3kpl fysiikan laskutehtäviä

Pera1195

1. Auto (m=2500kg) nousee mäkeä, jonka kaltevuus vaakatason suhteen on 4,0º. Laske tarvittava teho kun a) auton nopeus on 50km/h ja kiihtyvyys 0m/s² b) kun auton nopeus on 50km/h ja kiihtyvyys 2,0m/s². Kitkavoimia ja ilmanvastusta ei oteta huomioon.

- a-kohta on selkeä, mutta b tuottaa ongelmia.

2. Ideaalinen tuulimylly muuntaa siipiinsä osuvan ilman liike-energian kokonaisuudessaan siipien pyörimisliikkeen energiaksi. Laske ideaalisen tuulimyllyn maksimiteho, kun tuulen nopeus on 20km/h ja tuulimyllyn siipien halkaisija on 15m.

3. Suoraseinäisen rotkon syvyyttä arvioidaan. Rotkoon pudotetaan kivi, ja tömähdys kuuluu 7,7 sekunnin kuluttua. Kuinka syvä rotko on, kun äänen nopeus on 340m/s.

Näihin tehtäviiin jos saisin malliratkaisut, niin olisin hyvin kiitollinen. Itselläni on melkein 10 vuotta aikaa siitä, kun olen viimeksi fysiikkaa opiskellut, joten taidot ovat melko ruosteeessa.

15

4985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fys master

      1b) laatija ei osaa fysiikkaa.
      Jos kitkavoimia ja ilmanvastusta ei oteta huomioon, on auton kiihtyvyys -9.81 m/s² / tan ( 4º ), auto siis hidastuu maan vetovoiman liikkeelle vastaisen komponentin johdosta.
      2,0m/s² kiihtyvyys on mahdotonta näillä oletuksilla.

      Laatija siis virheellisesti olettaa että tehtävässä lasketaan sekä painovoiman nopeuden suuntainen komponentti että kiihdyttävä voima, joiden vektorisumma lasketaan. Kun saatu voimavektori kerrotaan nopeudella saadaan auton propulsioteho, mitä tehtävässä yritetään kysyä. Laatija ei myöskään ymmärrä, että tarvittava teho on tätä huomattavasti suurempi, sillä auto ei toimi100% hyötysuhteella.

      • Perusfyysikko

        "1b) laatija ei osaa fysiikkaa." "2,0m/s² kiihtyvyys on mahdotonta näillä oletuksilla."

        Itse joko et osaa tai yrität tahallaan sekoittaa. Kummassakin tapauksessa olisi parempi olla vastaamatta. Autossa on moottori jonka voimin se voi kiihdyttää ylämäessäkin jos teho riittää. B-kohdassa pitää lisätä a-kohdan nousutehoon kiihtyvyyden vaatima teho. Se on kiihtyvyyteen vaadittava voima (2,0 m/s² * 2500 kg) kerrottuna sen hetkisellä nopeudella.

        "Laatija ei myöskään ymmärrä, että tarvittava teho on tätä huomattavasti suurempi, sillä auto ei toimi100% hyötysuhteella. "

        Tehtävässähän lukee että kitkat jätetään huomioimatta eli laatija nimenomaan ymmärtää että niitä on.


      • Pera1195

        Kirja tarjoaa 1b) vastaukseksi 93kW. Itse tehtävä on ilmeisesti TKK:n pääsykoetehtävä vuodelta 89. Lieneekö alkuperäisessä tehtävässä olleet sitten myös vastusvoimat mukana.


      • fys master
        Perusfyysikko kirjoitti:

        "1b) laatija ei osaa fysiikkaa." "2,0m/s² kiihtyvyys on mahdotonta näillä oletuksilla."

        Itse joko et osaa tai yrität tahallaan sekoittaa. Kummassakin tapauksessa olisi parempi olla vastaamatta. Autossa on moottori jonka voimin se voi kiihdyttää ylämäessäkin jos teho riittää. B-kohdassa pitää lisätä a-kohdan nousutehoon kiihtyvyyden vaatima teho. Se on kiihtyvyyteen vaadittava voima (2,0 m/s² * 2500 kg) kerrottuna sen hetkisellä nopeudella.

        "Laatija ei myöskään ymmärrä, että tarvittava teho on tätä huomattavasti suurempi, sillä auto ei toimi100% hyötysuhteella. "

        Tehtävässähän lukee että kitkat jätetään huomioimatta eli laatija nimenomaan ymmärtää että niitä on.

        " Tehtävässähän lukee että kitkat jätetään huomioimatta eli laatija nimenomaan ymmärtää että niitä on. "

        Ja kun kitkavoimia ei huomioida ei auto ylämäkeen kiihdy oli tehoja minkä verran tahansa.
        Renkaat vaan sutii, kun kitkat ei riitä tai niitä ei huomioida.
        Se vetävien pyörien renkaiden kosketuspinnan ja tien välinen kitka kun on juuri se olennainen ulkoinen voima mikä autoa kiihdyttää !!!
        Ei sitä voi jättää huomiotta, kulkuvastukset sen sijaan voi.

        Minä ymmärrän mitä eroa on kulkuvastuksilla ja kitkalla, tehtävän laatija taas ei ymmärrä. Kyseistä työtä tekemätöntä ja siten kulkuvastusta aiheuttamatonta staatista kitkaa ei voi jättää huomiotta, mikäli auton halutaan kiihtyvän ylämäkeen.


      • Perusfyysikko
        Pera1195 kirjoitti:

        Kirja tarjoaa 1b) vastaukseksi 93kW. Itse tehtävä on ilmeisesti TKK:n pääsykoetehtävä vuodelta 89. Lieneekö alkuperäisessä tehtävässä olleet sitten myös vastusvoimat mukana.

        Ei ollut vastuksia. Nousuun tarvittava teho on sin(4) * 2500 kg * 9.8 m/s² * 13.9 m/s = 23750 W. Kiihdytyksen vaatima teho on 2500 kg * 2 m/s² * 13.9 m/s = 69500 W. Yhteensä siis n. 93 kW.


      • Perusfyysikko
        fys master kirjoitti:

        " Tehtävässähän lukee että kitkat jätetään huomioimatta eli laatija nimenomaan ymmärtää että niitä on. "

        Ja kun kitkavoimia ei huomioida ei auto ylämäkeen kiihdy oli tehoja minkä verran tahansa.
        Renkaat vaan sutii, kun kitkat ei riitä tai niitä ei huomioida.
        Se vetävien pyörien renkaiden kosketuspinnan ja tien välinen kitka kun on juuri se olennainen ulkoinen voima mikä autoa kiihdyttää !!!
        Ei sitä voi jättää huomiotta, kulkuvastukset sen sijaan voi.

        Minä ymmärrän mitä eroa on kulkuvastuksilla ja kitkalla, tehtävän laatija taas ei ymmärrä. Kyseistä työtä tekemätöntä ja siten kulkuvastusta aiheuttamatonta staatista kitkaa ei voi jättää huomiotta, mikäli auton halutaan kiihtyvän ylämäkeen.

        Kas, olet oikeassa, teoriassa. Minä kuitenkin saan laskuni toimimaan käytännössäkin. Arvaas olisitko päässyt TKK:uun saivartelullasi?


      • fys master
        Pera1195 kirjoitti:

        Kirja tarjoaa 1b) vastaukseksi 93kW. Itse tehtävä on ilmeisesti TKK:n pääsykoetehtävä vuodelta 89. Lieneekö alkuperäisessä tehtävässä olleet sitten myös vastusvoimat mukana.

        Kirja siis tarjoaa vastaukseksi arvelujeni mukaisen laskelman kitkojen kanssa, mutta ilman vastusvoimia.
        sin 4 astetta * g * 2500 * 50 / 3.6 on a-kohdan vastaus
        b kohdassa tähän lisätään 2* 2500 *50 / 3.6, ja tulos pyöristettynä on 93 kW.

        TKK:ssa kyllä tiedettiin -89 mitä eroa on kulkuvastuksilla ja kitkalla, vaikka kirjasi laatija ei eroa valitettavasti ymmärräkään. Asia ymmärretään siellä edelleen vaikka nimi onkin vaihtunut aaltoyliopistoksi.
        Staattinen kitka ei tee työtä, eikä siis aiheuta kulkuvastusta.
        Vastaavasti vierimisvastus ei ole suinkaan ulkoinen kitkavoima, vaan pääosin renkaan kumin sisäisten voimien ja hystereesin tuloksena aiheutuva häviöteho. Energia muuttuu pääosin lämmöksi kumin sisällä, mitätön osa toki poistuu myös paikalta rengasmelun sisältämänä akustisena energiana.


      • fys master
        Perusfyysikko kirjoitti:

        Kas, olet oikeassa, teoriassa. Minä kuitenkin saan laskuni toimimaan käytännössäkin. Arvaas olisitko päässyt TKK:uun saivartelullasi?

        Hienosti pääsin, sain jopa ylimääräisiä pisteitä yhdestä pääsykoetehtävästä, kun osasin enemmän kuin laatija oletti ja vastasin oikein enkä laatijan oletusten mukaisesti. Siellä nimittäin arvostetaan osaamista.Tosin vuosi ei ollut 1989.


      • Anonyymi

        Millä nopeudella parhaimmillaan tämä yhdistelmä pääsee kyseistä mäkeä ylös vai pääseekö illenkaan? Kun auto painaa m=2500 kg ja perässä vaunu m=2500 kg. Tehoa 150 kw. Jos vaikka alkunopeus on 75 kmh.


    • fys master

      2) laatija ei osaa fysiikkaa.
      Ideaalinen tuulimylly ei todellakaan muunna kaikkea siipiinsä osuvan ilman liike-energian kokonaisuudessaan siipien pyörimisliikkeen energiaksi. Laatija ei siis tunne betzin lakia. Googlaa betz law ja voit haukkua laatijan.

      Laatija siis haluaa laskettavan 15 metrin halkaisijan läpi 20 km/h nopeudella yhden sekunnin aikan liikkuvan ilman liike-energian, ja sitten haluaa kyseisestä energiasta laskettavan keskitehon jakamalla energia sekunnin aikajaksolla. Muunna yksiköt si järjestelmään ennen laskemista, mikäli haluat saada laatijan tarkoittavan vastauksen.

      Ensin siis lasketaan sylinterin tilavuus, jonka halkaisija on 15 metriä (ja säde puolet siitä ), ja pituus = 1 sekunti kertaa ( 20 /3.6 ) metriä sekunnissa = 20/3.6 metriä. Saatu tilavuus kerrotaan ilman tiheydellä (arvaus 1.225 kg / m^3 ), jolloin saadaan massa. Sitten käytät kaavaa E = 0.5 * m * v^2 saadaksesi kyseisen sylinterin muotoisen ilmatilavuuden liike-energian. Ja lopuksi lasket siitä keskitehon.

      • Pera1195

        Myös tämä on ilmeisesti vanha TKK:n pääsykoetehtävä. Kirjan vastaus on 20Kw


      • Perusfyysikko

        "arvaus 1.225 kg / m^3"

        Miksi arvailet? Etkö osaa laskea ilman tiheyttä lämpötilan funktiona? Kai ymmärrät että vastaus riippuu huomattavasti lämpötilasta.


      • fys master
        Perusfyysikko kirjoitti:

        "arvaus 1.225 kg / m^3"

        Miksi arvailet? Etkö osaa laskea ilman tiheyttä lämpötilan funktiona? Kai ymmärrät että vastaus riippuu huomattavasti lämpötilasta.

        Osaan toki huomioida myöskin ilmanpaineen vaikutuksen asiaan.
        Painetta ja lämpötilaa ei vaan ollut tehtävässä annettu, joten tiheys arvataan.
        Turha laskea noiden suureiden funktioina, kun lasketaan fysiikan lakien vastaista toimintaa. Tkk:n pääsykokeissa on esiintynyt tehtäviä, joissa betzin laki on huomioitava, mikäli on halunnut täydet pisteet saada. Tällöin tiheyden vaihteluiden huomioimisesta saisi lisäpisteitä.


    • fys master

      3) Oletettavasti ilman vastusta ei ole tarkoitus huomioida, sillä kiven muotoa tai kokoa ei ole annettu, eikä siis ilmanvastuskerrointa voida päätellä mistään.
      Siispä kivi osuu rotkon pohjaan t sekuntia pudotuksen jälkeen. Siinä ajassa kivi on pudonnut 0.5 * 9.81m/s^2 * t^2 metriä pudotessaan vakiokiihtyvyydellä painovoimanvaikutuksesta.
      Rotkon pohjalta ääni saapuu kuulijalle ajassa 7.7 - t sekuntia, ja ääni etenee siinä ajassa matkan 340 m/s * (7.7 - t )
      Nuo matkat ovat yhtä suuret eli ratkaiset yhtälön 340 * (7.7 - t) = 0.5 * 9.81 * t^2
      4.905 t^2 340*t - 2618 = 0
      Valitse se juuri, mikä on nollan ja 7.7 sekunnin välissä.

      • fys master

        t = 6.99426 sekuntia, joten ääni etenee ajan ( 7.7 - t ) eli 0.70574 sekuntia.
        Ääni kulkee siis matkan 340 * 0.70574 = 239.95 metriä, minkä pyöristät järkevästi 240 metriksi. Voit myös tarkistaa kiven ajassa t putoaman matkan, mikä sekin on samat 239.95 metriä mikä pyöristyy 240 metriksi.

        Jos korvasi on samalla korkeudella kuin mistä kiven pudotat on tuo vastaus siis riittävän oikea rotkon syvyydeksi korvasi korkeudelta. Maan pinnalta rotkon syvyys on sen verran pienempi, kuin mitä korvasi korkeus on maasta. 2 numeron tarkkuudella tämän epätarkkuuden huomioiminen katoaa pyöristyksessä, eli sitä ei tarvitse huomioida.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe