä siihen..
Mikäs on raadin mielipide
Varmuuskopiointi
16
308
Vastaukset
Itse käytän F-Secure Online Backup palvelua ja myöa ulkoista 2TB kovalevyä. Toi Online Backup on erittäin hyvä varmuuskopiointi palvelu..
Tuohan riippuu ihan varmistettavan datan tärkeydestä, koosta, varmistusten tiheydestä ja varmistusten versioinnin eli vanhojen varmistusten säilyttämistarpeesta.
Melkeinpä ainoa hyvä puoli ulkoisessa verkkovarmistuksessa on niiden varmistusten saaminen fyysisesti pois paikalta eli verkkovarmistetut tiedot voidaan palauttaa helposti, vaikka koko oma kämppä olisi palanut maan tasalle tai kaikki kodin tietotekniikka varastettu.
USB-muistitikku ei ole mikään luotettava varmistusmedia, mutta toki ainakin jonkin verran tyhjää parempi jos tikulle kirjoitusten onnistuminen myös varmistetaan ja tikut uusitaan määrävälein.- HuluHullu
Toi 16G ei riitä kyl mihinkään jos on vähänkin ohjelmia,jostain kierrätyskeskuksestakin voi saada hyvänkin.
Mieluummin 160G.- dfdfgdhfghjkjh
oletkos nähnyt 160 gigan muistitikkua...?
- hheehehhehe
dfdfgdhfghjkjh kirjoitti:
160 on armottoman vähän, tällänen se olla pitää http://www.verkkokauppa.com/fi/product/51561/cqdsh
- HuluHullu
dfdfgdhfghjkjh kirjoitti:
No en oikeestaan mutta 256 Gigan, kuten tos jossain linkis oli :)
- sdggfdsgfs
Itse laittaisin kaikki pilvipalveluun varmistettavan truecryptillä salattuna ihan vaan varmuuden vuoksi
Olen hyödyntänyt tuota menetelmää. Olen tehnyt pienehkön truecrypt containerin joka on tiedosto joka on "kiintolevyosio" jonka olen tyrkännyt pilveen.
Haittana on että koko container ("kiintolevy") pitää aina uploadata vaikka tekee pieniä lisäyksiä / muutoksia "kiintolevylle" jos haluaa pitää varmuuskopiot tarkasti ajantasalla.
Tällä tavalla voi kuitenkin olla varma että kukaan ei pysty saamaan tietojani mihinkään käyttöön, ei vaikka koko pilvipalvelu joutuisi minkä tahansa hakkeriporukan korkkaamaksi.- sdfsdfsfds
f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
Olen hyödyntänyt tuota menetelmää. Olen tehnyt pienehkön truecrypt containerin joka on tiedosto joka on "kiintolevyosio" jonka olen tyrkännyt pilveen.
Haittana on että koko container ("kiintolevy") pitää aina uploadata vaikka tekee pieniä lisäyksiä / muutoksia "kiintolevylle" jos haluaa pitää varmuuskopiot tarkasti ajantasalla.
Tällä tavalla voi kuitenkin olla varma että kukaan ei pysty saamaan tietojani mihinkään käyttöön, ei vaikka koko pilvipalvelu joutuisi minkä tahansa hakkeriporukan korkkaamaksi.Pienet inkrementaalibackupit voi tehdä paikallisesti vaikka ulkoiselle kovalevylle. Sitten sopivasti katsotuin väliajoin vaikka vetäisee täydet backupit pilveen tuolla tavalla suojattuna, niin ei tule hirveästi turhaa dataliikennettä.
sdfsdfsfds kirjoitti:
Pienet inkrementaalibackupit voi tehdä paikallisesti vaikka ulkoiselle kovalevylle. Sitten sopivasti katsotuin väliajoin vaikka vetäisee täydet backupit pilveen tuolla tavalla suojattuna, niin ei tule hirveästi turhaa dataliikennettä.
Pilvivarmennuksen idea juuri on siinä, että se toimii taustalla. Full backup pilveen kestää kauan. Jos vaikka siirtää sata kiloa sekunnissa, kestää sadan gigan siirto 277 tuntia eli 46 päivää, jos kone on päällä kuusi tuntia päivässä.
Minulla on kassa mukana parikymmentä¨gigaa tärkeimpiä tiedostoja, jos vaikka talo palaisi poissa ollessa. Toki data on kryptattu.
- :fl.!pt>
Minulla on käytössä Dropbox ja siellä kansio, joka näkyy encfs tiedostojärjestelmän läpi omana Privaatii nimisenä levynään työpöydällä.
Tiedostot näkyvät Privaattilevyllä aivan kuin miltä tahansa levyltä mutta todellisuudessa ne ovat salattuna ~/Dropbox/.encrypted hakemistossa ja synkronoituna Dropboxin serverille siellä jossain. En tosin käytä sitä varmuuskopiointiin vaan tiedostojen siirtelyyn eri koneiden välillä. Kätevämpää kuin muistitikkujen kuljettelu edestakaisin.
Varmaan onnistuisi varmuuskopiointikin. Haittana on tietysti että salatut tiedostot ovat myös omalla koneella viemässä tilaa. Etuna on se että jokainen tiedosto on salattu erikseen ja vain muuttuneen tiedoston tarvitsee siirtää. olen ehkä vanhanaikainen, mutta en jättäisi jonkin pilven tai muun vastaavan varaan tiedostojani. kiintiksiä sai vielä ennen maanjäristystä halvalla, onneksi silloin tuli hamstrattua muutama. ja vaikka ne olis tän päivän hinnalla niin kuitenkin.
ostin aikoinani telakan ja kopsaan kaikki tärkeät kahdelle ulkoiselle joista toinen on kotona ja toinen naisystävällä. koneessa on neljä kiintistä joten sielläkin ne on parissa paikassa.
ja ne mitä varmuuskopioin on työt ja valokuvat. muista ei mulle oo niin väliä.- sdfgsdf
En minäkään sitä ainoana paikkana pitäisi. Tärkeää olisi säilyttää varmuuskopiot vähintään kahdessa eri paikassa fyysisesti niin tiedot on jossain tallessa vaikka sattuisi tulipalo tai varkaat tyhjentäisi koko huoneiston.
Eli pitää niitä ulkoisia kovalevyjä vaikka varsinaisena backupmediana mutta varmuusvarana sitten pilvipalvlua tai kiikuttaa toisen kovalevyn vaikka mummon luokse
Kait nykyään ainakin kotikäyttäjillä on ulkoiset kiintolevyt yleisimpiä varmuuskopiokäytössä.
DVD:kään mikään huono ole, mutta ainakin ite ole jo luopunut noista.
Muistitikku on epävarmaksi osoittautunut, sopii siirtoon, mutta ei säilytykseen.
Tiedostojen rykäisy pilveen (lisänä) olisi piste i:n päälle, mutta toistaiseksi ei ole saanut aikaiseksi.
Tossa oma tilanne, vielä että ulkoisia on kaksi melkein identtistä varmuuskopiokäytössä.- <Up
Minulla on pilven sijaan erillinen kone muualla. Rsync sitten tekee varmistuksen ssh:ta pitkin. Ongelmana on vain pitkät sähkökatkokset. Kun varavoima loppuu, kone sammuu ja sen pitää käväistä käynnistämässä paikan päällä koska kiintolevyt ovat salattuja. Muu ylläpito hoituu ssh:n kautta etänä.
Siis mitä dataa olet varmuuskopioimassa? Jos kyse on tekstimuotoisesta datasta, niin toki muistitikku riittää. Kuville se on turhan kallis ja videolle ei tule kysymykseen.
Perusväline varmuuskopiointiin nykyään on ulkoinen kovalevy. Älä kuitenkaan luota yhteen varmuuskopioon, vaan kannattaa sen lisäksi ottaa ainakin tärkeimmistä datoista myös varmuuskopiot muulle välineelle, kuten DVD:lle. Nyt on vähän huono aika ostaa kovalevyjä, kun hinnat nousivat monikertaiseksi Malesian tulvien takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30511706
- 1447156
- 1045972
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425329- 534409
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304319- 623628
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 833248
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223165