Paljonko Carina kestää ajaa?

mie vaan

Ajattelin ostaa Toyota Carinan, joko e tai ll mallin. Netti pursuaa yli 200 000 km ja 300 000 km ajettuja Carinoita. Kauanko tuommoinen kestäisi ajaa?

68

3735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+6

      Niin pitkään kun peltiä riittää.

      • 2+5

        Eli...? (kauan vai vähän?)


      • 12+8
        2+5 kirjoitti:

        Eli...? (kauan vai vähän?)

        Riippuu siitä miten hyvin autoa on pidetty ja miten hyvin siitä itse jaksaa huolehtia. Tiesuolat kun pesee säännöllisesti pois ja lisäilee tarvitaessa suojamassaa alustaan, niin kyllä niillä 500-600tkm ajaa. Tekniikka noissa laitteissa kestää, vaihtaa vain öljyjä, suodattimia ja hihnoja, ehkä 100tkm välein iskareita.


    • * * *

      Edellisessä Carina E:ssä oli 310 tkm mittarissa kun myin pois. Esim. kytkintä ei ollut koskaan vaihdettu. Ostin toisen samanlaisen, tosin 2 vuotta vanhemman seuraavaksi autokseni, ja silläkin nyt ajettu 270 tkm.
      Nuo Carinat kestää ja kestää kun tosiaan muistaa vaihtaa öljyt ja pitää pelleistä huolta.
      Hinnakkaita saattavat olla, mutta laatu maksaa ja maksaa myös itsensä vuosien varrella takaisin kun ei tarvitse korjaamolla hypätä.
      Suosittelen, jos vielä jostain löytyy vähän ajettua Japanilaista E:tä.

      • 22 000tkm mies

        Loppuunajettuja. Ei kannata ostaa.


    • twinkääm

      mulla carina 2 vm. 90 1.6 twincam. ajettu 478.000 tkm.toimiiku junan vessa ja ei häpeä kulussa yhtään muille autoille. ruosteet kannattaa ottaa heti kiinni.maksoin 1600€ 6 vuotta sitten ja huoltoihin ja pikku korjauksiin mennyt noin 100€/v.

      • Mekaanikko*

        Toimii varmasti, mutta ei tuommoista pommia voi ottaa treffeille. Nainen pelästyy heti pihalla kun kurvaat haisevalla ruostekorjatulla manne kaarinalla. :D Jos vaimo löytyy jo, eikä tartte naapurille tai työkavereille näyttää, niin ostakee pois. Carina II 1.6i 4a-fe koneella kestää isältä pojan pojalle. Ripeä, taloudellinen, kestävä, ruma. Liftback mallinen kannattaa ostaa jos haluaa tilaa tai ylipäätänsä kuljettaa jotain. Laittaisin muutaman satasen lisää ja ottaisin E mallin, niin ei tartte hitsailla joka vuosi peltejä.

        CarinaE 93-96 tehty japseissa, 97-> tehty englannissa. Enkku malleissa on kaikenlaisia pikkuvikoja monella. Mutta ei mitään suurempaa. -98 Avea saa jo myös halvalla. Itse ostaisin japsi Caarinan, katso että hyvin huollettu. Tekniikalla ajaa 500tkm aivan varmasti. Varaosat motonetistä.


    • kova luu

      Unohtu nuilta muilta se, että kun ostat vielä 2.0 japsin, saat aidon ghetto-gti:n!
      Nimittäin liikkuu ihan oikeasti: 0-100 9 s ja 205 huiput. Varttimaili menee alle 16 sekan ja kaikki selittyy sillä, että tehopainosuhde on alle 10 kg/ heppa,eli noin 9 kg/hp. Koneessa on lisäksi huollettuna kaikki konit kotona, jos se toimii muutoin ok.
      Vertaa vaikka 94 bmw 320: bemu jä kuin tikku paskaan...

      Eli osta osta, kestää kuin pajavasara, kun vaan huollat huolto-ohjelman mukaan.
      Öljyä vaihtaessa älä laita yli neljää litraa, vaikka öljytilavuus on virallisesti 4,5l. Menee ylitäytölle, ja se ei ole koneelle hyväksi!
      Iskarinvaihdon yhteydessä tsekkaa nivelien kumit ja vaihda vaikka kovempaan laatuun. Ja laita hd-iskarit, jotka vakauttaa menoa.
      Carina e on viimeinen oikea vanhan kansan laatuauto mersun w124-korisen 300d:n kanssa.

      t. kova luu

      • Carinaegti

        Omistan tollaisen GTI Carina E , eikä autossa ole pahemmin vikoja ilmennyt ja auto on tehty Japanissa (valmistenumerossa kirjaimet JT ennen numeroita). Öljyn (Mobil 1 5-50W) & suodattimen (Fram) vaihdan kerran vuodesssa (ajoa alle 10 Tkm). Tällaisia autoja pitäisi tehdä enemmän, mutta kuka nyt uusia autoja silloin ostaisi, kun auto tällainen kestää isältä pojalle.


      • Eri_merkillä
        Carinaegti kirjoitti:

        Omistan tollaisen GTI Carina E , eikä autossa ole pahemmin vikoja ilmennyt ja auto on tehty Japanissa (valmistenumerossa kirjaimet JT ennen numeroita). Öljyn (Mobil 1 5-50W) & suodattimen (Fram) vaihdan kerran vuodesssa (ajoa alle 10 Tkm). Tällaisia autoja pitäisi tehdä enemmän, mutta kuka nyt uusia autoja silloin ostaisi, kun auto tällainen kestää isältä pojalle.

        Carina E oli valmistusohjelmassa 1992–1998. Tulin ostaneeksi 1996 sen kilpailijan, noihin aikoihin markkinoille tulleen Peugeot 406:n. Merkki ei varmastikaan ole Toyota-väen keskuudessa kovin korkeassa kurssissa, mutta niin vain on Pösökin kestänyt isältä pojalle – omistajanvaihdos tehtiin 3 vuotta sitten ja auto on ”still going strong”. Ajettavuudeltaankin parempi kuin moni uusi.


    • toits1

      Mulla carina e ostin niin oli ajettu 215tkm, nyt 4vuoden jälkeen mittarissa 316tkm, ei kummempia vikoja ole ollut. Jarruosat vaihdettu, startin vaihdoin,, huima hinta 30euroa :D

    • Toyota on maailman luotetuimpia autoja koneistoltaan ja tekniikaltaan. Carinalla ajat noin 500tk ilman ongelmia. Muuta vikaa ei ole kuin kori ruostuu helposti.

      • h.anuri

        Oli maaiman luotetuinpia, kunnes vvt-i ja D4D koneet tulivat markkinoille.


    • Rokkis111

      vm 94, 1.6 laihaseosfarkku; 420 tkm ajettu; huoltohistoria koko matkalta;
      -koiranluut,
      -startti,
      -kytkin luisti ja korjattu,
      -ohjaustangon ristikkonivel
      -jakopää ja hihna (viimeeksi 400 tkm:ssä, eli likimain 100 tkm välein)
      -jarruletkut ja levyt
      -iskarit

      Tuossapa tuo koko huoltohistoria.
      Talvella hieman hankaluuksia keskuslukon kanssa, muuten soiva ja toimiva peli. Viimeinen japanissa valmistettu vuosi -> ei ole ollut ruosteongelmia.

      • carina_E

        Miten se ohjaustangon ristikkonivel oireili?

        Oma e-carinani on 290tkm ajettu, vm97. Koiranluut ja syylari vaihdettu, jarrut rempattu. Lisäksi pallonivelet vaihdettu edestä molemmin puolin. Jopa iskarit ja pakoputki ovat alkuperäisiä.


    • Kaarinakuski

      Meillä jo 440.000 km menossa. Kestää, kun huoltaa.

      • Onno Anna

        Meillä 2.0 Diesel -93 nyt mittarissa 612tkm. Joka päivä tulee lisää ................
        Halpa auto pitää........... ei tarvi korjaamolla pitää valohoidossa.


      • jfjfhjfhhjfdg

        Harvinainen näky jo liikenteessä kun matkannut jo lähes kaikki Afrikkaan ja täällä ei kannatta enään todellakaan ajaa loppuun.


    • Jekatalapulitas

      Mulla on japsi Carina E ajettu vasta 100 000 km, ei mitään vikaa, vien sen hautaan mukanani ja tuun sillä pois, niin hyvä auto se on. Ei mene myynttin ikinä.

    • Herätys

      Omasta meni 300 tuhannen jälkeen kaikki iskarit vaihtoon, alko olla vähitellen retkula ajaa kaarteissa ja heitoissa. Joku nipottaja ois varmaan vaihtanu jo aiemminkin.
      Lisäksi jarrupuolta, pakoputken takapönttöä, laturi ym. pientä viime vuosina. Lämmityslaite leikitteli myös.

    • Carina II

      Mulla on nyt 530 tuhatta ajettu caarina 2, eikä mitään vikaa ole. Pari kuukautta sitten meni huomautuksitta katsastuksesta läpi. Tarkoitus on ajaa niin pitkään kuin auto kestää. Auto on ollut minulla jo päälle 8 vuotta, olen sinä aikana vaihtanut pari iskaria eteen ja ohjausvarren ristikkonivelen, sekä laturin. Lujaa laatua on kaarina..

      • riksu5

        Oletko vaihtanut jakohihnaa? Minun Carina II:ssa hihnalla ajettu 86tkm ja ikää on 9v. Minulla auto ollut 11v ja sinä aikana huollettu säntillisesti, kytkintä ja vesipumppua ei ole tarvinnut vaihtaa. Katsastuksessa ei ongelmia. Hyvää näissä on että auton arvo luokkaa 300-500e, siis kilometrit ei halvempia voisi olla. Harmi vain että ei näistä enää järkevän hintaisia yksilöitä löydä, ikää on kuitenkin jo 23v ja sen myötä paljoin poistunut liikenteestä. Omallani ajettu 346tkm joten loppuun asti ei tule ajettua-> tarkoitus vaihtaa ensivuonna -07 Corollaan. Tähtään autokauppoihin joista saa 1500-2000e hyvityksen n.500e arvoisesta autostani. Maksoin muuten omastani vuonna 2002 4400e joten ei paha arvon alennus, olen ajanut kuitenkin 120tkm.


    • Pullopää

      Vaimolla -93 diesel e carina mittarissa 625tkm,vuodessa mittariin tullut 25tkm.
      Vuoden aikana olen vaihtanut laturin ja akun normaalit huollot.
      Itsellä viiidakon nuoli, sitä on sit pajottu carinankin edestä.

    • tojo_teero

      Jättäisin nämä jo ostamatta. Iän tuomaa vaivaa on monissa jo niin paljon, vaikka moottorille ei sinällään ole kilometrikattoa. Kestää tekniikan puolesta yleensä ajaa voimassa olevan katsastuksen ajan. Sen jäkeen on pelleistä kiinni ja ruoste on ongelma. Siinäkin mielessä että purkutöissä melkein mikä vaan pultti vanhuuttaan napsahtaa poikki tai irrotessaan haukkaa palan peltiä mukanaan. Iäkkään kakkosen tyypillinen vika on muuten takakallistuksenvakaajan päiden kiinnitys, josta peltipannat ruostuu katki.

      • Toyota_Corolla

        Kemppi tekee hitsauskoneita ja rautaruukki peltiä. Korin ruostuminen ei ole ongelm. Se on helppo paikata, mutta tekniikan korjaaminen on kallista. Onneksi Carinassa ei ole tuota ongelmaa.


    • toyota carina2

      Kannattaa ostaa jos siistin ja vähän ajetun saat, Itsellä 1,6xli farkku 2karina mittarissa 470000km tähän mennessä vaihettu
      Koiranluut
      Taakse jarru rummut,kengät ja vaijerit.
      Eteen jarrupalat kahdesti
      Etu iskarit
      Virtalukko
      Ohjaus akselin ristikkonivel
      Laturi (menee vähän ennen 400000 kilometriä sököksi
      ja tietysti öljyt laatikkoon 200000km välein mottoriin mobilin täyssynteettistä ja laadukas putsari10000km välein. Jakopään hihna, kiristin, vesipumppu 100000km välein,
      Nyt vasta 470tkm ruennut syömään öljyä puolisko litran 10000km vaikka kyseessä auto joka ollut metsurin käytössä ensimmäiset 300000kilometriä 13vuotta= jokapäivä talvella kylmästä käyntiin ja se ei ole ongelma -25 ilman roikkaa päivien seisomisen jälkeen ensiyrittämällä käyntiin. Tilaa on farkussa sen verran että tulee pv suzuki pystyssä kyytiin ja muuttokuormiakin tuolla on tullut ajettua. Olen varma että nykypäivänä ei näin hyvää autoa uutta saa.

    • kaarlokuuskuu

      Koiranluut, siis mitä asiantuntijat sanoo?

      • Toyotatero

        Koiranluita ei mene.


    • Tomppeliini

      Carina kestää niin kauan kun sillä viitsii tai kehtaa ajaa. Hyvä peli yksinäiselle miehelle, jonka ei tarvitse naista ottaa kyytiinsä.

      • kaarlokuuskuus

        Tuo on kevään paras :)) - eli Carina E vain hyvän itsetunnon omaaville Miehille. Lainasin omaani hiljan DI-KTM-vaimokkeelleni ja edelleen hän tuossa pyörii.

        Olisko se poijjaat muut jutut kuin autot joilla Naisille on merkitystä..:)


      • ldlll
        kaarlokuuskuus kirjoitti:

        Tuo on kevään paras :)) - eli Carina E vain hyvän itsetunnon omaaville Miehille. Lainasin omaani hiljan DI-KTM-vaimokkeelleni ja edelleen hän tuossa pyörii.

        Olisko se poijjaat muut jutut kuin autot joilla Naisille on merkitystä..:)

        Pienimunaiset ei ajele Carinoilla :)


      • Anonyymi

        Kuhmon, Kuusamon ja Kemijärven vanhoilla pojilla on usein Carina alla, isot lisävalot keulassa. Ei ole naisia mutta Kaarina on.


    • Paaliinvaan

      On kyllä vuosia siitä kun carinoita on näkynyt, jos sellaisen näet niin siihen on pitänyt vitsailla kori kokonaan uusiksi.

      Monia tuontuon ikäisiä euroautoja näkee päivittäisessä käytössä, tojoja ei ikinä. Ne on poikkeuksetta paalissa. Ka hyvä.niin

      • Tulihan_se_sieltä

        nimittäin Toyota-palstan trollipojan osuus kirjoituksiin. Eikä poju lipeä linjastaan, muuten voisi jäädä trollauspalkka Vokkelon maahantuojalta saamatta.


    • Hämmästynyt

      Ihmettelin myös että mistä automuseosta tässä nyt puhutaan. Siitä on vuosia kun Helsingissä on juurikaan Carinaa näkynyt ja ykköskopan Avensiksetkin harvenee kovaa vauhtia. Ei millään pahalla, mutta mulla on kyllä silmät päässä. Carinat hävisi joskus kanttiladojen kanssa samaan aikaan, ehkä samaan paikkaankin: takaisin itäänpän, todelliseen kotiinsa. Ehkä jossain Lapin perukoilla on vielä Ladoja mutta tuskin Carinoita sielläkään. Virossa? Ehkä.

      • Elä_hämmästy

        Ei niitä Helsingissä näykään, kun ne on kaikki kehäkolmosen ulkopuolella. Siellä autot hankitaan käyttöä varten, ei näyttöä.


    • kaarlokuuskuus

      Kysymys on tehty 2012 mutta vastaan 2016: Carina E ja Carina 2-mallit 1.6-2.0 koneilla, edes kohtuullisesti huollettuna eli lähinnä öljyt ajallaan ja isommat ruosteet pyyhittynä kestää mennen tullen min. 500.000km. Kokemusta on. Sen verran on eri vehkeitä tullut ajettua että suhteessa auton hintaan ja kestävyyslaatuun, ei ole toista vastaan tullut. Ei edes Corolla.

      • Ainakulkeekaarina

        Ja jos peltitöitä tulee, sehän se on halpa korjaus, ei maksa pelti paljoa. Mutta tekniikka on käytännössä ikuinen, ei se haittaa, vaikka olisi 600 000 km ajettu, kyllä se kestää.


    • Teroliini

      Odotan, kun joku kertoo ajaneensa 1000 000 km Carinalla. Volvolla ja Mersulla on jo ajettu.

      • Ajatmuuttuu

        No en ihmettelisi jos joku kohta kertoisi. Kylmä Carinalla ajettiin pitempiä matkoja kuin nykytojoilla mutta ikävä kyllä Carinoita ei ole tehty aikoihin. Nykyiset on vikaisia ruostepommeja eikä pärjää testeissä.


      • Peräkylän_Arska
        Ajatmuuttuu kirjoitti:

        No en ihmettelisi jos joku kohta kertoisi. Kylmä Carinalla ajettiin pitempiä matkoja kuin nykytojoilla mutta ikävä kyllä Carinoita ei ole tehty aikoihin. Nykyiset on vikaisia ruostepommeja eikä pärjää testeissä.

        Vika Carina E oli ehkäpä kaikkien aikojen kestävin Toyota. Huollettu sellainen, vaikka lähes puoli miljoonaa ajettuna on luotettavampi kuin jokin upouusi ranskalainen tekniikan ihme. Auto on muutenkin kelpo peli, hyvin tilava, ripeästi kiihtyvä ja riittävän hyvin varusteltu. Ajettavuus sopii meidän olosuhteisiin mainiosti. Ruoste ei ollut mikään ongelma, jos suojasi auton uutena, niinkuin vastuullinen omistaja tietysti tekikin.


      • kaarlokuuskuus

        2 kpl Narinaa käytössä, toinen nuorisolla ja toinen itsellä. Junnuilla 1.6 ja itsellä 2.0 A, ja syystä - jos joku saa auton hajalle, se on kortin saanut nuorimies, joka repii viimeisetkin hevoset myllystä pihalle, laatikosta ja kytkimestä puhumattakaan.

        Siksi niillä ei käytännössä kestä kuin narina ilman kaameita korjauskustannuksia!


      • vautipyörä

        Ootahan muutama vuosi Minun Carinalla voi sen saavuttaa nyt 850th ajan vuodessa 50th 3vuoden päästä tulee miljoona


      • Anonyymi

        Diesel Toyotilla ajaakin yli miljoona (Hiace ja LC mm.), mutta 1.6 bensa Carinakin kestää sen 600-700tkm.
        Harvassa taitaa olla Volvon ja Mesen bensakoneet joilla noihin lukemiin päästään perushuolloilla.


    • pkpkk

      yli 400000km

    • imehteijä

      550tkm mittarossa ja edelleen kukkuu carina e td. yksi lappu hitattu pyöräkoteloon muuten alkuperäinen kunto ja maali.
      ajattelin katsoa mihin asti kulkee...

    • Paljonkestää

      Kestäähän ne. Sen miljoona kilometriä:

      https://www.youtube.com/watch?v=gZXBq1Tt10s

    • Hontta

      Semmoset 700,000km, heleposti. Corollakin meni suurinpiirttein saman. Vuosimallit 1992-95 kestää ajaa lähes mitä vaan. Mersu, eikä muut sakemannin tekeleet pääse lähellekkään niitä lukuja.
      Se vaan on myönnettävä, että jo 1960 luvulla, kun ekat Tojot-ja Mazdat tulivat Euroopan markkinoille, niin laatu oli jotain käsittämätöntä Eurooppalaisille valmistajille. On vielä tänäpäivänäkin. Mitä tehtiin Euroopassa autoalalla silloin? Maamoottoreita suurinpiirttein.

    • STWcaarina90

      Tänään 500.000 km täyteen 1990 xli farkulla... Moottori ok ja laatikko eikä kytkintä tai sähkövikoja. Vetoakseli hajos ja laturi n. 430.000 ssa. Pikku ruoste kukkasia nyt ja lambda tunnistin katsastukseen, eli sekin kesti melkein 5 kt. Käy ja kukkuu, eikä tuu joka päivä vastaan.

    • Camry

      Jos vähänkään viittii huoltaa menee 500000 hyvin.Olen itse ajanut 470000.

      • He-Tero

        Kyllä noilla ajaa normisti huollettuna helposti noin 700 000 km. Ja monella muullakin Toyotalla ajaa tuon 500 000 km ja ylitse, Corollalla ja Camrylla ainakin ja tietysti ikiliikkuja Hiacella. Landcruisereille puoli milliä on vasta sisäänajo, noillahan ajetaan Lapissa järjestään vajaat miljoona kilometriä


    • Caarinistiiiii

      Alkuperäiset Carina E:n omistajat ovat jo varmaan kuolleet, mutta Carina E:T VAAN MENEE ETEENPÄIN hamaan tulevaisuuteen.

    • kaarlokuuskuus

      Myin eilen käteisellä -96 E Carinani. Myynti kesti 5 päivää. 1.6 16v koneella mentiin vaivattomat 335.000th. Öljyä ei kulunut nimeksikään 10th vaihtovälillä. Sen verran iski mukavuudenhalua että päivitin tänään ilmastoituun -02 1.8 vvt-i Avensikseen. Autolla ajettu 285.000 ja puolimoottori uusittu takuuna 2008. Tästä syystä uskalsin ostaa ko. koneella kun sopivasti käteisellä sain. Totuushan tuosta pannusta on kaamea öljynkulutus ja huono maine. Toyota kyllä korjasi aikanaan kaikki jotka sitä pyytää älysivät. Korjauksesta tehtiin merkintä huoltokirjaan. Katotaan ny parin vuoden päästä onko seuraaja kestänyt..

    • Kiinan_ihmeet_kestää

      420 tuhatta laturi ja startti vasta vaihdettu. Carina E

      • Ikukaarina

        Jepjep, parempaa autoa kuin vanha Carina ei ole. Kannattaa ostaa aina, jos vain löytää siistin, kilometreillä ei ole väliä, vaikka eka numero on nelonen, niin se ei tunnu koneessa, laatikossa tai alustassa vielä missään. Parempia ajaa kuin moni viisivuotias rapistunut eurorottelo.


      • Ihme.tyyppi
        Ikukaarina kirjoitti:

        Jepjep, parempaa autoa kuin vanha Carina ei ole. Kannattaa ostaa aina, jos vain löytää siistin, kilometreillä ei ole väliä, vaikka eka numero on nelonen, niin se ei tunnu koneessa, laatikossa tai alustassa vielä missään. Parempia ajaa kuin moni viisivuotias rapistunut eurorottelo.

        Miksi olet ajellut monilla viisivuotiailla rapistuneilla eurorotteloilla? Carina aina pajalla vai ajokiellossa?


    • aika.meni.jo

      Kyllähän nuo myynnissä olevat Kaarinat alkavat olla järjestään nuorison polkemia vehkeitä. Menevät kiertoon, kun pitäisi tehdä jo kalliita remppoja. Myynnissä on harvoin niitä pappojen hellimiä helmiä.

    • Caarinisti

      Mutta tulossa on vielä vähäsen uudenkarheaa vähän ajettua pappa Carina E:tä myyntiin.

    • Laatulaskenut

      Onhan nuo Carinat jo aika vanhoja ja ruosteisia, mutta vieläkin kestävät pitempään kuin nykytojot.

    • h.anuri

      Totta, kyllä Carina oli/on kestävä auto moottoriltaan. Kysymys onkin kuka haluaa ajaa yli 20v. vanhalla autolla? Ajettavuus, päästöt ja turvallisuus on sieltä menneisyydestä vaikka moottori vielä hyrrää.

      • Kaari.Nisti

        Ei ole huono ajella, ABS-jarrut ja tyynyt on viimeisissä malleissa. Tehokin kohdillaan.


      • h.anuri

        Teho? Oot sä kännissä?


    • Caarinisti

      Kyllähän muillakin merkeillä ajeltaisiin yhtä kauan, mutta kun niitä yhtä kestäviä autoja, ei juurikaan ole olemassa. Toyota Carina nyt vaan edustaa aikansa huippulaatua, omassa käyttöauto luokassaan, joka on vielä käyttökelpoinen 30 vuoden päästäkin. Vaikkakin ajettavuus, päästöt ja turvallisuus on sieltä menneisyydestä, ei se menoa juurikaan haittaa, neljä pyörää on niinkuin muissakin autoissa ja perille pääsy tekniikan puolesta on hyvin varmaa, toisin kuin nykyautoilla, matka voi katketa koska tahansa.

      • MahtavaCarina

        Näin on, nykyautot ovat tosi epäluotettavia. Joku vanha Carina on paljon varmempi peli kuin uusi eurooppalainen merkki. Kertoo tuokin Toyotan mahtavasta ylivoimasta tekniikan saralla.


    • Anonyymi

      Toyotat kestävät vuosikymmeniä kovaa käyttöä.

    • Anonyymi

      Jos näitä viimeisiä japanissa valmistettuja toyota carina malleja tehtäisiin samanlaisia ja suomeen tuotaisiin niin ostaisin heti. Käyttöikä ja kestävyys oli sillä tasolla kuin kuuluukin.
      Uusissa autoissa on mennyt monta asiaa pieleen.

    • Anonyymi

      Ketjun aloittajan viesti on jo 11 vuoden takaa, mutta ajattelin kirjoittaa omia kokemuksia Carina 2:sta vuosien varrelta. Muuta kokemusta henkilöautoista on, kadettien ja escorttien muodossa. Ne ovat sitten oma tarinansa. Tuo Carina II on -88, ja kaasuttimella. Kilometrejä on mittarissa nyt n. 610 000. Moottori ei varsinaisesti polta öljyä, mutta aiemmin olen vaihtanut siihen kampiakselin tiivistettä ja sylinterikannen huollon yhteydessä on vaihdettu venttiilikumit. Aiempi pieni öljynkulutus loppui siihen. Jossain vaiheessa lyhensin öljynvaihtovälin 11 000:een. Auto oli tuossa 2010 käytännössä ruostunut poikki, mutta hitsasi sitä silloin sen verran että matka jatkui. Kilometrejä oli tuolloin alle 300 000. Carina meni muuten kivasti aina tuonne 500 000:n saakka, jos ei laske tuota helma-ruostekorjausta ja noin viiden vuoden välein pakollista pakoputken laittoa. Tuossa autossa ei ole vielä rosteripakoputkea, valitettavasti. Soratiet mädättävät takaäänenvaimenninta ja -lähiympäristöä tehokkaasti. Samoin suojat peräpäässä autoa ovat vähän mitättömät. Sora lentää ja syö... ensin muovisuojukset, sitten maalin, ja lopulta pellitkin. Auto pitäisi vuosittain käyttää montun päällä ja massata. Carina on ollut helppo auto aina viime vuosiin saakka. Toyotalta ei enää kuitenkaan erikoisempia osia saa. Saatavuus loppui kuin seinään muutama vuosi sitten, liekö syynä Euroopan varaston vanhojen osien hävitys. Jotain tällaista kuulin. Samoin merkkiliikkeen hinnoittelut olivat jo vähän aiemmin hieman erikoisia. Olisin kaivannut autooni uudet kuraläpät halkeilleiden tilalle, mutta kun hinta oli 120 e./kpl, unohdin koko asian. Kulutusosaa carinaan saa yhä, ja varmaan vielä pitkäänkin. Tarkoitan esim. jarru- ym. -osia. Peltiosista saa lähinnä lokasuojaa, lokasuojan kaarta ja helmapeltiä. Purkuosia on ollut hyvin saatavilla. Tarkoitukseni on käyttää tuota autoa työajossa ja polttopuun kuljetuksessa niin kauan kuin mahdollista. Hieman purkuosia on varallakin. Mitä autoon on sitten pitänyt vaihtaa? Jarrulevyt joskus alle 300 000:n, seuraavan kerran palat 500:ssatuhannessa. Iskunvaimentimia en ole vaihtanut samoin 300 000:n jälkeen. Pakoputken takaosan joudun vaihtamaan 5:n vuoden välein, vaikka korjailen ja hitsailen aikansa niitäkin. Viime vuonna vaihdoin ensimmäisen kerran etuvaimentimen. Käytin tarvikepönttöjä. Tuulilasinpyyhkimen moottorin olen korjannut kerran ja vaihtanut yhden kerran. Magneetit irtosivat kuoren sisältä. Pyyhkimen nivelet tahtovat irrota ajan kuluessa. Uusia ei saa. Läpipultti pitää nivelen yhdessä. Vaihdelaatikon vetoakselinlähdön tiivisteen olen vaihtanut kerran ja yhden kappaleen. Moottorista on käytetty kansi pois ja hiottu venttiilit. Moottorin tiivisteet on vaihdettu. Startin ja laturin olen vaihtanut tehdaskunnostettuihin, vanhat eivät olleet edes hajalla vielä. Virranjakajasta hajosi puolen miljoonan jälkeen ensin sytytysmoduli, myöhemmin myös puolan liimaus ratkesi, mistä seurasi käynnistysongelma. Uudet osat tarvikeliikkeestä, yhteensä noin 50 euroa. Virranjakajan akseli on paha vuotamaan, eivätkä uudet tiivisteetkään tahdo pitää. Samoin termostaattikotelosta tahtoo vuotaa joskus nestettä. Noita voisi pitää vähän heikkoina kohtina. Autoon olen vaihtanut takapyörän laakerit (suhteellisen hankala ja tarkka vaihtaa) ja toisen etupyöränlaakerin (helppo). Nämäkään eivät olleet hajonneet, vaihdoin ne varalta puolen miljoonan jälkeen. Pidän autoa ja sen tekniikkaa lujana. Moottori on ollut edistyksellinen 80-luvulla tuplanokalla ja 16:sta venttiilillään. Hevosvoimia normaaliksi autoksi siltä ajalta siinä on paljon. Pakosarjat ovat carinoista halkeilleet. Hitsasin halkeamat kiinni parhaan taitoni mukaan, ja pakosarja on kestänyt jo 300 000 km hajoamatta. Peräkärryn veto autolla sujuu hyvin, kunhan käyttää nelosvaihdetta. Vaihdelaatikko on luja. Viitosvaihteella väljyyttä näkyy vaihtimessakin, mutta kepin notkunta ei ole muuttunut muuksi satojentuhansien aikana. Mieluusti tuohon vaihtaisin uudet laakerit piakkoin, kun synkronointi vaihdelaatikossa toimii yhä hyvin. Vaihteistoöljyt olen vaihtanut 100 000:n välein. Kaasuttimen kanssa ei ole ollut pahempia ongelmia. Se on säädetty pari kertaa päästömittarien kanssa ja puhdistettu sisältä. Kori ja -maalipinta on tällä hetkellä autoni huonoin puoli. Mahtaakohan kaikkien maalien päälle pystyä edes enää maalaamaan muulla? Korjauspeltinä olen käyttänyt jopa 2:n millimetrin peltiä. Siinä on mukavasti hiontavaraakin. Mikään kaunis auto ei enää ole, jos se erikoisen komea on ollut uutenakaan. Sanoisin että vähän ajettu (2-300 000) voisi olla edelleen hyvä ostos. Muuten nämä puolimiljoonaiset alkavat olla jo harrastaja-autoja. Korissa on aina tekemistä ja joitakin osia ei uutena enää saa. Jos jaksaa hitsailla ja korjailla ja talossa on autoja useampia, näillä varmaan menee vielä enemmänkin kuin puoli miljoonaa. Luultavasti loppu tulee siinä vaiheessa, kun ruoste ehtii kiivetä korissa liian ylös. Osa pelleistä on ohuita. Jos saan miljoonan rikki, päivitän tänne. ;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe