Negatiivin skannaus

Eeno

Minulla on Canon 8800F skanneri. Onko resoluutio valittava samalla tavalla kuin paperikuvia skannatessa, vai onko dpi:t muutettava suuremmaksi ja sitten kuvankäsittelyohjelmalla säätää halutuksi? Kysyn siksi, kun jostain kumman syystä minulle on tullut sellainen käsitys, että negatiivi on skannattava suuremmalla resoluutiolla kuin valokuva!

13

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • o2

      Negan skannaaminen kannattaa tehdä skannerin suurimmalla optisella resoluutiolla (paitsi jos nega on erityisen suurikokoinen laakafilmi).

      Dpi:n muuttaminen kuvankäsittelyssä ei vaikuta mitenkään kuvan resoluutioon, se on vain tulostimen ohjauksta. Vaikuttaa siis vain silloin kun kuva tulostetaan.

      Onkohan sinulla mennyt puurot ja vellit (dpi ja ppi) sekaisin.

    • suurista suurin

      Kun siinä on suurin optinen res. 4800 x 9600 dpi niin käytä sitä. Voihan sitä kuvaa jälkeenpäin pienennellä.

      • Nikon D90

        Minulla ei tosin ole tuota Canonin skanneria mutta olen omallani huomannut aikaa menevän varsin paljon jos skannaa noita maksimierotteluja ja itse olen tyytynyt vähempään. Riippuu tietysti siitäkin miten hyvänlaatuisia negoja sinulla on ja mihin aiot niitä myöhemmin käyttää.

        Itse kokeilin eri resoluutioilla ja tarkasteltuani tuloksia päätin sen resoluution jota käytin, muistaakseni noin 3600 pix pitkäsivu ja siitä saa silloin hyviä A4 kuvia printattuna, pelkkään näytöltä katsomiseenhan riittää 1900 pix pitkälle sivulla. Tämä siis jos aiot skannata runsaasti mutta muutaman kuvan voi skannata vaikka täydellä erottelullakin.


    • Eeno

      No kiitoksia neuvoista. Mutu oli sittenkin oikeassa. Olen skannannut muutamia kymmeniä vain 600 dpi:llä. Nyt täytyykin skannata uudelleen tärkeimmät negat ja jatkossa valita erilleen suuremmalla resoluutiolla tehtävät. Negatiivejä on runsaasti, noin 50 vuoden ajalta! Aekoo männöö ennenkun on skannattu!

      • Eeno

        Ja vielä? Negatiivit ovat mustavalkeita ja värillisiä 6x6 ja 35x35 kokoisia. Miten puhdistan negan, antistaattisella liinalla vai onko lisäksi joku aine olemassa? Jos niin mistä saa ostaa?


    • o2

      Minusta aivan ylivoimaisesti paras pölynpoistoon on hyvälaatuinen mikrokuituliina.
      Aivan yhtä tärkeää on skannerin lasin puhdistaminen pölystä erikseen jokaista skannausta varten.

      Mikrokuituliinoja löytyy mm. marketeista.
      Onko 35x35 negoja oikeasti olemassa?

      • Nikon D90

        Siinä varmaan meni mitat hieman sekaisin, 6x6 cm ja 35x35 mm.

        Tosin aikoinaan oli tosi suuria kameroita, sitä mikä niiden lasilevynegojen koko oli en tiedä. Olisiko sentään aivan 35x35 cm.


      • kyllä on
        Nikon D90 kirjoitti:

        Siinä varmaan meni mitat hieman sekaisin, 6x6 cm ja 35x35 mm.

        Tosin aikoinaan oli tosi suuria kameroita, sitä mikä niiden lasilevynegojen koko oli en tiedä. Olisiko sentään aivan 35x35 cm.

        mutta vähän erikoisempaan tarkoitukseen http://ra.fi/l5J9

        http://ra.fi/2vG9


      • onko ne negoja

      • Dol Biong
        Nikon D90 kirjoitti:

        Siinä varmaan meni mitat hieman sekaisin, 6x6 cm ja 35x35 mm.

        Tosin aikoinaan oli tosi suuria kameroita, sitä mikä niiden lasilevynegojen koko oli en tiedä. Olisiko sentään aivan 35x35 cm.

        ”Siinä varmaan meni mitat hieman sekaisin, 6x6 cm ja 35x35 mm”

        Mikäs se sellainen 35x35mm nega on?
        Meniköhän sinullakin jotain sekaisin autolla?

        Arvaan, että tuo olisi aikuisten oikeasti ns. 35mm filmi eli 24x36mm negakoko?


      • Eeno
        Dol Biong kirjoitti:

        ”Siinä varmaan meni mitat hieman sekaisin, 6x6 cm ja 35x35 mm”

        Mikäs se sellainen 35x35mm nega on?
        Meniköhän sinullakin jotain sekaisin autolla?

        Arvaan, että tuo olisi aikuisten oikeasti ns. 35mm filmi eli 24x36mm negakoko?

        Joo joo, kyllä ne ovat nuita 24x36mm negoja. Skannailin 6x6cm negat 1200 dpi resoluutiolla ja nuo alussa mainitut 2400dpi:llä. Näyttäisi riittävän jo kohtuu kokoisille kuville n. 10x15 cm. Pysytään asialinjalla! Tulee sitä virheitä koneella kirjottaissakin!


      • Dol Biong
        Eeno kirjoitti:

        Joo joo, kyllä ne ovat nuita 24x36mm negoja. Skannailin 6x6cm negat 1200 dpi resoluutiolla ja nuo alussa mainitut 2400dpi:llä. Näyttäisi riittävän jo kohtuu kokoisille kuville n. 10x15 cm. Pysytään asialinjalla! Tulee sitä virheitä koneella kirjottaissakin!

        Tuo resoluutio ei ole merkityksellinen muuten kuin kuvan yksityiskohtien määrän kannalta. Siksi mitään ainoata oikeata skannausresoluutiota ei ole olemassa.

        Jos alkuperäisessä kuvassa on hyvin pieniä yksityiskohtia niin ne menetetään jos skannausresoluutio on liian pieni. Toisaalta suuresta resoluutiosta ei ole mitään hyötyä jos alkuperäisessä kuvassa ei ole pieniä yksityiskohtia.

        Sopiva resoluutio selviää helposti kokeilemalla. Yleensä kannattaa käyttää vain skannerin ns. optista resoluutiota.


      • Nikon D90
        onko ne negoja kirjoitti:

        vai ovatko jo positiiveja siinäpä kysymys ?

        Onhan nuo röntgen eli x-ray filmejä. Nuo ovat minulle tuttuja koska olen työskennellyt noiden kanssa toistakymmentä vuotta vaan en nähnyt ensimmäistäkään kameraa joihin ne olisivat sopineet.

        Kuvauskasetit ja vaihtajat tutkimustarkoitukseen eivät oikein samaistu valokuvaukseen. Nykyäänhän röntgenissä ei juurikaan filmiä enää käytetä vaan kasetissa on vahvistinlevyjen välissä kenno joka lukee kuvan ja siitä se luetaan tietokoneelle kuvauksen jälkeen. Ei tarvitse litkujen kanssa pelata eikä työskennellä pimeässä kuten kehittäjät aikoinaan.

        Röntgenfilmit olivat negoja, paikka josta säteily ei mennyt läpi oli kirkas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe