Valmis tutkimuksiin - yksin.

hiljaatoivottu

Minun tarina nopeasti:

3,5 vuotta sitten päätimme entisen mieheni kanssa halusimme lapsen ja jätimme ehkäisyn pois. Olin onneni kukkuloilla, kunnes tajusin että kaikki ei mene niinkuin suunnitellaan. Vasta 9:lla yrityskierrolla tärppäsi, mutta vain hetkeksi. Sain keskenmenon muutama päivä plussaamisen jälkeen. Koska elämäntilanteeni oli muutenkin hankala, masennuin ja elin kuin "elävä kuollut." Mikään ei tuntunut miltään ja tuntui että kaikkien muiden elämään mahtuu vauvoja, vauvoja ja vauvoja. Yritimme vielä n.7kk elää unelmaamme, mutta elämäni oli niin murtunut etten pystynyt enää tukemaan toista yhteisissä pettymyksissä. Erosimme.

Pari vuotta elin kuin sumussa - muutaman kerran seurustelin, toiveena että ex-miehessäni oli fyysistä vikaa ja saisinkin lapsen jonkun muun kanssa. Tämä kuulostaa typerälle, mutta kyllä olen ollut juuri kuvailemani sika. Kesäkuussa 2011 sain toisen keskenmenon juuri samalla tavalla, muutama päivä plussan jälkeen alkoi vuoto... Silloin olin itse asiassa salaa onnellinen - toive siitä että voisin vielä raskautua, oli herännyt eloon.

Muutin pois, kauas kaikesta, yksin. Aloin rauhoittua. Oli aikaa olla yksin ja miettiä. Tajusin, että vauvahaaveni oli mennyt kaiken muun edelle; laiminlöin ystäväsuhteita joissa on lapsia, olin itsekäs ja idioottimainen sika ja olin vaarantanut jopa oman terveyteni useastikin. Aloin elämään - huolehdin ystävistäni, vietän aikaa lähimmäisten kanssa ja annan aikaa myös lemmikeilleni.

Tiedän, kahden keskenmenon kokeneena, joista molemmat on ultrattu ja todettu tapahtuneeksi, että minussa on fyysistä vikaa. Molemmat raskaudet olivat ainakin liian lähellä kohdunkaulaa... Epäilen myös etten ovuloi kuin toiselta puolelta kaikki merkit huomioon ottaen. Kerran olen käynyt gynekologilla, jossa etsittiin epäilemääni endometrioosia, eikä sitä löytynyt. Lääkäri myös kehui kohdun ja munasarjojen näyttävän normaaleilta ja munarakkulan hyvin kypsyvän. Jotain toivoa minulla siis on.

Olisin nyt vihdoin sujut itseni ja muiden kanssa ja valmis hakeutumaan YKSIN tutkimuksiin, ja mahdollisesti hoitoihin, lahjoitetuilla siittiöillä. Tulee vaan mieleeni, miten hyvin yksin pääsee tutkimuksiin kunnalliselle puolelle, jos takana on kuitenkin yritystä tuon verran ja tietoa siitä että jokin minussa on vikana???

Khiitosta.... ja jaksamisia kaikille. Älkää tuomitko.

7

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kiitos tarinastasi, toivottavasti se herättää keskustelua tällä palstalla.

      Lapsettomuuden perustutkimukset, kuten hormonimääritykset voidaan tehdä terveyskeskuksessa ja lääkäri voi lähettää jatkotutkimuksiin sairaalasi hormonipoliklinikalle. Eri kunnissa käytäntö vähän vaihtelee yksin elävien naisten tutkimusten kohdalla, koska itse hoitoja ei julkisin varoin tehdä.

      Ystävällisin terveisin
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

      • hiljaatoivottu

        Kiitos ihan älyttömästi, nyt vain rohkeutta ja yhteyttä terveyskeskukseen... :) arvelinkin että hoidot menee yksityiselle puolelle jos niihin päätän alkaa.


    • jeppuli_
    • pk+

      Varaudu todella suuriin summiin, jos lähdet parisuhteettomana hoitoihin. Hoidoista kun ei saa KELA-korvausta yksinäisenä naisena. Eräälläkin klinikalla pelkät siittiöt maksavat sen 1000euroa..Sitten siihen päälle muut kulut, useamman tuhannen joudut pulittamaan.

    • C

      jos lapsen haluaa niin ei se raha siinä ole ratkaisevassa asemassa :)
      onnea sulle ap jos hoitoihin aiot lähteä! Itsekin olen tuota miettinyt että yksin hoitoihin, ehkä tämä rohkaisee minuakin kun en ole ainut ketä tuota miettii! :)

    • hiljaatoivottu

      pk olen valmistautunut kustannuksiin, vaikka maksaisi mitä nii unelmista ei kyllä rahan takia kannata luopua!! ja siis en tosiaan oo mikään pappa-betalar lapsi eli ihan omasta selkärangasta ne rahat revin :)

      ja kiitos c tsempeistä, juuri näitä tarvitaan!! =)

      • hiljaatoivottu

        ja jeppuli_ iso käsi - juuri tällaista vertaistukiryhmää on kaivannu, täytyy tutustua sivuun ja rekisteröityä kun on enemmän aikaa (nyt muuttohommat menossa) :)

        tsemppii kaikille ja kiitos näistä ^____^


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2125
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      269
      1831
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      296
      1791
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      70
      1790
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1625
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1473
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      56
      1342
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1244
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe