Makulareiän korjaus

Silmäpuoli

Minulle tehtiin eilen 24.1.2012 makulareiän korjausleikkaus Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa ja nyt on 10 päivän asentohoito, sauna-, uima- ja lenokielto. Muuten saa elää normaalisti eli tänään olisi pitänyt mennä töihin. MUTTA kun toisella silmällä ei nyt näe mitään, silmien eriparisuus tekee esim. liikkumisen epävarmaksi enkä uskaltanut lähteä autolla liikenteeseen. Lukeminen onnistuu toisella silmällä.

Minkälaisia kokemuksia muilla on? Oletteko olleet täydessä työkunnossa heti seuraavana päivänä? Olenkohan turhan arka?

58

18660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oliko noin?

      Miten asentohoidon aikana voi tehdä töitä?! Soitapa hoitavaan yksikköön ja kysy.

      • kum-maa

        Kyllä jo kaihileikkauksestakin annetaan se kaksi viikkoa sairaslomaa. Unohtuikohan sinun tapauksessa sairasloma antamatta? Ei yhdellä silmällä heti osaa työskennellä. Vie aikansa että tottuu.


      • Silmäpuoli
        kum-maa kirjoitti:

        Kyllä jo kaihileikkauksestakin annetaan se kaksi viikkoa sairaslomaa. Unohtuikohan sinun tapauksessa sairasloma antamatta? Ei yhdellä silmällä heti osaa työskennellä. Vie aikansa että tottuu.

        Minulla asentohoito tarkoittaa selinmakuukieltoa 10 päivää, joten se ei työntekoa haittaa. Ilmeisesti tuntemukset ovat yksilöllisiä. Olen puhunut leikanneen kirurgin kanssa ja hän on sitä mieltä, että mitään lääketieteellistä estettä autolla ajoon tai työntekoon tällaisen operaation jälkeen ei ole. Nyt on neljä päivää operaatiosta, en ole ollut työpaikalla ja edelleen tänään liikkuminen aiheuttaa pahoinvointia silmässä olevan kaasun / nesteen koko ajan läikähdellessä ja sotkiessa näkökenttää. Olen tehnyt töitä kotona toinen silmä kokonaan teipattuna, jotta valo ei sinne pääse. Eiköän se tästä.:-)

        Edelleen silmäpuoli


      • Tyytyväinen
        Silmäpuoli kirjoitti:

        Minulla asentohoito tarkoittaa selinmakuukieltoa 10 päivää, joten se ei työntekoa haittaa. Ilmeisesti tuntemukset ovat yksilöllisiä. Olen puhunut leikanneen kirurgin kanssa ja hän on sitä mieltä, että mitään lääketieteellistä estettä autolla ajoon tai työntekoon tällaisen operaation jälkeen ei ole. Nyt on neljä päivää operaatiosta, en ole ollut työpaikalla ja edelleen tänään liikkuminen aiheuttaa pahoinvointia silmässä olevan kaasun / nesteen koko ajan läikähdellessä ja sotkiessa näkökenttää. Olen tehnyt töitä kotona toinen silmä kokonaan teipattuna, jotta valo ei sinne pääse. Eiköän se tästä.:-)

        Edelleen silmäpuoli

        Ottakaa tuo asentohoito TODELLA VAKAVASTI!
        Minulta korjattiin makulareikä vähän yli vuosi sitten.
        Leikannut lääkäri ohjeisti minua seuraavasti:
        - Vatsallaan oli maattava ehdottomasti tai
        nojattava päätä esim. pöytään (tyyny). Pään siis piti olla koko ajan alaspäin, vessaan mennessä oli katsottava varpaitaan. Myös syödessä katseen oli oltava alaspäin. Päätä ei saanut kääntää sivulle.
        Sängyssä pidin otsani alla rullalle käärittyä lakanaa.

        - Televisiota ei saanut katsoa eikä lukea mitään. Radiota sai kuunnella, mikäli joku toinen laittaisi sen päälle. Äänikirjoja suositettiin myös. Kaupungille meno ei tullut kuulonkaan. Ihmettelen Silmäpuolen saamia/ymmärtämiä ohjeita. Juuri pään nostaminen ja sivuille kääntäminen heiluttelee kaasua, ja juuri se voi vahingoittaa silmää.
        Asentohoito on nimensä mukaisesti tietyssä asennossa olemista - ei pystyssä olemista, autolla ajamista tai töissä käymistä.
        - Asentohoidon jälkeenkään ei päätä saanut kääntää sivuille. Kaasu nimittäin hölskyy silmässä 3 - 4 viikkoa.

        Lähes kolmen viikon päästä aloin tehdä vartin lenkkejä ulkona läheisessä puistossa ja hiljaisilla kaduilla. Katuja ylittäessäni en kääntänyt päätäni, vaan käännyin koko vartalollani.

        Asentohoito oli rankkaa, ja ajattelin, että nukun ainakin sata tuntia yhteen pötköön, kun hoito on ohi. Sisukkuuteni kantoi tulosta. Olen käynyt silmälasien takia kolmella silmälääkärillä, ja kaikki ovat kehuneet sitä, miten hyvin silmä on parantunut.

        Leikkauksen jälkeen silmään tuli ns. ruskea kaihi, joka leikattiin neljän kuukauden kuluttua. Sekin onnistui hyvin. Joskus kaihileikkauksen jälkeen vooi tulla verkkokalvon repeytymä. Senkin korjaamisen jälkeen asentohoito on täysin ehdoton.

        Julkisella ja yksityisellä puolella on kummallakin osaamista. Omalääkärini sanoi, että reikä oli korjattava heti. Tätä ei otettu kuuleviin korviiin julkisella puolella: lääkäri vain huitaisi kädellään ja sanoi, että aikaa on puoli vuotta. Onneksi pääsin puolentoista viikon päästä Helsinkiin yksityiselle. Leikkaus maksoi 1700 euroa. Kun Kelan osuus vähennettiin, jäljelle jäi vähän päälle 1400 euroa.

        Toivotan malttia ja kestävyytttä kaikille, joilla on makulareiän operaatio edessä. Tulos kyllä palkitsee vaivan.


      • seuraus PRK-leikk.
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Ottakaa tuo asentohoito TODELLA VAKAVASTI!
        Minulta korjattiin makulareikä vähän yli vuosi sitten.
        Leikannut lääkäri ohjeisti minua seuraavasti:
        - Vatsallaan oli maattava ehdottomasti tai
        nojattava päätä esim. pöytään (tyyny). Pään siis piti olla koko ajan alaspäin, vessaan mennessä oli katsottava varpaitaan. Myös syödessä katseen oli oltava alaspäin. Päätä ei saanut kääntää sivulle.
        Sängyssä pidin otsani alla rullalle käärittyä lakanaa.

        - Televisiota ei saanut katsoa eikä lukea mitään. Radiota sai kuunnella, mikäli joku toinen laittaisi sen päälle. Äänikirjoja suositettiin myös. Kaupungille meno ei tullut kuulonkaan. Ihmettelen Silmäpuolen saamia/ymmärtämiä ohjeita. Juuri pään nostaminen ja sivuille kääntäminen heiluttelee kaasua, ja juuri se voi vahingoittaa silmää.
        Asentohoito on nimensä mukaisesti tietyssä asennossa olemista - ei pystyssä olemista, autolla ajamista tai töissä käymistä.
        - Asentohoidon jälkeenkään ei päätä saanut kääntää sivuille. Kaasu nimittäin hölskyy silmässä 3 - 4 viikkoa.

        Lähes kolmen viikon päästä aloin tehdä vartin lenkkejä ulkona läheisessä puistossa ja hiljaisilla kaduilla. Katuja ylittäessäni en kääntänyt päätäni, vaan käännyin koko vartalollani.

        Asentohoito oli rankkaa, ja ajattelin, että nukun ainakin sata tuntia yhteen pötköön, kun hoito on ohi. Sisukkuuteni kantoi tulosta. Olen käynyt silmälasien takia kolmella silmälääkärillä, ja kaikki ovat kehuneet sitä, miten hyvin silmä on parantunut.

        Leikkauksen jälkeen silmään tuli ns. ruskea kaihi, joka leikattiin neljän kuukauden kuluttua. Sekin onnistui hyvin. Joskus kaihileikkauksen jälkeen vooi tulla verkkokalvon repeytymä. Senkin korjaamisen jälkeen asentohoito on täysin ehdoton.

        Julkisella ja yksityisellä puolella on kummallakin osaamista. Omalääkärini sanoi, että reikä oli korjattava heti. Tätä ei otettu kuuleviin korviiin julkisella puolella: lääkäri vain huitaisi kädellään ja sanoi, että aikaa on puoli vuotta. Onneksi pääsin puolentoista viikon päästä Helsinkiin yksityiselle. Leikkaus maksoi 1700 euroa. Kun Kelan osuus vähennettiin, jäljelle jäi vähän päälle 1400 euroa.

        Toivotan malttia ja kestävyytttä kaikille, joilla on makulareiän operaatio edessä. Tulos kyllä palkitsee vaivan.

        minulla on maculareikä leikkaus vasta edessä ja jännittää ihan hirveästi.Mitä tarkoitat kun kerroit että lääkärit ovat todenneet silmän parantuneen hyvin.milllaiseksi näkösi palasi.itse näen sivuille ja ympärille erittäin hyvin vain keskellä on välkettä" eli paloja puuttu ja tulee taas näkyviin.Kuitenkin luin että toisilla leikkauksen jälkeen myös sivunäkö on hämärtynyt.Miksi, muuttuisiko näkö heikommaksi vaikka reikä umpeutuisi.toiv. viitsit vastata.


      • mitäs ihmettä
        seuraus PRK-leikk. kirjoitti:

        minulla on maculareikä leikkaus vasta edessä ja jännittää ihan hirveästi.Mitä tarkoitat kun kerroit että lääkärit ovat todenneet silmän parantuneen hyvin.milllaiseksi näkösi palasi.itse näen sivuille ja ympärille erittäin hyvin vain keskellä on välkettä" eli paloja puuttu ja tulee taas näkyviin.Kuitenkin luin että toisilla leikkauksen jälkeen myös sivunäkö on hämärtynyt.Miksi, muuttuisiko näkö heikommaksi vaikka reikä umpeutuisi.toiv. viitsit vastata.

        Ööh, miten PRK-leikkauksesta voi tulla makulareikä? Mikä leikkauksessa meni pieleen kun sinulle tuo oire tuli? Oletko muuten ollut tyytyväinen PRK:hon?


      • Seuraus PRK-leikk.
        mitäs ihmettä kirjoitti:

        Ööh, miten PRK-leikkauksesta voi tulla makulareikä? Mikä leikkauksessa meni pieleen kun sinulle tuo oire tuli? Oletko muuten ollut tyytyväinen PRK:hon?

        PRK-leikkaus onnistui suht hyvin siltä osin kunnes sitten toisen silmän näkö alkoi heti kuukaus leikkauksen jälkeen huonontua,Tuli vääristymiä ja kuvan osat välkkyivät,tulivat ja menivät,joten enää sillä ei nää lukea,ääreisnäkö tosin oikein hyvä vielä.Jostain ulkom.sivuilta luin että kys.leikkaus saattaa aiheuttaa reiän joten uskon
        että saattoi käydä näin koska koko ajan ovat sanoneet että silmänpohjani olivat erittäin terveet ja rauhalliset.Nyt toisenkin silmän keskellä vaaleampi "fläkki",toivon että on vain norm.lasiasen irtautumista eikä aiheuttaisi reikää.


      • Tyytyväinen
        seuraus PRK-leikk. kirjoitti:

        minulla on maculareikä leikkaus vasta edessä ja jännittää ihan hirveästi.Mitä tarkoitat kun kerroit että lääkärit ovat todenneet silmän parantuneen hyvin.milllaiseksi näkösi palasi.itse näen sivuille ja ympärille erittäin hyvin vain keskellä on välkettä" eli paloja puuttu ja tulee taas näkyviin.Kuitenkin luin että toisilla leikkauksen jälkeen myös sivunäkö on hämärtynyt.Miksi, muuttuisiko näkö heikommaksi vaikka reikä umpeutuisi.toiv. viitsit vastata.

        Ensinnäkin, leikkausta ei tarvitse jännittää. Se on puolessa tunnissa ohi eikä satu. Silmäni on parantunut niin hyvin, että näen esimerkiksi lukea kirjoittamasi tekstin. Ja vielä tarkemmin näen, kun katson kauempaa - minulle laitettiin makulareiän leikkausta seuranneessa kaihileikkauksessa sellainen mykiö, että nyt näen leikatulla silmällä kauas ilman silmälaseja. Olen likinäköinen, joten minulla on aina ollut miinuslasit. Nyt siis näen vasemmalla silmällä lähelle ja oikealla kauas. Sanomalehden luen ilman laseja, kuten aiemminkin. Teetätin kyllä plus-lasit, joita käytän illalla sängyssä lukiessani. Niihin on vasempaan linssiinkin laitettu tasapainon vuoksi vähän plussaa. Ilmankin laseja kyllä voisin lukea. Sivunäkö on ihan OK.

        Ei makulareiän ilmaannuttua kyllä mitään välkehtimistä esiintynyt.
        Reikä oli ilmeisesti ollut pari, kolme kuukautta enkä tiennyt siitä mitään. Kerran lukiessani tulin sulkeneeksi oikean silmän ja luin vasemmalla. Suljin vasemman silmäni ja luin oikealla. Hämmästyksekseni kirjaimet kaatuilivat toisiaan kohti. Onneksi pääsin heti seuraavana päivänä silmälääkärille, joka arveli kyseessä olevan makulareikä.

        Sen sijaan, kun verkkokalvoon tuli irtauma, välkehtimistä kyllä esiintyi ja silmänurkkaan tuli pieni varjo. Katselin sitä kolmisen päivää ja menin lääkärille. Siitä paikasta minut passitettiin taksilla kylkiasennossa Husiin ja leikattiin seuraavana päivänä.
        Jos tällaisia oireita ilmaantuu, on mentävä viivana lääkärille!


      • Seuraus PRK-leikk.
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Ensinnäkin, leikkausta ei tarvitse jännittää. Se on puolessa tunnissa ohi eikä satu. Silmäni on parantunut niin hyvin, että näen esimerkiksi lukea kirjoittamasi tekstin. Ja vielä tarkemmin näen, kun katson kauempaa - minulle laitettiin makulareiän leikkausta seuranneessa kaihileikkauksessa sellainen mykiö, että nyt näen leikatulla silmällä kauas ilman silmälaseja. Olen likinäköinen, joten minulla on aina ollut miinuslasit. Nyt siis näen vasemmalla silmällä lähelle ja oikealla kauas. Sanomalehden luen ilman laseja, kuten aiemminkin. Teetätin kyllä plus-lasit, joita käytän illalla sängyssä lukiessani. Niihin on vasempaan linssiinkin laitettu tasapainon vuoksi vähän plussaa. Ilmankin laseja kyllä voisin lukea. Sivunäkö on ihan OK.

        Ei makulareiän ilmaannuttua kyllä mitään välkehtimistä esiintynyt.
        Reikä oli ilmeisesti ollut pari, kolme kuukautta enkä tiennyt siitä mitään. Kerran lukiessani tulin sulkeneeksi oikean silmän ja luin vasemmalla. Suljin vasemman silmäni ja luin oikealla. Hämmästyksekseni kirjaimet kaatuilivat toisiaan kohti. Onneksi pääsin heti seuraavana päivänä silmälääkärille, joka arveli kyseessä olevan makulareikä.

        Sen sijaan, kun verkkokalvoon tuli irtauma, välkehtimistä kyllä esiintyi ja silmänurkkaan tuli pieni varjo. Katselin sitä kolmisen päivää ja menin lääkärille. Siitä paikasta minut passitettiin taksilla kylkiasennossa Husiin ja leikattiin seuraavana päivänä.
        Jos tällaisia oireita ilmaantuu, on mentävä viivana lääkärille!

        KIitos Tyytyväiselle! Kuitenkin tuli vielä lisää ihmettelemistä.Minulla tuo maculareikä kuvattiin OCT:llä.Kun katson vain sillä silmällä,näyttää kuin esim.ikkunapielen ylä ja alapuolella olisi kolo,kuin keskeltä puristettaisiin yhteen ja välkkyessä figuurin pää siirtyy oikealla,sitten vasemmalle,tai liikenteessä auto näkyy ,yhtäkkiä häviää sitten taasen ilmestyy, eli onkohan "vain maculareikä"vai irtoaako verkkokalvon muiltakin osin? Ja nyt kun tuo toisenkin silmän näkökentässä on tuo haalistunut teksti keskellä.Tyksiin pitäisi mennä ja olen yritt. googlata leikkaavien lääkäreiden ,potilaskokemuksia,valitettavasti ei vaan mitään löydy.-Ja ne puudutuspiikit.Eikö ole aivan hirveää.Saisikohan nukutuksen?


      • Tyytyväinen
        Seuraus PRK-leikk. kirjoitti:

        KIitos Tyytyväiselle! Kuitenkin tuli vielä lisää ihmettelemistä.Minulla tuo maculareikä kuvattiin OCT:llä.Kun katson vain sillä silmällä,näyttää kuin esim.ikkunapielen ylä ja alapuolella olisi kolo,kuin keskeltä puristettaisiin yhteen ja välkkyessä figuurin pää siirtyy oikealla,sitten vasemmalle,tai liikenteessä auto näkyy ,yhtäkkiä häviää sitten taasen ilmestyy, eli onkohan "vain maculareikä"vai irtoaako verkkokalvon muiltakin osin? Ja nyt kun tuo toisenkin silmän näkökentässä on tuo haalistunut teksti keskellä.Tyksiin pitäisi mennä ja olen yritt. googlata leikkaavien lääkäreiden ,potilaskokemuksia,valitettavasti ei vaan mitään löydy.-Ja ne puudutuspiikit.Eikö ole aivan hirveää.Saisikohan nukutuksen?

        Vastaus Seuraus PK-leiik:lle

        Ihmettelen tuota mainitsemaasi välkehtimistä. Kuten sanoin,
        makulareikäni ei antanut mitään välkehtimisoireita.
        Mene, hyvä ihminen, lääkäriin alta aikayksikön!

        Itse olen piikkikammoinen, mutta nuo puudutuspiikit eivät tuntuneet
        yhtään miltään. En edes muista niitä. Sitä paitsi saat vielä esilääkityksenkin.


      • MLKMLK
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Ottakaa tuo asentohoito TODELLA VAKAVASTI!
        Minulta korjattiin makulareikä vähän yli vuosi sitten.
        Leikannut lääkäri ohjeisti minua seuraavasti:
        - Vatsallaan oli maattava ehdottomasti tai
        nojattava päätä esim. pöytään (tyyny). Pään siis piti olla koko ajan alaspäin, vessaan mennessä oli katsottava varpaitaan. Myös syödessä katseen oli oltava alaspäin. Päätä ei saanut kääntää sivulle.
        Sängyssä pidin otsani alla rullalle käärittyä lakanaa.

        - Televisiota ei saanut katsoa eikä lukea mitään. Radiota sai kuunnella, mikäli joku toinen laittaisi sen päälle. Äänikirjoja suositettiin myös. Kaupungille meno ei tullut kuulonkaan. Ihmettelen Silmäpuolen saamia/ymmärtämiä ohjeita. Juuri pään nostaminen ja sivuille kääntäminen heiluttelee kaasua, ja juuri se voi vahingoittaa silmää.
        Asentohoito on nimensä mukaisesti tietyssä asennossa olemista - ei pystyssä olemista, autolla ajamista tai töissä käymistä.
        - Asentohoidon jälkeenkään ei päätä saanut kääntää sivuille. Kaasu nimittäin hölskyy silmässä 3 - 4 viikkoa.

        Lähes kolmen viikon päästä aloin tehdä vartin lenkkejä ulkona läheisessä puistossa ja hiljaisilla kaduilla. Katuja ylittäessäni en kääntänyt päätäni, vaan käännyin koko vartalollani.

        Asentohoito oli rankkaa, ja ajattelin, että nukun ainakin sata tuntia yhteen pötköön, kun hoito on ohi. Sisukkuuteni kantoi tulosta. Olen käynyt silmälasien takia kolmella silmälääkärillä, ja kaikki ovat kehuneet sitä, miten hyvin silmä on parantunut.

        Leikkauksen jälkeen silmään tuli ns. ruskea kaihi, joka leikattiin neljän kuukauden kuluttua. Sekin onnistui hyvin. Joskus kaihileikkauksen jälkeen vooi tulla verkkokalvon repeytymä. Senkin korjaamisen jälkeen asentohoito on täysin ehdoton.

        Julkisella ja yksityisellä puolella on kummallakin osaamista. Omalääkärini sanoi, että reikä oli korjattava heti. Tätä ei otettu kuuleviin korviiin julkisella puolella: lääkäri vain huitaisi kädellään ja sanoi, että aikaa on puoli vuotta. Onneksi pääsin puolentoista viikon päästä Helsinkiin yksityiselle. Leikkaus maksoi 1700 euroa. Kun Kelan osuus vähennettiin, jäljelle jäi vähän päälle 1400 euroa.

        Toivotan malttia ja kestävyytttä kaikille, joilla on makulareiän operaatio edessä. Tulos kyllä palkitsee vaivan.

        Jäikö leikkauksesta jotain ulkonaisia piirteitä silmään?


      • Anonyymi

        Puudutuspiikit olivat Ivan hirveät, vieläkin vuosien jälkeen tulee tunne,että silmänurkkaan laitetaan piikkiä ! Heijasteita näkyy silmässä, erityisesti iltaisin ja hämärässä. Ei lääkärit osaa siihen mitään sanoa
        ......


      • Anonyymi
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Ottakaa tuo asentohoito TODELLA VAKAVASTI!
        Minulta korjattiin makulareikä vähän yli vuosi sitten.
        Leikannut lääkäri ohjeisti minua seuraavasti:
        - Vatsallaan oli maattava ehdottomasti tai
        nojattava päätä esim. pöytään (tyyny). Pään siis piti olla koko ajan alaspäin, vessaan mennessä oli katsottava varpaitaan. Myös syödessä katseen oli oltava alaspäin. Päätä ei saanut kääntää sivulle.
        Sängyssä pidin otsani alla rullalle käärittyä lakanaa.

        - Televisiota ei saanut katsoa eikä lukea mitään. Radiota sai kuunnella, mikäli joku toinen laittaisi sen päälle. Äänikirjoja suositettiin myös. Kaupungille meno ei tullut kuulonkaan. Ihmettelen Silmäpuolen saamia/ymmärtämiä ohjeita. Juuri pään nostaminen ja sivuille kääntäminen heiluttelee kaasua, ja juuri se voi vahingoittaa silmää.
        Asentohoito on nimensä mukaisesti tietyssä asennossa olemista - ei pystyssä olemista, autolla ajamista tai töissä käymistä.
        - Asentohoidon jälkeenkään ei päätä saanut kääntää sivuille. Kaasu nimittäin hölskyy silmässä 3 - 4 viikkoa.

        Lähes kolmen viikon päästä aloin tehdä vartin lenkkejä ulkona läheisessä puistossa ja hiljaisilla kaduilla. Katuja ylittäessäni en kääntänyt päätäni, vaan käännyin koko vartalollani.

        Asentohoito oli rankkaa, ja ajattelin, että nukun ainakin sata tuntia yhteen pötköön, kun hoito on ohi. Sisukkuuteni kantoi tulosta. Olen käynyt silmälasien takia kolmella silmälääkärillä, ja kaikki ovat kehuneet sitä, miten hyvin silmä on parantunut.

        Leikkauksen jälkeen silmään tuli ns. ruskea kaihi, joka leikattiin neljän kuukauden kuluttua. Sekin onnistui hyvin. Joskus kaihileikkauksen jälkeen vooi tulla verkkokalvon repeytymä. Senkin korjaamisen jälkeen asentohoito on täysin ehdoton.

        Julkisella ja yksityisellä puolella on kummallakin osaamista. Omalääkärini sanoi, että reikä oli korjattava heti. Tätä ei otettu kuuleviin korviiin julkisella puolella: lääkäri vain huitaisi kädellään ja sanoi, että aikaa on puoli vuotta. Onneksi pääsin puolentoista viikon päästä Helsinkiin yksityiselle. Leikkaus maksoi 1700 euroa. Kun Kelan osuus vähennettiin, jäljelle jäi vähän päälle 1400 euroa.

        Toivotan malttia ja kestävyytttä kaikille, joilla on makulareiän operaatio edessä. Tulos kyllä palkitsee vaivan.

        Ei se kyllä ihan noin mene.


    • Silmäpuoli

      Mielenkiintoista!

      Itsekin luin etukäteen asentohoidosta ja ymmärsin sen juuri niin kuin kuvailit. MUTTA leikkaava kirurgi oli toista mieltä. Vahvistin vielä erityisesti, että olin ymmärtänyt asian oikein, kun se oli ristiriidassa lukemani kanssa. Todella ainoa asentorajoite oli tuo selinmakuukielto 10 päivää.

      Soitin vielä kirurgille leikkauksen jälkeen ja kysyin autolla ajosta. Mitään estetttä siihenkään ei kuulemma ole. En kuitenkaan ole uskaltanut ajaa, kun hahmotus ei toimi yhdellä silmällä oikein ja nykyisillä kahdella silmällä ei voi kuvitellakaan, kun kaasu ja neste heiluvat silmässä ja heijastelevat miten sattuu sotkien näkökenttää.

      En tiedä, mistä erilaiset käytännöt johtuvat, tuntuu vain kovin kummalliselta. Saa nähdä, mikä on lopputulos.

    • Auli V

      Aika outo juttu kyllä tuo että mene työhön ja ajat autoa heti leikkauksen jälkeen. Minulla viime kesäkuussa tehtiin Päijät-Hämeen keskussairaalassa makulareiän paikkaus kaasuineen. Tuli 10 päivää katse maata kohti ja 4 viikkoa sairaslomaa.
      Päätä ei saa nostaa pystyyn koska kaasu painaa sen reiän kiinni. Ei leikkauksesta ole mitään hyötyä jos olet pystypäin. Kylkiasennossa luvattiin nukkua ja katsoa telkkaria, mutta en kyllä katsonut kun oli vähän hankalaa. Radio minulla oli auki 24/7 koska yöunet meni vähän sekaisin asentohoidon takia kun makoilin suurimman osan ajasta sängyssä mahallaan tyynyjen varassa katse alaspäin.
      Reikä meni umpeen ja nyt näen jopa lukea silläkin silmällä, en tosin pientä tekstiä, koska jonkinasteinen vääristymä siihen jäi. Kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen lopputulokseen.
      Mutta sehän siinä on että jos ei sitä asentohoitoa noudata, leikkaus on ollut turha. Näin sanoi minulle kirurgi, joka leikkauksen teki.

      • Silmäpuoli

        Oliko tarkkanäkö korjatussa silmässä nykyisellään heti kaasun poistuttua vai paraniko vielä myöhemmin?

        Kyselee silmäpuoli


      • AuliV
        Silmäpuoli kirjoitti:

        Oliko tarkkanäkö korjatussa silmässä nykyisellään heti kaasun poistuttua vai paraniko vielä myöhemmin?

        Kyselee silmäpuoli

        Vie vähintään puoli vuotta ku asettuu siihen tasoon, mihin tulee jäämään. Itse en vielä ennen joulua nähny kunnolla lukea telkkarin tekstejä, mutta nyt näen pientä vääristymää lukuunottamatta. En usko, että näkö tulee koskaan ns normaaliksi.
        Mutta onpahan se reikä ja kaihi poissa. Niin, miulla oli samalla kaihinpoisto ja uuden linssin asennus. Likinäköni korjattiin lähelle toisen silmän näköä.
        Nyt on toisessakin silmässä kaihin alkua, koska leikatulla silmällä katsottuna valkoinen paperi on tosivalkoinen, mutta leikkamattomalla vaalean beige.


      • Silmäpuoli
        AuliV kirjoitti:

        Vie vähintään puoli vuotta ku asettuu siihen tasoon, mihin tulee jäämään. Itse en vielä ennen joulua nähny kunnolla lukea telkkarin tekstejä, mutta nyt näen pientä vääristymää lukuunottamatta. En usko, että näkö tulee koskaan ns normaaliksi.
        Mutta onpahan se reikä ja kaihi poissa. Niin, miulla oli samalla kaihinpoisto ja uuden linssin asennus. Likinäköni korjattiin lähelle toisen silmän näköä.
        Nyt on toisessakin silmässä kaihin alkua, koska leikatulla silmällä katsottuna valkoinen paperi on tosivalkoinen, mutta leikkamattomalla vaalean beige.

        Kiitos vastaukseseta; on rohkaisevaa, että näkö voi vielä parantua. Minullekin kyllä sanottiin, että täysin ennalleen se ei koskaan tule. Operoituun silmään kehittyy kuulemma kaihi vuoden sisällä, joten minulla se on siis edessä vielä. Reikä on korjaantunut eli operaatio onnistunut hyvin (näin sanottiin jälkitarkastuksessa) ja nyt vain odottelen, että näkö vielä paranee tästä.

        Kaasuakin on vielä vähän jäljellä, mutta ei se enää juuri häiritse ja olen mielestäni ollut tämän viikon täysin työkykyinen eli n. kolme viikkoa operaation jälkeen. Kirurgihan oli sitä mieltä, että olen työkykyinen heti operaatiota seuraavana päivänä. Käytännössä olin kuitenkaan melko vajaakykyinen yli kaksi viikkoa.


      • TKMKVKK

        MINULLA TODETTU PSEUDOREIKÄ. ONKO SE SAMA KUIN MAKULAREIKÄ? VIIME SYKSYNÄ DIAGNOOSI OLI, ETTÄ LEIKKAUS PARIN VUODEN KULUTTUA. NYT REIKÄ OLI ISONTUNUT JA TULLUT MOLEMPIIN SILMIIN. YKSITYINEN LÄÄKÄRI EHDOTTI LEIKKAUSTA. SE ON KAMALAN KALLIS: 2700 E. YRITÄN NYT SAADA AJAN JULKISEN PUOLEN LÄÄKÄRIIN, MUTTA 1. AIKA ON VASTA 12.9.
        VOISIKO JOKU KERTOA PSEUDOREIÄSTÄ JOTAIN. EN GOOGLETTAMALLA LÖYTÄNYT OIKEIN MITÄÄN.


    • Migreenipotilas

      Google löyti tällasen artikkelin

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2717,16464,16480

      ps. itse en edes tiennyt tuosta makulareiästä mitään, joten alkoi kiinnostamaan mistä oli kyse ja heti löysin vastauksen.

      ps. Näkö palautuu kaasun poistuessa vähitellen verenkiertoon noin 4-6 viikon kuluessa.

    • Silmäpuoli

      Nyt on kolme viikkoa operaatiosta ja jälkitarkastus tehty. Makulareikä on umpeutunut ja eli leikkaus on onnistunut.

      MInulla asentohoito oli siis selinmakuukielto 10 päivää, mitä noudatin. Tarkastavan lääkärin mukaan se on ollut riittävä, koska reikä on umpeutunut, mikä on operaation tarkoitus.

      Tarkan alueen näkö ei kuitenkaan ole palautunut ennalleen, mutta on kuitenkin parempi kuin ennen operaatiota. Se saattaa vielä jonkin verran palautua ja lopullinen tilanne on kuulemma puolen vuoden kuluttua operaatiosta. Saattaa olla, että aiempi operaatio olisi tuonut paremman tuloksen. Kannattaa siis olla itse tarkkana, jos ei meinaa päästä nopeasti leikkaukseen.

      • Seuraus PRK-leikk.

        Miten kauan sinulla meni reiän toteamisen ja operaatioon menon välillä ?
        onko kaasu siis jo kaikki hävinnyt.Sattivatko puudutuspiikit?


      • Silmäpuoli
        Seuraus PRK-leikk. kirjoitti:

        Miten kauan sinulla meni reiän toteamisen ja operaatioon menon välillä ?
        onko kaasu siis jo kaikki hävinnyt.Sattivatko puudutuspiikit?

        Historia oli tällainen:
        Elokuussa 2011 silmälääkäri totesi hentoisen muutoksen, joka olisi saattanut kehittyä reiäksi. Näkö oli kuitenkin niin hyvä, että kuvaus saati operaatio ei ollut aiheellinen. Syksyn mittaan näköä seurattiin ja marraskuussa se oli niin huono, että kuvattiin 1.12., jolloin reikä todettiiin varmuudella. Operaatio oli 24.1.2012, jolloin reikä oli jo viimeisessä eli 4-luokassa (asteikolla 1-4). Virallisen toteamisen ja leikkauksen väliä oli lähes kaksi kuukautta, mikä oli mielestäni aika pitkä aika.

        Kaikki kaasu ei ole hävinnyt, mutta sitä on enää pieni "pallero" näkökentän alalaidassa. Se häiritsee edelleen alaspäin katsoessa.

        Puudutuspiikin pisto tuntuu tietysti hieman, mutta ei merkittävästi. Minusta se ei ole iso juttu. Eikä se saa koko naamaa puutumaan, joten palautuminen on helppoa. Minulla ei ole ollut mitään kipuja silmässä operaation jälkeenkään.

        Leikkausta ei kannata jännittää, se on nopea ja kivuton. Vaikka näkö ei palaisikaan aivan ennalleen, se pysäyttää ainakin huononemisen, mikä on tärkeää.


    • epäröivä

      onko jollain kokemuksia tuksin silmäkirurgeista

    • Auli V

      Tuosta makulareiästä vielä sen verran, että heti kun havaitsee näkökentässä vääristymää, eli lipputanko on keskeltä mutkalla tai parvekkeen metallikaiteesta on joku "puraissut" palan pois tai alkaa näkemään kirkkaan kuvion, kannattaa hakeutua lääkärin juttusille. Koska minulle kerrottiin (kun epäröin leikkausta) että operaatio täytyy tehdä puolenvuoden sisällä siitä kun vaiva on ilmennyt, muuten leikkauksesta ei ole enää hyötyä.
      Itse menin ihan työterveyslääkärille ja hän kirjoitti lähetteen silmäpolille ja sieltä taas lähete Lahteen, koska näitä leikkauksia ei tehdä kaikissa sairaaloissa. Päijät-Häme oli kyllä hyvä paikka. Siisti ja rauhallinen.

      • TKMKVKK

        TEHDÄÄNKÖ HELSINGIN ALUEELLA PSEUDOREIKÄLEIKKAUKSIA JULKISELLA PUOLELLA?


    • lavatanssija-49

      Hei ja hyvää uutta vuotta 2016! Olen viimeaikoina kirjoittanut myös toiseen keskusteluun, mutta ajattelin kirjoittaa myös tähän, koska tämä aihe on minulle ajankohteinen. Viime marraskuussa 2015 menin silmälääkäriin, koska pari vuotta sitten alkava kaihi vasemmassa silmässäni oli minusta edennyt. Silmälääkäri havaitsi kaihin lisäksi myös ns.ryppykalvon, joten tehtiin OCT-kuvaus. Todettiin ns.pseudoreikä ja leikkauspäiväksi suunniteltiin 17.12. Kaihileikkaus ja Vitrectomia samalla kertaa. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksella geelillä ei siis mitään pistämistä ja annettiin rauhoittavaa kanyylin kautta. Leikkaus ei sattunut yhtään. Sai kahvia ja konjakkia, joita join pillillä sekä hyvän sämpylän. Sairaslomaa 2½ viikkoa. Silmään laitettiin kaasukupla, joka tekee sen, että ollessani pää alaspäin, reiän reunat menevät umpeen. Se makuulla olo pää alaspäin on siis yhtä tärkeää, kuin itse leikkaus. Pidin tämän mielessäni, vaikka viiden päivän pää alaspäin olo olikin aika haastavaa. Läheispiirissäni on henkilö, joka noudatti vain osittain tätä asentohoitoa ja hänen silmänsä sokeutui. Kaasukupla hävisi kokonaan kahdessa viikossa. Nokisadetta oli myös parisen viikkoa, mutta se oli normaalia operaatioon kuuluvaa. Nyt näen leikatulla silmällä hyvin.

    • Makulainen

      Hei
      Kirjoitin viimeksi 2012 (nimim. Tyytyväinen).
      Muutaman vuoden näkökentässä liikkunut pieni musta piste on hävinnyt.
      Kävin juuri lääkärillä, ja hän sanoi, että ajan mittaan näkeminen vain paranee leikkauksen jäjälkeen. Pitää paikkansa. Se minua harmittaa, minulle likinäköisenä laitettiin plus-linssi! Viisi minuuttia ennen leikkausta lääkäri sitä ehdotti. Mitäpäsiinä tilanteessa ymmärsin! Nyt siis näen leikatulla silmällä kauas ja toisella lähelle. Ei siinä sinänsä mitään, mutta leikatulla silmällä katsottuna kirjaimet ovat isompia kuin toisella silmällä katsottuna. Ts. aivoihin tulee erisuuret kuvat, jotka pitää saada menemään päällekkäin. Kun saa uudet silmälasit, niin siinä onkin totuttelemista. Kaikki eivät kuulemma pysty tähän ollenkaan. Itse olisin tietysti halunnut miinusmykiön eli entisen , likinäköisen tilanteen, samaa paria silmät. Nykyinen lääkärini ihmetteli ratkaisua. Keskustelkaa tästä asiasta lääkärin kanssa ihan rauhassa, hosumatta.

      • pääpainuksissa

        Mielenkiintoista luettavaa kaikki edellä, sillä olin viime viikolla makulaleikkauksessa ja nyt siis parasta aikaa itse tuossa asentohoidossa. Kiitos Makulainen/Tyytyväinen kirjoituksistasi tuon asentohoidon tärkeyden suhteen! Onneksi olin netistä lukenut ennakkoon sekä leikkauksesta että jälkihoidosta, sillä sain kovin ylimalkaiset ohjeet sairaalasta: riittää, kun katse on alaviistoon suunnattu, jommalla kummalla kyljellä nukkuminen sekä toki sauna- ja ajokielto 7-10 päivää. Asentohoitoa ei mitenkään erityisesti painotettu esim. mahallaan nukkumista.
        Eikä leikkaukseen yksikään lääkäri ottanut selvää kantaa (olin lukenut, että mahdollisimman pian olisi hyvä mennä!). Leikkauspäätöksen olin jo tehnyt ja leikkausaikakin tuli tosi pian, joten ajattelin, että on tärkeä leikata mahdollisimman pian. Leikkauspaivänä leikkaava lääkäri sitten totesi, että edessä on iso leikkaus siihen nähden, että tarkan näön alue on vielä melko hyvä. Minulla kirjoitettu teksti ja suorat viivat aaltoilivat ja näkö oli lukiessa hieman sumea suoraan katsoessani kekialueella.
        Sitten lääkäri kertoi kaikki riskit ja näin kai kuuluukin tehdä. Mutta siinä jo leikkaukseen valmisteltuna minä jouduin vielä päättämään leikataanko!!!! Lääkäri ei ottanut kantaa puoleen tai toiseen.
        Minullakin on likinäkö ja silmään laitettiin pluslinssi. Saa nähdä miten näkö palutuu jamiten eriparisilmät toimivat :)


      • Irma62v

        Minulle makulareiän vitrektomia tehtiin 1.2.2019. OYS:ssä. Asentohoitoa määrättiin 5 päivää. Sain mukaani sänkyyn kiinnitettävän reikätyynyn. Olen noudattanut asentohoitoa mahdollisimman ortodoksisesti, pakko on päätä nostaa esim. silmätippoja laittaessa. Nyt leikkauksesta on kulunut kuusi päivää. Kaasukuplan yläpuolelta tekstiä uteliaana vilkaistessa vaikuttaa, että teksti vääristyy edelleen kuten ennen leikkausta. Pelkään, ettei reikä ole umpeutunut.

        Reikä ehti olla havaitsemiseni jälkeen neljä kuukautta ennen kuin sain diagnoosin ja pääsin leikkaukseen.

        Kontrolli on vasta kuukauden päästä. Millaisia kokemuksia muilla on ollut reiän umpeutumisesta ja näön palautumisesta?


      • Anonyymi

        Minulle tehtiin makulareiän korjaus kaasukäyttöinen ja samassa yhteydessä kaihileikkaus. Näkö on yhtä sumea eikä minkäänlaista kirkasta aluetta ole tullut näkökenttään. Onko tämä normaalia vai olisiko jo tässä ajassa pitänyt tapahtua muutosta? Asentohoitoa olen noudattanut parhaani mukaan: kyllkiasennossa nukkuminen ja valveilla ollessa pää alaviistoon esim katsomalla leffoja tabletilta.


      • Anonyymi

        Minulla on todettu makulareikä vasemmassa silmässä, yli vuosi sitten. Kontrollit tehty silmäpolilla kolme kertaa, näkö koko ajan huonontunut, mutta ruudukoissa vain vähän vääristymiä. Lääkäri sanoi vielä yksi kontrollikerta viodenpäähän, sitten jään seuraamaan.itse tilannetta, ja jos huomaan ruudukoissa enemmän vääristymiä niin sitten yhteyttä silmäpolille. Kun.laitan oikean silmän kiinni ja kun katson esim seinäkalenteriin niin aina katsetta kohdistaessa numero katoaa. En ymmärrä miksi olen vain seurauslinjalla, eikä leikata.Onko kokemusta vastaavasta?


    • Anonyymi

      Minun näköni on ollut huono kolmisen kuukautta. Heinäkuussa silmälääkäri totesi että on kyse vain kuivuudesta, johon määräsi tippoja . Syyskuussa menin toiselle silmälääkärille, joka teki oct- kuvauksen ja totesi toisessa silmässä alkavan reiän ja hieman turvotusta. Sanoi että silmä leikataan ja laittoi lähetteen sairaalaan. Nyt odotan pääsyä sairaalan oct- kuvaan loppukuusta. Vaikka kyse on vasta alkavasta reiästä , on näkö huono, keskialue näkökentästä vääristää kaiken aivan sumppuun. Odotin nopeampaa toimintaa sairaalalta, koska lähetteeni on kiireellinen. Hirvittää edessä oleva leikkaus.

    • Anonyymi

      Kirjoitin äsken ylläolevan tekstin. Jos joku tietää onko parempi korjata alkava makulan reikä , niinkuin minun silmässäni on, vai silmä johon makulan reikä on jo syntynyt?

      • Anonyymi

        Hei. Kommenttina kahteen viimeiseen kirjoitukseen olen saanut käsityksen että pieni alkava maculareikä ( 1-2 aste) voi umpeutua itsestäänkin mutta 3-4 asteen reiät leikataan. Jos ei leikata niin näkö huononee vääjäämättä ja verkkokalvokin voi irrota. Toki leikkauksessa on riskinsä, mutta jos reikä jo leikkauksen vaativa niin onhan se sitten tehtävä.

        Hyvä on ollut lueskella näitä kanssaihmisten kokemuksia. Itse olen ollut koko ikäni likinäköinen, silmälasit 7 vuotiaasta ja näkö huononi pitkälle keski-ikään. Likitaittoisuus jotain -15, piilolinssejä en paljoa pystynyt pitämään silmien kuivumisen vuoksi. Kuusi vuotta sitten näköni ei ollut enää korjattavissa laseilla kaihin vuoksi ( kehittyy aiemmin voimakk likinäköisille). Pääsin sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella kaihileikkaukseen yksityiseen Silmäsairaalaan. Leikkauksissa ( ensin toinen silmä n 1 kk päästä toinen) laitettiin miinuslinssit että saatiin mahdoll paljon likitaittoa pois). Omalla kustannuksellani tehtiin vielä 2 kk kuluttua femtolasik leikkaukset hajataiton korjaamiseksi. Lopputulos ollut erinomainen. Ajokortista poistettiin vaatimus käyttää silmälaseja, lukulaseja olen vain tarvinnut ja pärjännyt ” tiimarin” halpislaseillakin. Monta vuotta sain nauttia tästä. 1,5 vuotta sitten huomasin lähinäön hieman heikenneen oik silmässä. Kävin silmälääkärissä ja sain uuden lasimääräyksen, silmänpohjakuvausta ei tehty. Nyt elokuussa loman jälkeen ihmettelin kun töissä ei tunnu hyvältä käyttää tietokoneella työskennellessä laseja. Katsoin vuoron perään silmillä lähelle ja kauas. Huomasin tarkan näön kohdassa oik silmässä pyöreän alueen, jossa kirjaimet vääntyivät tai jopa hävisivät, ikkunakarmista näytti puuttuvan pieni pala tiimalasimaisesti ja kohta siirtyi katsetta siirtäessä. Muu osa näkökenttää edellen tarkka. Sain ajan varattua silmälääkärille alle viikossa. Hän totesi että näkö oli romahtanut oik silmässä ja että ongelma verkkokalvossa, kiireellinen lähete yliopistosairaalan verkkokalvopkl:lle. Sinne pääsin n 2 viikon päästä silmälääkärikäynnistä. Verkkokalvopkl:lla oct-kuvaukset mol silmistä, näkökyvyn ja silmänpohjien tarkastus. Todettiin oik silmässä selvä leikkauksen vaativa maculareikä. Sain alustavaa tietoa ja että leikkaus n 2-4 vkon sisään. Pian tulikin käyntiaika simäkirurgille, uusi oct kuvaus oik silmään, näön tutkimus, silmähoitajan ohjaus leikkaukseen valmistautumisesta ja jatkohoito-ohjeet. Leikkaus tehtiin 10 pv sitten päiväkirurgisesti nukutuksessa vitrectomia, reiän päälle kalvoläppä, kaasukupla. Ei voinut puudutuksessa tehdä kun pitkä silmä eikä puutuisi hyvin. Asentohoito 6 pv, nukkuessa vas kyljellä,katse alaspäin muutoin, ipadia sai luvan luka ei tv katselua, antibioottitipat 2 vkoa ja kortisonitipat 4 vkoa. Sairaslomaa 4 vkoa ja jälkitarkastus 5 vkon kuluttua leikkauksesta.
        Nukutus ja leikkaus sinänsä eivät pelottaneet, kun aiemmin menneet hyvin, mutta suurin huoli on ollut tuo näkökyky leikkauksen jälkeen, koska koin että näin hyvin reikäsilmällä muutoin paitsi tuota maculakohtaa. Nyt on asentohoitovaihe jo ohi, niskat välillä jumissa. Itse pitänyt kehittää tyyny yms viritelmiä helpottaakseen oloa. Näkökentässä oik silmässä kaasukupla, jonka yläreuna näkökentän yläosassa. Silmät eri paria, leikattu silmä näkee kaiken isompana ja epäselvempänä ja ylempänä. Kävellessä esim portaissa ja lukiessa tai jos tarvitsee tarkkaa tehdä on laitettava oik silmä kiinni. Vasemmalla näen tarkasti mutta etäisyysarviointi hankalampaa. Auton rattiin ei luonnollisesti ole toistaiseksi mitään asiaa ja mitään raskasta ei saa tehdä. Saa nähdä mikä on tilanne kolmen viikon päästä kun pitäisi töihin mennä ja kulkea työmatkat autolla ja muutoinkin. Työterveyslääkärillä käyn kyllä ennen sairasloman loppua tilannearviossa. Leikkausepikriisissä ei lue että olisi keinolinssi vaihdettu toiseksi mutta ihmetyttää kyllä tämä silmien eriparisuus tällä hetkellä. Etukäteen ei mitään infottu eikä neuvoteltu jos tarvitsee silmän linssikin vaihtaa leikkauksessa. Verkkokalvopkl:la sanottiin että perifeerinen näkö säilyy hyvin, vaikka oik silmän tarkkaa näköä ei voida leikkauksella parantaa enää.
        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Kommenttina kahteen viimeiseen kirjoitukseen olen saanut käsityksen että pieni alkava maculareikä ( 1-2 aste) voi umpeutua itsestäänkin mutta 3-4 asteen reiät leikataan. Jos ei leikata niin näkö huononee vääjäämättä ja verkkokalvokin voi irrota. Toki leikkauksessa on riskinsä, mutta jos reikä jo leikkauksen vaativa niin onhan se sitten tehtävä.

        Hyvä on ollut lueskella näitä kanssaihmisten kokemuksia. Itse olen ollut koko ikäni likinäköinen, silmälasit 7 vuotiaasta ja näkö huononi pitkälle keski-ikään. Likitaittoisuus jotain -15, piilolinssejä en paljoa pystynyt pitämään silmien kuivumisen vuoksi. Kuusi vuotta sitten näköni ei ollut enää korjattavissa laseilla kaihin vuoksi ( kehittyy aiemmin voimakk likinäköisille). Pääsin sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella kaihileikkaukseen yksityiseen Silmäsairaalaan. Leikkauksissa ( ensin toinen silmä n 1 kk päästä toinen) laitettiin miinuslinssit että saatiin mahdoll paljon likitaittoa pois). Omalla kustannuksellani tehtiin vielä 2 kk kuluttua femtolasik leikkaukset hajataiton korjaamiseksi. Lopputulos ollut erinomainen. Ajokortista poistettiin vaatimus käyttää silmälaseja, lukulaseja olen vain tarvinnut ja pärjännyt ” tiimarin” halpislaseillakin. Monta vuotta sain nauttia tästä. 1,5 vuotta sitten huomasin lähinäön hieman heikenneen oik silmässä. Kävin silmälääkärissä ja sain uuden lasimääräyksen, silmänpohjakuvausta ei tehty. Nyt elokuussa loman jälkeen ihmettelin kun töissä ei tunnu hyvältä käyttää tietokoneella työskennellessä laseja. Katsoin vuoron perään silmillä lähelle ja kauas. Huomasin tarkan näön kohdassa oik silmässä pyöreän alueen, jossa kirjaimet vääntyivät tai jopa hävisivät, ikkunakarmista näytti puuttuvan pieni pala tiimalasimaisesti ja kohta siirtyi katsetta siirtäessä. Muu osa näkökenttää edellen tarkka. Sain ajan varattua silmälääkärille alle viikossa. Hän totesi että näkö oli romahtanut oik silmässä ja että ongelma verkkokalvossa, kiireellinen lähete yliopistosairaalan verkkokalvopkl:lle. Sinne pääsin n 2 viikon päästä silmälääkärikäynnistä. Verkkokalvopkl:lla oct-kuvaukset mol silmistä, näkökyvyn ja silmänpohjien tarkastus. Todettiin oik silmässä selvä leikkauksen vaativa maculareikä. Sain alustavaa tietoa ja että leikkaus n 2-4 vkon sisään. Pian tulikin käyntiaika simäkirurgille, uusi oct kuvaus oik silmään, näön tutkimus, silmähoitajan ohjaus leikkaukseen valmistautumisesta ja jatkohoito-ohjeet. Leikkaus tehtiin 10 pv sitten päiväkirurgisesti nukutuksessa vitrectomia, reiän päälle kalvoläppä, kaasukupla. Ei voinut puudutuksessa tehdä kun pitkä silmä eikä puutuisi hyvin. Asentohoito 6 pv, nukkuessa vas kyljellä,katse alaspäin muutoin, ipadia sai luvan luka ei tv katselua, antibioottitipat 2 vkoa ja kortisonitipat 4 vkoa. Sairaslomaa 4 vkoa ja jälkitarkastus 5 vkon kuluttua leikkauksesta.
        Nukutus ja leikkaus sinänsä eivät pelottaneet, kun aiemmin menneet hyvin, mutta suurin huoli on ollut tuo näkökyky leikkauksen jälkeen, koska koin että näin hyvin reikäsilmällä muutoin paitsi tuota maculakohtaa. Nyt on asentohoitovaihe jo ohi, niskat välillä jumissa. Itse pitänyt kehittää tyyny yms viritelmiä helpottaakseen oloa. Näkökentässä oik silmässä kaasukupla, jonka yläreuna näkökentän yläosassa. Silmät eri paria, leikattu silmä näkee kaiken isompana ja epäselvempänä ja ylempänä. Kävellessä esim portaissa ja lukiessa tai jos tarvitsee tarkkaa tehdä on laitettava oik silmä kiinni. Vasemmalla näen tarkasti mutta etäisyysarviointi hankalampaa. Auton rattiin ei luonnollisesti ole toistaiseksi mitään asiaa ja mitään raskasta ei saa tehdä. Saa nähdä mikä on tilanne kolmen viikon päästä kun pitäisi töihin mennä ja kulkea työmatkat autolla ja muutoinkin. Työterveyslääkärillä käyn kyllä ennen sairasloman loppua tilannearviossa. Leikkausepikriisissä ei lue että olisi keinolinssi vaihdettu toiseksi mutta ihmetyttää kyllä tämä silmien eriparisuus tällä hetkellä. Etukäteen ei mitään infottu eikä neuvoteltu jos tarvitsee silmän linssikin vaihtaa leikkauksessa. Verkkokalvopkl:la sanottiin että perifeerinen näkö säilyy hyvin, vaikka oik silmän tarkkaa näköä ei voida leikkauksella parantaa enää.
        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

        Kirjoitin nuo 13.9. 2019 kysymykset tälle palstalle. Kävin sairaalassa kuvauksessa lähes kuukausi sitten. Olen soittanut sinne kahdesti ja minulle on sanottu että lääkäri vilkaisee kuvat kuvauspäivänä ja laittaa ne kiireysjärjestykseen ja voi mennä pari kuukautta tai kauemmin että saan tietää mitä kuvista on käynyt ilmi ja mihin toimenpiteisiin ryhdytään. Näköni on tosi ikävä ja haittaa päivittäin. Outoa että yliopistosairaalasta ei voi saada mitään tietoa tähän asiaani liittyen, mietin jo että pitääkö kysyä tehdäänkö yksityisessä sairaalassa leikkausta ja paljonko se maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Kommenttina kahteen viimeiseen kirjoitukseen olen saanut käsityksen että pieni alkava maculareikä ( 1-2 aste) voi umpeutua itsestäänkin mutta 3-4 asteen reiät leikataan. Jos ei leikata niin näkö huononee vääjäämättä ja verkkokalvokin voi irrota. Toki leikkauksessa on riskinsä, mutta jos reikä jo leikkauksen vaativa niin onhan se sitten tehtävä.

        Hyvä on ollut lueskella näitä kanssaihmisten kokemuksia. Itse olen ollut koko ikäni likinäköinen, silmälasit 7 vuotiaasta ja näkö huononi pitkälle keski-ikään. Likitaittoisuus jotain -15, piilolinssejä en paljoa pystynyt pitämään silmien kuivumisen vuoksi. Kuusi vuotta sitten näköni ei ollut enää korjattavissa laseilla kaihin vuoksi ( kehittyy aiemmin voimakk likinäköisille). Pääsin sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella kaihileikkaukseen yksityiseen Silmäsairaalaan. Leikkauksissa ( ensin toinen silmä n 1 kk päästä toinen) laitettiin miinuslinssit että saatiin mahdoll paljon likitaittoa pois). Omalla kustannuksellani tehtiin vielä 2 kk kuluttua femtolasik leikkaukset hajataiton korjaamiseksi. Lopputulos ollut erinomainen. Ajokortista poistettiin vaatimus käyttää silmälaseja, lukulaseja olen vain tarvinnut ja pärjännyt ” tiimarin” halpislaseillakin. Monta vuotta sain nauttia tästä. 1,5 vuotta sitten huomasin lähinäön hieman heikenneen oik silmässä. Kävin silmälääkärissä ja sain uuden lasimääräyksen, silmänpohjakuvausta ei tehty. Nyt elokuussa loman jälkeen ihmettelin kun töissä ei tunnu hyvältä käyttää tietokoneella työskennellessä laseja. Katsoin vuoron perään silmillä lähelle ja kauas. Huomasin tarkan näön kohdassa oik silmässä pyöreän alueen, jossa kirjaimet vääntyivät tai jopa hävisivät, ikkunakarmista näytti puuttuvan pieni pala tiimalasimaisesti ja kohta siirtyi katsetta siirtäessä. Muu osa näkökenttää edellen tarkka. Sain ajan varattua silmälääkärille alle viikossa. Hän totesi että näkö oli romahtanut oik silmässä ja että ongelma verkkokalvossa, kiireellinen lähete yliopistosairaalan verkkokalvopkl:lle. Sinne pääsin n 2 viikon päästä silmälääkärikäynnistä. Verkkokalvopkl:lla oct-kuvaukset mol silmistä, näkökyvyn ja silmänpohjien tarkastus. Todettiin oik silmässä selvä leikkauksen vaativa maculareikä. Sain alustavaa tietoa ja että leikkaus n 2-4 vkon sisään. Pian tulikin käyntiaika simäkirurgille, uusi oct kuvaus oik silmään, näön tutkimus, silmähoitajan ohjaus leikkaukseen valmistautumisesta ja jatkohoito-ohjeet. Leikkaus tehtiin 10 pv sitten päiväkirurgisesti nukutuksessa vitrectomia, reiän päälle kalvoläppä, kaasukupla. Ei voinut puudutuksessa tehdä kun pitkä silmä eikä puutuisi hyvin. Asentohoito 6 pv, nukkuessa vas kyljellä,katse alaspäin muutoin, ipadia sai luvan luka ei tv katselua, antibioottitipat 2 vkoa ja kortisonitipat 4 vkoa. Sairaslomaa 4 vkoa ja jälkitarkastus 5 vkon kuluttua leikkauksesta.
        Nukutus ja leikkaus sinänsä eivät pelottaneet, kun aiemmin menneet hyvin, mutta suurin huoli on ollut tuo näkökyky leikkauksen jälkeen, koska koin että näin hyvin reikäsilmällä muutoin paitsi tuota maculakohtaa. Nyt on asentohoitovaihe jo ohi, niskat välillä jumissa. Itse pitänyt kehittää tyyny yms viritelmiä helpottaakseen oloa. Näkökentässä oik silmässä kaasukupla, jonka yläreuna näkökentän yläosassa. Silmät eri paria, leikattu silmä näkee kaiken isompana ja epäselvempänä ja ylempänä. Kävellessä esim portaissa ja lukiessa tai jos tarvitsee tarkkaa tehdä on laitettava oik silmä kiinni. Vasemmalla näen tarkasti mutta etäisyysarviointi hankalampaa. Auton rattiin ei luonnollisesti ole toistaiseksi mitään asiaa ja mitään raskasta ei saa tehdä. Saa nähdä mikä on tilanne kolmen viikon päästä kun pitäisi töihin mennä ja kulkea työmatkat autolla ja muutoinkin. Työterveyslääkärillä käyn kyllä ennen sairasloman loppua tilannearviossa. Leikkausepikriisissä ei lue että olisi keinolinssi vaihdettu toiseksi mutta ihmetyttää kyllä tämä silmien eriparisuus tällä hetkellä. Etukäteen ei mitään infottu eikä neuvoteltu jos tarvitsee silmän linssikin vaihtaa leikkauksessa. Verkkokalvopkl:la sanottiin että perifeerinen näkö säilyy hyvin, vaikka oik silmän tarkkaa näköä ei voida leikkauksella parantaa enää.
        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

        Päivitys 18.10.2019 vuodatukseeni täällä.
        Nyt 5 vkoa maculakorjauksen leikkaushoidosta mennyt ja täänään kävin jälkitarkastuksessa. Tilanne hyvä. Reikä arpeutunut hyvin, alla oleva verkkokalvo voi vielä korjaantua lisää. Reiän kohdalla kyllä pigmenttipuutos, jo ka tulee jäämään ja aih näön alenemaa. Tarkka näkö kuitenkin nyt parempi ja näen jo 0.7 riviltäkin. Toinen silmä ok ja yhteisnäkö ok. voin taas ajaa. Vielä pieni kaasukupla oik silmän näkökentän alaosassa ja ajtketta va kortisonitippoja aamuin ja illoin. Summa summarum ensimmäiset pari viikkoa leikkauksen jälkeen hankalimmat. Ensin tuo asentohoito viikko ja sitten kaasukupla vääristi näkökenttää kuin olsii ollut iso suurennuslasi silmässä, lehtikelilläkin kaikki leijui lähempänä ja huippasi. Pakko oli laittaa tuolöloin silmä siis kiinni välillä. Kaasukuplan pienentyessä pois edestä selveni että nkökentät ja perifeerinen näkö kuten ennen leikkausta ok. Tarkan näön kohdassa tuo vääristymäkohta, mutta pienempi eli tv:tä katsoessa enää 2 peräkk kirjainta tekstityksissä vääristyi ja hahmotin sanat hyvin ja jos vähän katsetta siirsi vasemmalle niin näki sanan kaikki kirjamet. Koen että jo nyt leikkaustulos erinomainen, reikä saatiin umpeen ja näkö ei huonone, kuukausien kuluessa voi jopa vielä korjaantua lisää, jopa 2 vuoden kuluttua on jollain tullut 0.1 näntarkkutta lisää. Uusi kontrolliaika vielä 4 kk kuluttua oct-kuvauksin. Korjaantumista seurataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin nuo 13.9. 2019 kysymykset tälle palstalle. Kävin sairaalassa kuvauksessa lähes kuukausi sitten. Olen soittanut sinne kahdesti ja minulle on sanottu että lääkäri vilkaisee kuvat kuvauspäivänä ja laittaa ne kiireysjärjestykseen ja voi mennä pari kuukautta tai kauemmin että saan tietää mitä kuvista on käynyt ilmi ja mihin toimenpiteisiin ryhdytään. Näköni on tosi ikävä ja haittaa päivittäin. Outoa että yliopistosairaalasta ei voi saada mitään tietoa tähän asiaani liittyen, mietin jo että pitääkö kysyä tehdäänkö yksityisessä sairaalassa leikkausta ja paljonko se maksaa.

        Hei. Oletko käynyt omakanta.fi:ssä lukemassa käyntitekstit? Sinne ne tulevat varsin nopeasti. Niistä voi selvitä hoitosunnitelma ja aikataulu. Jos maculareikä kiirellisesti leikattava (n 4 viikon sisään) niin klinikalta hoitaja soittaa ja tarjoaa ajankohtaa leikkausta edeltävälle esikäynnille (hoitajan haastattelu ja preppaus leikkaukseen, oct-kuvaus, silmäkirurgin tutkimus ja informaatio suunnitellusta leikkauksesta). Yksityisesti toki Terveystalo Kampissa ainakin tehdään verkkokalvoleikkauksia ja hintatietoja sieltä saatavissa. Hintaan vaikuttaa myös voidaanko tehdä puudutuksessa vai pitääkö nukuttaa, Kalliimpi operaatio lienee kuin kaihileikkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Oletko käynyt omakanta.fi:ssä lukemassa käyntitekstit? Sinne ne tulevat varsin nopeasti. Niistä voi selvitä hoitosunnitelma ja aikataulu. Jos maculareikä kiirellisesti leikattava (n 4 viikon sisään) niin klinikalta hoitaja soittaa ja tarjoaa ajankohtaa leikkausta edeltävälle esikäynnille (hoitajan haastattelu ja preppaus leikkaukseen, oct-kuvaus, silmäkirurgin tutkimus ja informaatio suunnitellusta leikkauksesta). Yksityisesti toki Terveystalo Kampissa ainakin tehdään verkkokalvoleikkauksia ja hintatietoja sieltä saatavissa. Hintaan vaikuttaa myös voidaanko tehdä puudutuksessa vai pitääkö nukuttaa, Kalliimpi operaatio lienee kuin kaihileikkaus.

        Hei, kirjoitin tuon 13.9. kysymyksen tänne. Yksityinen silmälääkäri teki siis kiireellisen lähetteen kuvattuaan silmän syyskuun alussa, jolloin reikä oli vasta syntymässä , syyskuun lopussa minut kutsuttiin kuviin Taysiin, nyt tiedän että tuossa vaiheessa reikä oli jo syntynyt. Kantaan ei ole koko aikana tullut mitään tietoa, mutta toissapäivänä minulle soitettiin että leikkaus on 9.12. Minua pelottaa leikkaus tosi paljon , onneksi täällä ihmisillä on ollut ihan hyviä kokemuksia siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kirjoitin tuon 13.9. kysymyksen tänne. Yksityinen silmälääkäri teki siis kiireellisen lähetteen kuvattuaan silmän syyskuun alussa, jolloin reikä oli vasta syntymässä , syyskuun lopussa minut kutsuttiin kuviin Taysiin, nyt tiedän että tuossa vaiheessa reikä oli jo syntynyt. Kantaan ei ole koko aikana tullut mitään tietoa, mutta toissapäivänä minulle soitettiin että leikkaus on 9.12. Minua pelottaa leikkaus tosi paljon , onneksi täällä ihmisillä on ollut ihan hyviä kokemuksia siitä.

        Hei!

        Ei kannata leikkausta pelätä. Saat hyvän esilääkityksen ja puudutukset. Kipuja ei ole operaatiossa eikä jälkeenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Ei kannata leikkausta pelätä. Saat hyvän esilääkityksen ja puudutukset. Kipuja ei ole operaatiossa eikä jälkeenkään.

        Pääsin leikkaukseen reilu pari viikkoa sitten. Kontrolli oli toissapäivänä ja kaasua jäljellä 40%. Kaasu on ollut tosi häiritsevää ja on vieläkin, tekee välillä huimausta ja etäisyyksiä on vaikea arvioida. Tänään näkökentässä oikealla puolella ikäänkuin vaaleita hiuksia olisi silmän edessä näkökentän yläosassa. Vaikea tietää mikä kaikki on normaalia tällaisen leikkauksen jälkeen ja mistä pitäisi olla huolissaan, kynnys ottaa yhteyttä sairaalaan on korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Kommenttina kahteen viimeiseen kirjoitukseen olen saanut käsityksen että pieni alkava maculareikä ( 1-2 aste) voi umpeutua itsestäänkin mutta 3-4 asteen reiät leikataan. Jos ei leikata niin näkö huononee vääjäämättä ja verkkokalvokin voi irrota. Toki leikkauksessa on riskinsä, mutta jos reikä jo leikkauksen vaativa niin onhan se sitten tehtävä.

        Hyvä on ollut lueskella näitä kanssaihmisten kokemuksia. Itse olen ollut koko ikäni likinäköinen, silmälasit 7 vuotiaasta ja näkö huononi pitkälle keski-ikään. Likitaittoisuus jotain -15, piilolinssejä en paljoa pystynyt pitämään silmien kuivumisen vuoksi. Kuusi vuotta sitten näköni ei ollut enää korjattavissa laseilla kaihin vuoksi ( kehittyy aiemmin voimakk likinäköisille). Pääsin sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella kaihileikkaukseen yksityiseen Silmäsairaalaan. Leikkauksissa ( ensin toinen silmä n 1 kk päästä toinen) laitettiin miinuslinssit että saatiin mahdoll paljon likitaittoa pois). Omalla kustannuksellani tehtiin vielä 2 kk kuluttua femtolasik leikkaukset hajataiton korjaamiseksi. Lopputulos ollut erinomainen. Ajokortista poistettiin vaatimus käyttää silmälaseja, lukulaseja olen vain tarvinnut ja pärjännyt ” tiimarin” halpislaseillakin. Monta vuotta sain nauttia tästä. 1,5 vuotta sitten huomasin lähinäön hieman heikenneen oik silmässä. Kävin silmälääkärissä ja sain uuden lasimääräyksen, silmänpohjakuvausta ei tehty. Nyt elokuussa loman jälkeen ihmettelin kun töissä ei tunnu hyvältä käyttää tietokoneella työskennellessä laseja. Katsoin vuoron perään silmillä lähelle ja kauas. Huomasin tarkan näön kohdassa oik silmässä pyöreän alueen, jossa kirjaimet vääntyivät tai jopa hävisivät, ikkunakarmista näytti puuttuvan pieni pala tiimalasimaisesti ja kohta siirtyi katsetta siirtäessä. Muu osa näkökenttää edellen tarkka. Sain ajan varattua silmälääkärille alle viikossa. Hän totesi että näkö oli romahtanut oik silmässä ja että ongelma verkkokalvossa, kiireellinen lähete yliopistosairaalan verkkokalvopkl:lle. Sinne pääsin n 2 viikon päästä silmälääkärikäynnistä. Verkkokalvopkl:lla oct-kuvaukset mol silmistä, näkökyvyn ja silmänpohjien tarkastus. Todettiin oik silmässä selvä leikkauksen vaativa maculareikä. Sain alustavaa tietoa ja että leikkaus n 2-4 vkon sisään. Pian tulikin käyntiaika simäkirurgille, uusi oct kuvaus oik silmään, näön tutkimus, silmähoitajan ohjaus leikkaukseen valmistautumisesta ja jatkohoito-ohjeet. Leikkaus tehtiin 10 pv sitten päiväkirurgisesti nukutuksessa vitrectomia, reiän päälle kalvoläppä, kaasukupla. Ei voinut puudutuksessa tehdä kun pitkä silmä eikä puutuisi hyvin. Asentohoito 6 pv, nukkuessa vas kyljellä,katse alaspäin muutoin, ipadia sai luvan luka ei tv katselua, antibioottitipat 2 vkoa ja kortisonitipat 4 vkoa. Sairaslomaa 4 vkoa ja jälkitarkastus 5 vkon kuluttua leikkauksesta.
        Nukutus ja leikkaus sinänsä eivät pelottaneet, kun aiemmin menneet hyvin, mutta suurin huoli on ollut tuo näkökyky leikkauksen jälkeen, koska koin että näin hyvin reikäsilmällä muutoin paitsi tuota maculakohtaa. Nyt on asentohoitovaihe jo ohi, niskat välillä jumissa. Itse pitänyt kehittää tyyny yms viritelmiä helpottaakseen oloa. Näkökentässä oik silmässä kaasukupla, jonka yläreuna näkökentän yläosassa. Silmät eri paria, leikattu silmä näkee kaiken isompana ja epäselvempänä ja ylempänä. Kävellessä esim portaissa ja lukiessa tai jos tarvitsee tarkkaa tehdä on laitettava oik silmä kiinni. Vasemmalla näen tarkasti mutta etäisyysarviointi hankalampaa. Auton rattiin ei luonnollisesti ole toistaiseksi mitään asiaa ja mitään raskasta ei saa tehdä. Saa nähdä mikä on tilanne kolmen viikon päästä kun pitäisi töihin mennä ja kulkea työmatkat autolla ja muutoinkin. Työterveyslääkärillä käyn kyllä ennen sairasloman loppua tilannearviossa. Leikkausepikriisissä ei lue että olisi keinolinssi vaihdettu toiseksi mutta ihmetyttää kyllä tämä silmien eriparisuus tällä hetkellä. Etukäteen ei mitään infottu eikä neuvoteltu jos tarvitsee silmän linssikin vaihtaa leikkauksessa. Verkkokalvopkl:la sanottiin että perifeerinen näkö säilyy hyvin, vaikka oik silmän tarkkaa näköä ei voida leikkauksella parantaa enää.
        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

        Kiitos kirjoittajalle, samanlaisia huolia on minullakin , silmät eriparia leikkauksen jälkeen. Ilmeisesti ei kannata vielä nyt kun on vasta 2 päivää leikkauksesta mennyt, olla huolissaan. Mutta osaan nyt varautua siihenkin, että vielä 10 päivän päästä leikattu silmä näyttää ympäristön eri tasolla ja suurempana. Ehkä sitten on tämä sumuverho silmästä hävinnyt. Asentohoito saattoi mennä pieleen heti ensimmäisenä päivänä minusta riippumattomista syistä. Huoli siitä, etten ollut kyllin varovainen leikkauksen jälkeen. Ja se ihmetyttää, että saan nukkua kyljellään leikatun silmän puolella. 5 vrk katse alaspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kirjoittajalle, samanlaisia huolia on minullakin , silmät eriparia leikkauksen jälkeen. Ilmeisesti ei kannata vielä nyt kun on vasta 2 päivää leikkauksesta mennyt, olla huolissaan. Mutta osaan nyt varautua siihenkin, että vielä 10 päivän päästä leikattu silmä näyttää ympäristön eri tasolla ja suurempana. Ehkä sitten on tämä sumuverho silmästä hävinnyt. Asentohoito saattoi mennä pieleen heti ensimmäisenä päivänä minusta riippumattomista syistä. Huoli siitä, etten ollut kyllin varovainen leikkauksen jälkeen. Ja se ihmetyttää, että saan nukkua kyljellään leikatun silmän puolella. 5 vrk katse alaspäin.

        Noniin, asentohoito 5 vrk on päättynyt eilen. Tänään alkoi kaasukupla pienentyä vauhdilla. Hieman herättää huolta että liiankin nopeasti...Leikatulla silmällä voi katsoa televisiota, mutta jos sulkee terveen silmän, on kuva ja teksti vähän samantapainen kuin ennen leikkausta. Epätarkka. Kirjaimet paikkapaikoin epäselviä ....Täytyy odotella, mitä huomenna jne....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noniin, asentohoito 5 vrk on päättynyt eilen. Tänään alkoi kaasukupla pienentyä vauhdilla. Hieman herättää huolta että liiankin nopeasti...Leikatulla silmällä voi katsoa televisiota, mutta jos sulkee terveen silmän, on kuva ja teksti vähän samantapainen kuin ennen leikkausta. Epätarkka. Kirjaimet paikkapaikoin epäselviä ....Täytyy odotella, mitä huomenna jne....

        Terveystalolta sain leikkauksen jälkeen mukaani papereita. Niissä oli ristiriitaisia ohjeita. Toisessa asentohoito 5 pv katse alas ja makuu toisella kyljellään. Toisessa oli lisäksi selinmakuukielto, kunnes kaasu poistunut silmästä! Noudatin väärää ohjetta ja aloin maata selällään heti 5 päivän kuluttua! Huomasin onneksi asian! Loppuaikana noudatan nyt tuota pitempää kieltoa. Lieneekö jo menny pieleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveystalolta sain leikkauksen jälkeen mukaani papereita. Niissä oli ristiriitaisia ohjeita. Toisessa asentohoito 5 pv katse alas ja makuu toisella kyljellään. Toisessa oli lisäksi selinmakuukielto, kunnes kaasu poistunut silmästä! Noudatin väärää ohjetta ja aloin maata selällään heti 5 päivän kuluttua! Huomasin onneksi asian! Loppuaikana noudatan nyt tuota pitempää kieltoa. Lieneekö jo menny pieleen?

        Nyt lentelee leikatun silmän näkökentässä mustia hiukkasia. Kaasukuplan kylkeen , sen ulkopuolelle ilmaantuu välillä pieni kupla. Mistään ei voi kysyä mitään, kun polilla ovat ärsyyntyneet aivan asiallisiatakin kysymyksistä. Esim tippareseptin ohjeet olleet hukassa. Paikallinen silmäpoli käskee ottamaan yhteyttä leikkaavaan tahoon, josta taas käsketään ottamaan yhteyttä paikalliseen silmäpoliin jos tulee kysymyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt lentelee leikatun silmän näkökentässä mustia hiukkasia. Kaasukuplan kylkeen , sen ulkopuolelle ilmaantuu välillä pieni kupla. Mistään ei voi kysyä mitään, kun polilla ovat ärsyyntyneet aivan asiallisiatakin kysymyksistä. Esim tippareseptin ohjeet olleet hukassa. Paikallinen silmäpoli käskee ottamaan yhteyttä leikkaavaan tahoon, josta taas käsketään ottamaan yhteyttä paikalliseen silmäpoliin jos tulee kysymyksiä.

        Jäkitarkastus oli tänään. Lääkärin mukaan leikkaus on onnistunut, rmakulareikä umpeutunut. Minulla kuitenkin on edelleen samat vääristymät näkökentässä kuin ennen leikkausta, eli pystysuorissa linjoissa koloja ja kirjaimet lukiessa epäselviä ja hyppelevät oudosti. Lisäksi leikkauksen jälkeen ilmeni taittovika, joten tarvitsen nyt silmälasit. Muuten en saa ajaa autoa. Julkinen terveydenhoito ei osallistu silmälasikustannuksiin eikä optikon maksuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäkitarkastus oli tänään. Lääkärin mukaan leikkaus on onnistunut, rmakulareikä umpeutunut. Minulla kuitenkin on edelleen samat vääristymät näkökentässä kuin ennen leikkausta, eli pystysuorissa linjoissa koloja ja kirjaimet lukiessa epäselviä ja hyppelevät oudosti. Lisäksi leikkauksen jälkeen ilmeni taittovika, joten tarvitsen nyt silmälasit. Muuten en saa ajaa autoa. Julkinen terveydenhoito ei osallistu silmälasikustannuksiin eikä optikon maksuihin.

        Minun leikkauksesta on nyt reilu kaksi kuukautta. (13.9. kirjoitin ensimmäisen kerran tänne) . Kaksi jälkitarkastusta ollut, joista toisen jälkeen sanottiin että reikä on ummessa ja kaikki OK. Näkö muuttuu vielä mielestäni hiljakseen paremmaksi. Vielä vähän vääristymää ja kirjaimia ei pysty hahmottamaan , jos ne eivät ole riittävän suuria. Kirkkaissa valoissa , esim. kauppakeskuksissa näkö on huonompi kuin muuten. Leikattu silmä ei ole mitenkään yhtä hyvä kuin terve silmä, mutta odotan että se vielä ajan kuluessa tulisi paremmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun leikkauksesta on nyt reilu kaksi kuukautta. (13.9. kirjoitin ensimmäisen kerran tänne) . Kaksi jälkitarkastusta ollut, joista toisen jälkeen sanottiin että reikä on ummessa ja kaikki OK. Näkö muuttuu vielä mielestäni hiljakseen paremmaksi. Vielä vähän vääristymää ja kirjaimia ei pysty hahmottamaan , jos ne eivät ole riittävän suuria. Kirkkaissa valoissa , esim. kauppakeskuksissa näkö on huonompi kuin muuten. Leikattu silmä ei ole mitenkään yhtä hyvä kuin terve silmä, mutta odotan että se vielä ajan kuluessa tulisi paremmaksi.

        Aiemmin kirjoitin, että leikatussa silmässä on taittovika. Niin luulin, mutta kyse ei ollut taittoviasta. Optikolla käytyäni sain tietää, että leikatun silmän näkökyky on noin 40% kun leikkaamaton silmä näkee 90% lukiessa. Tilanne oli päinvastainen kuin minkä lopputarkastuksen tehnyt silmälääkäri oli kirjannut paperiin. Hän oli laittanut leikatun silmän näkökyvyn paremmaksi. Silmälasit eivät auta tilanteeseen. Olen pettynyt, sillä näen nyt huonommin kuin ennen leikkausta. Optikon mukaan leikkaamaton silmä tekee kaiken tarkkaa näkemistä vaativan työn. Hän ei juuri antanut toivoa näkökyvyn paranemisesta. Silmästä leikattiin myös kaihi. Saahan sitä tietenkin olla toiveikas puoli vuotta, vuoden jne. Aika näyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin kirjoitin, että leikatussa silmässä on taittovika. Niin luulin, mutta kyse ei ollut taittoviasta. Optikolla käytyäni sain tietää, että leikatun silmän näkökyky on noin 40% kun leikkaamaton silmä näkee 90% lukiessa. Tilanne oli päinvastainen kuin minkä lopputarkastuksen tehnyt silmälääkäri oli kirjannut paperiin. Hän oli laittanut leikatun silmän näkökyvyn paremmaksi. Silmälasit eivät auta tilanteeseen. Olen pettynyt, sillä näen nyt huonommin kuin ennen leikkausta. Optikon mukaan leikkaamaton silmä tekee kaiken tarkkaa näkemistä vaativan työn. Hän ei juuri antanut toivoa näkökyvyn paranemisesta. Silmästä leikattiin myös kaihi. Saahan sitä tietenkin olla toiveikas puoli vuotta, vuoden jne. Aika näyttää.

        Kommentoin vielä omaa kirjoitustani. Ainut hyvä puoli on, että en tarvitse edelleenkään silmälaseja autoa ajaessa enkä muutenkaan. Lukulasit tarvitsen, kuten ennen leikkaustakin. Erona vain se, että enää en näe yhtä hyvin lukea kuin ennen leikkausta. Ihmettelen, mitä tässä on tapahtunut, miksi leikkauksia tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin vielä omaa kirjoitustani. Ainut hyvä puoli on, että en tarvitse edelleenkään silmälaseja autoa ajaessa enkä muutenkaan. Lukulasit tarvitsen, kuten ennen leikkaustakin. Erona vain se, että enää en näe yhtä hyvin lukea kuin ennen leikkausta. Ihmettelen, mitä tässä on tapahtunut, miksi leikkauksia tehdään.

        (Kirjoitin 13.9. ensimmäisen kirjoitukseni tänne ). Nyt leikkauksestani on neljä kuukautta ja leikattu silmä ikäänkuin väpättää , aivan kuin silmän sisällä liikkuisi jotain kaiken aikaa. Välillä se on häiritsevämpää ja välillä siihen ei niin paljon kiinnitä huomiota. Ei leikatusta silmästä entisenlaista tullut , siis sellaista mikä se oli ennen kuin reikä tarkannäön alueella havaittiin, mutta on se nyt leikkauksen jälkeen parempi osittain kuin ennen leikkausta. Kirjeessä, joka kotiin tuli sairaalasta ennen leikkausta , luki että näkö pyritään leikkauksella korjaamaan , joten ehkä näkö ei kenelläkään tosi hyväksi enää tule. Tarvitsen lukulasit , mutta en käytä muuten laseja , eikä ollut käytössä ennen leikkaustakaan muuta kuin lukulasit. Vieläkin toivon että näkö hiukan paranisi , jostain luin että puolen vuoden ajan leikkauksesta se voisi vielä parantua.


    • Anonyymi

      Makulareiän leikkauksen jälkeiseen asentohoitoon kannattaa kiinnittää huomiota jo ennen leikkausta.

      Niska ja selkä kipeytyy pään roikottamisesta. Mahdolliset aiemmat niskavaivat palaavat tai pahenevat.

      Eikä hermokaan tahdo kestää viikon alaskatsomista. Asentohoito on kuitenkin yhtä tärkeä kuin leikkaus näkökyvyn saamiseksi.

      Eli leikkaus ei ole mitään verrattuna asentohoitoon. Jälkihoidosta ne kivut alkavat, mutta ei silmään.

      Hanki leikkausta ennen kunnon reikätyynyt. Hanki muuita istumista helpottavia ratkaisuja. Reikätyynyssä ei tahdo ilma kulkea. Sekin ongelma pitäisi jotenkin ratkaista. Tyynyjä ja patjoja kuitenkin tarvitaan paljon. -Mutta mallaa ennen leikkausta.

      On kovin harmillista, että näistä asioista ei juurikaan anneta mitään vinkkejä ennen leikkausta. Valmiita apuvälineitä ei taida olla saatavilla. Apuvälineistä aikoinaan olisin ollut valmis maksamaan sievoisen summan. Jokuhan voisi niitä vuokratakin.

      Olishan se lääkärin maineellekin hyvä, kun potilaat paranisivat paremmin kunnon asentohoidon vuoksi.

      Tärkeintä kuitenkin tässä viestissä, että valmistautukkaa asentohoitoon ajoissa ennen leikkausta.

    • Anonyymi

      Hei,multa leikattu Makulareikä 19.1.22 Kys:ssa.Nyt asentohoito 3pv onneksi ohi,se oli työntäyteistä aikaa.Kolmen viikon päästä kontrolli Mks:n silmäpolilla.Oon 70kympppinen nuorehko vanhus🤣.Ajoin vielä kk sitten 16hengen koulubussia,taitaa 50v ajot jo riittää.Tässä sitä toivutaan,hyvän ja rakkaan vaimoni hoidossa.Silmässä ole onneksi kipua.🙏💞😚

    • Minulla todettiin eilen 27.7-22 makulareiän alku.
      En yleensä ole pelännyt mitään leikkausta,mutta tuo asentohoito alkoi pelottamaan, kun toiset kirjoittaa pelottavia asioita. Minulla on muutenkin niska-ja hartiat jatkuvasti kipeät ja jumissa. Täytyy vaan kestää, kun muutakaan ei voi.

      • Anonyymi

        Vasta menossa HUS Verkkokalvoklinikalle 22.9., makulareikä todettu 23.8.2022.
        Sairastan fibromyalgiaa, nivelrikkoa lannerangan skolioosi ja ahtauma. Niskassakin ollut vikaa jo kauan. Ei oikein hymyilytä ajatus viikkokausien vatsamakuusta...

        Lisäksi asun yksin ja kissakin pitäisi hoitaa...
        Onko ketään muuta vastaavassa tilanteessa?
        Kukaan saanut apua kotiin tai toipumispaikkaa? Nykyään on kaikki niin tiukalla, että alkaa oikeesti pelottaa vähän kaikki.
        Ikääkin jo 67. Voi että osaa ahistaa.


    • Anonyymi

      Makulareiän korjaus silmässä ei onnistunut kaasulla. Onko kenelläkään kokemusta uusintaleikkauksesta silikonilla?

      • Anonyymi

        Minulla irtosi verkkokalvo - tästä on jo 20 vuotta- korjaus ei onnistunut kaasulla. Sitten laitettiin silikonia. Ei tullut siitäkään mitään. Näkö meni vähitellen. Ehkä sinua onnistaa, jos reikä on pieni, ja tekniikkakin on toki kehittynyt.


    • Anonyymi

      Hei, onko kenelläkään kokemusta makulareiän korjauksesta Silmäsairaala Valossa?

    • Anonyymi

      Minulla oli asentohoidon aikana käytössä makuualusta, jossa oli hyvä levätä. Jos joku tarvitsee, niin minulta voi tiedustella.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2124
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      218
      1861
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1522
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1501
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1263
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1211
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      145
      1201
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1062
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1026
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      98
      1020
    Aihe