Rosellin eräpuukot

kysyjä

Onko kenelläkään kokemusta Rosellin eräpuukoista? Millaisia ovat? Kannattaako ostaa lahjaksi?

19

11551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puukko

      Jos tehdaspuukkoa haet, niin miksei. Ongelmiahan on Rosellillakin ollut.Ylihiiliteräs jota Roselli käyttää on vähän vaikeasti hallittavissa,päästö ei aina onnistu. Normaali hiiliteräs on n.0,8% ja Roselli käyttää n.1,5% sillä toki saavutetaan hyvät vuoluominaisuudet mutta vääntöä ei terä tahdo kestää. Yksikään tehdaspuukko ei ole taottuteräinen ja muut valmistajat eivät pääse edes rosellin tasoisiin teriin. Se on sitten makuasia mitä Rosellin ulkoisesta olemuksesta pitää.
      Parhaat lahjapuukot saat jos tilaat sepän tekemän, tosin hintakin on sitten vähän toista.

    • mETSÄMIES

      Riippuu vähän mihin tarkoitukseen puukko tulisi...Siis lahjan saajalla.
      Rosellin puukot ei ainakaan metsästäjälle kovin hyvin ainakaan minun mielestäni sovellu. Ei ainakaan hirven nylkemiseen. Suolestus saattaa kyllä onnistua mutta siihenkin on ehkä parempi Marttiinin Condor nylkykoukulla. Eipähän töki mahaa puhki, kun käyttää koukkua.

    • kysyjä

      Kiitoksia vastaajille. Homma etenee ja senior-erämies saa hyvän lahjan, jota voi myös käyttää.

      Sinänsä tätä keskustelua voisi jatkaa, sillä varmaan moni muukin on jatkossa puukonostoaikeissa ja saatanpa minäkin ostaa toistekin.

      Pistäkää kommenttejanne eräpuukoista ja ehdotuksianne hyvistä puukoista!

      • Puukko

        Hyvä eräpuukko? Se täyttänee suomalaisen puukon kriteerit. Eli vuoluominaisuudet on oltava hyvät.
        Metsästysveitsi on vain metsästysveitsi,sitä ei ole tarkoitettu puuntyöstöön. Hyvä eräpuukko ei siis ole parhaimmillaan suolistuksessa, toki suurinosa hirvistämme pääsee suolistaan jonkinlaisella "eräpuukolla" Hyvän eräpuukon tuppessa on kaksipuoleinen lesta turvallisuus-syistä. Hyvässä eräpuukossa terä on sepän takoma.
        Ns. tehdaspuukoissa ei ole yhdessäkään taottua terää. Tehdaspuukon valmistusaika on noin 3-4min. Joten myös teäslaatu on valittu työstettävyyden mukaan, ja terät lyödään "stanssilla" irti teräslevystä, jonka jälkeen niihin hiotaan terä. Nykyiset teräslaadut ovat kyllä hyviä, mutta teollisella metodilla saadaan aikaan korkeintaan keskinkertaisia teriä. Aiheeseen perehtyneille ne eivät riitä. Nykyään alkaa taas Suomessakin olla tosi hyviä puukkoseppiä, joiden taidot ovat kansainvälisestikin jo vertailukelpoisia. Esim. Lintu Antti ei kelpuuta kuin Vainionpään hänelle tekemiä vuolupuukkoja. Jos on kiinnostusta niin hakukoneella löytyy esim. puukkoseuran sivut, siellä on puukoista enemmän. Voin kyllä tänne kirjoittaa mikä on hyvä puukonterä, mutta aikani ei siihen nyt riitä.


      • Metsämies
        Puukko kirjoitti:

        Hyvä eräpuukko? Se täyttänee suomalaisen puukon kriteerit. Eli vuoluominaisuudet on oltava hyvät.
        Metsästysveitsi on vain metsästysveitsi,sitä ei ole tarkoitettu puuntyöstöön. Hyvä eräpuukko ei siis ole parhaimmillaan suolistuksessa, toki suurinosa hirvistämme pääsee suolistaan jonkinlaisella "eräpuukolla" Hyvän eräpuukon tuppessa on kaksipuoleinen lesta turvallisuus-syistä. Hyvässä eräpuukossa terä on sepän takoma.
        Ns. tehdaspuukoissa ei ole yhdessäkään taottua terää. Tehdaspuukon valmistusaika on noin 3-4min. Joten myös teäslaatu on valittu työstettävyyden mukaan, ja terät lyödään "stanssilla" irti teräslevystä, jonka jälkeen niihin hiotaan terä. Nykyiset teräslaadut ovat kyllä hyviä, mutta teollisella metodilla saadaan aikaan korkeintaan keskinkertaisia teriä. Aiheeseen perehtyneille ne eivät riitä. Nykyään alkaa taas Suomessakin olla tosi hyviä puukkoseppiä, joiden taidot ovat kansainvälisestikin jo vertailukelpoisia. Esim. Lintu Antti ei kelpuuta kuin Vainionpään hänelle tekemiä vuolupuukkoja. Jos on kiinnostusta niin hakukoneella löytyy esim. puukkoseuran sivut, siellä on puukoista enemmän. Voin kyllä tänne kirjoittaa mikä on hyvä puukonterä, mutta aikani ei siihen nyt riitä.

        Nyt menee kyllä jo vähän liian pitkälle tuo hyvän puukon määritteleminen...Ainakin minun mielestäni.

        Hyvän puukon ominaisuuksia on mielestäni sen käyttötarkoitukseen soveltuvuus, turvallisuus, kestävyys sekä edullinen hinta!

        Tämän takia itse valitsin Marttiinin Condor Nylkykoukku Martef:in. Ensinnäkin, tämän parempaa puukkoa ei voisi olla hirven suolestamiseen ja nylkemiseen! Koukulla saa kätevästi vatsan ja jalat auki eikä tarvitse varoa, että rikkoo mahan. Nylkemiseen terän muoto on erinomainen. Pyöreä terä irrottaa vuodan siististi ja ehjänä. Makkaratikun vuoleminenkin kyllä onnistuu...

        Toiseksi, vaikka vain alapuolella on este käden liukumiselle terään, estää se hyvin verisen ja liukkaan käden lipsahtamisen terään. Lisäksi kahva on pehmeää kumia ja kuvionti on karhea. Ote on todella pitävä vaikka käsi olisikin verinen!

        Martef-pinnoitteella saadaan terälle useita erinomaisia ominaisuuksia, mm: lähes olematon kitka, hygieeninen, helppo puhdistaa, konepesun kestävä, teflon suojaa terää korroosiolta, suolavedelta ja saasteilta

        Puukko on siis todella kestävä ja sen voi pestä myös pesukoneessa! Harva puukko varmaan pystyy tähän...

        Viimeiseksi mutta ei vähäisemmäksi, hinta. Puukon hinta on vain hieman yli 40 euroa!! Ei todellakaan ole kallis!
        Vuolupuukkoja saa huomattavasti edullisemmin.

        Ja jos tarkoituksena ei ole kuin vuoleskella puukolla, ei mielestäni ole mitään järkeä ostaa parhaimmillaan monen sadan euron hintaista puukkoa siihen tarkoitukseen! Halvempikin kyllä ajaa saman asian. Jos joku nyt kumminkin välttämättä haluaa täysin käsintehdyn puukon, niin mikäs siinä! Senkun ostaa sitten vaan!
        Haluaahan joku kelloonsakin tuntien kohdalle timantit vaikka valkoinen piste ajaa saman asian...

        Loppuun vielä haluan sanoa, että todellakaan ole mikään Marttiinin edustaja, en sinne päinkään! Olen vain todella tyytyväinen Marttiinin puukon käyttäjä.


      • puukkoseppä
        Metsämies kirjoitti:

        Nyt menee kyllä jo vähän liian pitkälle tuo hyvän puukon määritteleminen...Ainakin minun mielestäni.

        Hyvän puukon ominaisuuksia on mielestäni sen käyttötarkoitukseen soveltuvuus, turvallisuus, kestävyys sekä edullinen hinta!

        Tämän takia itse valitsin Marttiinin Condor Nylkykoukku Martef:in. Ensinnäkin, tämän parempaa puukkoa ei voisi olla hirven suolestamiseen ja nylkemiseen! Koukulla saa kätevästi vatsan ja jalat auki eikä tarvitse varoa, että rikkoo mahan. Nylkemiseen terän muoto on erinomainen. Pyöreä terä irrottaa vuodan siististi ja ehjänä. Makkaratikun vuoleminenkin kyllä onnistuu...

        Toiseksi, vaikka vain alapuolella on este käden liukumiselle terään, estää se hyvin verisen ja liukkaan käden lipsahtamisen terään. Lisäksi kahva on pehmeää kumia ja kuvionti on karhea. Ote on todella pitävä vaikka käsi olisikin verinen!

        Martef-pinnoitteella saadaan terälle useita erinomaisia ominaisuuksia, mm: lähes olematon kitka, hygieeninen, helppo puhdistaa, konepesun kestävä, teflon suojaa terää korroosiolta, suolavedelta ja saasteilta

        Puukko on siis todella kestävä ja sen voi pestä myös pesukoneessa! Harva puukko varmaan pystyy tähän...

        Viimeiseksi mutta ei vähäisemmäksi, hinta. Puukon hinta on vain hieman yli 40 euroa!! Ei todellakaan ole kallis!
        Vuolupuukkoja saa huomattavasti edullisemmin.

        Ja jos tarkoituksena ei ole kuin vuoleskella puukolla, ei mielestäni ole mitään järkeä ostaa parhaimmillaan monen sadan euron hintaista puukkoa siihen tarkoitukseen! Halvempikin kyllä ajaa saman asian. Jos joku nyt kumminkin välttämättä haluaa täysin käsintehdyn puukon, niin mikäs siinä! Senkun ostaa sitten vaan!
        Haluaahan joku kelloonsakin tuntien kohdalle timantit vaikka valkoinen piste ajaa saman asian...

        Loppuun vielä haluan sanoa, että todellakaan ole mikään Marttiinin edustaja, en sinne päinkään! Olen vain todella tyytyväinen Marttiinin puukon käyttäjä.

        Puukkohan on alunperin ollut yleistyökalu. Eräpuukko nimitys sisältää niin kiehisen vuolut kun kalan riistan käsittelyn. Jos katsotaan Fiskarsin puukkopäivien kilpasarjoja,niitä on perinne- koru- metsästys ym. Joten malleja on nykyään monia. Mutta jos käyttötarkoitus on vain hirvihommiin,ei eräpuukko tosiaan ole paras vaihtoehto. Olen kokeillut tuon Martiinin tuotteen ja kyllä se toimii, parhaaksi en ilkeäisi sitä kuitenkaan kutsua. Sinun kriteerit puukolle se täyttää hyvin, hinta/laatusuhde kohdallaan, se on työkalu. Jos oikein erikoistutaan niin olen meidän hirviporukalle tehnyt noita avaus/nylkypuukkoja, ja nyt on mieltymys ollut avausveitseen, leikkaava teränsuu on hamarapuolella ja terä on ylöspäin kaareva, pieni nuppi päässä. hirvi avataan ja suolistetaan metsässä, nyljetään eripuukolla lahtivajassa. Seppä Pasi Jaakonaho näkyy tekevän samantyyppisiä kohtuuhintaan, aina jahtikauden kynnyksellä.
        Oma hirvipuukko minulla on damastia. Olen tehnyt sen kahdesta teräslaadusta, 0,6% puukkoterästä ja BöhlerinK 990 jossa hiiltä 1,05% Aloituspakka 7 kerrosta joka ahjohitsattu ja taottu hiukan yli sataa kerrokseen. Sen jälkeen kuumana kierretty tiukalle kierteelle, ja taottu teräksi.
        Tämä onkin kokonaisuudessaan leikkaavaa ainetta, ja teräksien erilaisuus saa karkaistaessa aikaan kovuuseron.Se taas aikaan teränsuuhun mikrohammastuksen. Erityisesti leikatessa lihaa tai nahkaa tällainen terä on siinä leikkuuominaisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa.


      • Metsämies
        puukkoseppä kirjoitti:

        Puukkohan on alunperin ollut yleistyökalu. Eräpuukko nimitys sisältää niin kiehisen vuolut kun kalan riistan käsittelyn. Jos katsotaan Fiskarsin puukkopäivien kilpasarjoja,niitä on perinne- koru- metsästys ym. Joten malleja on nykyään monia. Mutta jos käyttötarkoitus on vain hirvihommiin,ei eräpuukko tosiaan ole paras vaihtoehto. Olen kokeillut tuon Martiinin tuotteen ja kyllä se toimii, parhaaksi en ilkeäisi sitä kuitenkaan kutsua. Sinun kriteerit puukolle se täyttää hyvin, hinta/laatusuhde kohdallaan, se on työkalu. Jos oikein erikoistutaan niin olen meidän hirviporukalle tehnyt noita avaus/nylkypuukkoja, ja nyt on mieltymys ollut avausveitseen, leikkaava teränsuu on hamarapuolella ja terä on ylöspäin kaareva, pieni nuppi päässä. hirvi avataan ja suolistetaan metsässä, nyljetään eripuukolla lahtivajassa. Seppä Pasi Jaakonaho näkyy tekevän samantyyppisiä kohtuuhintaan, aina jahtikauden kynnyksellä.
        Oma hirvipuukko minulla on damastia. Olen tehnyt sen kahdesta teräslaadusta, 0,6% puukkoterästä ja BöhlerinK 990 jossa hiiltä 1,05% Aloituspakka 7 kerrosta joka ahjohitsattu ja taottu hiukan yli sataa kerrokseen. Sen jälkeen kuumana kierretty tiukalle kierteelle, ja taottu teräksi.
        Tämä onkin kokonaisuudessaan leikkaavaa ainetta, ja teräksien erilaisuus saa karkaistaessa aikaan kovuuseron.Se taas aikaan teränsuuhun mikrohammastuksen. Erityisesti leikatessa lihaa tai nahkaa tällainen terä on siinä leikkuuominaisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa.

        Olet aivan oikeassa, että puukkoni on minulle työkalu ja minulle riittää, että se hoitaa hommansa. Minulle ei ole niin paljon merkitystä onko se käsin tehty ja miten hienosti.
        Minulle tärkeimpiä ovat juuri nuo mainitsemani ominaisuudet.

        Joillekin taas muut asiat ovat tärkeämpiä. He haluavat hienon, käsintaotun ja upeasti koristellun puukon. Muista ominaisuuksista onkin sitten tingitty.
        Ääripää taas on näiden kaikkien ominaisuuksien yhdistelmä, jolloin puukon hinta on varmasti satoja euroja.

        Kiväärini onkin sitten toinen juttu. Vaikka sekin on periaatteessa työkalu, ei se varmasti kenellekään sitä kuitenkaan ole. Jokainen varmasti haluaa kauniin ja näyttävän näköisen kiväärin ja sen lisäksi sen on oltava laadultaan erinomainen!

        Kiväärissä yleensä yhdistyvät nämä kaikki esille tulleet ominaisuudet, niin esteettiset- kuin "työkalu" ominaisuudet. Tällöin hinta on myös korkea mutta omien havaintojeni perusteella moni on valmis maksamaan sen. Minä myös!

        Itse juuri ostin uuden kiväärin: Sako 75 Synthetic Stainless, kaliberi 338 WM. Teetätin siihen asesepällä rosterisen suujarrun, koska rekyyli tuntui aika pahalta. Kierteet piti teettää Sakolla, jotta piipun takuu säilyisi. Ei tullut kovinkaan halvaksi! Äänenvaimenninta en halunnut pitääkseni kiväärin painon kurissa.

        Tällaista työtä ja vaivaa en ikinä näkisi puukkoni takia! Jos Marttiinistani terä tylsyy, niin ostan sitten vaikka uuden.


    • Puukko

      Itse olen puukkojen kanssa ollut tekemisissä lapsesta asti ja pääsääntöisesti puukko on se kaveri, joka roikkuu vyöllä kun metsään lähden. Puukolla pitää onnistua nimenomaan vuoleminen, koska vuolutekniikalla ja hyvällä terällä voi pääsääntöisesti useimmat tehtävät hoitaa. Omistan puukkoja eri mitassa, eri valmistajilta ja eri tarkoitukseen - lähinnä sen mukaan onko vuoleminen näpertelyä vai riittääkö kiehisten taikominen.

      Paras kaveri metsään reissuille on Sissipuukko M95 - se on helposti teroitettava, se hoitaa kevyen vesurin tehtäviä ja kestää batoning-otteella sytykepuiden paukuttelua aivan huoletta, ottamatta runtua. Kaveriksi voi ottaa sahan (ja/tai) kirveen.

      Vaihtoehtojahan riittää. Rosellin isompi retkipiilu ja eräpuukko tai nikkaripuukko ovat varmasti myös oiva pari. Tai Varustelekan Skrama - jopa yksinään, jos ei ala isoja puita halkomaan.

      Metsästyskäytössä on aivan eri tarpeensa kuin kaupunkilaisella retki/erämiehellä on kuunaan. Oma tarpeeni keskittyy majoitteen pystytykseen, nuotiopuihin ja ajantappovuolentaan.

    • lintu-arska

      Minkähän takia hirven maha aukaistaan puukolla, kun samaiseen hommaan voisi esimerkiksi Fiskars valmistaa sakset. Kun on kala, kana ym. saksia, niin miksei hirvisaksia?

      Alaterän kärki pyöristetty, ettei puhko suolia ja terä voisi olla aallotettu, kuten köysipuukoissa ja lasivillaveitsessä.
      Yläterä suora keittiösaksien tapaan.

      Vielä monissa pihdeissä käytetty momenttinivel antamaan tehoa, niin hirven riisuminen kävisi näppärästi.

      • kuoriämpäri

        Jaa-a, niin miksi!! Ehkä siksi että jokaiselle keksitylle "ihmekapineelle" on vannoutuneet ostajat, puolustajat ja kannattajat - noin se vaan menee
        ja ravit jatkuvat!!! Meitä viedään näillä mielikuvilla kuin kusiämpäriä!
        Ja mikä hauskinta; jokainen on omasta mielestään oikeassa!


    • ei tarvia puukkoa

      Miksi puukolla pitää onnistua tuo vuoleminen ? Tekeekö joku niitä Lintu-Antin lintuja metsässä, vai mitä siellä vuollaan ? Lapissa tehdään autiotupiin kiehisiä, mutta eteläisessä Suomessa ei juuri autiotupia ole, niin miksi pitää jotain metsässä vuolla ?

      Metsällä olessa minulla on vain linkkari taskussa, sillä saa elukat suolistettua. Hirven jos ampuu, niin aina löytyy kavereilta puukko lainaksi suolistusta varten, ja lahtivajalla on Sanellin veitsiä nylkyä varten, ovat siihen puukkoa parempia.

    • lintu-arska

      Taisinpa olla väärässä. Jos saksilla leikkaisi hirven mahanahkaa, niin yläterä leikkaisi karvoja poikki ja niitä karvanpätkiä olisi sitten takertuneena lihaan.
      Karvanpätkien nyppiminen tekisi hommasta entistä sotkuisempaa.
      Perun puheeni.

    • eräsjorma

      Lihaveitsi, jotain 14euroa. Sillä lähtee nahka,suolet japaloittelu onnistuu myös.
      Puukkoa ei tarvita.

    • Peräpykälä

      Paras on kyllä se että unoha tuommoset joutavat ja hanki aito amerikan rampopuukko. Siinä on kaikki mitä tarvitan.

    • ari_zwag

      Tällä palstalla on onneksi vain asiaan vihkiytyneitä henkilöitä, asia taitaa ja viimekädessä onkin kiinni "ranteesta". Toinen hakkaa toinen vääntää toinen siististi vuolee, kuka haluaa teroittaa joutuisasti kuka harkiten. Eli hanki itsellesi sopiva terä. Itse en Rosellia osta koska hinta on laatuun nähden kolminkertainen, Esim. amerikkalaiset Cold Steelin tuotteet ovat tehdasvalmistettuja korkealuokkaisia teriä, joissa vielä itselleni sopiva märälläkin pitävä kahvalaatu ja säästä piittaamaton nylon- tuppi.

    • Merthyr

      En minä Rosellin puukkoja sinänsä huonoina pidä, mutta muotoilu ei oikein miellytä ja kalliitakin ovat, tosin löytyy liikkeitä joista saa alle tehtaanmyymälän hinnan. Kaksi on itsellä, iso eräpuukko on kömpelö enkä sille ole löytänyt käyttöä. Nikkaripuukko menee pikkuvuoleskelussa ja pienriistan suolistuksessa, mutta ainakin UHS-puukon lämpökäsitely kahva on omituisen liukas. Piti karhentaa 100:n hiekkapaperilla ja voidella puuvahalla. Johan pysyy ote.

    • Helapää

      Noin 60 vuotta erällä kulkeneena voin suositella lämpimästi Mora puukkoa. Itselläni ollut noita monenlaisia sepän tekemiä roikkumassa vyössä,, mutta nykyisin halpa ja hyvä Mora jonka saa teräväksi pienellä vaivalla. Mutta sitten kun lähetään hirveä nylkemään niin on eri asia. Jos halua todella laatupuukon niin Kontiomäessä Paltamossa Reijo Paavola takoo kunnon välineitä. Sieltä nuo "eräjormat niitä kantaa. Itselläni ei ole em. tekijän puukkoja mutta tutut on sieltä hakeneet. Yleispuukoksi on tuommonen 9 cm terällä oleva käytännöllinen.

      • Merthyr

        Paavolasta olen lukenut Puukkopostista, täytynee hankkia esimerkkikappale. Muuten omasta takaa löytyy laadukas käyttöpuukko joka tilanteeseen, niin koti- kuin ulkomaisilta valmistajilta. Moraa en mukana kuljettele, se kuuluu verstaskalustoon ryskätöihin, joissa terä yleensä on kerralla sileä. Pari vanhaa puupäämoraa odottelee entisöintiä keräilymielessä, kunhan löydän oikean värisävyn maalausta varten.


    • Näillämennään

      Paras hirven avauspuukko on ruotsalainen Eka swingblade, jolla onnistuu nylkeminenkin, nylkemiseen itse tosin käytän erillistä nylkyveitseä, berg ja victorinox. Ns.. peruspuukkona on rosteriteräinen perus Mora. Mora on todella terävä ja jos hukkuu, niin uusi tilalle. Moraa käytän hirven pistämiseen, kalan verestämiseen, makkaratikun vuolemiseen, kiehisen vuolemiseen yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe