viikon budjetti

ensikertalainennnn

millä rahamäärällä pärjää sharmissa? Paljon on mennyt rahaa viikon reissulla? toivon asiallisia vastauksia.

29

2419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atlantis

      Heippa keltanokka,
      tarvitsemaasi rahamääräämn vaikuttaa vähän se, kuinka monta teitä on reissussa ja onko teillä hotellissa pelkkä aamupala vai all inclusive. Sitten tietysti myös se kuinka paljon haluatte tehdä ostoksia/käydä kaupungilla/iltaelämässä (alkoholi ja Naama Bayn monet ravintolat muutenkin on täällä ihan Suomen hinnoissa). Hotellin sijainnilla on merkitystä myös, jos olette keskellä aavikkoa, rahaa menee enemmän takseihin, jos taas olette päätien varrella, voitte ottaa paikallisbussin parilla paikallisella kolikolla.
      Egyptissä saa jonkin verran varata rahaa myös juomarahana, ensimmäisenä hotellissa sitä odottaa laukunkantaja ja myöhemmin voi antaa siivoojalle tai muulle henkilökunnalle hotellissa, jotka palvelevat teitä erityisen hyvin. Juomaraha on osa paikallista kulttuuria, sitä antavat myös paikalliset toisilleen, joten tähän kannattaa varautua. Supermarketissa kun joku pakkaa tavaranne muovipussiin, on tälle henkilölle annettava pari rahaa. Jos nousette kamelin selkään (ja taluttaja on sanonut FREE) täytyy muistaa, mikään ei ole täällä ilmaista. Kamelin selkään pääseminen ehkä on, mutta alas pääseminen maksaakin sitten jopa 100 puntaa.
      Teidän ei kannata vaihtaa rahaa Suomessa vaan vasta paikan päällä, niin saatte paremman kurssin. Suosittelen rahanvaihtoautomaatteja, joihin laitetaan euroja sisään ja rahat tulee puntina ulos. Niitä on ainakin suurimmissa hotelleissa ja keskusta/kauppa-alueilla (esim Naama Bay, Soho Square, Old Market, Il Mercato). Näin saatte parhaan kurssin. Eilen vaihdoin rahaa ja sain eurolla 7,8 puntaa ja maksoin ainoastaan 3 puntaa pankkikuluina. Rahaa ei kannata vaihtaa hotellien respoissa. Siis euroja matkaan sen verran kuin budjetti sallii, ja pitkin viikkoa voitte tarpeen mukaan vaihtaa rahaa.

      Antoisaa matkaa!

      • Turisti.

        Tuossapa tuota tietoa oli. Kannattaa vielä harkita, mihin retkiin haluaa osallistua.Sekä myös se, mitä ylipäätänsä aikoo lomalla tehdä. Samoin se, mitä kantaa edestakaisin ja mitä hankkii tarpeen mukaan sieltä.

        Yksiselitteistä vastausta noilla lähtötiedoilla on täysin mahdotonta antaa.

        Rahanvaihdosta toteaisin, että minusta on sama, missä vaihtaa. Jos häviän kymmenen auroa matkalla, jonka kokonaiskustannukset ovat tuhat euroa, olen lisännyt matkan kuluja maksimissaan prosentin verran. Sen eteen olen joutunut käyttämään loma-aikaani, joka minulle on ainakin paljon arvokkaampi asia.


    • retkissä pystyy säästämään aika kivasti ja ruokailupaikkoja on moneen lähtöön. milloin olet lähdössä sharm el sheikhiin ap?

    • tatatatar

      Minä en ole ap, mutta samaa asiaa pohdin..

      Atlantikselle kiitos hyvästä vastauksesta :)

      Silti vielä kyselen...
      Meitä on lähdössä kaksi aikuista viikoksi hurghadaan. Suunnitelmissa on muutama reissu snorklailemaan ja ehkä jotain muuta vielä päälle. Olen tehnyt seuraavanlaisen rahankäyttösuunnitelman.

      - Retkiin yms (2-4 retkeä) noin 300e /2hlö
      - Ruokaan 400e/2hlö (ei ole all inc)
      - Ostoksiin, tuliaisiin yms noin 300e

      Budjetti yhteensä n. 1000e

      Kuulostaako realistiselta?

      Ja kannattaako paikanpäältä ostaa esim omat snorklausvälineet ja pyyhkeet vai onko parempi tuoda ne suomesta?
      Vai onko jopa edukkaampaa ottaa lainavälineet (snorklaus) retkien järjestäjiltä?
      Entä pyyhkeet? Olen lukenut, että egyptiläinen puuvilla on laadukasta ja ajattelin, että hankkisin pyyhkeet paikanpäältä kotiin viemisiksi.

      Olisikos jotain muuta mitä ehkä kannattaa hankkia paikanpäältä
      TAI
      mitä EI saa hankittua paikanpäältä ja kannattaa ehdottomasti tuoda suomesta (savett-pyyhkeet, käsidesi? jne)

      Kaikki vinkit kelpaa :)

    • ensikertalainennnn

      13.2 lähdetään tyttöystävän kanssa. :) Kiitos asiallisista vastauksista! Emme vielä tiedä lähdemmekö retkille ja iltaelämää tulee kyllä varmasti käytyä katsomassa. Aamiainen kuuluu hintaan.

    • tatatar..me on aina ostettu snorklausvälineet paikan päältä, kun niitä välilä joutaa nääs uusimaan..:) ei joka reissulla mutta kuitenkin. mielelläni olisin oppaana uusille.
      ensikertalainen...meillä sama lähtöpäivä mikä hotelli teillä on jos vaikka samaan tai lähelle? me ei tod.näk. osteta matkanjärjestäjien matkoja vaan ostetaan paikallisilta.

      • tatatatar

        Hieno juttu, että olet valmis auttamaan ensikertalaisia :) Se on joskus tosi iso asia, että joku kokeneempi auttaa alkuun :)

        Me olemme menossa vasta myöhemmin ja toivon tosiaan, että joku ystävällinen kokenut matkaaja auttaa meidätkin vauhtiin Egyptissä .

        Minun tekisi mieli varata jo edes joku matka valmiiksi ennen lähtöä, mutta taitaa olla edullisinta ottaa reissut paikanpäältä. Ehtii vähän tutustumaan paikkaan ja tilanteeseen ja hankkimaan ne snorklausvälineet :)

        aika jännittävää on lähteä, kun ei yhtään osaa aavistaa millaiseen paikkaan on menossa. Nämä jutut täällä toisinaan ovat aika ikävän oloisia ja sitä sitten myös vähän jännittää, että mikä on edessä.
        Olen enemmän sellainen kaupunkimatkailija ja olen tottunut isoihin kaupunkeihin, metroihin, juniin ja julkiseen liikenteeseen euroopassa... Saattaa olla sopeutumista lähteä Egyptiin.

        Uskon kuitenkin, että rennolla asenteella selviää :)

        Mukavaa reissua teille, jotka olette aiemmin lähdössä!


      • kolme talvea kokenut
        tatatatar kirjoitti:

        Hieno juttu, että olet valmis auttamaan ensikertalaisia :) Se on joskus tosi iso asia, että joku kokeneempi auttaa alkuun :)

        Me olemme menossa vasta myöhemmin ja toivon tosiaan, että joku ystävällinen kokenut matkaaja auttaa meidätkin vauhtiin Egyptissä .

        Minun tekisi mieli varata jo edes joku matka valmiiksi ennen lähtöä, mutta taitaa olla edullisinta ottaa reissut paikanpäältä. Ehtii vähän tutustumaan paikkaan ja tilanteeseen ja hankkimaan ne snorklausvälineet :)

        aika jännittävää on lähteä, kun ei yhtään osaa aavistaa millaiseen paikkaan on menossa. Nämä jutut täällä toisinaan ovat aika ikävän oloisia ja sitä sitten myös vähän jännittää, että mikä on edessä.
        Olen enemmän sellainen kaupunkimatkailija ja olen tottunut isoihin kaupunkeihin, metroihin, juniin ja julkiseen liikenteeseen euroopassa... Saattaa olla sopeutumista lähteä Egyptiin.

        Uskon kuitenkin, että rennolla asenteella selviää :)

        Mukavaa reissua teille, jotka olette aiemmin lähdössä!

        Jos olet kiinnostunut lukemaan Luxorista ja muutamista retkistä sieltä käsin, voisit lukea blogia "Talvi Egyptissä" jonka osoite on Kaamostapkoon.vuodatus.net.
        Blogissa on valittavissa eri kategorioita, kuten "hintoja", asunnot, taxit ja muut kulkuvälineet jne ihan kiinnostuksen ja tarpeen mukaan. On jotakin tietoja myös Alexandriasta, Kairosta, Assuanista jne.


