Ystäväni laittoi 2v esikoisensa yksityiseen päiväkotiin (yksityinen, 10 lapsen ryhmä alle 3v jossa kolme hoitajaa) kun sai uuden vauvan, perusteli tätä sillä että esikoinen tarvitsee kehittyäkseen muiden lasten seuraa ja että pk:ssa saa sellaisia virikkeitä mitä ei itse osaisi järjestää, lisäksi hän saa aikaa rauhassaNyt odotan itse toista lastani, ja esikoinen tulee olemaan n. 2v2kk kun vauva syntyy. Itse olen ajatellut pitää esikoisen kotona koska jotenkin en koe oikeana viedä häntä hoitoon kun kerran itsekin voin häntä hoitaa vauvan kanssa kotona ollessani. Nyt ystäväni sanat muistuvat mieleeni ja mietin, teenkö oikein vai jääkö esikoinen vaille iänmukaisia tarpeitaan ja kuopus liian vähälle huomiolle? Haluan toimia niin kuin lasten kannalta paras olisi.
Vauva kotona, esikoinen hoidossa vai kotona?
48
4271
Vastaukset
- ....
Päälle 2v nauttii jo jonkinverran toisten lasten kanssa puuhailemisesta mutta korkeintaan pari tuntia päivittäin! Kaikki tämän yli menevä stressaa pientä. Jos vaan pystyt niin pidä se taapero koton kunnes täyttänyt kolme, tilanne hyvinkin eri silloin. Puistotäti paras juttu taaperoikäisille, vähän saa äitikin huilata näin eikä ole lapselle liikaa. Tsemppiä teille!
- yhhhyyh-
mitä ihmeen virikkeitä....puuhailua äidin kanssa...se on parasta virikettä
- ....
Kyse ei siitä mitä lapsi tarvitsee vaan pikemmin siitä miten äiti jaksaa taaperon ja uuden vauvan kanssa, jos ei mitään apua, silloin puistotäti on äidille mahdollisuus vähän huilata ilman että lapsi tästä liikaa stressaantuu. Päiväkotipäivät näille taaperoille jotka saavat sisarruksia ovat todella raskaita, sen pystyy jokainen hoitaja päiväkodissa allekirjoittamaan.
- asdff
Päivähoito ei koskaan voi tarjota lapselle mitään sellaista mitä ei oma äiti pystyisi itse tarjoamaan. Lisäksi lapsi saa kotona aitoa rakkautta ja huomiota, mitä päiväkodissa ei saa. Vasta esikoulussa lapsi tarvitsee oikeasti jotain mitä kotona ei voi tarjota ellei kotona ole suurempi lauma lapsia.
´Pidä esikoisesi kotona niin pitkään kuin mahdolllista, lapsuus on korvaamaton ja vain kerran jokaisen elämässä. Oppivelvollisuus kouluiässä on jo pakollista, nyt ei.
Olen itse töissä päiväkodissa ja jäin vuorotteluvapaalle kun lapsenlapseni täytti 3v ja äitinsä lähti töihin, jotta voimme vielä vaalia tätä lapsuutta.... Kavereita on leikkipuistoissa, seurakunna kerhoissa, naapurustossa... ne riittävät aikuisen läheisen valvonnassa. - äiti_
Taaperon voi varmasti viedä johonkin kerhoon/leikkikouluun muutamaksi tunniksi pari krt. viikossa. Mutta ei välttämättä tarvitse mitään ylimääräistä. Puistossa näkee kavereita ja normaalit arkipuuhat äidin kanssa on ihan parasta mitä lapsi voi toivoa. Ja virikettähän saa vaikka menemällä porukalla muskariin tai jumppaan. Vauva varmaan nukkuu siihen aikaan, niin voi itse osallistua vanhemman lapsen kanssa.
- pph145
Usein käy niin, että vanhempi lapsi kokee jäävänsä vähemmälle huomiolle tai joutuneensa syrjään, kun perheeseen syntyy pikkusisarus. Lapsi on useimmiten muutamia kuukausia suunnattoman mustasukkainen vauvalle. Vielä jos lapsi "hylätään" joka päivä hoitoon, niin se ei varmasti ole lapsen parhaaksi. Sen voi jokainen hoitaja havaita esim. kiukutteluna ja kiusantekona muille lapsille. Parempi olisi antaa lapsen rauhassa tottua tilanteeseen ja vahvistaa hänen hyvää suhtautumistaan uuteen tulokkaaseen.
- werfew
Meillä esikoinen oli 1v6kk ikäinen kun kuopus syntyi. Ei olisi tullut mieleenkään viedä esikoista tarhaan, se olisi ollut julmaa! Onneksi kuopus oli "helppo vauva", ei juuri itkenyt ja rytmi oli jo laitokselta sama kuin esikoisella ja nukkuivat jopa päikkärit aina samaan aikaan esikoisen kanssa :-). Mutta ne yöt, oli aika rankkaa imettää kuopusta kun esikoinenkin vielä heräili öisin (esikoinen oli meillä valvottavampi tapaus). Ratkaisu oli meillä se, että mies hoiti esikoisen yöllä ja minä vauvan...tosin loppupeleissä mies uupui ja jäi jossain välissä parin viikon saikullekin nukkumattomuuden takia. Joskus oma äitinikin auttoi. Pakotin itseni ulos joka aamu lasten kanssa ihmisten ilmoille puistoon, kerhoon tms., jossa esikoinen sai niitä "virikkeitä". Jos olisin jäänyt kotiin makamaan vauvan kanssa ja vienyt esikoisen hoitoon, niin olisin varmasti masentunut! 2-3-vuotiaalle riittää hyvin joku kerho 2h parina päivänä viikossa, ei ne muuta tarvitse vielä!
- <z<z<z<z<z
Minusta asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Kun lukee vaikkapa noita imetys tai vavat palstoja, niin siellä kerrotaan miten äiti esim. imettää melkein 24 h/vrk tai miten vauva on kovin tempperamenttinen ja ei viihdy missään muualla kuin sylissä ja vaunuja ei voi ajatellakaan. Miten nämä äidit kuljettavat esikoisensa sinne kerhoon tai hoitavat heidän ulkoilunsa. Leikkikentällä pakkasellako imettävät ? Miten leikkivät ja askarelevat esikon kanssa, jos uusi vauva on aina rinnalla? Entäs kun kuopus valvottaa yöt?
Vai ovatko toiset lapset aina helpompia kuin esikoiset? Vai äiditkö itse "viisastuvat" ja eivät enää hössötä lapsentahtisen imetyksen kanssa ja laittavat vauvansa vaunuihin vaikkeivat he niissä niin viihtyisikään.
Alle 3-vuotiaan kerhoihin yleensä ei lapset mene yksi, vaan vanhemman pitää olla mukana.- etgersgt
Minun kokemukseni mukaan usein ne kakkoset ovat helpompia kuin esikoiset. Veikkaisin syyksi äidin kokemusta ja rentoutta / varmuutta hoidossa, jonka lapsikin vaistoo. Meillä esikoinen valvotti ja heräili öisin 2-vuotiaaksi asti ja häntä sai aina nukuttaa, kanniskella iltaisin ja hänellä oli lisäksi koliikkikin vauvana. Lisäksi häntä sai imettää tosi tiuhasti aina makuuasennossa ja yksi imetyskerta kesti 30min aina! Olin ihan kauhuissani, että miten selviän, kun kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v6kk. Noh, päätin jo laitoksella, että tätä lasta en nukuta tuntikausia eli jos lapsi ei nukkunut, niin annoin hänen olla. Vein lapsen aina hereillä ollessa imetyksen jälkeen omaan sänkyyn nukahtamaan ja lapsi oppi jo nopeasti nukahtamaan itsekseen. Toki tämä saattaa olla myös temperamenttikysymyskin. Edelleenkään emme (kuopus nyt jo1,4v) nukuta kuopusta, vaan esikoista, joka on jo pian 3 :-). Opettelin jo laitoksella imettämään kuopusta istuviltaan ja huomasin, että siinä asennossa lapsi söi tehokkaasti ja nopeasti eli aina vaan 5-8min/imetyskerta, kun taas makuuasennossa lapset helposti lupsuttelevat ja lupsuttelevat tunteja tissi suussa (mukavaahan se lapsesta on, mutta useamman lapsen kanssa se ei enää onnistu). Pidin kuopusta paljon kantorepussa/pystyasennossa, joka ehkäisi myös mahavaivoja (niitä ei ollut juuri yhtään kuopuksella) ja samalla pystyin jopa tekemään kotitöitä ja hoitamaan esikoista ja kuopus sai samalla läheisyyttä. Menin heti lasten kanssa kerhoon ja se onnistui tosi hyvin kun oli kantoreppu mukana! Kuopus nukkui kantorepussa ja kerhossa askartelin esikoisen kanssa samalla :-). Ihan aluksi ulkoilu oli vähän vaikeaa ja tuntui, että ulkoilut jäivät usein johonkin puoleen tuntiin (oma äitini kävi aluksi meillä auttamassa parina päivänä viikossa ekan kuukauden). Mutta kun opin tuntemaan vauvan ruokailurytmin, niin pystyin helposti lähtemään lasten kanssa pulkkamäkeen talvella. Silloin piti vain syöttää vauva ensin ja sitten lähteä ulos lasten kanssa. Kyllä sen vauvan pitäisi pystyä olemaan ainakin yksi tunti syömättä, jolloin voi ulkoilla :-). Jos kuopus valvottaa yöt, niin vuorottelette miehen kanssa! Pistä mies syöttämään lasta yksi (lypsettyä maitoa) syöttö illalla/alkuyöstä, ei meillä ainakaan imetys kaatunut siihen. Meillä oli miehen kanssa aina ekoina viikkoina "vuorot" eli minä imetin vaikka kuopuksen illalla klo 21 ja menin suoraan nukkumaan. Mies hoiti pari tuntia levotonta vauvaa illalla ja toi sitten minulle ekalle syötölle klo 23-24. Sitten minä nukuin ja hoidin vauvaa klo 7 asti aamulla. Alkuviikkoina sain öisin nukuttua ehkä 4h yöllä (kuopus nukkui silloin levottomammin), mutta koska mies hoiti vauvaa illalla 2h ja aamulla ehkä vielä 1-2h, niin jaksoin hyvin :-). Tällöin sain unta kuitenkin sen 6h, jonka avulla jo pärjäsin suht koht ok. Miehen joustavan työn ansiosta tämä onnistui. Päivällä laitoin lapset nukkumaan samaan aikaan päikkärit, jolloin sai tarvittaessa itsekin ottaa päiväunet. Viikonloppuisin usein vuorottelimme miehen kanssa (toisella aamu- ja toisella iltavuorot lasten kanssa). Parisuhde täytyi kyllä laittaa vähän sivuun ekaksi 6kk ajaksi ja se on ehkä kärsinytkin eniten tästä ikäerosta.
- uiuiuiuiuiuiuiui
"Minun kokemukseni mukaan usein ne kakkoset ovat helpompia kuin esikoiset. Veikkaisin syyksi äidin kokemusta ja rentoutta / varmuutta hoidossa, jonka lapsikin vaistoo."
Tämä varmaankin on totta. Usein juuri se koliikkilapsi on esikoinen. Ja äidit hössöttävät ekan vauvan kanssa niin, että vauvatkin hermostuvat. - Saara79
Tätä mäkin olen miettinyt, että kun esikoinen vatii jatkuvaa valvontaa ja perässäjuoksemista, niin miten onnistuu imetys ja muu vauvan kanss aoleminen? Pystyykö siihen uuteen vauvaan luomaan hyvän suhteen? Silti se ajatus laittaa 2-v "pois vauvan tieltä" muiden hoitoon tuntuu jotenkin väärältä. Luulisi sen taaperostakin tuntuvan hylkäämiseltä. Että luulisin että jotenkin vaan sinnitellään pyrkien ottamaan huomioon molempien lasten tarpeet.
- etgersgt
sen verrran vielä tuohon yllä olevaan viestiini, että äiti voi imettää kuopusta aluksi vaikka niin, että laittaa imetyksen ajaksi esikoiselle vaikka Ti-ti-nallen päälle imetyksen ajaksi. Vanhempi lapsi voi piirtää tms. imetyksen aikana. Näin sain itse monesti imetettyä kuopuksen rauhassa. Toista lasta ei myöskään tarvitse viihdyttää samalla tavalla kuin esikoista, koska se vauva seurailee vierestä esikoisesi puuhia. Kaikki meni ainakin meillä paljon paremmin aluksi kuin etukäteen pelkäsin. Nyt on ehkä rankinta kun on 1,5-vuotias ja 3-vuotias, joiden perässä saa juosta ja ne tappeleekin jo keskenään! Helpointa on vauvan kanssa, kun se ei vielä liiku ja nukkuu päivälläkin paljon :-). Lapsi tottuu siihen, mihin hänet totutetaan. Kuopus ei saa koskaan samanlaista asemaa kuin esikoinen vauvana, mutta toisaalta kuopuksella on jo heti vauvasta lähtien isosisko tai veli, joka on iso rikkaus elämässä.
- !!!
Rankkaa on kahden pienen kanssa jos ei mitään apua ole. Kannattaisi siksi suunnitella vähän etukäteen, miten tiheään niitä lapsia hankkii. Ei todellakaan kannata pistää 1,5v päiväkotiin. Tästä seuraa usein todella hankalia ongelmia sekä kuopukselle että koko perheelle.
- etgersgt
!!! kirjoitti:
Rankkaa on kahden pienen kanssa jos ei mitään apua ole. Kannattaisi siksi suunnitella vähän etukäteen, miten tiheään niitä lapsia hankkii. Ei todellakaan kannata pistää 1,5v päiväkotiin. Tästä seuraa usein todella hankalia ongelmia sekä kuopukselle että koko perheelle.
samaa mieltä. Ilman hyvää tukiverkostoa ja miehen joustavaa työtä emme olisi ryhtyneet 1,5 vuoden ikäeroon. Vaikka ekat 6kk meni jopa suht helposti, niin pakko myöntää, että kyllä tämä ikäero vaatii äärimmäisen pitkää pinnaa, jaksamista, epäitsekkyyttä ja täysin omien tarpeiden ja parisuhteen unohtamista. Monet uupuvat ja masentuvat ja monelle tulee ero, lähipiiristä oon nähnyt. Me ollaan sinnitelty, joskus se helpottaa. Tällä nykyisellä tietämyksellä en enää ikinä tekisi lapsia alle 3-vuoden ikäerolla, mielestäni meillä ainakin kaikki osapuolet ovat kärsineet tilanteesta, kun vanhemmat ovat olleet uupuneita. Nyt meillä oma äitini auttaa meitä kerran viikossa kun ei ole enää työelämässä. Rankinta oli kun kuopus oli 6kk-1v ja esikoinen pahimmassa uhmassa.
- virike-emo
Miksiköhän päiväkodissamme on kokopäivähoidossa useita lapsia, joiden äidit ovat kotona äitiyslomalla vauvan kanssa?
Miksi tällaisessa tapauksessa lapsi tuodaan hoitoon ensimmäisenä esim. klo 6.30?
Miksi tällaisessa tapauksessa lapsella ei ole esim. joululomaa, vaan hän on kaikki päiväkodin aukiolopäivät hoidossa?
Näitä asioita en ymmärrä.- etgersgt
vaikka itse en hyväksykään päivähoitoa jos äiti on kotona, niin joissakin tilanteissa ymmärrän ja hyväksyn sen täysin (jos äiti tai lapsi sairas). Esim. Itsekin joskus katsoin kieroon kun pari äitiä vei hyvin pienet lapset hoitoon vaikka itse olivat kotona...noh nyt vasta jälkeenpäin kuulin heiltä, että toisella äidillä oli syöpä ja toinen oli taas uupunut täysin kun valvoi aina yöt sairaan kuopuksen kanssa. Kaikkea emme voi siis tietää päältä päin. Ihmiset eivät helposti kerro muille jos heillä on aivan oikeasti joku vakava sairas, uupumus, masennus tms. Kannattaa järjestää kuopuksen syntymän jälkeinen 1-2kk niin, että isä pitää isyyslomat muut lomat päälle ja pyytää vaikka sukulaisilta apua. Sitten kun vauva on 2kk, niin pystyy jo vähän huomaamaan rytmiä vauvalla ja on helpompi liikkuakin. Ei ole järkeä laittaa esikoinen hoitoon 1-2kk ajaksi ja sitten ottaa pois tai vain "varmuuden vuoksi"ettei uuvu. Älkää vähätelkö omia voimavaroja äitinä, ennen vanhaan äidit pärjäsivät viiden pienen kanssa eikä ollut edes kodinkoneita, sähköjä yms. !
- äåäåäåäå
Ehkä vanhemmat tekee noin ihan vain sen takia, että sä voisit heihin verrattuna tuntea olevasii parempi ihminen.... :DDD
- Yhden lapsen äiti
Itse ihmettelin ensi asiaa kun äidit vie isompia lapsia hoitoon vaikka ovat kotona pienemmän lapsen kanssa, mutta kun tarkemmin ajattelin asiaa, ymmärrän kyllä. Mielestäni lapsi voisi olla osan viikosta hoidossa esim. 2-3 pv. Pienen vauvan kanssa voi olla aika työntäyteistä. Jos vauvalla on esim. koliikki lasta voi joutua pitämään kokoajan sylissä ja nukkuu pieniä pätkiä. Toiset lapset nukkuu yönsä hyvin, joutuu jopa herättelemään syömään jne. lapset ovat erilaisia. Äiti voi olla aika puhki ja helpottaa, kun saa toisen lapsen hoitoon välillä. Ja joskus imetys voi kestää kauankin, aika monet Ti-Ti Nallet voi kuopus joutua katsomaan. Ja missä välissä äiti lepää? voi olal univelkaa aikalailla.
Muuten parivuotias ei ehkä mielestäni kyllä päivöhoidossa saa ainakaan kovin paljon sen kummempia virikkeitä kun kotonakaan. Isommat lapset kylläkin.- yleensähän se
hektinen imetysaika on eka viikkoina ja voisi olettaa että aika monella on isät kuvioissa ja isyyslomalla jotka voivat esikoista viihdyttää.Ja jos sen jälkeenkin on pidempiä imetystuokioita niin ei sitä aikaa montaa viikkoa kuitenkaan kestä joten ei tarvitse esikoista hoitoon laittaa.Asioilla on taipumus järjestyä.
- Aikasieppari
yleensähän se kirjoitti:
hektinen imetysaika on eka viikkoina ja voisi olettaa että aika monella on isät kuvioissa ja isyyslomalla jotka voivat esikoista viihdyttää.Ja jos sen jälkeenkin on pidempiä imetystuokioita niin ei sitä aikaa montaa viikkoa kuitenkaan kestä joten ei tarvitse esikoista hoitoon laittaa.Asioilla on taipumus järjestyä.
Meillä meni useita kuukausia niin, että syöttövälit oli n. 2 h. Toiset voi syödä harvemmin esim. 3-4 h välein, se lienee yksilöllistä. Ja sitten on niitä tiheän imemisen kausia.
Koitin kyllä sitten venyttää jossain vaiheessa niitä "keinotekoisesti" 2,5-3 h. Vaikka neuvolassa alkuun toitotettiin "lapsen tahtisesta" imetyksestä, niin jossain vaihessa vinkattiin, että voisi pidentää välejä. Ja tisulla viihdyttiin pitkään. Tissit ainakin oli niin täynnä, että niistä oli ehkä vaikea saada otetta. Usein jouduinkin pumppaamaan alkuun vähän, että sai paremman otteen (johon siihenkin meni aikaa, pumppaus, ja laitteen desinfiointi). En nyt muista koska imemiseen käytetty aika alkoi lyhentyä.
Toisen lapsen kanssa varmaan kyllä on helpompaa, kun ensimmäisen. Joten ehkä ajankäyttö ym. on erilaista. Ja ehkä olin vaan sitten huono äiti enkä saanut asioita järjestymään. Toisilla vauva-arki sujuu paremmin.
- toisesta haaveileva
Itse yritämme toista lasta, ja esikoisemme 2 vuotias on 3 pv viikossa päiväkodissa. Jos saamme toisen lapsen aion jatkaa edellenkin esikoisen päiväkodissaoloa. Tiedän kokemuksesta, että uuden vauvan kanssa ensi kuukaudet voivat olla tosi raskaita, kun vauva valvoo yöt, ja huutaa illat.
Isompi saa tarhassa seuraa muista samanikäisistä lapsista ja hänen kanssaan touhutaan muutakin. Sekä ulkoillaan 2 kertaa päivässä.
Vauvan ja taaperon kanssa on vaikea ulkoilla, kun ei pääse rattailla eteenpäin.
Kotona ei ehkä äidillä olisi niin aikaa touhuta isomman kanssa kun pitää hoitaa pienempää vauvaa. Esikoinen ei myöskään nuku enää päiväunia, ja vauvat nukkuu vielä päiväunia. Se on usein ainoa hetki milloin äiti saa hengähtää/nukkua.- höpönlöpöä
kyllä 2-vuotiaan pitäisi vielä nukkua päiväunet tai jos ei nuku, niin nukkuupahan sitten yöllä varmaan 12-13h hyvin :-). Yleensä kaikki sujuu helpommin toisen lapsen kohdalla (kokemusta on). Miksi ette voi vuorotella miehen kanssa nukkumisen suhteen? Esim. toisella aamu- ja toisella iltavuoro lastenhoidon suhteen? Jos mies menee aamulla aikaisin töihin, niin hoitakoon hän illalla sitten lapsia, jotta sinä voit nukkua? Kyllä voit ekojen viikkojen jälkeen ulkoilla lasten kanssa 2 krt jopa päivässä, ei se vaikeaa ole! Jos et uskalla lähteä kauas, niin olette sitten pihalla vaan aluksi :-). Se vauva nukkuu paljon päivällä vielä, joten sinulla jää aikaa myös esikoiselle: voit laulaa, leikkiä, piirtää eli kaikkea sitä mitä tarhassakin! Kyse on vaan viitsimisestä. 2-vuotiaalle tärkeintä on hyvät suhteen vanhempiin, ei tarhakavereihin! Sitapaitsi lapset rupevat leikkimään vastavuoroisesti vasta 3-4-vuotiaana, sitä ennen leikki on rinnakkaisleikkiä. Jos esikoinen on 3, niin voithan viedä hänet kerhoon 2-3h kerrallaan, se on paljon parempi vaihtoehto kuin kokopäivätarha, joka vielä maksaa sinulle (sekä yhteiskunnalle aivan sikana kun on näitä "virikelapsia"). Tarha ei tarjoa mitään sellaista pienelle lapselle, mitä sinä et voisi äitinä tarjota! Kyse on vain laiskuudesta, jos muuta väittää.
- Aikasieppari
höpönlöpöä kirjoitti:
kyllä 2-vuotiaan pitäisi vielä nukkua päiväunet tai jos ei nuku, niin nukkuupahan sitten yöllä varmaan 12-13h hyvin :-). Yleensä kaikki sujuu helpommin toisen lapsen kohdalla (kokemusta on). Miksi ette voi vuorotella miehen kanssa nukkumisen suhteen? Esim. toisella aamu- ja toisella iltavuoro lastenhoidon suhteen? Jos mies menee aamulla aikaisin töihin, niin hoitakoon hän illalla sitten lapsia, jotta sinä voit nukkua? Kyllä voit ekojen viikkojen jälkeen ulkoilla lasten kanssa 2 krt jopa päivässä, ei se vaikeaa ole! Jos et uskalla lähteä kauas, niin olette sitten pihalla vaan aluksi :-). Se vauva nukkuu paljon päivällä vielä, joten sinulla jää aikaa myös esikoiselle: voit laulaa, leikkiä, piirtää eli kaikkea sitä mitä tarhassakin! Kyse on vaan viitsimisestä. 2-vuotiaalle tärkeintä on hyvät suhteen vanhempiin, ei tarhakavereihin! Sitapaitsi lapset rupevat leikkimään vastavuoroisesti vasta 3-4-vuotiaana, sitä ennen leikki on rinnakkaisleikkiä. Jos esikoinen on 3, niin voithan viedä hänet kerhoon 2-3h kerrallaan, se on paljon parempi vaihtoehto kuin kokopäivätarha, joka vielä maksaa sinulle (sekä yhteiskunnalle aivan sikana kun on näitä "virikelapsia"). Tarha ei tarjoa mitään sellaista pienelle lapselle, mitä sinä et voisi äitinä tarjota! Kyse on vain laiskuudesta, jos muuta väittää.
Ihan pienet vauvat nukkuu miten sattuu, osuuko ne 2 vuotiaan ja vauvan päiväunet juuri samaan aikaan. Mutta näin kyllä on, että kyllä 2 vuotias voi hyvin ottaa vielä yhdet päiväunet! Päiväkodissakin otetaan?
Toisaalta miksi tehdä lapset niin pienellä ikäerolla? Itse en halunnut toista lasta heti putkeen juuri siksi, että minusta itsestäni tuntui, että en jaksa kahden kanssa, kun yhden kanssakin oli tekemistä. Alkuun vauva nukkui usein ja suht pitkiä pätkiä. Mutta jossain vaiheessa unet olikin usein 15-40 min pätkiä. Joskus sitten kyllä 1-3 h. Valveilla ollessa huuti aikalailla, jos laski sylistä.
Mies meni aamulla aikaisin töihin ja pääsi vasta 18-19 aikoihin töistä. Ja lisäksi sattui olemaan luminen talvi ja usein töitten jälkeen piti mennä lumitöihin ym. Joten ei siinä paljoa voinut vuorotella. Mutta monella on työt 8-16, joten silloin se on eri asia.
Tuosta imetyksestä... Luin sairaalassa jostain imetysoppaasta, että vauva voi imeä useita tunteja. Ja nauroin, että pah ei kain nyt sentään. Mutta kyllä meillä meni joskus ainakin 1-2 h putkeen. En tiedä oliko se sitten ihan normaalia, että oli rinnalla niin pitkään? Ehkei saanut kunnolla maitoa, vaikka maitoa siis oli kyllä rinnat tupaten täynnä, mutta ehkä ei saanut kunnon otetta tms.? Jossain iässä sitten taas menikin vain n. 5-20 min, mutta välillä silloinkin n. 30-40 min.
Ja tiheän imemisen kausia oli vielä myöhemminkin eri iässä, ei vain ensimmäisetn viikkojen aikana. Mutta enimmäksen kuitenkin syöttövälit taisi pitkään olla n. 2 h välein.
Vaihtoehtoja kyllä on, ei päiväkodissa tarvitse olla koko päivää. Mainitsiko ap. muuten, kuinka pitkäksi aikaa oli ajatellut lapsen viedä sinne? - esfresdf
Aikasieppari kirjoitti:
Ihan pienet vauvat nukkuu miten sattuu, osuuko ne 2 vuotiaan ja vauvan päiväunet juuri samaan aikaan. Mutta näin kyllä on, että kyllä 2 vuotias voi hyvin ottaa vielä yhdet päiväunet! Päiväkodissakin otetaan?
Toisaalta miksi tehdä lapset niin pienellä ikäerolla? Itse en halunnut toista lasta heti putkeen juuri siksi, että minusta itsestäni tuntui, että en jaksa kahden kanssa, kun yhden kanssakin oli tekemistä. Alkuun vauva nukkui usein ja suht pitkiä pätkiä. Mutta jossain vaiheessa unet olikin usein 15-40 min pätkiä. Joskus sitten kyllä 1-3 h. Valveilla ollessa huuti aikalailla, jos laski sylistä.
Mies meni aamulla aikaisin töihin ja pääsi vasta 18-19 aikoihin töistä. Ja lisäksi sattui olemaan luminen talvi ja usein töitten jälkeen piti mennä lumitöihin ym. Joten ei siinä paljoa voinut vuorotella. Mutta monella on työt 8-16, joten silloin se on eri asia.
Tuosta imetyksestä... Luin sairaalassa jostain imetysoppaasta, että vauva voi imeä useita tunteja. Ja nauroin, että pah ei kain nyt sentään. Mutta kyllä meillä meni joskus ainakin 1-2 h putkeen. En tiedä oliko se sitten ihan normaalia, että oli rinnalla niin pitkään? Ehkei saanut kunnolla maitoa, vaikka maitoa siis oli kyllä rinnat tupaten täynnä, mutta ehkä ei saanut kunnon otetta tms.? Jossain iässä sitten taas menikin vain n. 5-20 min, mutta välillä silloinkin n. 30-40 min.
Ja tiheän imemisen kausia oli vielä myöhemminkin eri iässä, ei vain ensimmäisetn viikkojen aikana. Mutta enimmäksen kuitenkin syöttövälit taisi pitkään olla n. 2 h välein.
Vaihtoehtoja kyllä on, ei päiväkodissa tarvitse olla koko päivää. Mainitsiko ap. muuten, kuinka pitkäksi aikaa oli ajatellut lapsen viedä sinne?mielestäni pitää olla hyvä tukiverkosto ja miehen pitää pystyä osallistumaan paljon lasten/kodinhoitoon jos meinaa hankkia pienen ikäeron lapsille. Meidän lapsilla ikäeroa siis tuo 1,5v ja mielestäni se on liian vähän, vaikka olisi kuinka hyvät tukiverkostot. Molemmat lapset olivat kotona ja vaikka nukkuivat päikkärit samaan aikaan, olin usein aikas poikki. Vieläkin on rankkaa, vaikka nuorin 1,5 ja vanhin 3v. Molemmat valvottanut paljon. Helpompia ajanjaksoja odotellessa.
- jj
kotona
- I re ne
Eiköhän se alle 3-vuotiaan paras hoitopaikka ole kotona. Ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona niin pitkään, mutta sitä en että jos ollaan kotona niin vielä pieni esikoinen on muiden hoidossa. Tietty jos nyt äiti ihan uupuu niin sitten valittava vähiten huono vaihtoehto, mutta ei pidä ainakaan etukäteen päättää että mä en sitten kahta jaksa. Itse en pitänyt vaihtoehtona 2-v hoitoonvientiä kun toinen syntyi, koska se aika mikä mulla on rankempaa, on kuitenkin mun elämän mittakaavassa lyhyt aika, mutta pienen elämän mittakaavassa pitkä ja merkityksellinen ajanjakso. Että enköhän mä sen jaksa.
- ehkä se on
rankkaa kun etukäteen niin päättää..Itsellä ei ole ollut yhtään rankkaa ja todellakin päästiin ulkoilemaan vaikka vauva oli.
- Itsestähän se...
ehkä se on kirjoitti:
rankkaa kun etukäteen niin päättää..Itsellä ei ole ollut yhtään rankkaa ja todellakin päästiin ulkoilemaan vaikka vauva oli.
Näin, on oikeassa olet. Se on vain itsestä kaikki kiinni! Näin miehenikin sanoi, että jos asennoidut niin, että vauva herää jo 30 min päästä niin se herää. Vika on siis vain äidin asenteessa.
- Aika entinen
Itsestähän se... kirjoitti:
Näin, on oikeassa olet. Se on vain itsestä kaikki kiinni! Näin miehenikin sanoi, että jos asennoidut niin, että vauva herää jo 30 min päästä niin se herää. Vika on siis vain äidin asenteessa.
Naurattaa, kun lukee näitä kommentteja! Sain 3 mukulaa kolmessa vuodessa ja ennestään oli yksi murkkuikäinen, eikä se nyt niin rankkaa ollut. Omalla äidilläni oli paljon rankempaa elämä ( 8 lasta) ilman sellaisia itsestäänselvyyksiä, kuten pyykkikone, tiskikone ym. Ja lehmätkin piti hoitaa ja lypsää käsin. Isossa perheessä kasvaneena en aina ymmärrä näitä nykyajan vanhempia.
- tumpelot vanhemmat
Aika entinen kirjoitti:
Naurattaa, kun lukee näitä kommentteja! Sain 3 mukulaa kolmessa vuodessa ja ennestään oli yksi murkkuikäinen, eikä se nyt niin rankkaa ollut. Omalla äidilläni oli paljon rankempaa elämä ( 8 lasta) ilman sellaisia itsestäänselvyyksiä, kuten pyykkikone, tiskikone ym. Ja lehmätkin piti hoitaa ja lypsää käsin. Isossa perheessä kasvaneena en aina ymmärrä näitä nykyajan vanhempia.
Samaa mieltä. Itsellä 2 lasta ja toimin pph:na. Toisen hoitolapsen äiti on kotona vauvan kanssa ja vanhempi lapsi hoidossa. Joskus tosiaan naurattaa nämä nykyajan vanhemmat. Miksi ylipäätään pitää tehdä lapsia yhteiskunnan kasvatettavaksi.Mitenkähän nämä perheet pärjäävät sitten kun lapset ovat alakouluiässä, eikä lapsille ole hoitopaikkaa?
- Oi entisaikoja...
Aika entinen kirjoitti:
Kaikkihan oli ennen paljon paremmin. Rakastavat vanhemmat antoivat vyöllä persuksille piiskaa, kun lapsi oli tehnyt tuhmuuksia ym.?
Jos olisi pakko olla ilman sähköä ym. niin kai sitä olisi. Jos ei olis kuin ulkohuussi niin kaikki kävisi siellä, mutta jos on vaihtoehtoja niin silloin on toinen juttu? Ja jos ei olisi päiväkoteja olemassa niin lapset hoidettaisiin kotona. Maalla voi olla myös helpompaa ottaa lapsi töihin mukaan. Isin kanssa voi istua traktorissa jne.
- arvovalinta
No jos se imetys siinä se suurin ongelma on, niin väkisin tulee mieleen että kumpikohan on pienempi paha, tutteliruokinta kuopukselle vai esikoisen vieminen vieraaseen hoitoon liian pienenä? Itsellä esikoinen tulee olemaan 1v8kk kun seuraava syntyy, ja jos näyttää etten selviä imetyksestä esikoisen takia, siirryn pulloruokintaan. Äidinmaitoon on korvikkeet, äitiin ei.
- Aikasieppari
Imetys oli varmaan vain yksi esimerkki, ei kai kukaan pelkän imetyksen takia lasta hoitoon vie?
- 12+18
Jos päiväkoti on ainoa paikka, jossa lapsi saa kehityksensä vaatimia virikkeitä, miten ihmiskunta on pärjännytkään näihin viimeisiin vuosikymmeniin asti, jolloin kyseistä palvelua on vasta ollut saatavilla.
- päiväkodissa töissä.
Nykyisin äideiltä on kadonnut ns. äidinvaisto lapsiaan kohtaan. Ajatellaan vain itselle helpointa tapaa selviytyä, ei lapsen tarpeita ja parasta. Alle 3-vuotiaalle tärkeintä on äiti ja isä , ei päivähoito. Vauva kotona ei ole syy viedä esikoinen päiväkotiin. Vanhempia saa syyllistää tästä asiasta- aina ei ole kyse pakottavasta tilanteesta , vaan vanhemman omasta kypsymättömyydestä.!
- wetfewf
allekirjoitan tuon, että monelta puuttuu äidinvaistot lähes kokonaan tai siltä se ainakin vaikuttaa monesti...ehkä äidit eivät osaa olla lastensa kanssa, kun heillä itselläkään ei ole ollut kunnon perheen mallia ja kasvatus ollut sitä sun tätä...ja nämä samat äidit ovat niiden äitien lapsia, jotka kiikuttivat lapsensa hoitoon 1970-1980-luvuilla jo imeväisikäisinä eli he eivät varmaan osaa antaa sitä lapsilleen, mitä eivät ole itsekään saaneet (äidinrakkautta, aikaa ja läsnäoloa pienenä). Meidän isovanhemmilla oli vielä äidinvaistot, mutta jotain meni pahasti metsään 1970-luvusta tähän päivään. Kasvatus ulkoistettiin täysin muille, tuli "avainkaulalapset" ja feministit onnistuivat romuttamaan termin "äidinvaisto" ja tilalle tuli "tasa-arvo".
- ....
wetfewf kirjoitti:
allekirjoitan tuon, että monelta puuttuu äidinvaistot lähes kokonaan tai siltä se ainakin vaikuttaa monesti...ehkä äidit eivät osaa olla lastensa kanssa, kun heillä itselläkään ei ole ollut kunnon perheen mallia ja kasvatus ollut sitä sun tätä...ja nämä samat äidit ovat niiden äitien lapsia, jotka kiikuttivat lapsensa hoitoon 1970-1980-luvuilla jo imeväisikäisinä eli he eivät varmaan osaa antaa sitä lapsilleen, mitä eivät ole itsekään saaneet (äidinrakkautta, aikaa ja läsnäoloa pienenä). Meidän isovanhemmilla oli vielä äidinvaistot, mutta jotain meni pahasti metsään 1970-luvusta tähän päivään. Kasvatus ulkoistettiin täysin muille, tuli "avainkaulalapset" ja feministit onnistuivat romuttamaan termin "äidinvaisto" ja tilalle tuli "tasa-arvo".
Ei ole olemassa sellaista kun äidinvaisto. Se miten pärjäämme lapsemme hoidossa ja miten mielyttävänä tai mahdottomana sen koemme on suorassa yhteydessä siihen miten meitä on hoidettu eri ikävaiheissa. Lapsesta joka saanut kasvaa rakastavassa läheisessä suhteessa vanhempiin (tai tärkeään äidin korvike aikuiseen), kasvaa suurella todennäköisyydellä aikuinen joka pystyy omaa pientä lasta hoitamaan eikä koe sitä ylivoimaisena. Taaperovaihe jossa paljon stressiä ja pitkiä päivittäisiä katkoja kehitystä kannattelevassa suhteessa, antaa huonot eväät vanhemmuuteen. Näin me ihmiset kehitymme, äitinä oleminen ei ole synnynnäinen juttu.
- Edelleen tätä mieltä
.... kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista kun äidinvaisto. Se miten pärjäämme lapsemme hoidossa ja miten mielyttävänä tai mahdottomana sen koemme on suorassa yhteydessä siihen miten meitä on hoidettu eri ikävaiheissa. Lapsesta joka saanut kasvaa rakastavassa läheisessä suhteessa vanhempiin (tai tärkeään äidin korvike aikuiseen), kasvaa suurella todennäköisyydellä aikuinen joka pystyy omaa pientä lasta hoitamaan eikä koe sitä ylivoimaisena. Taaperovaihe jossa paljon stressiä ja pitkiä päivittäisiä katkoja kehitystä kannattelevassa suhteessa, antaa huonot eväät vanhemmuuteen. Näin me ihmiset kehitymme, äitinä oleminen ei ole synnynnäinen juttu.
Niin kuin muutkin eläinemot, niin myös ihmisäidin kuuluisi hoivata poikastaan eli lastaan. Muualla maailmassa tämä edelleenkin toimii, vain meillä pohjoismaissa ja eritoten Suomessa emo jättää poikasensa.. On totta, että oma lapsuus kyllä heijastuu omaan vanhemmuuteen, mutta lapsen tarpeista saa ihan oikeaa tietoa neuvoloista jne. Suomalainen äiti tai isä ei halua vain sitä hyödyntää.
Aina ei ole kyse esim. taloudellisesta pakosta erottaa lapsi päiviksi vanhemmastaan, vaan se on tietoinen valinta lapsen tappioksi. - ....
Edelleen tätä mieltä kirjoitti:
Niin kuin muutkin eläinemot, niin myös ihmisäidin kuuluisi hoivata poikastaan eli lastaan. Muualla maailmassa tämä edelleenkin toimii, vain meillä pohjoismaissa ja eritoten Suomessa emo jättää poikasensa.. On totta, että oma lapsuus kyllä heijastuu omaan vanhemmuuteen, mutta lapsen tarpeista saa ihan oikeaa tietoa neuvoloista jne. Suomalainen äiti tai isä ei halua vain sitä hyödyntää.
Aina ei ole kyse esim. taloudellisesta pakosta erottaa lapsi päiviksi vanhemmastaan, vaan se on tietoinen valinta lapsen tappioksi.Ei se tieto tilannetta paljon muuta jos kokee vanhempana tehtävän liian raskaana silloin myös valitsee sen mikä itselle parhaiten sopii. Vähätellään todellista tietoa ja tutkimusta ja halutaan uskoa päivähoidon riittävaän hyvään tukeen lapselle. Jos todella Suomessa päivähoito pystyisi tähän (alle kolmevuotiaiden kohdalla ) silloin ei olisi mitään hätää, mutta kun tilanne päiväkodeissa on niin kireä kun on, niin liian harvoin tämä tuki toteutuu.
