E polttoaineen vaikutus polttoaineletkuihin?

T

Lyhyesti: vaikka polttoaineletkussa on maininta siitä että se kestää etanolia, asia ei välttämättä ole niin. Eri maissa tehdyissä letkuissa saattaa olla eroja.


Damage Prevention Tip of the Month:

Examine Your Fuel Hoses

A BoatU.S. member in Florida was replacing the engine filters on his boat recently when he noticed some cracks at the end of a fuel line. Thinking nothing of it, he cut off the end and was placing it on when a mechanic friend noticed more cracks farther down the hose. The two men then proceeded to examine all four of the fuel hoses and found that while much of it looked healthy, there were deep -- and dangerous -- cracks over some sections of each hose.

With only 458 hours on the engine, the obvious question was why were the hoses deteriorated so badly? Ethanol had been recently introduced into the area, but the hoses were each marked J 1527, which means they were designed to withstand up 10% ethanol. The boat had been well cared for and was otherwise in terrific shape.

The boat owner sent a section of the hose to BoatU.S. After consulting with experts, it turns out the hose had been made in Malaysia, where quality varies and is sometimes iffy. (The country of origin must be stamped on any hose made outside the U.S.). Fuel hoses must be marked that they meet USCG and SAE J1527 standards, but manufacturers often self-certify to the USCG that the hose meets those standards. Some, but not all, companies that import hoses conduct tests.

According to experts, the best hoses are made in the U.S., Europe, and Japan. And while a hose's life expectancy varies, any hose over 10 years old is suspect and any over 20 years old should be replaced, regardless of its apparent condition. Bottom line: any fuel hose, regardless of its age, should be inspected annually. And any that are suspect should be replaced; the consequences of a failed hose are too dire to take chances.

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja uudelleen , missä on pihvi ?
      Maassamme ei edes myydä veneasemilla 10% etanolibensaa ja 20v ikäiset kangaspunoiset kumiputket voivat murentua puhki ilman etanoliakin. , joten mikä on avauksen kohde ?
      Bensiinimoottorit venekäytössä ovat nykyään ensisijaisesti perämoottoreita, vuoto letkuissa on siitä ystävällinen, että bensiinihöyry ilmaa kevyempänä ilmaisee itsensä hajullaan jo hyvin pienenä määränä, ja suuret bensiinisisäperät ovat ongelma-alue artikkelin kohdealueella eli ison veden takana.
      Sinänsä maininta että kaikki muovilaadut eivät siedä etanolia on paikallaan, mutta artikkelin kohde ja sen opastus lienee tarkoitettu kotimaatamme etäisimmille tahoille.

      • VP

        Luettuani viestit totean missä ainakin yksi pihvi paistaa keskeltä lautasta:

        On hyvä terkistaa bensaletkun kunto joka vuosi. Monet uudet letkut kovettuvat parissa vuodessa, vaikka käyttäisi vaan 98E5 bensaa.

        Moni tankaa veneensä jerrykannusta autoasemalta, koska niitä on tiheempänä ja se on halvempaa. Eli 95E10 käytetään myös.

        Kyllä mä tiedän monta venettä täällä Suomessakin jossa on bensa sisäperätkin, ja vaikka miten vanhat polttoaineletkut.


      • qwop49g
        VP kirjoitti:

        Luettuani viestit totean missä ainakin yksi pihvi paistaa keskeltä lautasta:

        On hyvä terkistaa bensaletkun kunto joka vuosi. Monet uudet letkut kovettuvat parissa vuodessa, vaikka käyttäisi vaan 98E5 bensaa.

        Moni tankaa veneensä jerrykannusta autoasemalta, koska niitä on tiheempänä ja se on halvempaa. Eli 95E10 käytetään myös.

        Kyllä mä tiedän monta venettä täällä Suomessakin jossa on bensa sisäperätkin, ja vaikka miten vanhat polttoaineletkut.

        On hyvä että valistajat on liikkeellä oikein sormi pystyssä, näitä veneitä kun on tuhoutunut oikein krossitolkulla tuon jerrykannuetanolin takia.


      • VP
        qwop49g kirjoitti:

        On hyvä että valistajat on liikkeellä oikein sormi pystyssä, näitä veneitä kun on tuhoutunut oikein krossitolkulla tuon jerrykannuetanolin takia.

        Tässä ei nyt vain puhuta veneiden tuhoutumisesta, vaan myös käyntihäiriöistä (tämä on siis moottorin käyntihäiriö eikä webbihäiriö, joka ärsyyntyy kaikesta ja kirjoittaa tyhmiä viestejä tänne) ;)

        Tommonen kovettuva halkeileva letku kun usien aiheuttaa ilmavuodon bensalutkuun jne. Jotkut halpisletkut menevät pas*aksi jo parissa vuodessa, ihan kokemuksesta voin kertoa.

        Ei pidetä pipoa niin kireällä.


      • VP kirjoitti:

        Luettuani viestit totean missä ainakin yksi pihvi paistaa keskeltä lautasta:

        On hyvä terkistaa bensaletkun kunto joka vuosi. Monet uudet letkut kovettuvat parissa vuodessa, vaikka käyttäisi vaan 98E5 bensaa.

        Moni tankaa veneensä jerrykannusta autoasemalta, koska niitä on tiheempänä ja se on halvempaa. Eli 95E10 käytetään myös.

        Kyllä mä tiedän monta venettä täällä Suomessakin jossa on bensa sisäperätkin, ja vaikka miten vanhat polttoaineletkut.

        Ehkä ilmaisin asian hieman epäselvästi.

        Eli venemoottoreihin ei suositella runsasetanolista bensiiniä, sitä ei edes ole myynnissä veneasemilla, ja syy ei ole vain muoviosien/letkujen syöpyminen, vaan että etanoli vaatii vähemmän happea palaakseen ja venemoottoreista kun puuttuu lambda- tunnistin, niin välttääkseen laihan seoksen mahdollisesti aiheuttaman moottorivaurion pa-seos pitäisi säätää uudelleen.
        Uudempia runsasetanoliselle polttoaineelle sopivia (sisä)periä liikkuu vesillämme aika vähän ja suositus onkin yksiselitteisesti kaikille käyttää 98 .a, yhtälailla epäilen että olisi niin titämättömiä veneilijöitä jotka kantaisivat 95E10.ä veneisiinsä.

        Tällä perusteella etanolin vaikutus bensaletkuihin ei muodostune ongelmaksi, siinä se pihvin puute !


    • Letkuletkuinen

      Asian pihvi onkin varmaan se, että Euroopassa ei ola valmiutta yli 4,7% alkkohoolipitoisuuteen. Vahvemmat myydään alkossa ja sen jälkeen on vatsa äkkiä kuin muikkuverkko.

    • ESOY

      Eiköhän tuo letkujen kestävyys ole VTT:llä tutkittu. Tosin tuskin mitään 10 vuoden testiä mutta tutkittu kuitenkin.

      • ÄTTO

        Ja se VTT;n "tutkima" sitten tarkoittaa mitä ? Tuosta lafkasta harvemmin saa mitään muuta, kuin "tutkimuksen" teettäjän haluaman lausunnon, faktan kanssa sillä ei juurikaan ole tekemistä.

        Luotan tuohon puljuun suurinpiirtein saman verran kuin tämän maan hallitukseenkin verorahojen käytössä. Eli 0.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3774
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3169
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2375
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2149
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      22
      1990
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1642
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1621
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1463
    10. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1424
    Aihe