Silmälasien pinnoitus vaurioituu helposti

pöhmö

Ostin uudet silmälasit kaksi vuotta sitten. Kuten edellisiinkin laseihin, otin niihin heijastamattoman ja kovan pinnoituksen. Lasien pinnoitus alkoi kuitenkin alle vuoden käytön jälkeen naarmuttumaan tai säröilemään, ja jo vuoden kuluttua linssit olivat niin sotkuiset että minun oli pakko hommata uudet.

Kyselin optikolla mistä moinen voisi johtua, ja sanoivat että todennäköisesti olin pitänyt laseja liian kuumassa lämpötilassa joka oli saanut aikaan pinnoitteen vahingoittumisen. Ajattelin sitten että oma vika, itsepä kärsin ja maksan ja tilasin uudet linssit. Uusien kanssa päätin olla äärimmäisen varovainen, en ottanut niitä saunaan, uunin luukkuakin avatessa odotin yli 5 sekuntia että kuuma höyry ei osuisi laseihin. Pesin vain hellällä käsisaippualla, en koskaan edes hangannut kuivaksi vaan puhalsin vain vedet pois. Ja silti puolen vuoden päästä noita samoja naarmuja alkoi taas ilmaantua. Kohta on taas pakko hankkia uudet. Talous ei oikein kestäisi hankkia kerran vuodessa kolmensadan linssejä, joten osaisiko kukaan kertoa mistä ihmeestä tuo naarmuuntuminen voi johtua? Pidän laseja jatkuvasti, puolisokea kuin olen, joten ne eivät edes joudu olemaan koskaan missään kotelossa. Pidän myös erikoisena että moni ystäväni pitää lasejaan saunassakin ja ne ovat ihan hyvässä kunnossa vielä vuosienkin päästä. Onko noilla joku juttu mistä ne eivät pidä josta en ole tietoinen, koska jotainhan minun täytyy tehdä väärin?

17

7190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wurg.

      Olisiko eri valmistajien linsseissä eroa, tai saman valmistajan eri hintaisissa linsseissä? Itsellä on OptiSwiss-2-tehot olllut noin neljä vuotta, pari pientä naarmua tullut jotka eivät käyttöä haittaa.

    • näin

      Pinnotteissa on eroja valmistajien välillä. Lisäksi erittäin ohuissa linsseissä saattaa pinnoitteet pysyä huonommin, kuin "paksummissa" linsseissä.

    • pölyä jossain

      Eri valmistajien linsseissä on eroa.
      Millä olet puhaltanut linssit puhtaaksi? Minä kuivaan talouspaperilla.
      Jos käytän puhdistamiseen jotain vettä tehokkaampaa, niin se on astianpesuaine.

      Mitä teet työksesi? Onko siellä jotain pölyä? Onko jossain harrastuksessa jotain altistavaa? Entä kodinhoito?

      Optikot eivät tästä tykkää, mutta lasilinssi ei naarmuunnu yhtä helposti, vaikka pinnoite siinäkin on herkkä.

    • pöhmö

      Käytän tosiaan käsisaippuaa tai joskus shampoota suihkussa puhdistamiseen. Hankaan kevyesti sen linsseihin sormin, huuhtelen vedellä ja puhallan pois (teflonpinnoite niin lähtee tuosta vaan). Puhaltamisella tosiaan tarkoitan semmoista suusta ilmaa puhaltamista, en mitään hiustenkuivainta tai lämpöpuhallinta:). Shampoo ei ole mitään korjaavaa silikonitöhkää vaan ihan perus Linna-shampoota, ei kai tuo naarmuuntuminen nyt voi siitä johtua?

      Töissä ei mitään pölyjä pitäisi olla, paikoin kylmä kuumaa höyryä tai ilmaa laitteista tupsahtelee, mutta näiden uusien rillien kanssa en ole siihen enää päätäni työntänyt. Ja hyvin on siellä muiden rillipäiden linssit kestänyt. Kovasti olen yrittänyt miettiä missä linssit voisivat altistua kuumalle tai muulle vahingoittavalle, mutta pahempaa kuin ruumiinlämpöinen pesuvesi, mieto shampoo, höyryävä ruoka ja satunnaiset lämpimän ilman pöllähdykset uunista en kyllä keksi. Kai linssien nyt -20 C pakkasta pitäisi kestää?

      Miten nuo lasilinssit, missähän hintaluokissa menee ja onko ne jotenkin "huonompia" näihin tavallisiin nähden?

      • pöhmö

        Niin siis tarkoitan kuumaa vesihöyryä tuossa, en mitään ihme kylmä-kuumaa hyötyä. Anteeksi typot.


    • Rillit -10

      Lasilinssit ovat aika lailla painavammat kuin muovilinssit,, ohennettunakin, joten isommilla vahvuuksilla rlllit tahtoo valua nenänvartta myöten alaspäin ja muutenkaan eivät ole yhtä mukavat kuin muovilinssit.

      Itse pesen rillini laimennetulla astianpesuaineella ja kuivaukseen käytän pehmeeksi kulunutta ohutta froteepyyhettä. Ei ole tullut naarmuja. Ja varoin tietty kaikkia höyrytussahduksia.

      • 611

        Pesen lämpimällä vedellä ilman mitään aineita, ja kiuvaan talaouspaperilla. En kertaakaan ole pyyhkinyt kuiviltaa, vaikka kiusaus joskus onkin niin tehdä. Nyt on yli 2 v vanhat ja ei ole mitään pintavikoja.


    • 3+3

      Aloitan linssien vesipesun huuhtelemalla ne hanan alla jotta mahdollinen hiekkapöly irtoaa ja sen jälkeen vasta kosken käsin ja lisään normaalikäsisaippuaa linsseihin. Ja lopuksi taas huuhtelu. Vesi on ollut viileää. Lasien kuivauksen olen yleensä tehnyt naputtelemalla niitä kämmentä vasten, joskus harvoin kuivaan paperinenäliinalla. Linssit ovat kestäneet vuosikausia hyvinä.

    • Alas pakkopinnoitus

      Olen käyttänyt laseja vuosikymmenet. Aikaisemmin ei ollut ongelmia, paitsi huolimattomuudesta tulleet naarmut lasi- tai muovilinsseissä. "Pakkopinnoituksen" ansiosta nykyiset lasit eivät puhdistu millään, vaan naarmuuntuvat helpommin kuin ilman pinnoitetta. Sivuvalokin taittuu omituisesti. Miksi ihmeessä pinnoitettuja linssejä pakotetaan käyttämään. Saako jostain vielä pilipalilasien sijaan oikeita. Optikot on alistettu hyväksymään pinnoitussurkeuden.

    • Voivitsit

      Minulla sama tilanne, pinnoitteessa on pieni täplä. Muutaman kuukauden vanhat lasit ja selityksenä optikko väitti olevan myös kuumalle altistuminen. Jos lasit eivät kestä normaaleja arjen tilanteita niin miten ne kestävät auringonpaistetta? En mielestäni ole työskennellyt naamoineni missään erityisen kuumassa. Jos linssi ei kestä puuhellan puiden lisäämistä uuniin, niin ihmettelen. Eihän siinä edes kuumota naamaa. Uusi linssi maksaisi vajaat 300 eu. Ei ole rahaa semmoiseen.

    • Anonyymi

      täällä sama rumaba menossa, sormenpään kokoinen läikkä linssisää, lähettivät tehtaalle, takuu tietenkin kuukausi sitten loppu. On pinnoite mekaanisesti rikottu. Ei varmasti ole, koska olen koko elämäni käyttänyt laseja eikä muihin ole mitään tullut. Väärä firma, tuolta en osta enää mitään. Takaisin vanhaan paikkaan ostelee joka on olevinaan kovin halpakin.

      • Anonyymi

        Miten on mahdollista,että on noin pöljää jengiä jotka kuivaa vielä talouspaperilla ?! Talouspaperi on erittäin karkeaa paperia jota ei tulisi ikinä käyttää minkään läpinäkyvän kuivaamiseen koska se naarmuttaa ! Mikrokuituliinat on sitä varten . Ameebat !


    • Anonyymi

      Selvää pässinlihaa! Näillä surkeilla pinnoituksilla taataan, että optikkoliikkeiden bisnes kukoistaa. Sama kaava kuin apteekeilla. Varjellaan mustasukkaisesti omia järkyttävän suuruisia katteita.

    • Anonyymi

      6 vuotta ollut käytössä pinnoitettu spec...linssit ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana on ilmestynyt muutama pieni naarmu. Pesen jollain käsienpesuaineella ja kuivaan työpaikalla käsipaperiin tai kotona vessapaperiin. Serlaa se olla pitää.
      Joten ei voi sanoa että huonot on pinnoitteet.

      • Anonyymi

        Minulla myös hyvät kokemukset Specsaversin linsseistä. Hyvin on pinnoitteet pysyneet kolme vuotta, ja vähintään joka toinen päivä olen pessyt vedellä ja tiskinpesuaineella. Talouspaperilla kuivanut.
        Eikä ole edes kaikista kallein linssi..


    • Anonyymi

      Itselläni linssit pysyi kirkkaana kunnes pistin suihkun ajaksi likoomaan lasit laimeaan astianpesuveteen. Ajattelin, että hyvä olisi pestä välillä koko lasit kauttaaltaan. Muutaman liotuskerran jälkeen alkoi pinnoite irrota. Ihmettelin kun oli kuin olisi ollut jotain karkeaa linssin pinnalla, kun kynsillä kokeili. Tosin 4v vanhat lasit jo.

    • Anonyymi

      Talouspaperi ja vessapaperi eivät sitten missään nimessä ole optiikan pyyhkimiseen tarkoitettu! Ei TV:n ruutua, kameran linssejä eikä silmälasejakaan kannata raapia noin karkealla paprulla, johon käytetään mm. kierrätyskuituja. Vakituista linssipaperia on olemassa.

      Kun ei ota häikäisynestoa/kovaa pintaa ollenkaan, ei ole niin suurta pelkoa esim. apk:n höyryistä, silti toki kannattaa varoa. 29 euron lasit ovat kestäneet minulla yhtä hyvin kuin 150 euron lasit. Niin ja kuka pölvästi nyt saunassa laseja pitäisi.... :-D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe