Vähennykset verotuksessa

Roxi0

Hei!

Verottaja ei ole hyväksynyt lisääntyneitä kuluja omaishoitajana olemisesta, vaikka niitä kertyykin todella runsaasti. Olen antanut hoidettavalle oman erillisen huoneen, kuljetan häntä hoidoissa ja terapioissa jne.

Osaako kukaan sanoa, millä perustein kuluja saisi vähennyskelpoisiksi.
Omaishoitajantukihan on maksu työstä ei kuluista.

7

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millamaaru

      Tarkoitatko veronmaksukyvyn alentumisvähennystä..? Joka on harkinnanvarainen ja siihen vaikuttaa tulotkin..

      Kela korvaa terapia ym matkoja, kun omavastuu menee yli...ja hoitomaksuissakin on katto... joten nuo ei vältämättä alenna veronmaksukykyä.


      Meillä em vähennys saatiin aikoinaan, kun oli lääkärinlausunto ja olin poissa töistä omaishoitajuuden takia, eli mulla oli ihan selvä ansiotulon alentuminen.. sitten kun tulorajat meni yli, loppui vähennyskin.

      • Roxi0

        Tarkoitin suoria uusia kuluja, jotka ovat syntyneet hoitoon liittyvistä asioista.


      • höpöähän se
        Roxi0 kirjoitti:

        Tarkoitin suoria uusia kuluja, jotka ovat syntyneet hoitoon liittyvistä asioista.

        Kysy suoraan verottajalta,sieltä saa suoran vastauksen,tapauskohtaisesti,tuloista riippuen...


    • baabaatt

      Siis haitko veronmaksukyvyn alentumisvähennystä.. vai minkä vähennyksen hait verottajalta, eli mikä verolomakkeen kohta se sulla oli.. ?

      Soita verotoimistoon, kyllä ne siellä osaa neuvoa sua.

    • #mimä#

      Ei niitä vähennyksiä juuri tule, veroprosentti omaishoidontuesta on 40%.
      Sekin minhin kuljettaa hoidettavaansa on eroiteltva, kun vie vaikka kokeisiin terkkarille tai lääkärille omalla autolla saa laittaa vähennyksiin. Minulle sanottiin että niistä voi vähitellen vähän kertyä korvattavaa, Kela kai korvaa sitten jos tulee tarpeeksi.
      Mutta esim. intervallijaksolle viemistä ei voi laittaa korvattaviin.
      Minä jouduin vaihtamaan asuntoa, asuimme hissttömässä talossa toisessa kerroksessa, oli pakko muuttaa asuntoon mihin pääsee pyörätuolilla, asunto on isompikin kuin entinen, kumppani tarvitsee oman huoneen. Tästäkin tuli paljon kuluja.
      En ole tajunnut vaatia korvauksia. En saa muuta kuin omaishoidontuen ja kelalta Kumppani saa erityishoitotukea.

      • rasipa

        HEI! Itse aloitin isäni omaishoitajana marraskuussa 2011,kun isäni sairastui vakavasti! Verotoimistoon soitin ja kyselin verotuksessa vähennettäviä kuluja. Sanoivat et lääkäri/apteekki kulut saa vähennettyä, sekä omat matkani isäni luo(30km suunta) ja puhelin kuluistakin voi hakea. (isälläni puheen tuotto todella hankalaa,jote hoidan puhelin asiatkin hänen puolesta!) Verotoimistossa pyysivät laittamaan lisäselvitystä sairaudesta(epikriisiä) liitteeksi. Näin ainakin minua neuvottiin!


    • näin on

      Harva saa,jos kukaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe