Liikenneluvaton liikenne lisääntyy

Yks kaks ei paremmax

Oletteko kollegat huomannut, että liikenneluvaton liikenne lisääntyy koko ajan?

Ainakin pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan pakuja ilman liikenneluvasta kertovaa oranssi kilpeä ja nimeä ovessa olevan jakeluliikenteessä todella paljon.

Kuorma-autojakin on varmaan kaluston kunnosta päätellen liikenneluvattomina
liikenteessä aika paljon. Niitä on vaan vaikeampi tunnistaa, kun niissä on usein
vanhat leipäkilvet paikallaan ja jopa vanhan kuljetusliikkeen nimi ovessa.

Yksi oli tässä liikennevaloissa vieressä ja ovessa komeili nimi kuljetusliikkeestä joka oli aikaa sitten mennyt konkurssiin ja pesä oli taatusti lopettanut myös liikenteen. Auto suomen kilvissä. Kuljettaja näytti suomalaiselta toki voi olla myös lähinaapureita.

Kuljettajaa on vaikka minkäväristä ja muotoista. Kotimaisten lisäksi edustettuna
hyvin monta kansalaisuutta.

Pääkaupunkiseudulla voi tosiaan liikennöidä ilman liikennelupaa hyvin pienin kiinnijäämisriskin jos ei satu mitään vahinkoa.

Eipä ole paljon lupapapereita kyselty viimeisen kymmenen vuoden aikana PK-seudulla. Sataman läheisyydet ovat ainoa paikka missä valvontaan on törmännyt.

Olisiko aika aloittaa yhteistyö vakuutusyhtiöiden, verottajan, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, trafin ja poliisin kesken.

En uskalla edes arvailla paljonko rahallisesti yhteiskunta häviää näiden harmaan talouden parissa toimivien liikennöitsijöiden takia.

Lain mukaan toimivat häviävät tuloja ja myös menevät jopa konkurssiin, niin
yhteiskunnan saamat verot ja muut maksut vain pienenevät.

Toivotaan, että luvaton liikenne saadaan joskus kuriin.

Teoriassa vuoden 2013 alussa tuleva luvantarkistaminsen velvollisuus vaikeuttaa hieman näitä veijareita, mutta ei se poista ongelmaa, kun osa toimii toisten kuljetusliikkeiden alihankkojoina ja on turvassa, kun emoyhtiöllä on luvat kunnossa ja verot sekä työeläkemaksut maksettu.

Tälläisten kuljetusliikkeiden alihankkijat voi ainoastaan saada kuriin kentällä tapahtuvilla tarkastuksilla, jolloin kiinnijäämisen riski lisääntyy ja ehkäpä kuljetusliikkeetkin alkavat kiinnijäämisesen pelossa vaatia alihankkijoiltaan liikenneluvat ja muut todistukset.

Kuljetusalalla harmaa talous on syöpä joka tappaa lain mukaan toimivat autoilijat ja valtaa vaan enemmän ja enemmän alaa, kun alihankkijaketjua jatketaan.

Joskus tuntuu, että alalla olevat autoilijat olisivat parempia tutkijoita, kuin nämä korkeakouluja käyneet pöydän takana isoissa toimistitoissaan istuvat asiantuntijat.

50

3212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavali23

      no siis eihän kaikki talot edes selvitä onko yrittäjällä lupaa vai ei kunhan tavara kulkee ja halvalla!

    • typerää touhua

      Näinhän se menee hintoja on poljettu yli 20 vuotta ja tässä on tulos tingitään kuskin palkoista,jätetään autot katsastamatta ja huoltamatta,liikenne luvat hankimatta ja niin edelleen ja kaikki tämä ainoastaan sen takia jotta voitaisiin vielä vähän polkaista hintoja alas.

      Eräs vanhempi tuttu kuljettaja sanoi aikonaan että kaikki alkoi mennä päin vittua kun isot kuljetusliikkeet alkoivat luopumaan omista autoistaan kun siirryttiin tähän alihankkija järjestelmään.

    • luvallinen pakumies

      Kyllä näitä luvattomia autoja pyörii liikenteessä jatkuvasti. Ovat yleensä näitä pienien kuljetusliikkeiden alihankkijoita. Kalusto on vaihtelevan kuntoista. Pääsääntöisesti
      mitä olen huomannut ovat pakettiauton kokoluokkaa. Usein mietityttää mitä tapahtuu
      kun liikenneluvaton paku joutuu kolariin tai muuten virkavallan kanssa tekemisiin.
      Ilmeisesti ei tapahdu mitään kun autot vaan lisääntyy. Onneksi isot talot vaativat alihankkijalta kaikki paperit.

    • memennee,m

      Ei se suuri taksa vaan se kun ei paljon auto ja kuski maksa

    • latinot vie hommat

      Pakulla voi ajaa ilman liikennelupaa, sitten jos kilot menee sen 3500 yli niin liikenelupa pitää olla..

      • No joo, toi 3,5 t on raja paketti-auton ja kuorma-auton välillä, kun ajoneuvon kokonaispaino ylittää 1,8 t tarvitaan liikennelupa.


      • XDR/ VTR

        Latinot vie hommat tasoiset kaverit ne siellä häärää. Ei niillä ole tietoa mistään muusta kuin musta tuntuu. Ja sitten ne tolskaa menemään niin kauan kuin se vahinko sattuu. Ja kun poliisi sitten kysäiseen sitä lupaa, niin naama peruslukemilla koitetaan selittää, ettei tartte. Ja kun kiltti poliisi setä sanoo, että tarttee, niin vielä koitetaan selittää, ettei tartte ku yks mun kaveri joka on yhtä viisas ku mä sano sillee.
        Juuri kaltaisesi nero on tuo kaveri


      • tasan tarkkaan vaati
        pruitti kirjoitti:

        No joo, toi 3,5 t on raja paketti-auton ja kuorma-auton välillä, kun ajoneuvon kokonaispaino ylittää 1,8 t tarvitaan liikennelupa.

        Höpö höpö, paku tarvitsee liikenneluvan siinä missä kuorkki. Mistä keksitte näitä?


    • Yks kaks ei paremmax

      Liikenneluvaton raja on auton tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino 2000 kiloa.

      Auton kokonaispaino saa olla kuorman ja sen latino-kuskin kanssa yhteensä 2000 kg.

      Tämä auton kokonaispaino selviää auton rekisteriotteesta laskemalla omapaino kantavuus.

      Vielä kerran ei auton omapaino vaan auton omapaino kuorma = kokonaismassa alle 2000 kg.

      On vain muutama pieni pakettiauto joka menee rajan alle ja pienet perhefarmarit.

      Kaikki hiacet, ducatot jne menevät rajan yli.

    • T 142

      Juu tuttua . jopa kuljetus osuukunna jäsenet toimivat luvattomilla autoilla. mutta kukaan ei tee mitään

    • kallis skalli

      Ja SKAL ei välitä mitään, kun saa muhkeat jäsenmaksut liikenneluvallisilta
      autoilijoilta. P.....e eroon koko skallista

    • Steev eelop

      Kuten sanottu karvaranteet ajaa pimetä taxia, somalit pistää kuorma-autopuljuja pystyyn ja "en ma tietä ettta lupa, mika se on on??", niin sitten on nää "luvalliset" kabotaasiajelijat Rus, Est, Pol ja oikein valtionyhtiön toimesta, tää kuljetusala ei ole kuulkas herrat suomalaisen homma, menemme ruotsin malliin että nää paskahommat tekee ählämit ja slobot ja suomalainen herrakansa keskittyy työnjohtoon ja omistavaan portaaseen, suorittavan portaan työt kun ei tälle porvariskansalle oikein sovi näkeehän tän jo kokoomuksen kovasta kannatuksesta suomessa, joten uskokaa että ei suomalaisen pidä tehdä näitä duunarinhommia, kun kansa ei sitä itse ymmärrä niin valtio tekee sen puolesta, meidän pitää olla luovia ideaaliportaan luojia angryböördsejä ja habbo hotellien luojia sekä pilvipalveluita yms itc-hommian näitä valtio halua meidän tekevän eikä mitään tyhmää duunarinhommaa pilaa valtion mainen kun on hiiteck maa!!!

    • P. Aku

      Asiaa. Ei Kuljetusalalla ole enää kuin velvollisuuksia. Saman rahan saa kovalla työllä ja riskillä, kuin K-Kaupan kassa 6 tunnin työpäivällä.
      Onhan se kuitenkin hienoa kun pakun ovessa lukee oma nimi ja on liikenteenharjoittaja.

    • 33 vuotta alalla

      Vielä upeampi on olla rekalla torpparina. Saa oman nime kylkeen ja ehkäpä josku vielä minimitason tessipalkankin, kun jaksaa tehdä töitä ja jos on hyvä tuuri.

      Kun on vain alusta itsellä, niin aika orjan asemassa on toimeksiantajalle.

      Yrittämisen vapaus on kyseenalainen juttu.

    • Lervos suusta kuullu

      Lervollakaan ei ollut lupaa ku kysäisin sitä pöhniön seolla ku oli etanolia tankkaamassa. Ei , ei todellakaan etanolia kanjaansa vaan tankkas ihan kossua kolmatta pulloo omaan ´nieluunsa. Kanjaan pisti parisataa litraa mökkiöljyä ku ei enempää ollut euroja ku piti jättää myös rahaa mökäöljyyn iltarastille.

      Kysäs siinä seon rasvarilta pari nelikymppistä pyttyä jäteöljyä kanjaansa että pääsee iltarastille

      Sano että hän mittää lupia tarvi ku lopetti tupakinpolton.

      Kanja savus kyllä siihen mallin ja mustaa läikkää heitti koneen alle että ei taita ihan itävaltaan tuolla voimanpesällä olla asiaa.

      Lervo sano että ei tässä olla alpeille menossakaan vaan kanja pitäisi saada illaksi parikkalaan ku siellä olisi vierihoitoa yön ajaksi. Ei Kanjalle vaan Lervolle.

      Vierihoito olisi vielä mäen päällä ni saisi Kanjan käyntiin aamulla laskettelemalla mäen alas. Kanjasssahan ei ole ollut jarruja enää 80 luvun jälkeen. Kärryjarrulla pärjää.

      • Lervo reissussa

        Kyyl se Lervoksenki ajutouhu on ilman lupia sujunut. Vidduukos sitä lupii kysellä jos kossua tinttaa ja rahti kulkee liukkaasti. Välillä todella hulvattomastikin, kuten se jugurttikuorma mikä pitä Vantaalta Kuopioon viedä, viikon päästä tää Lervo soittaa juitsarille STUTGARTIN KESOILILTA, kaameessa tuubassa: "vhittu, hirtti ryypyn taas päälle ja poikien kanssa tullu tumuteltua pikkase enkä tiiä kuinka tänne oon joutunu, ja voikko soittaa lauttarantaan onko mun kärri sielä vai missä se on..."


    • Mitä mättää lavalle

      Päivittäin ulkomaalasiet rekat ajavat suomessa sisäistä liikennettä useita kuukausia
      peräkkäin. Maansiirtoautoja on esimerkiksi vieronkilvissä ollut vuosikausia eteläsuomessa maansiirtotöissä yleisillä teillä.

      • Petteri-c

        On turvallisepaa ajaa ilman tunnuksia.Nuo vikavallan toimet vie liikaa aikaa,ja kirjanpito
        on yksinkertaisempaa.


    • EX FH 12 2008

      Ajot loppui, kun latvialaiset ja virolaiset alkoi ajamaan myös suomen sisäistä keikkaa
      halvalla.

      Firma meni konkkaan

      Nyt nostelen sosiaalitukia ja tuoppia lähikuppilassa.

      Siinä on yrittäjän palkka

    • 12341241241

      PÖH.
      Alkuperäinen viesti on roskaa.

      • Liikennelupa on in

        Taidat olla niitä liikenneluvattomia onnen onkijoita?
        Odotahan vaan vuotta 2013


    • Scania 2

      Kyllä se on niin että autoilijat ovat itse syypäitä homman luille vetämisessä ja ovat aina verissäpäin hamuneet kaverin ajoja ja jos saadaan kokouksessa jokin päätös että pannaan rahdinantajan kanssa asiat kuntoon niin puolet liukenee heti omille kiireilleen jäljellejäävistä osa menee etukäteen keittiön kautta selittämään että en minä mutta kun kaverit painostaa ja olisivat heti valmiit tekemään erillissopimuksen omiin nimiinsä jäjellejäävistä osa tulee rahdinantajan luo mutta eivät saa sanaa suustaan ja se uskallikko joka vetää porukkaa ei yksin saa mitään aikaseksi ja hänelle jälkeenpäin tarjotaan tyhjäkilometrikorvausta tappioista sekä allekirjoitusta että naama pysyy kiinni ja myöskin suositusta uuden ajopaikan etsimisestä sillä täältä ei kuormia enää tule. Itselle käynyt näin ja dokumentit löytyy

    • hdhhdnjdj

      Veikkaan,että luvattomia kuorma-autoja on liikenteessä noin 3% kaluston koko määrästä.
      Pakettiautoja veikkaan olevan luvattomina ammattiliikenteessä 40-60% koko määrästä.
      Tälläistä totuutta veikkaan.

    • luvatta kuljetus

      Miten se toisen liikenneluvalla ajo? Kun olen havainnut joidenkin autoilijoiden harrastavan tätä. Eli voiko liikenneluvan esim. vuokrata itselle tai voiko ajaa siten että "vuokraa" autonsa kuljettajineen luvan haltijalle?

      Aika sekavaa mutta vaihtoehtoja on monia.

    • Mustis8

      30%

    • vjcbkjkbj

      Aika yleistä tänä päivänä se että liikenteestä vastaavana on ulkopuolinen.
      Bulvaanin käyttäminen on ,lisääntynyt vuosi vuodelta, kun yrittäjän oma nimi on konkurssissa mennyt. Hyvä suomi.

      • Kapitalistiriistäjä

        Joku renkipaviaani taas keksi tämänkin aiheen ihan omasta päästään:)

        Liikennelupa on oltava ammattikäytössä olevassa raskaassa ajoneuvossa aina mukana. Samoin kuin rekisteriote ja kuljettajalla ajokortti.
        Jos liikennelupaa ei löydy, niin auto jää siihen tarkastuspaikalle. Kyllä liikennettä valvovat viranomaiset nämä asiat hallitsevat.

        Eli aika lyhyeen se luvaton liikennöinti tulee loppumaan joka tapauksessa.

        Liikenteestä vastaava henkilö täyttää lain vaatimat edellytykset ja itse on siihen toimeen ryhtynyt. Jos yritystä "pyörittää" joku muu, se on yrityksen sisäinen asia. Liikenteestä vastaava vastaa kuitenkin, ymmärrättekö?

        Eli mielestä aika typerä keskustelun aihe ja niin marginaalinen asia ammattiliikenteessä että sillä ei ole merkitystä.


    • Ohi on lupien aika

      Pitäisi olla luvat kunnossa ja mukana. Oikein.
      Eivät vaan kaikilla ole kunnossa ja mukana

      Ei taida ihan olla ainoastaan yrityksen sisäinen asia tämä bulvaanin kautta toimiminen puhumattakaan vuokraluvilla ajavista.

      Oliskin hyvä jos poliiseilla riittäisi resursseja tarkastaa riittävästi näitä lupasioita.

      Kyllä asia on marginaalinen, nimittäin kiinnijäämisten osalta.

      Turussa jäi vähän aikaa sitten liikenneluvaton rekka kiinni kirjaimellisesti.
      Ensin jäi kiinni ajettuaan matalaan siltaan ja sitten jäi vielä kiinn liikenneluvattomasta liikenteestäkin.

      Mikäli ei olisi ajanut matalan sillan alle, liikenne ilman lupaa olisi jatkunut edelleen.

      Ongelma on suurempi kuin tiedostetaan.

    • Kapitalistiriistäjä

      Joitakin yksittäistapauksia tietysti löytyy. Liittyi niihin siltaan ajo tai ei..:)

      Pääasiassa luvan puuttuminen tarkastuksissa johtuu huolimattomuudesta ajoneuvon asiakirjojen osalta.
      Työnjohtaja eikä myöskään kuljettaja ole huomannut/tarkistanut että ajossa vaadittavat dokumentit ovat mukana.

      Kuljetustoimintaa ammattimaisesti harjoittavat yritykset joutuvat hankkimaan n.s emoluvan, josta tilaavat kopioita tarpeen mukaan. Nämä, n.s kopiot, ovat sitten ajoneuvoissa mukana.

      Liikennelupakopiot maksavat muutaman satasen(500 Eur?) kappale.
      Lupien hankinnan vaikeus tai kalleus ei siis ole esteenä niiden hankkimiselle.

      Toisin oli menneenä tarveharkintaperusteisena lupapolitiikka-aikana..:)
      Se loppui kuitenkin jo lähes 20 vuotta sitten. Sen jälkeen onkin liikennelupia riittänytkin, ihan liiaksi asti..:)

      Luvattoman liikenteen osuus ammattiliikenteessä on varsin marginaalinen ja luparikkomukset pääsääntöisesti inhimillisiä erehdyksiä...!

      Eli joku renkipaviaani on keksinyt tämänkin aiheen näihin keskusteluihin ihan omasta päästään..:)

    • Työnantaja 35 vuotta

      Ei ole lupakopioita. Liikenneluvat tilataan vakuuksien mukaisesti pakettiauto tai kuorma-auto liikennelupina.

      Vakuus joko pankkitakaus tai tilintarkastajan lausunto varallisuudesta lupaa kohti.

      Ei niitä "lupakopioita" niin vain tilata 500 eurolla "emoluvan" jälkeen. Höpö pöpö.

      Mistä ihmeestä joku keksii noita pöllöjä sääntöjä.

      Olipa alkukirjoituksen tehnyt renki tai isäntä, niin asiaa kirjoittaa.

      Renki ja isäntä muuten ovat molemmat tärkeitä kuljetusliikkeen toiminnassa.

      Kunnioitusta kuljettajille kannattaisi tämän kapitalistiriistäjänkin miettiä, jos on
      työnantajana.

      Lupatietämys kannattaisi myös päivittää.

      • 2+2

        Minkäs alan työnantaja olet? Jos olisit kuljetusyrittäjä niin tietäisit että riistäjä oli kerrankin lähes oikeassa vaikka tosin unohti mainita erikseen tuon vakavaraisvaatimuksen.
        Kopioita siis hommataan tarpeen (automäärän) mukaan vakavaraisuuden puitteissa. Hinta on varsinaiselle luvalle 175,- ja kopiot samanverran kappaleelta.
        Luvaton liikenne on pieni ongelma pakettiautopuolella. Vaikka lupakäytäntöjä juuri joulukuussa kiristettiin on huijarien vieläkin niin helppo hankkia lupia ettei kannata riskeerata matkan keskeytymistä luvattoman auton kanssa.
        Kannattaa myös pitää mielessä että ulkopuolelta palkatun liikenteestävastaavan käyttö ei sinänsä ole merkki vilpistä


    • jöpö käsistä

      Voi hyvänen aika tätä keskustelun tasoa...............................................

    • Kapitalistiriistäjä

      Hyvä esimerkki jälleen kerran Suoli24 palstan kirjoittelijoiden tasosta.

      Työnantaja lähes 35 vuotta väittää silmät kirkkaina? että liikenneluvista ei myönnetä kopioita..!
      Ja koko kertomani liikennelupakäytäntö on pelkkää p*****..!

      Kyllä pitäisi ottaa selvää edes vähän asioista enenkuin alkaa inttämään..!

      Se vakuusasia tosiaan unohtui..jokaista liikenneluvan kopiota varten tarvitsee tosiaan esittää tilintarkastajan vakuutodistus tai pankkitakaus. Ei kyllä mielestäni ole mikään valtava summa..:)

      Tämänkin kirjoitukseni voitte nyt haukkua alimpaan helvettiin ja kertoa että se on pelkkää paskaa..:)

      Olkaa hyvät..!

      • Veto Pöytä

        Diagnoosi omasta kirjoituksestasi osui täysin kohdalleen. Monien käyttämiesi nimimerkkien kaikkien kirjoitusten sisältö on juuri sellainen kuin ylläolevan kirjoituksesi viimeinen lause antaa ymmärtää. Taitaa olla ensimmäinen lause joka on totta mitä tulee nimimerkkiesi Kapitalistiriistäjä,Kuljetuspatruuna,Kalle Kapitaali,Iso Fyrkka kirjoituksiin!


    • Scånia-69

      Molemmat ovat tavallaan oikeassa;kotimaan lupia pitää olla alkuperäinen kappale joka autossa ,yhteisölupia (ennen ulkomaanlupa joita ei ole enää myönnetty vuosiin)ei ole kuin emolupa josta tilataan kopioita.Kokonaan uusia kotimaanlupia ei myönnetä enää mutta kellä on ennestään kotimaanlupa niin ne voidaan kyllä uusia,itsellänikin on kotimaan luvat kun olen käynyt kurssin joskus vuonna-95 ja silloin ei ulkomaankurssi sisältynyt,eikä ollut pakollinen,nykyään on ainoastaan yhteisölupakurssi joka sisältää kotimaan sekä ulkomaan osiot ja oikeuttaa hakemaanyhteisölupaa tai olemaan liikenteestä vastaavana yhtiössä.Ja ulkopuolinen liikenteestä vastaava ei ole laillinen järjestely,koska vastaavan on tosiasiallisesti työskenneltävä yhtiössä jonka liikenneluvista vastaa.Useammassa yhtiössä ei myöskään voi olla sama vastaava,paitsi jos kysymys on konserniyhtiöistä.Ja jos henkilöllä on henkilökohtaisia liikennelupia,niin ei voi olla toisessa yhtiössä liikenteestä vastaavana.Näitä sääntöjä on luvat myöntävän ELY-keskuksen kuulemma äärimmäisen hankala valvoa,koska heidän tietojärjestelmät ovat puutteelliset;ei pystytä näkemään vaikka liikenteestä vastaavana olisi sama kaveri useammassa yhtiössä.

    • Kalervokeijo

      Selkeneehän nämä jutskat pikkuhiljaa. Nämä vissiin kun yhdistää niin menee kohdailleen.

      Kannattaa myös pitää mielessä että ulkopuolelta palkatun liikenteestävastaavan käyttö ei sinänsä ole merkki vilpistä

      ulkopuolinen liikenteestä vastaava ei ole laillinen järjestely,koska vastaavan on tosiasiallisesti työskenneltävä yhtiössä

      Tuskin tuolla Senkkerilläkään yrittäjä itse liikenteestä vastaa

    • Scånia-69

      No ei varmasti senkkerillä yrittäjä vastaa,mutta vastaava varmasti työskentelee täysipäiväisesti senkkerille.Kysymys oli ulkopuolisesta liikenteestä vastaavasta,homma on laillinen jos vastaava on ko.yrityksen palkkalistoilla täysipäiväisesti.Tiedän että monessa yhtiössä liikenteestä vastaava ei tee yhtiössä mitään muuta kuin kirjoittaa nimen alle ja työskentelee tosiasiallisesti ihan muualla,mutta se ettei tätä lain pykälää pysty kukaan aukottomasti valvomaan,ei tee järjestelystä laillista.

      • 2+2

        Joo, tuo tarkennus on kuitenkin mielestäni asiallinen palstan tason huomioonottaen.
        Jos oikein pilkkua viilataan niin vastaavan on tosiasiallisesti työskenneltävä yhtiössä ei tarkoita että pitää täysipäiväisesti työskennellä. Tästähän syntyy mm se pieni porsaanreikä että eläkevaari tai parantumaton juoppo voi yhdessä yhtiössä olla näennäisesti vastaavana. Samoin rajatapaukset joissa esim senkkerin duunari on kaverilleen vastaavana käyttäen firman autoja joskus huollossa.
        Parempaan on kuitenkin menty nyt kun myös kuljetusliikkeen hallituksen jäsenille tuli hyvämaineisuusvaatimus


      • vi..t..n ap..n..a
        2+2 kirjoitti:

        Joo, tuo tarkennus on kuitenkin mielestäni asiallinen palstan tason huomioonottaen.
        Jos oikein pilkkua viilataan niin vastaavan on tosiasiallisesti työskenneltävä yhtiössä ei tarkoita että pitää täysipäiväisesti työskennellä. Tästähän syntyy mm se pieni porsaanreikä että eläkevaari tai parantumaton juoppo voi yhdessä yhtiössä olla näennäisesti vastaavana. Samoin rajatapaukset joissa esim senkkerin duunari on kaverilleen vastaavana käyttäen firman autoja joskus huollossa.
        Parempaan on kuitenkin menty nyt kun myös kuljetusliikkeen hallituksen jäsenille tuli hyvämaineisuusvaatimus

        Joo, pitää olla hyvä maine.
        Ajahan kolari josta saat ehdollista vankeutta niin et ole sen jälkeen viiteen vuoteen hyvässä maineessa.
        Näin tällä suunnalla tulkitsee lakia ely-keskuksen persereikä virkanainen.


    • enstex extex

      Kait sitä voi kopioksi nimittää lisälupia. Tilintarkastajan lausunto tai vakuus pankin kautta jokaista lupaa kohti niinsanotusta muka vakavaraisuudesta on kuitenkin oltava.
      On kuitenkin aivan pelletodistus se vakavaraisuustodistus. Paperilla sen saa näyttämään vakavaraiselta vaikka olisi talous kuinka kuralla. Nähty on tämäkin ja ajotilit jäi saamatta.

    • maalikko1

      kuka valvoo kun firmalta on liikenne luvat mennyt verosotkuissa pari vuotta sitten mutta firma mainostaa jatkuvasti lehdessä kuljetuksia??

    • Lupa ja tupa

      Ei kukaan. Monella konkka viimeisen vuoden aikana, mutta kun ennätät hakee lupia vaik uuteen firmaan niin läpi menee kuin joulupukki kolme vuotiaalle.

    • .-.,.-.,

      Ei Konkurssi vaikuta mitään liikennelupaan.Pitää vain olla liikenteestä vastavaa henkilö joka ei ole konkurssissa ja niitä riittää.Jotkut ovatkin ottaneet luottokuljettajansa liikenteestä vastaavaksi,niin hommat pelaa täysin.Tiedän tapauksia,että kylillä on puliukko vanha autoilija jolla on ollut joskus liikennelupa,niin ei tarvitse edes kursseja.Ukko ryhtyy vaan liikenteestä vastaavaksi.
      Suomessa ei muuten onnistu ilman liikennelupaa ajo muuta kun siinä tapauksessa,että toimeksiantaja maksaa pimeästi ja taitaa olla aika vähissä.Paskapuheita tietysti riittää ja kateelliset autoilijat keksii vielä mitä ihmeellisempiä juttuja ja aina joku toinen ääliö uskoo.Veroveloista ei viedä liikennelupia.Liikennelupa voidaan väliaikaisesti hyllyttää vain jos käryää rattijuopumuksesta(koskee liikenteestä vastaavaa)tai jos liikenteestä vastaava tekee virallisen konkurssin.Tosin konkurssitilanteessa voi vouti ja oikeus tehdä myös eväämättä jättämis päätöksen.Myöskin vankeustuomio joissakin tapauksissa voi vaikuttaa lupiin jos rikos tapahtuu liikenteessä tai siihen verrattavissa asioissa.
      Vakavaraisuus todistukseksi riittää vaikka avoin lasku jossa ilmenee,että on saamassa sen ja sen verran rahaa.Yksinkertaisia asioita vaikka niistä tehdään paskapuheilla vaikeita.

    • MOLO TOHVI

      TOKI SANKARI AJO VOI LOPPUA LYHYEEN KUN POLIISI-SETÄ SAKOTTAA KOLMASTI VUODESSA PIKKUHUOLIMATTOMUUDESTA JA EIKUN KORTTI HYLLYLLE ! PIENESTÄ VOI AUTOILIJAN ELÄMÄNLANKA OLLA KIINNI . LIEKKÖ MUULLA ALALLA VASTAAVAA STASI-JÄRJESTELMÄÄÄ ???

    • ö lot33

      Ketään ei rankaista niin kuin autoilijaa...Rahat pois ja kursseille ja porukka joutuu PAKOSTA meneen tai siirtyy kortistoon ja niitä tulee olemaan ja PALJON

    • harmaat

      tori.fi; ssä ilmoituksia esim." Mies ja paku kaikki kuljetukset" ja kuvassa iso paakettiauto ilman leipäkilpiä.Vallusta voisi tarkistaa jos olisi y tunnus ilmoituksessa, mutta ei taida ollamitään tarkistettavaa.

      • Anonyymi

        Siellä taitaa yli puolet olla ilman mitään lupia olevia
        " yrittäjiä" jotka tekevät kaiken vähän niin ja näin, vakuutukset, verot ym.saattaa olla myös hoitamatta.


    • MikeMGO

      Suomi on oikeastaan ainoa maa, joka vaatii alle 3,5ton luokan pakettia-autoilta liikenneluvan.
      Muualla se on kansalaisoikeus...

      • Anonyymi

        Niin eikös nämä Wolt kuskitkin ole itsenäisiä kuljetusyrittäjiä, oikein tuomioistuimessa päätetty ,että ovat. Kovasti kyytiä riittää näillä lähes aina afrikka taustaisilla miehillä "hienoilla" Toyota yaris merkkisillä autoilla keikkaa pisaa 15-17 tuntia päivässä. Ei siinä nälkäkehyksiä rekisterikilven alle tarvita saati sitten nimeä oveen ja jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin tällaisia asioita ei vaadita enää keneltäkään edes perus suomi juntilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eikös nämä Wolt kuskitkin ole itsenäisiä kuljetusyrittäjiä, oikein tuomioistuimessa päätetty ,että ovat. Kovasti kyytiä riittää näillä lähes aina afrikka taustaisilla miehillä "hienoilla" Toyota yaris merkkisillä autoilla keikkaa pisaa 15-17 tuntia päivässä. Ei siinä nälkäkehyksiä rekisterikilven alle tarvita saati sitten nimeä oveen ja jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin tällaisia asioita ei vaadita enää keneltäkään edes perus suomi juntilta.

        On tämäkin näkemys totta suomalaisessa kuljetusalan toiminnoissa. Wolt kuskit ajavat nälkäpalkalla 15-16 tunnin päiviä. Keikasta saa 2 euroa. Ei niillä palkoilla rikastuta.
        Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu nykyisin edes Taksin käyttö,saati sitten julkisen bussiliikenteen käyttö. Aina pyydetään naapuria, kaveria ja kaverin kaveria jolla on pakettiauto jeesimään kun on tarvetta. Lainaillaan appi ukon perävaunua kun kuljetetaan tavaroita."vittu" minä en mitään KTK hemmoja tarvitse. Tällainen on asenne koska suomalaiset kuljetusmarkkinat ovat kivikaudelle jämähtäneitä koskien juuri kuluttajien tarpeita pieniin työtehtäviin , siellä ei ole mitään reilua ja edullista tarjolla ihan perus ihmiselle. Perheelle , työporukalle, harrastuksiin jne ,koska se ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kuljetusalan kulttuuriin.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1902
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1363
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1250
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 13
      1010
    Aihe