Sisäperämoottori asennus Marino 8000

Marino 8000

Kuinka paljon kuluu aikaa ja kuinka paljon maksaa noin 200 heppaisen diesel sisäperämoottorin asennus Marino 8000 veneeseen?

Riittääkö 200hp kone vaipitäisikö suosiolla katsella isompaa?? Mikä olisi hyvä moottori? Entä vetolaite?

Vanha moottori on sökönä ja vetolaitteen kunnosta ei oikein tietoa kun sitä ei pääse edes kokeilemaan ennen ostoa koska moottori on rikki ja järvikin jäässä.

Vanhan moottorin saan kyllä itse irroitettua mutta uuden asennus voikin olla toinen juttu, ajan kanssa varmaan onnistuisi sekin.

Vinkkejä ja vertailuhintoja / tietoa asennusajoista otetaan kiitollisena vastaan.

43

2886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merccari+bravo 3

      katoppa Tekno- Marinen sivut, siellö oli juttu moottoorin vaihdosta tuohon Marinoon

    • Näillä löpön hinnoilla ei bensakonekaan ole paha vaihtoehto.
      Et kerro mikä kone siellä nyt on, Tulee täysremppa paljon halvemmaksi kuin vaihto toiseen merkkiin. Ei tarvi vaihtaa mittareita yms.

      Vetolaitteenkin voi huollattaa, vaihtaa liikkuvat kumpaankin niin ovat kuin uusia
      .
      Konetta ei ajamalla loppuun saa joten kun siihen tekee/teettää rempan niin säästää.
      200hp riittää mainiosti, parilla kavelilla on ko. paketit

      Itse kun tein Volvoon rempan niin palikat oli jotain 4-5000e, en viitsinyt laskea tarkkaan. Tossa oli jo uusi turbo, vesipummpu, pakokäyrä, kaikki liikkuvat, laturin ja startin kunnostus, pumppuhuolto, uudet suuttimet, koneistukset yms

    • Marino 8000

      Kiitos paljon vastauksista. Vanha moottori on Volvo AQAD 41B 200heppainen kone. Ongelma tämän yksilön täysrempassa on se että lohko on halki

      Olin ajatellut että moottori vetolaite saisi maksaa noin 30000€ mutta parempi olisi tietysti jos halvemmalla saisi. Käytettyjä kohtaan olen aika epäluuloinen kun haluaisin rentoutua veneillessä ja nuo suuremmat huollot ei itseltä onnisty.

      Uuden moottorin kanssa olisi varmasti huolettomampaa

      Itse vene vaikuttaa hyväkuntoiselta ja siistiltä ja lasikuituhommia yms. osaan tehdä itse

      • Bellallaaa

        Itse lähtisin selvittämään löytyisikö samanlaista pelkkää moottoria, kysymällä jostain raskaan kaluston korjaamosta onko missään kaivinkoneessa tai autossa käytössä tuota D 41 moottoria. Käytettyjä moottoreita on varmasti maailmalla, Ruotsi tulis mieleeni ensimmäisenä, jos ei läheltä löydy. Em korjaamot saattaisivat tehdä muutostyön, jossa vaidetaan haljennut lohko toiseen. Samalla kannattaa vaihtaa kuluneet osat uusiin, osia ei kannata ostaa Volvo Pentaan vaan TD 41 B moottoriin. Esim männät ja sylinteriputket voivat olla vanhassa ihan käypiä, nuo moottorit kestävät kymmeniätuhansia tunteja, apulaitteet, ahtimet lämmönvaihtimet, välijäähdyttimet niistä menevät ensin. Nekin kannattaa samalla huoltaa.


      • Bellallaaa
        Bellallaaa kirjoitti:

        Itse lähtisin selvittämään löytyisikö samanlaista pelkkää moottoria, kysymällä jostain raskaan kaluston korjaamosta onko missään kaivinkoneessa tai autossa käytössä tuota D 41 moottoria. Käytettyjä moottoreita on varmasti maailmalla, Ruotsi tulis mieleeni ensimmäisenä, jos ei läheltä löydy. Em korjaamot saattaisivat tehdä muutostyön, jossa vaidetaan haljennut lohko toiseen. Samalla kannattaa vaihtaa kuluneet osat uusiin, osia ei kannata ostaa Volvo Pentaan vaan TD 41 B moottoriin. Esim männät ja sylinteriputket voivat olla vanhassa ihan käypiä, nuo moottorit kestävät kymmeniätuhansia tunteja, apulaitteet, ahtimet lämmönvaihtimet, välijäähdyttimet niistä menevät ensin. Nekin kannattaa samalla huoltaa.

        Jäi tuossa ed. kertomatta, että Ruotsista saa vetaritkin tulemaan trukkilavalla Suomeen, rahti ehkä jotain 40€ luokkaa, koska 5v sitten kaksi vetolaitetta trukkilavalla kaverin firman oven eteen maksoi 25€.


      • R K-S

        Marino 8000 Volvo AqAd 41 lohko halki. Vaihtoehdot:

        1. Käytetty saman Volvo ja hieman remonttia. Arvio kustannukset 5.000 - 10.000.
        2. Uuusi moottori vanhaan vetolaitteeseen esim. Hyundai-SeasAll S250. Arvio kustannukset 20.000,-
        3. Kokonaan uusi moottori vetolaite esim. Hyundai Mercruiser Bravo 2 tai 3.
        Arvio kustannukset 30.000,-
        Tässä muuta esimerkki. 10. helmikuuta alkaa Vene-12 näyttely. Siellä on kaikki merkit nähtävänä.


      • R K-S

        200 hv riittää juuri juuri Marino 800:lle. Olen asentanut niihin 250 hv FNM moottoreita. Se riittä aika hyvin. Nyt uudella Hyundain 250:llä päästään vielä paljon parempaan suorituskykyyn. Se voidaan asentaa adapterilla Volvo vetolaitteeseen. Kone maksaa n. 20.000.
        Bensakonetta en tuohon veneeseen laittaisi.
        - Kuluttaa melkein puolta enemmän kuin diesel.
        - Moottori haisee siellä takakajuutassa
        - Ja sitten on tulipaloriski.


      • Jotta Notta
        R K-S kirjoitti:

        200 hv riittää juuri juuri Marino 800:lle. Olen asentanut niihin 250 hv FNM moottoreita. Se riittä aika hyvin. Nyt uudella Hyundain 250:llä päästään vielä paljon parempaan suorituskykyyn. Se voidaan asentaa adapterilla Volvo vetolaitteeseen. Kone maksaa n. 20.000.
        Bensakonetta en tuohon veneeseen laittaisi.
        - Kuluttaa melkein puolta enemmän kuin diesel.
        - Moottori haisee siellä takakajuutassa
        - Ja sitten on tulipaloriski.

        Bensakone käy aivan yhtä hyvin, ja jää rahaa reippaasti polttoaineeseen.
        Ei se bensakone siellä "haise" sen enempää, eikä noita polttoaineen vuoksi palanutkaan ole. Ymmärrän että dieseleitä pitää markkinoida, mutta kannattaa pysyä asiassa, se tuo myös sinulle asiakkaita kuitenkin paremmin kuin arveluttavilla kuvitelmilla palloittelu. Hinnoittele dieselmoottorisi kilpailukykyisemmin, joskin nyt ovat jo edullisimpia kuin muut, mutta edelleen ero bensamoottoreihin on jumalattoman suuri - liian suuri, että olisi järjellisesti perusteltavissa.


      • R K-S
        Jotta Notta kirjoitti:

        Bensakone käy aivan yhtä hyvin, ja jää rahaa reippaasti polttoaineeseen.
        Ei se bensakone siellä "haise" sen enempää, eikä noita polttoaineen vuoksi palanutkaan ole. Ymmärrän että dieseleitä pitää markkinoida, mutta kannattaa pysyä asiassa, se tuo myös sinulle asiakkaita kuitenkin paremmin kuin arveluttavilla kuvitelmilla palloittelu. Hinnoittele dieselmoottorisi kilpailukykyisemmin, joskin nyt ovat jo edullisimpia kuin muut, mutta edelleen ero bensamoottoreihin on jumalattoman suuri - liian suuri, että olisi järjellisesti perusteltavissa.

        Ero dieselmoottorin ja bensakone välillä on aika suuri. Dieselmoottorit ovat kehittyneet viime vuosina paljon. Bensakoneet eivät oikeastaan lainkaan. Venemoottoreina ei jostain syystä käytetä moderneja koneita vaan niitä samoja patarautavehkeitä, mitä on nähty jo 30-40 vuotta sitten.
        Bensakone sopii pieneen day-cruiseriin, jolla ajetaan kaivarista pihlajasaareen. Jos puhutaan matkaveneestä niin diesel on oikea vaihtoehto.
        Lisäksi Marino 8000:t ovat lähes kaikki dieselillä. Bensakoneella olevan veneen myynti eteenpäin voi olla vaikeaa.


      • Jotta Notta
        R K-S kirjoitti:

        Ero dieselmoottorin ja bensakone välillä on aika suuri. Dieselmoottorit ovat kehittyneet viime vuosina paljon. Bensakoneet eivät oikeastaan lainkaan. Venemoottoreina ei jostain syystä käytetä moderneja koneita vaan niitä samoja patarautavehkeitä, mitä on nähty jo 30-40 vuotta sitten.
        Bensakone sopii pieneen day-cruiseriin, jolla ajetaan kaivarista pihlajasaareen. Jos puhutaan matkaveneestä niin diesel on oikea vaihtoehto.
        Lisäksi Marino 8000:t ovat lähes kaikki dieselillä. Bensakoneella olevan veneen myynti eteenpäin voi olla vaikeaa.

        80-luvun lopulla nuo veneet myytiin lähes pääsääntöisesti bensakoneilla, johtuen sen aikaisten dieselien jumalattomasta huonosta teho/painosuhteesta ja tietysti hinnasta, toimivat aivan erinomaisesti bensakoneilla, nuohan ovat itseasiassa suhteellisen köykäisiä veneitä. Dieseleitä niihin on sitten vaihdeltu vaihtelevin tuloksin. Dieselin ongelmana on käytettynä myytäessäkin saada siitä hintaa, vanhemmat jopa luokiteltavissa jo selviksi ongelmiksi, eli vaikutus veneen myyntiinkin lähinnä kiinni ostajan käsityskyvystä, eli paljonko on tämä aivopesu vaikuttanut faktojen sijasta halukkuuteen maksaa "diesel-lisää".
        Ovathan nuo bensakoneet toistaiseksi jäljessä "kehityksestä", siis ne koneet joita käytetään veneissä, mutta silti dieselien suolatut hinnat eivät vaan enää iske samalla lailla, eivätkä ole niin paljon kalliimpia valmistaa, ja kun polttoaineetkin lähes saman hintaisia. Etu vain jää liian pieneksi monissa tapauksissa.

        Kyllä noilla bensakoineilla sentää aikamoisia cruisereita liikutellaan, ja sentään ihan suhteellisen pitkiäkin matkoja, vaikka "suuressa" maailmassa dieselmoottorit ovat huomattavasti edullisempia kuin meillä täällä, bensakoneet sielläkin selvästi halvempia..


      • Ahmanijevad
        Jotta Notta kirjoitti:

        80-luvun lopulla nuo veneet myytiin lähes pääsääntöisesti bensakoneilla, johtuen sen aikaisten dieselien jumalattomasta huonosta teho/painosuhteesta ja tietysti hinnasta, toimivat aivan erinomaisesti bensakoneilla, nuohan ovat itseasiassa suhteellisen köykäisiä veneitä. Dieseleitä niihin on sitten vaihdeltu vaihtelevin tuloksin. Dieselin ongelmana on käytettynä myytäessäkin saada siitä hintaa, vanhemmat jopa luokiteltavissa jo selviksi ongelmiksi, eli vaikutus veneen myyntiinkin lähinnä kiinni ostajan käsityskyvystä, eli paljonko on tämä aivopesu vaikuttanut faktojen sijasta halukkuuteen maksaa "diesel-lisää".
        Ovathan nuo bensakoneet toistaiseksi jäljessä "kehityksestä", siis ne koneet joita käytetään veneissä, mutta silti dieselien suolatut hinnat eivät vaan enää iske samalla lailla, eivätkä ole niin paljon kalliimpia valmistaa, ja kun polttoaineetkin lähes saman hintaisia. Etu vain jää liian pieneksi monissa tapauksissa.

        Kyllä noilla bensakoineilla sentää aikamoisia cruisereita liikutellaan, ja sentään ihan suhteellisen pitkiäkin matkoja, vaikka "suuressa" maailmassa dieselmoottorit ovat huomattavasti edullisempia kuin meillä täällä, bensakoneet sielläkin selvästi halvempia..

        Mikähän oli tän viestiketjun aloitus, en muista. Mutta kun olen ajellut bensa- ja diesel- käyttöisellä liukuvalla matkaveneellä kummallakin vuosia, niin kyllä täytyy sanoa, että lompakko on dieselin kanssa paljon helpommalla. Bensan kanssa kulutus oli täysin käsittämättömissä lukemissa.


      • Ei natsaa näillä
        Ahmanijevad kirjoitti:

        Mikähän oli tän viestiketjun aloitus, en muista. Mutta kun olen ajellut bensa- ja diesel- käyttöisellä liukuvalla matkaveneellä kummallakin vuosia, niin kyllä täytyy sanoa, että lompakko on dieselin kanssa paljon helpommalla. Bensan kanssa kulutus oli täysin käsittämättömissä lukemissa.

        Noinkin tietysti asian voi nähdä, mutta usesti ne vertailukohdat ovat erilaisista ja kokoisista veneistä. Omalla kohdalla vanha 27 ft. jenkkicruiseri ja vanha kaasari V8, matkavauhti 25- 27 solmua ja kulutus 56 l/h.

        Kaverilla sama kippo ja koneena kutosnokivasara, matkavauhti hänellä 21-23 solmua ja kulutus 42 l/h


      • Eroja
        Ei natsaa näillä kirjoitti:

        Noinkin tietysti asian voi nähdä, mutta usesti ne vertailukohdat ovat erilaisista ja kokoisista veneistä. Omalla kohdalla vanha 27 ft. jenkkicruiseri ja vanha kaasari V8, matkavauhti 25- 27 solmua ja kulutus 56 l/h.

        Kaverilla sama kippo ja koneena kutosnokivasara, matkavauhti hänellä 21-23 solmua ja kulutus 42 l/h

        Ketjussa taisi olla aiheena moottorin vaihto ja vieläpä uuteen, eli nuo vanhat V8 bensakoneet ja nokivasara tasoiset 20 vuotta vanhat dieselit voi varmaan jättää ulos tästä. Tuossa ylempänä joku kirjoitti aika hyvin noista eroista ja dieselkoneen eduista. Paloturvallisuus on yksi asia jota on vaikeata laskea rahassa. Kulutus on ihan selvä juttu. Bensakone voittaa vain hankintahinnassa


      • Ei natsaa näillä
        Eroja kirjoitti:

        Ketjussa taisi olla aiheena moottorin vaihto ja vieläpä uuteen, eli nuo vanhat V8 bensakoneet ja nokivasara tasoiset 20 vuotta vanhat dieselit voi varmaan jättää ulos tästä. Tuossa ylempänä joku kirjoitti aika hyvin noista eroista ja dieselkoneen eduista. Paloturvallisuus on yksi asia jota on vaikeata laskea rahassa. Kulutus on ihan selvä juttu. Bensakone voittaa vain hankintahinnassa

        Alunperinhän kyse oli, mikä kannattaa. Siitä sitten soljuaa keskustelustelu vaihtoehtoina koskettamaan myös noita käytettyjä koneita ja niiden korjaamista, jolloin kyseessä on vanhat nokivasaratyyliset dieselit. Ketjussa myös heitetty ajatuksena bensamoottori.
        Pointtina lähinnä, paljonko kannattaa mätkiä vanhaan Marinoon, sen arvo kun ei siitä muutu, eikä besamoottoria kannata pelätä paloturvallisuuden kannalta, jos hoidat laitteesi kunnolla. Miljoonista bensakoneista maailmalla, ei juuri polttoaineen aiheuttamista paloista kuule. Niinpä, onko kulutus sitten niin selvä juttu hankintahintaan suhteutettuna ? Siitäkin on siis kysymys :)


    • hakija,tekijä

      Onhan noita vaihtoehtoja,Hyuandaita,yanmarinin(nyt on kuulemma tarjouksessa
      lh-ste(230hv) malli vetolaitteella muistaakseni 21000 €.
      Asennus riippuu meneekö samaan petiin kun entinen ellei, tulee pedin rakentelu
      asennus teetettynä ilman uutta petiä 1500-2500 ja pedin kanssa 2500--->
      Itse ostaisin tunnetun merkin (Vovo,Yanmar)mille löytyy osaajia ja osia lähes kaikkialta ja unohtaisin exoottiset merkit kuten Steyr,Fnm ja ameriikan viritelmät.

    • Mäkättäjät_LKV:t

      Täällä nyt on turha puhua moottorivaihdosta. Vuositolkulla tietyt tyypit ovat todistaneet, että
      - kukaan ei osaa avata moottorityynyn mutteria
      - laakerointi on vain jumalan tekoja
      - Välittäjä-ÖLKV vain voi vaihtaa akselin
      - maailmassa ei saa pohtia teknisiä ratkaisuja ja toteuttaa niitä.

      • Jaahah ! !

        Herra Guttenberg näyttää vetäneen herneitä oikein palkoineen, kun tyhmyytensä ja tyhjänpuhumisensa pulpahti vahingossa esiin akselien ja pronssiteräspotkurien mukana.
        Vihan kohdekin on yhtä sattumanvaraisesti valittu, ei se A:K:Seli muut olleet edes välittäjän kirjoittamia.

        Toivottavasti edes vähän helpotti.


    • Moottoreita

      Mitähän eksoottista noissa Steyer, FNM tai Jenkkimoottoreissa oikein on?? Hyviä perusmoottoreita kaikki. Hyundai taitaa olla aika uusi tuttavuus venemoottoreissa.

      Uusista Volvoista tuntuu olevan enemmän valittamista kuin noista yllä mainituista.

    • Hakija -tekijä

      Koetappas soittaa pienemmän paikkakunnan (tai suuremmankin) vene/moottorikorjaamoon jos olet esim Steyerin omistaja niin ymmärrät mitä
      tarkoitan exoottisuudella, kukaan ei halua koskeakaan siihen ei edes rahalla
      ja jos löydät jonkun kuka noihin "states of art" moottoreiden päälle ymmärtää
      ja pystyy tilaamaan monen kiertotien kautta varaosia, niin saa huomata niiden
      saapumisen kestävän 1-3 kk eli koko kesäsesonkin..
      Tämä on saanut monet tuttavistani pohjoismaissa vaihtamaan tuttuihin koneisiin,

      Itse tekniikka Steyerin(ja muiden harvinaisten) koneissa on hienoa mutta varaosien hinta/saatavuus ja osaavien korjaajien saatavuus tekevät siitä minulle "big no.n"

      Mutta erimieltä saa olla demokraatiassa.(vaikka olis homo ja vihreä)

      • o87i6t534r

        Saksalaista laatua ja tiedettä! Tänään osasta tilaus Hampuriin ja se on rekassa huomenna ja perjantaina kotisohvalla.


      • Yanmarilla
        o87i6t534r kirjoitti:

        Saksalaista laatua ja tiedettä! Tänään osasta tilaus Hampuriin ja se on rekassa huomenna ja perjantaina kotisohvalla.

        on muuten Itävallasta, tämä firma http://www.porinvene-jamoottorikorjaamo.com/ , korjaa ja huoltaa melkein kaikki Suomessa olevat koneet, Hangosta Utsjoelle.


      • Tekijä ja tekijä

        Kyllä sulla ja sun ystäväpiirillä pohjoismaissa on sitten vaikeaa, itse olen kyllä löytänyt mainoisti aina tarvittaessa tekijää "eksoottisillekin" merkeille, ja osia saa todennäköisemmin kuin Volvon ja Mercruiserin sesonkiaikana, sillä nuohan ovat pääsääntöisesti paskana korjaamon pihassa/rannassa osia odottamassa. Sen lisäksi että moottorin ja osien hankintahinta lähes tupla "eksoottiseen" verrattuna.

        Taitaa ongelma olla enemmänkin Hakija -tekijän kyvyissä, kuin moottoreissa.


      • R K-S

        Kysymys on siitä miten kyseisen merkin maahantuoja hoitaa asioita. Suomessa varastossa on varaosia tuskin mihinkään venedieseliin. Eli kaikki aina tilataan.
        Jos tarvitset huoltopalvelua jollainen pienemmällä paikkakunnalla, niin kannattaa luoda suhteet paikalliseen osaajaan ja hänen kauttaa hoitaa moottorin huollot säännöllisesti.


      • ¤441¤
        R K-S kirjoitti:

        Kysymys on siitä miten kyseisen merkin maahantuoja hoitaa asioita. Suomessa varastossa on varaosia tuskin mihinkään venedieseliin. Eli kaikki aina tilataan.
        Jos tarvitset huoltopalvelua jollainen pienemmällä paikkakunnalla, niin kannattaa luoda suhteet paikalliseen osaajaan ja hänen kauttaa hoitaa moottorin huollot säännöllisesti.

        Pääsääntöisesti Suomessa asiat hoidetaan maahantuojien toimesta päin helvettiä. Hinnat sisältävät kyllä reippaasti "varastotavaran" katteet, mutta luultavammin osia ei löydy edes "euroopan" varastosta, vaan tilataan Kiinasta valmistajalta, kun on saatu riittävä määrä tilauksia.

        Tällä tarkoitan lähinnä näitä "suuria, markkinoiden johtavia" huippumerkkejä.


      • R K-S
        ¤441¤ kirjoitti:

        Pääsääntöisesti Suomessa asiat hoidetaan maahantuojien toimesta päin helvettiä. Hinnat sisältävät kyllä reippaasti "varastotavaran" katteet, mutta luultavammin osia ei löydy edes "euroopan" varastosta, vaan tilataan Kiinasta valmistajalta, kun on saatu riittävä määrä tilauksia.

        Tällä tarkoitan lähinnä näitä "suuria, markkinoiden johtavia" huippumerkkejä.

        Varaosien varastointi ei ole kannattavaa huolto- ja kulutusosia lukuun ottamatta. Tärkeintä on, että valmistajalta löytyy ja sieltä saa nopeasti. Ja tietenkin, että maahantuoja tekee hommansa.
        Näitä meridieseleitä ei toistaiseksi juurikaan Kiinasta tule. Ja sillä ei ole juurikaan merkitystä mistä ne osat tulevat. Tavara liikkuu muutamassa päivässä vaikka maailman ympäri. Kysymys on siitä, miten tilaus lähetetään ja vastaanotetaan. Ja tietenkin valmistjan varaosavarastonn toiminnasta yleensä.
        Minulla on kokemusta Sole Dieselin varaosapalvelusta 28 vuoden ajalta. Voin sanoa, että olen aina saanut tarvittavat osat ja HETI. Jos on jotain mennyt väärin, niin on ollut tilauksessa vikaa. Siksi pitäisi moottorin omistjala olla varaosakirja ja osata sitä myös lukea.


    • Kuotettava kioski

      On saanut edustamistaan merkeistäkin jopa puolet kijoitettua oikein.

      • Krihjotusvihre

        Totta. Tuollainen kyllä antaa jonkinlaisen signaalin firman osaamisesta.


      • Muistikin pätkii

        Niin ja hän on unohtanut miten pitkää on huoltanut veneitä, mutta kuitenkin viime vuosituhannelta asti ;)

        "huoltanut ammattitaidolla ja huolellisuudesta veneitä jo vuodesta 19??."

        No toisaalta ei tarvitse olla hyvä tekemään kotisivuja jotta osaisi noi moottorihommat, mutta paremmalta näyttäisi jos edes merkit olisi kirjoitettu oikein.


    • tekijä-hakija

      Siis sinusta Steyerin varaosat on puolta halvempia kuin Yanmarin...
      Otapa poju asiosta selvää ennenkuin kirjoittelet.

      Kyllä varmaan tuo porilainen firma korjaa kaikki suomen Steyerit,
      pakkohan se on kun muita ei ole,eikä tule kun ei kukaan järki ihminen tuollaisia osta,
      käytettyjä Steyereitä on turha kaupata kukaan ei niitä huoli.

      Kyllä se vaan niin on että Yanmarin on ainoa kunnon merkki.

      • Poju, poju ..

        Maailmassa ei taida olla yhtään Steyer tai Yanmarin - merkkistä dieselmoottoria, joten kukaan muu ei kai niitä korjaakaan.


    • efegfrsddvgv33

      Pysyisit pelle aiheessa etkä keskttyis toisten kirjoittajien
      kirjoitusvirheisiin kaikki näes ei ole täydellisiä niin kuin sä,
      sun kaltaisten puupäitten vuoksi täällä ei kukaan viitti käydäkään,
      kaikki näet inhoo pilkunnussijoita.

      Hanki elämä ääliö ja edes yksi ystävä niin ei tarvitse päteä täällä niin,
      Ei tämän enempää!

      • Poju, poju ..

        Kuules kakara, sun kirjoituksesta sais pilkku - ja yhdyssanavirheistäkin jo keskikokoisen esseen, nimien väärinkirjoitukset ei ollu mitään kirjoitusvirheitä, vaan osoitus että olet keuhkoamassa asiasta, josta et ymmärrä, etkä tiedä mitään.


    • Yanmarilla

      Tuon Firman omistajan huolsi ja korjasi viime vuonna ainakin viisi Arctic-Ant hydrokopterin Steyer-moottoria, hän ei paljon perusta noista, jonkun nörtin tekemistä nettisivuista, moottori hommat sen sijaan sujuu. Kyllä noita moottoreita korjaisi moni muukin, mutta heillä ei ole työkaluja niihin. Niistä ei saa edes suutinta irti ilman erikoistyökalua. Itelläni ei ole Steyeriä juuri siksi, kun se on liian monimutkainen ja kallis, eikä voi itse tehdä mitään muuta, kuin öljyt ja putsarit vaihtaa. Nää Steyer-asiat eivät ole ihan niin mustavalkoisia Suomessa. Tällä hetkellä varaosien toimitus on monen mutkan takana, asioita sotkee vielä moottorin pääkehittäjä Itävallassa. Hyvä moottori, jos ei mene itse sitä sörkkimään ja käyttää niihin määrättyjä öljyjä, eikä mitään halpiskaupan separoituja.

      • " se on liian monimutkainen ja kallis, eikä voi itse tehdä mitään muuta, kuin öljyt ja putsarit vaihtaa"

        Jostain syystä on vaikea ymmärtää miksi Steyrin konetta pidetään monimutkaisena ?
        Siinä on yksi hammashihnakäyttöinen nokka-akseli, joka käyttää 2-venttiiliä injektoria(pumppusuutin)/syl.
        Sen erikoisuus on yhtenäinen kampikoneisto-kansi, eli kannentiiviste ei taatusti petä, muuten mekaniikka on hyvinkin konservatiivista, eikä niiden injektorienkaan poistoon tarvita sen kummempaa mystiikkaa kuin muidenkaan suuttimien poistossa, joskaan se ei edes taida kuulua mihinkään huolto-ohjelmaankaan.
        YouTubessa on joku videokin injektorien vaihdosta.
        Normaalihuolto ei erikoistaitoja tai -kaluja edellytä, moottoriin voi itse tehdä aivan samat toimenpiteet kuin mihin hyvänsä muuhunkin moottoriin, kestävyys, maine, varaosahuolto ja hinta voivat kylläkin olla kompastuskiviä mutta rakenteen eksoottisuus ja monimutkaisuus on liioittelua.


      • VP
        e.d.k kirjoitti:

        " se on liian monimutkainen ja kallis, eikä voi itse tehdä mitään muuta, kuin öljyt ja putsarit vaihtaa"

        Jostain syystä on vaikea ymmärtää miksi Steyrin konetta pidetään monimutkaisena ?
        Siinä on yksi hammashihnakäyttöinen nokka-akseli, joka käyttää 2-venttiiliä injektoria(pumppusuutin)/syl.
        Sen erikoisuus on yhtenäinen kampikoneisto-kansi, eli kannentiiviste ei taatusti petä, muuten mekaniikka on hyvinkin konservatiivista, eikä niiden injektorienkaan poistoon tarvita sen kummempaa mystiikkaa kuin muidenkaan suuttimien poistossa, joskaan se ei edes taida kuulua mihinkään huolto-ohjelmaankaan.
        YouTubessa on joku videokin injektorien vaihdosta.
        Normaalihuolto ei erikoistaitoja tai -kaluja edellytä, moottoriin voi itse tehdä aivan samat toimenpiteet kuin mihin hyvänsä muuhunkin moottoriin, kestävyys, maine, varaosahuolto ja hinta voivat kylläkin olla kompastuskiviä mutta rakenteen eksoottisuus ja monimutkaisuus on liioittelua.

        Steyr monoblockin suurimpana valttina näen paremman kestävyyden koneen suurelle rasitukselle melkein heti käynnistyksen jälkeen. Siksi näitä käytetään esim MOB veneissä, jossa kone käynnistetään veneen ollessa ilmassa ja rasitetaan kovasti heti kun se osuu veteen.
        Huvivenekäytössä tästä ei sitten ole kovasti hyötyä, vaikka monet tietämättömät rääkkäävät ihan turhaan kansirakenteisia turbodieseleitään.

        Steyr on myös hieno insinööritoimisto joka suunnittelee moottoreita monelle muullekkin valmistajalle. Osaamista kyllä löytyy.

        Niin ja se toinen mottori josta tässä kirjoitellaan taitaa sittenkin olla Yanmar... ;)


      • 5e4tgfyhukio
        e.d.k kirjoitti:

        " se on liian monimutkainen ja kallis, eikä voi itse tehdä mitään muuta, kuin öljyt ja putsarit vaihtaa"

        Jostain syystä on vaikea ymmärtää miksi Steyrin konetta pidetään monimutkaisena ?
        Siinä on yksi hammashihnakäyttöinen nokka-akseli, joka käyttää 2-venttiiliä injektoria(pumppusuutin)/syl.
        Sen erikoisuus on yhtenäinen kampikoneisto-kansi, eli kannentiiviste ei taatusti petä, muuten mekaniikka on hyvinkin konservatiivista, eikä niiden injektorienkaan poistoon tarvita sen kummempaa mystiikkaa kuin muidenkaan suuttimien poistossa, joskaan se ei edes taida kuulua mihinkään huolto-ohjelmaankaan.
        YouTubessa on joku videokin injektorien vaihdosta.
        Normaalihuolto ei erikoistaitoja tai -kaluja edellytä, moottoriin voi itse tehdä aivan samat toimenpiteet kuin mihin hyvänsä muuhunkin moottoriin, kestävyys, maine, varaosahuolto ja hinta voivat kylläkin olla kompastuskiviä mutta rakenteen eksoottisuus ja monimutkaisuus on liioittelua.

        Istuin syväkännäämässä kapakassa, jossa viereen tuli neljä tummaa tyyppiä He puhuivat espanjaa. Osaan sitä hyvin, kun makailin vuositolkulla gigolona Kanarialla. He puhuivat näin. Suomennan korvakuuloltani kansanomaisesti.
        “Kyllä me ollaan hyviä! Kyllä me salaisessa poliisissa olemme hyviä. Kyllä me Ekvaattorin salaisessa poliisissa olemme hyviä!”
        Neljäs kivahti!
        “Vaginat! Ei Pekka ole vielä presidentti! Anton on hyvä! Anton osasi homman ja imaisi tulevan pressan, kuin kakohedelmän sisustan! Haavisto pitää saada presidentiksi ja meillä on koko Suomen ulkopolitiikka käsissämme vatkattavana! Syötämme minkä tahansa hölmöyden sisään ja kyllä lähtee laakisssa! Kyllä tämä Suomen salainen poliisi on tyhmä!”

        Höröttivät siinä aikansa ja maksoivat pesoilla. Naistarjoilija oli heihin niin rakastunut, että ei mitään nähnyt tai ymmärtänyt. Mulle se tiuski, että
        “vieläkö suomalaisjuntti meinaa dogaa yhen, vai heittääxxxxx vaxxxxxxiiin sut vexxxx?”


      • 99xyzplobts
        5e4tgfyhukio kirjoitti:

        Istuin syväkännäämässä kapakassa, jossa viereen tuli neljä tummaa tyyppiä He puhuivat espanjaa. Osaan sitä hyvin, kun makailin vuositolkulla gigolona Kanarialla. He puhuivat näin. Suomennan korvakuuloltani kansanomaisesti.
        “Kyllä me ollaan hyviä! Kyllä me salaisessa poliisissa olemme hyviä. Kyllä me Ekvaattorin salaisessa poliisissa olemme hyviä!”
        Neljäs kivahti!
        “Vaginat! Ei Pekka ole vielä presidentti! Anton on hyvä! Anton osasi homman ja imaisi tulevan pressan, kuin kakohedelmän sisustan! Haavisto pitää saada presidentiksi ja meillä on koko Suomen ulkopolitiikka käsissämme vatkattavana! Syötämme minkä tahansa hölmöyden sisään ja kyllä lähtee laakisssa! Kyllä tämä Suomen salainen poliisi on tyhmä!”

        Höröttivät siinä aikansa ja maksoivat pesoilla. Naistarjoilija oli heihin niin rakastunut, että ei mitään nähnyt tai ymmärtänyt. Mulle se tiuski, että
        “vieläkö suomalaisjuntti meinaa dogaa yhen, vai heittääxxxxx vaxxxxxxiiin sut vexxxx?”

        Sulla sitten pönttö seonnut lopullisesti ? Siinä ei paljoa taida kansiramppa auttaa ?


    • Ottaa päähän

      Eikö olekin uskomatonta miten kysymyksistäsi voi tulla tämmöinen kirjeenvaihto?
      Täältä valitettavasti hyvin harvoin saa asiallista vastausta. Ehdottaisin että olisit
      yhteydessä valmistajaan suoraan. Voisi kuvitella että sieltä saa parhaan avun ja mitään kännipäisiä kateellisia räkänokkia ei tule väliin.

    • Voi luoja

      Kylläpäs maksaa. Lyöt sin 4.3 mpi mercu tai 350 magnumi nii kyl kulkee ja alle 15th reilusti. Ei se Konee asennus oo nii hankalaa :)

    • Joopajoo

      Nuo Mercruiserithan on ihan älyttömän painavia, varmaan lähelle 500kg tuollainen 260 heppanen moottori ja perustekniikka suoraan 50-luvulta. Ei kai tuollaista kukaan halua veneeseensä, en minä ainakaan...

      Dieselmoottorit sen sijaan ovat kehittyneet huomattavasti, eikä enää voi puhua nokivasarasta niin kuin vanhojen dieseleiden kohdalla

      Ihan sama vaikka joku toitottaakin, että se diesel maksaa saman kuin bensa ja huollot ja varaosat maksaa paljon enemmän koska noihin Jenkkikoneisiin saa tilattua osat Jenkeistä ja kaikkea saa jne... Hohhjoijaa... Paljonpa kiinnostaa tilata osia Jenkeistä

      Merkistä riippumatta sen nykyaikaisen venedieselin korjaa kuka tahansa pätevä asentaja, ei se moottoria kummallisempi ole.

      • ei diiseliä mulle

        Eipä paina pikkulohkokasi 500kg, taitaa jäädä lähelle 300kg. Osia ei tarvi tilata jenkeistä jos ei halua. Täältäkin saa uusia koneita alle 5000. Saa siinä bensaa polttaa ennenkuin 15000 euron hintaero on tienattu.


    • Steyr?

      Onko Steyr-moottoreiden huolto/varaosapuoli parantunut yhtään parissa vuodessa?

      Onko näitä monoblockeja ollut jo pitkään, esim. 2006 eteenpäin.

      Muutamassa käytetyssä diesel venetarjokkaassa olisi tuollainen Steyr ja muissa Volvo. Huolto-ja varaosapuolen soisi toimia ennenkuin uskaltaa hankkia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe