Olen yhdeksäsluokkalainen tyttö jota kiinnostaisi lähteä parin vuoden päästä vaihtoon Amerikkaan. Myös Iso-Britannia kelpaisi, USA olisi kuitenkin se number one. Minulla on pari kysymystä aihetta koskien, lisäksi toivoisin, että kertoisitte omia kokemuksianne vaihtarivuosistanne! :)
- Minkä järjestön kautta olisi paras mennä? Olen kuullut niin hyvää kuin huonoakin EF:stä, STS:tä enemmänkin huonoa.
- Yläasteen opo on sanonut, että lukiossa kannattaa kertoa haaveestani heti ja tämä sitten auttelisi hommassa, mitenkäs se sitten?
- Maksupuoli, eli onko mahdollista saada stipendejä yms.? Emme ole köyhiä, muttemme rikkaitakaan. Vanhempani ovat kuitenkin erittäin kannustavia asiassa, ja sanovat maksavansa mielellään. 10 000 euroa on kuitenkin todella suuri raha...
- USA:ssa ajokortin saa 16-vuotiaana, voiko sellaisen suorittaa siellä jos ikää riittää? Onko mitään intoa, joutuisiko Suomessa tekemään sen uudestaan?
- Toimisiko Visa Electron tms. sielläpäin? Eli voisiko sillä maksaa esim. kaupassa, vai pitäisikö aina nostaa tililtä rahaa ja käyttää käteistä?
- Saako päättää (tai toivoa enemmänkin), minne päin Amerikkaa sitä olisi menossa? Ymmärrän, ettei esim. Los Angelesiin esimerkiksi pääse, enkä mitään O.C.-elämää ole odottamassa, mutta siis pystyykö päättämään että itä, länsi, kesi etc.?
- Onko vaikea päästä sinne vaihtoon? Kuinka monet jää pois ja mistä syistä?
Kiitän kaikkia vastaajia! (:
Vaihto-oppilasvuosi USA:ssa
3
966
Vastaukset
- STS rahastaa
STS:stä on monilla tosi ikäviä kokemuksia, myös meillä.
Kyseinen järjestö tuntuu vain rahastavan.
Esitteet, kuvaukset vaihtarivuodesta, säännöt ja sopimukset ovat aivan hölynpölyä. Järjestö ei sitoudu niihin millään tavoin. Suomen toimistossa Fredalla vieraillessanne (mihin toivottavasti ette koskaan erehdy) on nähtävissä taso ja "ammattitaito" millä nuorten asioita maailmalla hoidetaan.
Täysin leväperäistä ja ammattitaidotonta harrastelija- ja opiskelijaporukkaa!!
Ei kannata erehtyä, menee rahat hukkaan ja saa pahan mielen. - turha--
1. Ite oon UP-Educationin kautta, ja voin suositella sitä ihan 100 prosenttisesti! Kaikki on toiminu aivan mahtavasti. Järjestö on Ef:ää ja STS:ää pienempi, ja se takaa yksilökohtaisen avun sillon kun sitä tarvitaan. Kun toimistolle soittaa ja sanoo et Eveliina soittaa, ni ne tietää heti jo kuka oon. Mun mielestä plussaa on vielä se, et jokane oppilas saa entisen, nuoren vaihtarin tukihenkilökseen.
2. Kannattaa jutella heti ukion opolle. Ne osaa yleensä auttaa, ja kertoo kun kouluissakin on infotilaisuuksia. Ja jos sulla on jotain kysymyksiä opo osaa varmaan vastata.
3. Stipendeistä en oikeen tiiä juurikaan mitään, kun mulla ei ollu mitään mahollisuuksia niitä saada, ja tiesin sen. UP-Educationilla stipendit on aina "kilpailuja", esim. valokuvauskilpailuja, ja voittaja saa 500e:n stipendin. Eli siihen on mahollisuus kaikilla vanhempien tuloista riippumatta.
4. Usassa voi ajokortin suorittaa, jos täyttää 18 sinä vuonna, eli samoihin aikoihin kun suomessakin vois alkaa suorittaa ajokorttia. Suomessa kai täytyy ottaa teoriatunteja ja inssiajo, mut kyl siit jotain hyötyy on et sen ajaa Usassa. Ei sitä kokonaan tartte uudestaan käydä.
5. Visa Electron toimii credittinä (luottona), vaik oikeestihan se on debit (eli menee suoraan tililtä). En tiiä mikä logiikka siin on, mut kyllä toimii. Sen lisäks hankkisin kuitenki jonku toisenki kortin, esim. mastercardin ihan vaan varuiks.
6. Useimmilla järjestöillä pystyy päättämään mihin päin haluaa mennä, mut se maksaa. Hinta riippuu järjestöstä, ja siitä kui laaja/yksityiskohtanen aluetoivomus on.
7. Ei oo vaikee päästä vaihtoon. En tiiä ketään, keneltä se ei ois onnistunu. Ainoo syy minkä tiiä, on et on käyny terapiassa muutaman edellisen vuoden sisällä, tai et on joku tosi vaikee sairaus.
Tässä vielä mun blogiossa, jos kiinnostaa :) Toivottavasti tästä oli apua!
http://thebeautyoflife-utah.blogspot.com/ - jenkkeihin vaan :)
1. Menin AFS:n kautta ja olin todella tyytyväinen! Hinta aika kallis, sen 10 000e mutta todella sen arvoista! Hyvin organisoitu yhdistys ja huolehtii sinusta koko vuoden ajan.
2.Juttele ihmeessä opolle!
3. hmm tähän en valitettavasti osaa sanoa. Ihan kuin olisin kuullut, että sellaista voi hakea, mutta vain harvat ja valitut voivat saada sen!
4. AFS ei anna ajaa autoa vaihtarivuoden aikana. Epäilen, että muutkaan järjestöt antavat, sillä se on aina suuri riski. En tiedä joutuuko Suomessa sen tekemään uudestaan, mutta suosittelen, että odotat täyttäväsi 18v ja käy autokoulun Suomessa. Voi niitä lauantai ja sunnutai aamuja kun sai todistaa mustia jätepusseja ja kukkia teiden varsilla kun juuri saaneet kuljettajat kolaroivat öisin :/ melkein joka viikkoista.
5. Visa Electronia käytin koko vuoden ja kaikkialla toimi :) Varalla oli myös depit kortti ja cashiä käytin myös kohtuu paljon!
6. Saa toivoa, mutta ei päättää. ( Itse olin Los Angelesista 1h etelään San Diegoon ja kyllä se aika O.C- elämää on ;))) )
7. EI OLE :) en tiedä ketään kuka ei ole päässyt!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019