Onko tääll kirjoittajia ihan pohjois.Suomesta myös, yms kaukas.?

jaana"#

Utsjoelta esim. Käsiverresta?

Onko Hangosta?

Onko esim. Ruijasta?

26

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä melkein keskellä Suomea on hyvä olla.
      Täällä on maailman mukavimmat ihmiset.
      Ne ei molokata politiikkaa koko aikaa.
      Merenpintaan on korkeuseroa 200 metriä, niin maisemiinkaan ei heti kyllästy.

• Ai niin

korkealle oot kavunnut merenpinnasta.
        No mä oon vaan metri 1,50 merenpinnasta ja näkymää täälläkin on, ja kalaa vielä lisäksi.

• muotokas

k-kottoni! Oisko siellä vappaata huonetta, jos tulisin kesäsyvämmellä käymään? Pihahommat tekisin vuokran vastikkeeks.

• muotokas
        Ai niin kirjoitti:

No mä oon vaan metri 1,50 merenpinnasta ja näkymää täälläkin on, ja kalaa vielä lisäksi.

Olin raksahommissa statissa ja siellä rakennettiin merenpinnan alapuolelle.

• Ai niin kirjoitti:

Juu, ja vedenjakajalla vielä.
        Toiselta puolen pihaa lähtee vedet Suomenlahteen ja toiselta Pohjanlahteen.
        Kiipee ne kalat tännekin. Verkot järvessä nytkin, aina sieltä keitolle pääsee, kun kelpaa hauet, ahvenet ja mateet. On siinä siikaa ja muikkua tuossa toisessa, ja mikä pahinta lahnaa. Lahnan paras käyttötarkoitus on pottumaan lannoitus.

• muotokas kirjoitti:

k-kottoni! Oisko siellä vappaata huonetta, jos tulisin kesäsyvämmellä käymään? Pihahommat tekisin vuokran vastikkeeks.

Mulla on iso piha, puoli hehtaaria, tiedä tuosta vanhasta ruohonleikkurista, vieläkö se ensi kesänä toimii. Sitten ei jää kun tylsä viikate, on siinä kova homma.

• muotokas
        k-kotton kirjoitti:

Mulla on iso piha, puoli hehtaaria, tiedä tuosta vanhasta ruohonleikkurista, vieläkö se ensi kesänä toimii. Sitten ei jää kun tylsä viikate, on siinä kova homma.

Minä ossaan viikatteet terottaa ja niitän sulle kauniin pihan! Eihän haittaa kun oon nainen?

• Ai niin
        muotokas kirjoitti:

Olin raksahommissa statissa ja siellä rakennettiin merenpinnan alapuolelle.

että oot oikein rakentanut merenpinnan alapuolelle jotain?

Kyllä itsekin olen rakentanut laiturin pilarit merenpinnan alapuolelle betonista.

• k-kotton kirjoitti:

Juu, ja vedenjakajalla vielä.
        Toiselta puolen pihaa lähtee vedet Suomenlahteen ja toiselta Pohjanlahteen.
        Kiipee ne kalat tännekin. Verkot järvessä nytkin, aina sieltä keitolle pääsee, kun kelpaa hauet, ahvenet ja mateet. On siinä siikaa ja muikkua tuossa toisessa, ja mikä pahinta lahnaa. Lahnan paras käyttötarkoitus on pottumaan lannoitus.

Älä nyt hosu, kuivaa se lahna. Niin äiti aikoinaan teki, kevätkudun aikaan tosin, naputteli kalanpuolikkaat aurinkoiselle aitan seinustalle kuivumaan ja teki talvella "uunilootaa" niistä. Se oli muuten tosihyvää. Kai lahnoja voisi kuivatella talvellakin, en tiedä...

Jossain keskellä olen minäkin, en kuitenkaan kilometreissä mitaten, ja tuo järvikin on vain 75,5 metriä merenpinnasta nykyisellään. Kaunis järvi se on ja iso ja mukavia ihmiset sen rannoilla.

Yleensäkin tulee vastaan vain mukavia ihmisiä, ainakin live-elämässä. Lie aika paljon asenteesta kiinni. Pohjoisen ihmiset ne vasta mukavia on - kevään hiihtomatkoilla on koettu tämä. Terveisiä käsivarteen, sinne kainaloon ollaan taas keväällä tulossa.

• muotokas
        Ai niin kirjoitti:

että oot oikein rakentanut merenpinnan alapuolelle jotain?

Kyllä itsekin olen rakentanut laiturin pilarit merenpinnan alapuolelle betonista.

No, kyllä näin on eli skattalla on näin rakennettu.

• muotokas
        k-kotton kirjoitti:

Mutta niin kirves pyssyy käessä ja pokasaha ynnä muut. :)

• saimaantaka kirjoitti:

Älä nyt hosu, kuivaa se lahna. Niin äiti aikoinaan teki, kevätkudun aikaan tosin, naputteli kalanpuolikkaat aurinkoiselle aitan seinustalle kuivumaan ja teki talvella "uunilootaa" niistä. Se oli muuten tosihyvää. Kai lahnoja voisi kuivatella talvellakin, en tiedä...

Jossain keskellä olen minäkin, en kuitenkaan kilometreissä mitaten, ja tuo järvikin on vain 75,5 metriä merenpinnasta nykyisellään. Kaunis järvi se on ja iso ja mukavia ihmiset sen rannoilla.

Yleensäkin tulee vastaan vain mukavia ihmisiä, ainakin live-elämässä. Lie aika paljon asenteesta kiinni. Pohjoisen ihmiset ne vasta mukavia on - kevään hiihtomatkoilla on koettu tämä. Terveisiä käsivarteen, sinne kainaloon ollaan taas keväällä tulossa.

Niinhän ne kehui, että lahna on hyvä savukala.
        Sitten niitä alko tulla isoja lahnoja tiheämmillä verkoillakin.
        Niin minä ostin sata-millisiä verkkoja, että nyt sitä herkkua tulee.
        Kyllä se hyvä savukala lahna on, kun uskoo asiaansa ja on hyvä mielikuvitus.
        Kyllä se totuus valkeni aika nopeesti, että pottumaan lannoitetta se on.
        Nämä on rajaseutuja. Toisella puolen pitäjää on jo ihmiset erilaisia, murre on jo erilaista.
        Pitää sitä omaa seutua kehua.

• muotokas kirjoitti:

Mutta niin kirves pyssyy käessä ja pokasaha ynnä muut. :)

Kyllä se vähän vaarallista on, kun Sinä olet nainen.
        Loukkaat vielä ihtees niiden terä-aseiden kanssa..
        Oon minä ajatellut porsaan ostaa, kait Sinä sen osaat teurastaa, kun nuijitaan siitä henki pois.
        Ens Jouluks joulukinkkua meinaan.

• muotokas
        k-kotton kirjoitti:

Kyllä se vähän vaarallista on, kun Sinä olet nainen.
        Loukkaat vielä ihtees niiden terä-aseiden kanssa..
        Oon minä ajatellut porsaan ostaa, kait Sinä sen osaat teurastaa, kun nuijitaan siitä henki pois.
        Ens Jouluks joulukinkkua meinaan.

Jos sinulla on metästysase, niin sillähän sen äkkiä saa päiviltä. Ainaki ennen on saatu. Mutta meinaatko, että oisin siellä jouluun asti, kun minä aattelin tuota kesäsyväntä nyt vaan... Voisin kyllä alkukesästä tulla istuttamaan sipulit ja perunat.

• muotokas kirjoitti:

Jos sinulla on metästysase, niin sillähän sen äkkiä saa päiviltä. Ainaki ennen on saatu. Mutta meinaatko, että oisin siellä jouluun asti, kun minä aattelin tuota kesäsyväntä nyt vaan... Voisin kyllä alkukesästä tulla istuttamaan sipulit ja perunat.

Minä oon muuten hyvä paistamaan lettuja.
        Just nyt on lettupannu levyllä.
        Nämä ei ihan onnistunut.
        Nämä ei ole maailman parhaita. Maailman parhaat on ne minun parhaiten onnistuneet, nämä on toiseks parhaita.

• muotokas
        k-kotton kirjoitti:

Minä oon muuten hyvä paistamaan lettuja.
        Just nyt on lettupannu levyllä.
        Nämä ei ihan onnistunut.
        Nämä ei ole maailman parhaita. Maailman parhaat on ne minun parhaiten onnistuneet, nämä on toiseks parhaita.

Kyllä mulle letut kelpaa. Jos sulla on marjapensaita, niin nekin voin leikata ja sitte syksyllä tulla kerräämään niitä marijoja. Onko tämä nyt sovittu homma, ettet unoha sitte kesään mennessä? Minä voin välillä käyä täällä muistuttamassa, mutta vakituisesti en täällä kirijota.

• muotokas kirjoitti:

Kyllä mulle letut kelpaa. Jos sulla on marjapensaita, niin nekin voin leikata ja sitte syksyllä tulla kerräämään niitä marijoja. Onko tämä nyt sovittu homma, ettet unoha sitte kesään mennessä? Minä voin välillä käyä täällä muistuttamassa, mutta vakituisesti en täällä kirijota.

Leikki leikkinä, ei se nyt ihan näin mene.
        En usko, että kenenkään kohdalla menee näin.
        Kannattaa katsoa helpompia tapauksia, niitä varmasti on, jos oot tosissas. Edes kesänviettoon lähdössä..

• muotokas
        k-kotton kirjoitti:

Leikki leikkinä, ei se nyt ihan näin mene.
        En usko, että kenenkään kohdalla menee näin.
        Kannattaa katsoa helpompia tapauksia, niitä varmasti on, jos oot tosissas. Edes kesänviettoon lähdössä..

Mietipäs nyt vielä. Minulla on miniä sieltä päin ja sinu pitäs hakea siitä lähiseuvulta sitten minut. Olen hyvä lämmittämään saunaakin. :)

• saimaantaka*
        k-kotton kirjoitti:

Niinhän ne kehui, että lahna on hyvä savukala.
        Sitten niitä alko tulla isoja lahnoja tiheämmillä verkoillakin.
        Niin minä ostin sata-millisiä verkkoja, että nyt sitä herkkua tulee.
        Kyllä se hyvä savukala lahna on, kun uskoo asiaansa ja on hyvä mielikuvitus.
        Kyllä se totuus valkeni aika nopeesti, että pottumaan lannoitetta se on.
        Nämä on rajaseutuja. Toisella puolen pitäjää on jo ihmiset erilaisia, murre on jo erilaista.
        Pitää sitä omaa seutua kehua.

Mutta eihän kuivattu kala ole sama kuin savukala? Siinä ne kesällä lahnankudun jälkeen killitti suolatut lahnat auringonpaisteessa muistaakseni viikkotolkulla. Sittenpä ei ollut säilöntäongelmia (ennen jääkaappeja ja pakastimia), säilyyhän se suolattu kuivattu kala melkein missä tahansa.

Eikö Norjassakin turskaa kuivateta ulkosalla telineissä, yhä vielä? Sama tyyli kuin tuo meidän äidin jostain 50-60-luvulta. Ja kuivattu lahna tosiaan antoi uunissa haudutettuun kala-perunavuokaan tosi kivan maun. Itse en ole lahnoja koskaan pyydystänyt, eivät enää kevätkudun aikaan nouse meidän rannoille. Ennen parhaimmillaan yhdessä katiskassa saattoi olla 13 isoa lahnaa. Verkkoja mulla ei ole, eikä tulekaan.

• ,--,

Milloin Ruija on ollut osa Suomea?

• aloittttja.

Ei tietty ole osa Suomee, kysyin vain että onko sieltä ketään. Siellä kun on suomalaisten sukulaisia ja suomenkielisiä ihmisiä paljon. Kun en tiedä lukevatko myös näitä palstoja, olis kiva jos lukisivat ja kirjoittaisivat myös näille.
        Luulitko ettentiennyt et Ruija on norjassa? kyllä tiedän. Olen siellä käynyt ja vietttänyt hyvät ajat, tutustunut sukulaiskansaamme siellä. Tunnen Pykeijat ja Vesisaaret ja Beddarit ja Inkilät ja muut. Tunnen ohjoisen liuskeiven ja Jäämeren tunnelman, Annijoen, porsangin, jne jne. Mahtavaa aluetta....Mutta kovaa työtä tehä, sielläkin....

• ,--,
        aloittttja. kirjoitti:

Ei tietty ole osa Suomee, kysyin vain että onko sieltä ketään. Siellä kun on suomalaisten sukulaisia ja suomenkielisiä ihmisiä paljon. Kun en tiedä lukevatko myös näitä palstoja, olis kiva jos lukisivat ja kirjoittaisivat myös näille.
        Luulitko ettentiennyt et Ruija on norjassa? kyllä tiedän. Olen siellä käynyt ja vietttänyt hyvät ajat, tutustunut sukulaiskansaamme siellä. Tunnen Pykeijat ja Vesisaaret ja Beddarit ja Inkilät ja muut. Tunnen ohjoisen liuskeiven ja Jäämeren tunnelman, Annijoen, porsangin, jne jne. Mahtavaa aluetta....Mutta kovaa työtä tehä, sielläkin....

Samma här, minunkin kaukaisia sukulaisia on asuttanut Vesisaarta.
        Kovin on paikka ollut ankara ja kova, sisua on vaatinut tulla siellä toimeen.

• alloitttajjja.
        ,--, kirjoitti:

Oletko käynyt siellä?
        kerro lisää, ole hyvä. :)

• ,--,
        alloitttajjja. kirjoitti:

Oletko käynyt siellä?
        kerro lisää, ole hyvä. :)

Enpä ole, ikävä kyllä. Sen vain tiedän, minkä kirjeistä olen lukenut. Aina on pitänyt lähteä käymään, mutta vielä on käymättä.

Jahka, tuota.... :))

• ,--, kirjoitti:

Oli minullakin etäsukulainen siellä Vesisaaressa. Kuolleet jo kauan sitten.
        Muutaman kerran olen vuosia sitten sillä päin ajellut. Niin pitkälle kuin tietä riittää. Joka suuntaan...

• ...

Ite asiassa.

Alunperin prtaali lähti alkuunsa Turusta ja Oulusta. Käyttäjiä oli ympäri maata.

Nyt kun tämä on eurooppalaisen suuren mediakonserni Allerin omistuksessa ja hallinnassa, käyttäjien määrä romahtanut. Ja etenkin haja-asutusalueelta käyttäjistä jäljellä on vain helluntaileiset ja lestaatit. Jonkin verran junttikäyttäjiä jostain pikkukaupungeista, mutta ei täällä enää laajaa käyttäjäkuntaa ole, met kun kaikki ollaan marginaalijuntteja täällä :D

Siis ketä meitä nyt enään on tällaisessa portaalissa, joka on lopetusuhan alainen.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      87
      6061
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      52
      4442
    3. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      57
      4192
    4. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      96
      3789
    5. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      7
      3533
    6. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      100
      2615
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2503
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2419
    9. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      49
      2148
    10. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      4
      1479
    Aihe