      • Tahvo

        Moi!
        Osaatko kertoa mistä näitä snorklausvälineitä kannattaa ostaa? Onko hinta samaa luokakaa kuin Suomessa?
        Kannattaako ottaa omat mukaan jo kotimaasta vai nou?
        Kiitos vastauksesta etukäteen.


    • Atlantis

      Rahanvaihdosta:
      Joo sinänsä ihan sama, missä sitä rahaa vaihtaa. Monelle on kivempi vaihtaa jo kotona. Mutta toisaalta aina ei tiedä, kuinka paljon rahaa tarvitsee lomalla. Siksi voin suositella paikan päällä vaihtamista, niin voi aina vaihtaa pieniä summia tarpeen mukaan. Hotellien respoissa tarkkana, sillä he vetävät monesti välistä. Aina kannattaa laskea saamansa rahat. Sama koskee aina kaupassa vaihtorahoja. Jotkut egyptiläiset ovat mestareita vedättämään turisteja. Vaihtorahaa saa usein liian vähän. Siksi tarkkuutta peliin ostoksilla! Egyptiläinen ei varasta, mutta joskus voi joutua huijatuksi. (Ja tätä tapahtuu VAIN turistialueilla, ei koskaan paikallisten asuttamilla paikoilla).

      Mitä ostaa:
      Mielestäni kannattaa satsata retkiin, mitä sillä turistikrääsällä loppupeleissä tekee matkan jälkeen. Egyptissä on paljon tarjontaa oli sitten aktiivilomailija, kulttuurista ja historiasta kiinnostunut tai nautiskelija. Kokeilkaa paikallisen keittiön antimia, uutta harrastusta (esim snorklaus tai sukellus) tai lähtekää kuuluisille nähtävyyksille. Ne antavat paljon enemmän mukavia muistoja ja uusia kokemuksia kuin kännissä örveltäminen tai nahan kärventäminen.
      On myös mielenkiintoista tietää Egyptin nykykulttuurista ja tavoista. Kun on niistä vähän perillä, ei matkan jälkeen ole aihetta kirjoitella tälle palstalle Egypti on hanurista- tyyppisiä kommentteja. Jos on kerran nähnyt Kairon liikeenteen, ei voi enää vetää hernettä nenään siitä, ettei egyptiläinen ole samanlainen kellon kyttääjä kuin me suomalaiset, se ei yksinkertaisesti ole mahdollista tässä maassa. Suomalainen hikeentyy monesti ihan turhaan, kun hotellin respa ei tuo uutta rantapyyhettä luvatussa ajassa. Täällä 5 minuuttia ei ole sama kuin 300s. Sitten olen jo väsynyt kuulemaan "eikö ne muslimit ole niitä, jotka rukoilee viidesti päivässä perse pystyssä"- tyylisiä kommentteja tai "eikö ne egyptiläiset pahoinpitele naisia", kun ihmiset kuulevat, että ukkoni on täältä. Tiedon puute aiheuttaa monesti väärinkäsityksiä ja antaa ihmisille negatiivisen kuvan asioista.

      Mitä mukaan Suomesta:
      Kaikista eniten Egyptin matkalle tarvitaan avoimuutta ja rohkeutta päästää hetkeksi irti esim meidän aikakäsityksestämme. Kaikkea ei tarvitse aina ottaa niin vakavasti, varsinkaan lomalla.

      Hameväki voi varata mukaan siteitä, ne ovat täällä aika kalliita ja monessa paikassa huonosti saatavilla. Lapsille vaippoja ja purkkiruokaa mukaan. Myöskään kunnollisia vaatteita (lukuunottamatta ihmeellisiä faaraoblingbling-rytkyjä, haaremihousuja mitä erilaisemmilla printeillä ja kameliteepaitoja) ei täältä monesta paikasta saa, ei ainakaan totutuilla Thaimaan pilkkahinnoilla. Mitään ostosparatiisia ainakaan vaatteiden osalta ei siis kannata odottaa.

      Uima- ja snorklausvehkeet kannattaa hankkia täältä, hinnasta pitää muistaa tinkiä! Punaisen meren vesi on tosi suolaista ja se pilaa nopeasti uikkarit, melkein kannattaa ottaa vanhat vähän kulahtaneet mukaan, niin ne voi vaikka heittää pois reissun jälkeen. Samoin uidessa monelta on hävinnyt sormukset kädestä, joten ne kannattaa jättää hotellihuoneeseen merelle lähtiessä.

      Kaupunkimatkailijalle:
      Hurghada on itse asiassa iso kaupunki. Jos uskaltaa (ei sillä että se on vaarallista, mutta pitää varautua kulttuurishokkiin), voi lähteä pienelle seikkailumatkalle paikallisten asuinalueelle paikallisbussilla. Sharmissakin on pienempi paikallisten asuinalue, missä saa ihan eri kuvan kaupungista kuin esim Naama Bayn turistiosassa. Myöskin voin lämpimästi suositella Kairoon lähtemistä. Kairo on Egyptin syke. Ihan mieletön kaupunki!

      • tatatatar

        Kiitos kattavasta viestistä :) Tästä saa ensikertalainen rauhottavia vinkkejä matkaan :)

        Yksi asia minua on jäänyt vaivaamaan. Nimittäin se, että hyökkäävätkö siellä hait usein ihmisten kimppuun? Olen aika hai-kammoinen enkä haluaisi jättää snorklausreissuja sen takia väliin, että pelkään hain hyökkäyksiä...


      • Egyptissä asuva

        Naisten siteet eivät ole kalliita. Tamponit muistaakseni ovat hintavampia (en varma kun en osta), mutta eivät sen kalliimpia kuin Suomessakaan.

        Kun ekoja kertoja matkailin luulin minäkin että siteet ovat kalliita, kunnes joku minua opasti että on vain huijattu hinnassa ;) Sittemmin on saatu siteet vähän huokeampaan hintaan. Nykyisinhän yhä useammassa apteekissa alkaa olla hintojakin esillä, mutta ei tosin kaikissa.


    • navajomoon

      Hei. Olimme tammikuussa Hurghadass.
      Meillä retkiin meni 250e / viikko
      Ruokaan meni noin 120e / viikko kaks henkilöö ja siinä on juomatki laskettu.
      Ja tuliaisiin 60e
      Hotelli lento viisumi 530 eli 265 per lärvi. Ja hotellin aamiainen kuului hintaa.

      Edullinen paikka on matkailla ja mukava paikka, jos kestää kaikki hihast vetelijät :)
      Mukavia ihmisiä ovat paikalliset .

      Ja suosittelen Hugrhadassa Cacao Baria , Hyvä edullinen ruoka ja ei koskaan ole tullut sieltä mitään maha vaivoja.

    • hm

      Onnea vaan, jos joku saa 1000 euroa / 2 hlöä kulutettua normielämään Hurghadassa.. :) Siellä on nimittäin tosi edullista, -tosin tinkiminen on kadulla "pakollista".

      • tatatatar

        Kiitos onnitteluista :) Minä ajattelin, että toisin sen rahamäärän sitten kotiin, mitä emme saa lomalla käytettyä. En oikein tiedä kuinka paljon siellä mikäkin maksaa, joten ajatuksena on varautua niin, ettei raha lopu heti kesken.

        Kaikki mitä jää tähteille 1000e lomabudjetista on plussaa :)

        Ja kiitos Navajomoon omasta budjetistasi, se valaisee tilannetta :)

        Minä haluaisin pääasiassa keskittyä retkillä käymiseen, joten niihin ehkä sitten menee eniten sitä rahaa. Katsotaan kuinka käy.


    • Punnista eroon

      Tervehdys rahan vaihtajat !

      Minulla olis muutama sata puntaa vaihtaa , jäi viime reissusta.
      Laita viestiä jos asut pääkaupunki seudulla.
      Taatusti hyvä kurssi

    • mrs abbas

      Ei täällä ole haita. :)

    • Minä tykkäsin Red Sea Fish´istä. Sakkalassa etelä reunalla.

      • Ed. mainittu on siis ruokapaikka.


    • Meeri

      Me oltiin tammikuun alussa kaksi viikkoa Hurghadassa ja minulla meni rahaa n. 330e/2viikkoa. Käytiin retkellä Luxorissa ja snorklausreissulla. Retket maksoi yhteensä 140euroa. Hotellimme oli all inclusive, mutta käytiin muutaman kerran muualla syömässä, ravintolan hinnat karkeesti sanottuna puolet Suomen hinnoista. Ostin useita huiveja ja mieheni osti t-paitoja jotka maksoivat n. 5e kpl. Taxilla ajaminen on halpaa, sääntönä on että yksi minuutti maksaa punnan eli jos matka kestää 15min, se maksaa 15puntaa. Alkoholia oli vaikea saada hotellin ulkopuolelta. Jos olisin itse etukäteen tiennyt että siellä pärjää euroilla ja dollareilla hyvin, en olisi vaihtanut niin paljoa puntia. Dollarilla sai parhaan hinnan jos olit jotain ostamassa, esim. 14 postikorttia maksoi 1dollarin tai 1euron.

      Iltaisin siellä viilenee rajusti, voi rehellisesti sanoa että silloin paleli. Tuuli oli muutenkin kova, itse sairastuin keuhkoputkentulehdukseen siellä, mutta mahataudilta säästyttiin. :)

    • ei enää ikinä :D

      Kaikista parhaiten jäi mieleen kamelikyydit.
      Maksoi pieni lenkki euroissa 20€. Aateltiin että mikäs siinä. Kaikki meni vuorotellen ja maksun aika on vasta sitten. Lyötiin lukkoon että kaikki 6 ihmistä pääsi tasan 100€ pienen lenkin.

      Viimeinen kun oli tehnyt lenkin sano kamelin taluttaja että alastulo maksaa erikseen vielä 15€ tai kameli ei polvistu. Kaikki alko nauraan ja luuli vitsiksi ennen kuin totuus valkeni.

      Sanottiin että meillä on aikaa odotella että harvoin sitä suomessa kamelilla pääsee ja selässä istuskelee aurinkoa ottaen. 10min odotuksen jälkeen maksettiin 15€ ja kameli polvistu ja viimeinenkin pääsi selästä pois.

      Näytti tekevän samaa yhdelle sun toiselle.

      • rkajdkjjfk

        Huh, olipas kallista. Luxorissa kamelilla pääsee 20 LE tunti (yksi eurohan noin karkeasti 8 LE) joten toivottavasti oli ainakin mukava kamelikyyti :) Viisaampi tosiaan kysyy hinnat etukäteen ja vaikka ei olisi kysynyt, niin ei ryöstöhintoja ole pakko maksaa. Maksat käyvän hinnan ja poistut. Toki tuo on vaikeampaa jos ei tiedä hintoja...silloin tietysti tulee helpommin maksettua vaan se ylimääräinen.


    • Gyepti

      2/hlö menee noin 1200e rahaa
      mutta taas perheeltä rahaa voi kulua 2-3 tonnia
      Sehän myös riippuu paljonko haluaa itse käyttää/minkälaisella alueella on etelän lomalla/Mitä ostaa

    • Sopiva summa.

      Viikon Egyptin matkalle on noin 4000e.kahdelta hengeltä,mutta jos liikkuu tasokkaammissa paikoissa,voi hinnan helposti tuplata.

    • 12

      ota rahaa riittävästi,älälomalla pihtaa,pihtaa sitten kotona

    • Kannattaa kannattaa

      Ota kunnolla rahaa mukaan, koska voit ajatella ainakin osan käyttämästäsi summasta rahoittavan egyptin kristittyjen sortoa. Vääräuskoiset alas.

    • 2+2

      Mikä pikkulasten leikkikenttä tänne on muodostunut. Eikö olisi jotain muuta sopivampaa sivustoa, missä voisitte häiriköidä toisianne ja jättäisitte meidät, matkustavaiset keskustelemaan oikeista asioista.

      Jollekin on nyt jäänyt levy niin tuosta sorrosta päälle, että terapia mahtaa olla pian paikallaan.

      Miten tuo pelilinkki ja hintataulukot liittyvät mitenkään toisiinsa?

      Noiden viikkobudjettien huijauskaan ei kovin aikuismaiselta vaikuta. Eiköhän se Egypti kuitenkin ole, kuten monista ketjuista on saanut lukea, aika turistiystävällinen maa mitä tulee hintoihin.

      Meidän nelihenkinen perhe lähtee lähinnä uinti- ja auringonottolomalle. Matkakassaa otamme 1000 euroa. Hotellissamme on AI.

    • mk

      Itse en alle 1000€ rahalla lähde mihinkään kun en lomalla aio pihistellä ja noin 100€ päivä on hyvä pudjetti ja riippuu missä syö ja niin edelleen ja vuokraako auton ja käykö rekillä ja niin edelleen. Vuosi sitten teneriffalla 17 oäivää ja kolmelta hengelta reissu makso noin 6000€ sisältäen myös matkan hinnan.

    • Yäk mikä maa

      Älkää j-lauta ikinä Egyptiin menkö. Likaista, paskaista, venäläisiä rahat yritetään ryövätä joka käänteessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe