Öljylämmitys; savukaasujen lämpötilasta

Vajäpo

Moi,

Kyseessä on suurehko öljylämmitteinen tiilitalo 60-luvun lopulta. 90-luvun puoliväliltä (arvio, voipi olla vanhempikin) peräisin oleva Jämä -kattila nuohottiin loppukesästä 2011, jolloin savukaasut asettuivat 160 asteen tietämille. Jonkin aikaa ne niillä tietämillä pysyivätkin.

Nyt huomasin, että kaasujen lämpötila on jälleen kohonnut; lämpötila huiteli 200 asteessa. Minkähän vuoksi savukaasujen lämpötila on kohonnut noin korkeaksi suht lyhyessä ajassa, eipä loppukesästä nyt niin pitkään vielä ole kulunut. Kattila taitaa nokeentua nopeasti, missä vika?

Muutenkin pannulle öljy maittaa. 10-20 asteen pakkasilla vuorokausikulutus vaihtelee 15-40 litran tuntumassa. Pahimmillaan paukkukeleillä (lähempänä -30 astetta) on nähty 60 litran kulutuslukemia. Talossa on tosin lämmintä pinta-alaa kaikkineen lähemmäksi 400 neliötä, ellei enemmänkin.

Onko tuollaiset kulutuslukemat normaaleja isompiin

6

1966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dcasmcs,cm

      No talvella poltin käy huomattavasti enemmän ja hormissa lämpötila nousee.

      Jos kattila nokeentuu nopeasti niin sulla on polttimessa säädöt pielessä. Kutsu paikalle huoltomies.

    • on vain kallista

      Itsellä on rintamamies talossa samainen kattila ja vesikiertoinen lattialämmitys, lämmintä tilaa 110m2.
      Savukaasut nousee 110-120 asteeseen, Pakkasta näyttää olevan 17 astetta.

      Tuossa kellon kanssa katselin ja laskimella laskeskelin, että menisi noin 23l päivässä öljyä pelkkien lattioiden lämmittämiseen, siihen sitten vielä lämmin vesi päälle, eli yli 30 litraa menee

      Tuntuu että omallekkin kattilalle öljy kelpaa...

    • älkääs nyt unohtako kulutustottumusten vaikutusta. Joulukuun 28. päivänä sain yösähkömittarin ja lämmitän öljykattilan vastuksilla. Vastukset ovat varsinaisesti 6 kW:n mutta täällä Uudellamaalla on toistaiseksi riittänyt kun ne 3 kW:lle olen kytkenyt

      mutta asun yksin ja säästeliäästi ja pitkien työpäivieni aikana annan sisälämpötilan laskea jopa alle 15 asteen

      tätä kirjoittaessa on kulunut 402 (päivä) 601 (yö) kWh ja sähkö veroineen ja siirtoineen keskinäärin maksanut 9,2 snt/kWh. Aika paljon halvempaa kuin öljy, joka viimeksi katsoessa maksoi 1,08 €/litra eli noin 12 snt/kWh

    • Vajäpo

      Hmm, niin. Varmasti kulutustottumuksillakin on vaikutusta kyllä. Varmaankin tuo korkea savukaasujen lämpötila ainakin vois viitata pielessä oleviin säätöihin? Poltin on merkkia Oilon Junior LF-3 ja kattila mallia Jämä 1040 käyttövesikierukalla.

    • hhhöhökhkj

      Kattila nokeentuu nopeasti koska se on jämä. Olisit ostanut kunnon kattilan aikanaan etkä halvinta! Muutaman sataa tuollaista avanneena voin sanoa että ne nokeentuu aina ja nopeasti vaikka kuinka säädettäisiin poltinta osta LAKA!

      • Palopesän muoto

        tietenkin vaikuttaa jos on esimerkiksi teräviä nurkkia. Taitaa olla kuitenkin niin että polttimen säädöt on paljon tärkeämpi tekijä tässä asiassa. Kolmas mahdollinen tekijä on öljyn laatu joka oli oman kokemukseni mukaan välillä ala-arvoista ja pahimmillaan sellaista ettei pienpolttimolla oikein ollut edes mahdollisuuksia palaa puhtaasti vaikka säädöt olisivat olleet miten kohdallaan. Pari vuotta sitten auttoi kummasti kun tilasi moottoripolttoöljyä säiliöön mutta nyt on senkin saantia lämmityskäyttöön vaikeutettu. Omassa kattilassa palaa Venäjän diesel, ja hienosti toimii kun sitä ei ole pilattu millään kasvirasvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe