Vaihto-oppilasvuosi USA:ssa

Tyttö---96

Olen yhdeksäsluokkalainen tyttö jota kiinnostaisi lähteä parin vuoden päästä vaihtoon Amerikkaan. Myös Iso-Britannia kelpaisi, USA olisi kuitenkin se number one. Minulla on pari kysymystä aihetta koskien, lisäksi toivoisin, että kertoisitte omia kokemuksianne vaihtarivuosistanne! :)

- Minkä järjestön kautta olisi paras mennä? Olen kuullut niin hyvää kuin huonoakin EF:stä, STS:tä enemmänkin huonoa.
- Yläasteen opo on sanonut, että lukiossa kannattaa kertoa haaveestani heti ja tämä sitten auttelisi hommassa, mitenkäs se sitten?
- Maksupuoli, eli onko mahdollista saada stipendejä yms.? Emme ole köyhiä, muttemme rikkaitakaan. Vanhempani ovat kuitenkin erittäin kannustavia asiassa, ja sanovat maksavansa mielellään. 10 000 euroa on kuitenkin todella suuri raha...
- USA:ssa ajokortin saa 16-vuotiaana, voiko sellaisen suorittaa siellä jos ikää riittää? Onko mitään intoa, joutuisiko Suomessa tekemään sen uudestaan?
- Toimisiko Visa Electron tms. sielläpäin? Eli voisiko sillä maksaa esim. kaupassa, vai pitäisikö aina nostaa tililtä rahaa ja käyttää käteistä?
- Saako päättää (tai toivoa enemmänkin), minne päin Amerikkaa sitä olisi menossa? Ymmärrän, ettei esim. Los Angelesiin esimerkiksi pääse, enkä mitään O.C.-elämää ole odottamassa, mutta siis pystyykö päättämään että itä, länsi, kesi etc.?
- Onko vaikea päästä sinne vaihtoon? Kuinka monet jää pois ja mistä syistä?

Kiitän kaikkia vastaajia! (:

3

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • STS rahastaa

      STS:stä on monilla tosi ikäviä kokemuksia, myös meillä.
      Kyseinen järjestö tuntuu vain rahastavan.
      Esitteet, kuvaukset vaihtarivuodesta, säännöt ja sopimukset ovat aivan hölynpölyä. Järjestö ei sitoudu niihin millään tavoin. Suomen toimistossa Fredalla vieraillessanne (mihin toivottavasti ette koskaan erehdy) on nähtävissä taso ja "ammattitaito" millä nuorten asioita maailmalla hoidetaan.
      Täysin leväperäistä ja ammattitaidotonta harrastelija- ja opiskelijaporukkaa!!
      Ei kannata erehtyä, menee rahat hukkaan ja saa pahan mielen.

    • turha--

      1. Ite oon UP-Educationin kautta, ja voin suositella sitä ihan 100 prosenttisesti! Kaikki on toiminu aivan mahtavasti. Järjestö on Ef:ää ja STS:ää pienempi, ja se takaa yksilökohtaisen avun sillon kun sitä tarvitaan. Kun toimistolle soittaa ja sanoo et Eveliina soittaa, ni ne tietää heti jo kuka oon. Mun mielestä plussaa on vielä se, et jokane oppilas saa entisen, nuoren vaihtarin tukihenkilökseen.

      2. Kannattaa jutella heti ukion opolle. Ne osaa yleensä auttaa, ja kertoo kun kouluissakin on infotilaisuuksia. Ja jos sulla on jotain kysymyksiä opo osaa varmaan vastata.


      3. Stipendeistä en oikeen tiiä juurikaan mitään, kun mulla ei ollu mitään mahollisuuksia niitä saada, ja tiesin sen. UP-Educationilla stipendit on aina "kilpailuja", esim. valokuvauskilpailuja, ja voittaja saa 500e:n stipendin. Eli siihen on mahollisuus kaikilla vanhempien tuloista riippumatta.

      4. Usassa voi ajokortin suorittaa, jos täyttää 18 sinä vuonna, eli samoihin aikoihin kun suomessakin vois alkaa suorittaa ajokorttia. Suomessa kai täytyy ottaa teoriatunteja ja inssiajo, mut kyl siit jotain hyötyy on et sen ajaa Usassa. Ei sitä kokonaan tartte uudestaan käydä.

      5. Visa Electron toimii credittinä (luottona), vaik oikeestihan se on debit (eli menee suoraan tililtä). En tiiä mikä logiikka siin on, mut kyllä toimii. Sen lisäks hankkisin kuitenki jonku toisenki kortin, esim. mastercardin ihan vaan varuiks.

      6. Useimmilla järjestöillä pystyy päättämään mihin päin haluaa mennä, mut se maksaa. Hinta riippuu järjestöstä, ja siitä kui laaja/yksityiskohtanen aluetoivomus on.

      7. Ei oo vaikee päästä vaihtoon. En tiiä ketään, keneltä se ei ois onnistunu. Ainoo syy minkä tiiä, on et on käyny terapiassa muutaman edellisen vuoden sisällä, tai et on joku tosi vaikee sairaus.


      Tässä vielä mun blogiossa, jos kiinnostaa :) Toivottavasti tästä oli apua!

      http://thebeautyoflife-utah.blogspot.com/

    • jenkkeihin vaan :)

      1. Menin AFS:n kautta ja olin todella tyytyväinen! Hinta aika kallis, sen 10 000e mutta todella sen arvoista! Hyvin organisoitu yhdistys ja huolehtii sinusta koko vuoden ajan.

      2.Juttele ihmeessä opolle!

      3. hmm tähän en valitettavasti osaa sanoa. Ihan kuin olisin kuullut, että sellaista voi hakea, mutta vain harvat ja valitut voivat saada sen!

      4. AFS ei anna ajaa autoa vaihtarivuoden aikana. Epäilen, että muutkaan järjestöt antavat, sillä se on aina suuri riski. En tiedä joutuuko Suomessa sen tekemään uudestaan, mutta suosittelen, että odotat täyttäväsi 18v ja käy autokoulun Suomessa. Voi niitä lauantai ja sunnutai aamuja kun sai todistaa mustia jätepusseja ja kukkia teiden varsilla kun juuri saaneet kuljettajat kolaroivat öisin :/ melkein joka viikkoista.

      5. Visa Electronia käytin koko vuoden ja kaikkialla toimi :) Varalla oli myös depit kortti ja cashiä käytin myös kohtuu paljon!

      6. Saa toivoa, mutta ei päättää. ( Itse olin Los Angelesista 1h etelään San Diegoon ja kyllä se aika O.C- elämää on ;))) )

      7. EI OLE :) en tiedä ketään kuka ei ole päässyt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe