Kerro mitä mieltä olet: kumpi olisi parempi perheelle koiraksi westie eli valkoinen ylämaanterrieri vai cairnterrieri?
MITÄ EROA näillä roduilla on muuta kuin väri?
Miksi toinen on parempi/huonompi kuin toinen? Kertokaa kokemuksia, mielipiteitä, kommentteja, suosituksia, hoito-ohjeita (turkeissa eroa?)ym ym.
Asiallisia vastauksia odotellen!
(niin ja vielä: minkä värisiä cairneja on?)
Westie vai Cairni?
12
3357
Vastaukset
- riina00
Cairnit ovat helpompia trimmattavia, eivät yhtä sairaita kuin westiet, sopivat paremmin lapsiperheeseen ja ovat halvempia. Westieitä on myös huomattavasti vaikeampi saada, koska cairneja ja kasvattajia on enemmän. Westien kasvattajat yleensä vaativat ostajalta näyttelyissä käymistä ym. koska westieitä on vähemmän.
Cairneja on oikeastaan melkein minkä värisiä tahansa. On brindle eli sellainen "sekavärinen", melkein mustia eli todella tummia. Ja sitten on hiekanvärisiä, jotka ovat erittäin vaaleita, ja sitten on eri versioita näistä väreistä. Itselläni on kokemuksia molemmista roduista ja olen tykästynyt enemmän cairneihin.
Tässä erittäin vaalea cairn:
http://www.cairnterrieri.fi/?id=DF192DEF-FED049EBB8B7-EE63CD29564C
Tämän joku saattaa ottaa mainostamisena, mutta minulla ei ole mitään tekemistä kyseisen kennelin kanssa olen vain katsellut kuvia, ja miten monipuolisia ja monivärisiä cairneja täällä on. Tässä linkki:
http://kennel-kramer.tripod.com/
ja sieltä tuo galleri
Siellä on hyvin tummia cairneja ja hyvin vaaleita.
Tässä taas enemmänkin punainen cairn kuin hiekanvärinen.
http://www.saunalahti.fi/cairnss/mallasivu.htm
Ja tässä vielä hieman tummempi cairn.
http://www.pauperscairns.com/kuvat/galleria/flamencoside.jpg
No nyt tuli kyllä paljon linkkejä, mutta tahdon vain osoittaa, että cairneja on miltei mitä väriä tahansa, paitsi aivan valkoisia tai aivan mustia.
Mutta katsoppas nu olinkit niin ehkäpä huomaat itsekin. Jos tulee lisää kysyttävää niin kysyppä tällä palstalla minä vastailen. - pelle
itse mietin samaa asiaa joskus ja päädyin cairniin. cairni vain tuntui kivemmalta sen jälkeen kun tutustuin siihen paremmin. kannattaa lukea uusi koiramme lehti, siellä oli hyvä artikkeli cairneista.
- niki
ei ole eroa muuta kuin et westie on valkonen ja cairni voi olla lähes minkä värinen vaan...
Molemmat tosi vaikeesti ruokittavia (koska allergioita paljon ym.), turkki vaikeesti hoidettava (trimmausta yms. kynsien, korvien hoito), paljon sairauksia...
Söpö, mutta vaativa koira!- riina00
Cairneilla paljon vähemmän allergioita ym. Ja turkki on paljon helppohoitoisempi. Jos cairn tulee vain kotikoiraksi niin se pitää trimmata n.1-3kertaa vuodessa kun westie taas 3-6kertaa vuodessa. Ja on erittäin paljon muitakin eroja. Ja kaikilla roduilla on kynsien ja korvien hoitoa. Ja cairneilla on melko vähän sairauksia, ainakin paljon vähemmän kuin westeillä.
- cairnie
Cairnterrieri on määritelty yhdeksi terveimmistä roduista mitä on.
Cairni näyttää ihan sekarotuiselta kulkukoiralta vaikka pitäs olla rotukoira. Westie taas näyttää valkoisen värinsäkin takia paljon paremmalta ja ehdottomasti enemmän rotukoiralta kuin cairn.
Vaikka westiellä voi olla vähän enemmän riskiä saada joku sairaus, niin kyllä westie on silti mukavampi rotu kuin cairni!
Vaikka ottaisit kuinka "terveen" rodun, niin silti juuri sinun koirasi voi sairastua... Ei kaikki westiet ole vain sairaita, eihän ihmiset niitä muuten pitäisi!- Cairn-tyttö
Cairnin turkin kuuluukin näyttää pörröiseltä takkukasalta hoidettunakin. Oli vähän hassusti sanottu, mutta olemus on sellainen reipas ja rempseä, mikä siitä tulee:)Mielestäni Ehdottomasti cairn!! Sosiaalinen, terhakka ja ihmisystävällinen koira. Aktiivinen ja soveltuu moniin harrastuksiin tai vain kotikoiraksi. Turkinhoito tietenkin on työlästä, mutta niin on kyllä Westielläkin.
- cairn
Cairn ehdottomasti. Paljon terveempi, halvempi, sosiaalisempi rotu. Värejä on brindle, punainen, hiekka. Eli värejä on erittäin runsaasti näistä vielä kaikki muunnelmat niin huh. Värejä löytyy melkein valkoisesta melkein pikimustaan saakka.
- Iitu
Moi!
Mä taas valitsisin ehdottomasti Westien. Eikä siihen oo mitään sen suurempaa syytä, sisäinen kutsu ;) Oisin voinut päätyä myös cairniin, sattumien kautta kuitenkin westieen.
Mitä taas tulee kaikkiin noihin sairauksiin: kaikki tämä vaan vaatii pennun ostajalta enemmän. Suomessa westieillä on aika pienet piirit, meidän pennun vanhemmat tuontikoiria.
Mun mielestä (vaikkei omakohtaista omistuskokemusta cairneista ole) kumpikin rotuna on yhtä helppo/vaikeahoitoinen, saatikaan että jompikumpi olisi sosiaalisempi, terriereitä kumpikin. Yksilöllisiä erojahan riittää. - Nalle
Mulla itsellä on cairn-terrieri,joten suosittelen. Aivan ihana rotu!
- Nalle
Mulla itsellä on cairn-terrieri,joten suosittelen. Aivan ihana rotu!
- wuf
Hei!
Itse olen onnellinen westien omistaja. Haluan kertoa omakohtaisia kokemuksia ko. rodusta, mutta en ala vertailemaan cairniin, sillä kokemukseni rodusta ovat olemattomat.
Westie on rotuna todella pirteä, ja ainakin meillä erittäin sosiaalinen. Omapäisyyttäkin toki löytyy, mutta kyseessähän on terrieri. :)
Meidän tyttösellä ei ole havaittu mitään allergioita, mutta olemmekin välttäneet taktisesti allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita (kuten juuri vehnää). Eläinkaupasta löytyy lammas- ja kanapitoista kuivamuonaa, sillä naudanlihakin on meillä pannassa. Toki nämä ruoat ovat market-sapuskaa kalliimpia, mutta niistä löytyvät kaikki tarvittavat vitamiinit, ja toisaalta eihän westie ole mikään berhardilaisen kokoinen suursyömäri... (huom! ja minulla ei ole mitään ed. mainittua rotua vastaan)
Westie on, kuten jo aiemmin on mainittukin, trimmattava rotu, ja se vaatii toki oman panostuksensa. Itse aion opetella trimmauksen jossakin vaiheessa itse, mutta ainakin vielä käyn kiltisti taitavammalla trimmaajalla.
Totta on, että mikäli westien haluat, joudut varautua jonottamaan, sillä muitakin halukkaita löytyy. Lupaan kyllä, että rotu on odottamisen arvoinen, sillä kun valkoinen karvapallo tummine silmineen oli lopulta sylissäni, niin olin totaalisen myyty. Nyt kun katson kirmailevaa viiden kuukauden ikäistä hauveliani, niin sama tunne on edelleen tallella. Päivääkään en ole katunut.
Tässäpäs oli oma kokemukseni westistä. Toivottavasti löydät itsellesi ja perheellesi mieluisan koiruuden :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170