Rellu vai TYK?

tyttö pirkanmaalta

Elikkä olen päättämässä peruskoulun, ja mietin kahta vaihtoehtoa. Rellu (eli Tampereen lyseon lukio) vai TYK (Tampereen yhteiskoulun lukio) ?

Kumpaankin pääsymahdollisuuteni ovat hyvät, sillä joulutodistukseni lukuaineiden keskiarvo oli 9,75. Aluksi suunnitelmani oli että täysin varmasti menen Relluun mutta kävin siellä tutustumassa, ja jäi hieman paha maku suuhun... En kokenut koulua sellaiseksi jossa viihtyisin... Kyselin tykkiläisiltä ystäviltäni heidän koulustaan ja kenelläkään ei ollut mitään negatiivista sanottava, kun taas rellulaisilla ei ollut ongelmia löytää huonoja puolia koulustaan...

Itse en ole erityisen ilmaisutaidollinen ihminen, ajattelin panostaa kieliin, mutta eikös se ole tärkeämpää että on koulussa missä viihtyy? Ja eihän se ilmaisutaito kurssien ottaminen pahitteeksikaan ole, vaikkei tuleva näyttelijä tai laulaja olisikaan? Ja TYK:sta olen sen kuullut että ainakin hyvä yhteishenki siellä on.

Elikkä olisiko teillä kokemuksia tai mielipiteitä kummastakaan koulusta? Arvostaisin neuvoja, koska olen todella hukassa... :)

12

6983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SEfd

Kannatan TYKiä. Eivät kaikki ota ilmaisutaitokursseja siksi, että suunnittelisivat näyttelijän tai laulajan ammattia, vaan ihan silkasta mielenkiinnosta. On myös niitä, jotka eivät ota mitään ilmaisutaitokursseja. Se kyllä tuntuu vähän tyhmältä, että sellasia pääsee sisään, eikä sitten niitä, jotka oikeasti haluaisivat ilmaisutaitokursseja valita.

• ekstykkilainen

Olen käynyt TYK:n muutama vuosi sitten. Nyt jos pitäisi valita, niin valitsisin varmaan Rellun ja nimenomaan IB-linjan (paremmat mahdollisuudet jatko-opintoihin arvostettuihin ulkomaisiin yliopistoihin). Toisaalta tiedän minäkin monen ex-rellulaisen haukkuneen kouluaan.

Joka tapauksessa viihdyin todella hyvin Tykissä. Suuresta oppilasmäärästä huolimatta kaikkia kohdeltiin yksilöinä ja opettajat olivat mukavia. Siellä sai myös olla ihan oma itsensä, monilla oli luonnollisesti mielenkiintoisia ja luovia harrastuksia. Ehkä rellulaisia pidetään vähän "kauluspaitatyyppeinä" tykkiläisiin verrattuna. Riippuu tietysti ihan ihmisestä, millaisessa ympäristössä viihtyy!

Oletko muuten tutustunut IB-vaihtoehtoon? Keskiarvosi nimittäin on niin hyvä, että varmasti pärjäisit siellä. Tätä kannattaa harkita, jos kansainvälisyys kiinnostaa. Kieltämättä IB:llä ei painoteta kauheasti useita vieraita kieliä, mutta opetus on englanniksi ja kieliä voi opiskella tietysti muutenkin (päivä- tai iltalukion kursseilla tai itsenäisesti).

• puolueellinennäkökul

Rellu on melko "peruslukio". Tavallista porukkaa, harvemmin mitään hikkejä.
      IB:t ovat melko eristyksissä muusta väestä, joten en sille linjalle lähtisi.

TYK:issä on yleensä ehkä ne pahimmat hiket ja taiteilijaluonteet, koska valikoivat melko tarkkaan opiskelijansa. Rennompi ilmapiiri saattaa olla, mutta vähän hippimeinikiä se vaikuttaisi olevan.

• lukiolainen

Olen itse Rellussa yleislinjalla ja voin sanoa, että hikempää porukkaa saa hakea! Keskiarvorajakin oli n. 8.7 ja kilpailu on melko kovaa. Kuitenkin koulussa on hyvä yhteishenki ja olen tyytyväinen lukiovalintaani.

• ex-TYK

Rellu ja TYK ovat todella eri tyyppisiä kouluja. Itse olin TYKissä ja ei ehkä ollut oikein minun paikkani. Todella rento ilmapiiri ja hyvä yhteishenki ovat kyllä totta ja muutenkaan ei sinänsä mitään valittamista, muttei vain ollut minun juttuni. Olisin sopinut paremmin sellaiseen "tavalliseen" lukioon. Mutta jos olet sosiaalinen, luova ja innostut kaikesta helposti niin TYK:istä löydät kyllä samanhenkisiä ihmisiä. Opetuksen taso oli useimmissa aineissa todella hyvää. TYK:issä ainakin riittää tapahtumaa kun on niin (yli)aktiivisia ihmisiä koulu täynnä, on joka eri ilmaisutaidon aineen näytönpaikkoja ja konsertteja ja teatteria ja kerhoa ja kurssia ja ties mitä. Kirjoitin siis TYK:istä viime keväänä, joten melko ajankohtaista tietoa kaikki yllä oleva. Ja yksi hyvä puoli TYKissä vielä että siellä kyllä otetaan kaikki mukaan juttuihin, että todella harva jäi yksin tai tapahtumien ulkopuolelle, muuten kuin omasta tahdostaan.

• Minsku

Vaikuttavat aika erilaisilta kouluilta. Tuleekohan paineita Rellussa opiskelusta? Minulla oli yli ysin keskiarvo ja viihdyin ihan "tavallisessa" lukiossa, oli kivaa olla hyvä ja sai paljon palautetta opettajilta... Hukkuukohan noissa hyvien massaan ja onkohan kilpailua? Jos nyt pitäisi valita, menisin ehkä Tammerkoskeen (tai mikä siitä tulee sitten, kun yhdistyy) tai sitten HaLuun, jossa on paljon ilmaisutaitokursseja ja kuulemma hyvä henki, mutta ei TYKin paineita. Rellusta ja TYKistä valitsisin TYKin.

• 1. vuoden lukiolaine

Haluan sanoa Rellun viihtyisyydestä sen, että mennessäni tutustumaan sinne olin myös aika ihmeissäni ja pidin koulua suurena ja kolkkona. Kuitenkin valitsin Rellun ja nyt käytännössä lukiovuoden alettua olen ollut todella tyytyväinen valintaani. Porukka on motivoitunutta ja hyvien opiskelijoiden kanssa tulee itsekin pysyttyä "ruodussa". Kielitarjonta on laaja ja opettajat hyviä! Itse ole keskittynyt tosin luonnontieteisiin. Osaatko sanoa, mistä tämä "paha maku" suuhun mahtoi johtua? :)

• Näimpä

Tykissä on apinoita hippejä...;)

• valitsin väärin

Valitsin rellun Eurooppalinjan, kaduttaa.. Rellu on ihan kamala opiskelupaikka. ei ol siedettäviä ne ihmiset siellä.. TYKissä kaverien kuuleman mukaan mukavat opettajat, rauha opiskella ja muutenkin niin viihtyisää ÄLKÄÄ IKINÄ HAKEKO MILLEKKÄÄ RELLUN LINJALLE

• memememememememememe

I was in the IB and it was really good. you have a very high average. It will be such a waste if you went to substandard schools. You have a great chance for further development and you can take the challenge. Even in the IB it is not all about learning. They organize lots of trips abroad and you will meet alot of new faces and get to know different cultures and languages. I really liked it there.

• or sis

cool story bro

• iblearner

what was your average gpa when you applied to rellu and can you get in with a 8.0 average?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      175
      1949
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      171
      1690
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1578
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      24
      1383
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      98
      1325
    6. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      153
      1021
    7. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      73
      1017
    8. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      99
      1004
    9. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      228
      846
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      55
      759
    Aihe