Jokaisen äidin joka suunnittelee alle komevuotiaan pistämistä päiväkotiin ryhmähoitoon, tulisi tutustua Tehyn tekemään, hiljattain ilmestyneeseen, päivähoidon ryhmäkokoselvitykseen. Kyseisessä tutkimuksessa paljon tärkeää tietoa päiväkotien arjesta. Jokaiselle vanhemmalle varmasti erityisen tärkeää ottaa mahdollisimman paljon selvää siitä mitä päiväkotihoito merkitsee. - !!!
Edelleen tätä mieltä kirjoitti:
Aina ei ole kyse esim. taloudellisesta pakosta erottaa lapsi päiviksi vanhemmastaan, vaan se on tietoinen valinta lapsen tappioksi.Kasvatuskäytäntömme Suomessa muovaa meistä tietynlaisia aikuisia. Vaikea on olla näkemättä yhteyttä vanhemmuuden kasvavan avuttomuuden ja aikaisen ryhmähoitokokemusten välillä. Samaa nähdään kehittyneiden nisäkkäiden kohdalla. Jos gorilla lapsi ei saa olla emon kanssa kahta ensimmäistä vuotta, ei tämä pysty aikuisena omista poikasistaan huolehtimaan, taidot puuttuvat koska ei ole ollut riittävästi gorillaemon läheisyyttä.
- kotona työskentelevä
Entäs tilanne kun teen työtä kotona ? Se ei todellakaan onnistu kahden lapsen kanssa, joten esikoinen on hoidossa ja yritän tehdä työtä kotona samalla kun hoidan vauvaa. En halua käyttää kaikki öitä työn tekemiseen. (kun lapset nukkuvat)
Joskus vaan on pakko tehdä myös ikäviä valintoja elämässä. Hoitaisin mielelläni molemmat lapseni kotona, jos se vaan olisi mahdollista.
Asiollla on aina monta puolta, ei ole yhtä oikeaa mallia, joka sopisi kaikille vanhemmmille/lapsille.- Ou
Jos vauva on pieni niin eikö voisi pitää kokonaan vapaata muutaman kuukauden niin kuin varmaan pitäisit, jos tekisit töitä muualla kuin kotona? Lapset on pieniä niin vähän aikaa.
- rfrff
kyllä jokainen pystyy pitämään lakisääteisen äitiysloman, sen ymmärrän,että hoitovapaalla harva pystyy olemaan kauan kotona. Jos pitää äippälomallakin olla töissä, niin sitten on kyllä kulutustottumuksissa parantamisen varaa, eikös niistä elintasovaatimuksista voisi hieman tinkiä kun lapset on pieniä?
- Oi niitä aikoja
rfrff kirjoitti:
kyllä jokainen pystyy pitämään lakisääteisen äitiysloman, sen ymmärrän,että hoitovapaalla harva pystyy olemaan kauan kotona. Jos pitää äippälomallakin olla töissä, niin sitten on kyllä kulutustottumuksissa parantamisen varaa, eikös niistä elintasovaatimuksista voisi hieman tinkiä kun lapset on pieniä?
Toisaalta täällä joku mainitsi, kuinka ennen äidit hoiti lehmät jne. Olihan sekin työtä? Ei silloinkaan varmaan ollut varaa siihen, että äidit kaiket päivät vaan leikkivät lasten kanssa ym. Nyt äitien työ on vaan erilaista, miten otat lapsen mukaan toimistolle? Kotona työtä tehdessä se ehkä jotenkin onnistuu.
- ....
Oi niitä aikoja kirjoitti:
Toisaalta täällä joku mainitsi, kuinka ennen äidit hoiti lehmät jne. Olihan sekin työtä? Ei silloinkaan varmaan ollut varaa siihen, että äidit kaiket päivät vaan leikkivät lasten kanssa ym. Nyt äitien työ on vaan erilaista, miten otat lapsen mukaan toimistolle? Kotona työtä tehdessä se ehkä jotenkin onnistuu.
Siinäpä se, kun äiti tekee kodin käytännön hommia kulkee lapsi mukana ja kontakti säilyy (kuten lehmien hoidossa). Kun äiti keskittyy opiskeluun tai kirjalliseen työhön vie tämä äidin mielen ja keskittymisen mennessään siksi ei sovi äidille jolla pieni vauva ja jonka kanssa vasta ollaan rakentamassa suhdetta. Vauvaikäinen tarvitsee juuri äidin mielen läsnäoloa.
- Yrittäjä
Yrittäjä ei äityslomia, lomia yms. vapaita paljon pitele. Arki tai pyhä töitä on tehtävä.
Pienellä yrityksellä ei siihen yksinkertaisesti ole varaa. Jostain se tulos on revittävä , ja se on yrittäjä joka jättää vapaat pitämättä, jotta muu henkilökunta voi pitää "lakisääteiset" lomat. Eli ei jokainen niitä vapaita pysty pitämään !
Kuitenkin myös yrittäjällä on edes oikeus tehdä lapsia ja tarvittaessa viedä ne hoitoon työllistääkseen itsensä ja muita. - tyttelixxx
Arvokysymys taas. onko se yritys vai lapsi tärkeämpi. Itse pistin yrittäjänä pillit pussiin kun lapsi syntyi, koska muuten en olisi voinut lastani hoitaa. Aika monenlla yrittäjänaisella tosin on työsuhteinen mies, joka voisi hyvin jäädä kotiin, ennemmin kuin että viedään liian pieni vieraalle hoitoon.
- jbbashui
Kotona ehdottomasti, se on normimeininkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916