Sanon heti alkuun että en ole koskaan halunnut näin kovasti kotiin kuin tältä matkalta.
Viikon aikana mitä siellä oltiin kahteen kertaan pysäytettiin satoja turisteja busseihin pimeälle aavikolle jopa 8 tunniksi ja matkaoppailta ei tullut ainuttakaan viestiä asiasta vaikka monen muun maan viestintä kehotti kansalaisia olla matkustamatta Cairoon ja Luxoriin. Kävimme itse Luxorissa ja onneksi itse pääsimme ilman tiesulkuja takaisin. Matka oli muuten aika jännittävä, kuski ajeli pientä tojota bussia semmoista vauhtia että penkillä pysymyninen oli erittäin vaikeaa. Kuningattarien laaksossa jopa hautakammiossa missä oli erittäin ahdasta oli turbaanimies dollareita kysymässä ja se mitä tapahtui sitten kun palaasimme sieltä bussiin niin sitä ei voi sanoin kuvailla, ihmettelen miten bussi ei kaatunut kyljelleen. "Parfyymitehdas" ja "kivitehdas" ovat käytännössä basaareja ja siellä olevat tuotteet saa muualta halvemmalla.
Hurghadassa normaali kaupungilla liikkuminen ja paikalliseen elämäntapaan tutustuminen on täysin mahdotonta ellei halua juosta alueen läpi. Eräässä ruokapaikassa kuulin kun pari suomalaista tyttöä jutteli miten olivat ekan päivän jälkeen nukkuneet 2 päivää peiton alla piilossa lähtemättä kertaakaan ulos :)
Itse menin sinne koska olin kuulluut mahtavista riutoista mitä punaseilla merellä on, thaimaan ja indonesian sukellusten jälkeen alueen riutat muistuttivat kuolleita riuttoja missä muutamia värikkäitä kaloja ja koralleja on selvinnyt hengissä... suuri pettymys, vesi oli sen verran kylmä että on vaikea ymmärtää miten nämäkään muutamat korallit ja kalat ovat siellä talvet selvinneet.
Jotain positiivista? toki sitäkin oli. Lentokenttä oli sekä tulo että menomatkalla erittäin nopea. Muutamat kauppiaat olivat oikein mukavia ja ravintolojen henkilökunta ystävällistä. Kaikki matkat mitkä paikalliselta myyjältä tilasimme(2-3 kertaa halvempia kuin matkatoimistosta) oli järjestetty hyvin, aikataulut pitivät ja kaikki mitä luvattiin sisältyi hintaan. Venäläisiä täällä on haukuttu mutta itse olisin kuollut hotellin jos kauniit ryssätytöt eivät olisi viihdyttäneet asukkaita ammattimaisella tanssilla iltaisin tanssilattialla.
Joskus vielä takaisin? Hurghadaan ei koskaan mutta Sharm el sheikkiin ehkä siinä toivossa että siellä olisi kunnon riutat ja silloin varmistan sen että hotelli on aivan rannalla ja hintaan sisältyy "all inclusive".
Jos joku haluaa välttää paikalliset erittäin agressiiviset kauppiaat mutta haluaa kuitenkin osta tuliaisia niin tehkää se paluumatkalla lentokentän basaareissa. Siellä saa aika rauhassa katsoa ja tavarat ovat samat mitä muualla ja hinnat ainakin minun mielestä jopa halvemmat vaikka kaupungilla kovastikin tinkasin.
--onneksi kotona--
Hurghadassa
6
405
Vastaukset
- Aaron..
Mukavaa luettavaa. Tämä on juuri sitä mitä olen kahden matkan kokemuksella yrittänyt selitellä tuttaville ja palstoilla. Uskokaa jo hyvät ihmiset että Egypti ei ole maa mihin mennään lomailemaan. Mikään ei pelaa ja kylmä rinki persreijän ympäri, eläänkö huomenna? En ole löytänyt mitään positiivista maasta, poislukien lämpö, mutta sen saan muualtakin. Kun nämä juntit savolaiset ymmärtäisivät matkustaa muualle, niin matkatoimistot lopettaisivat kohteen myymistä.
Surkein lomakohde missä ikinä olen ollut. - tatatatar
Kiitos, että jaoit kokemuksesi. Itse olen menossa hakemaan oman kokemukseni parin kk päästä.
Olen itse asennoitunut niin, että vastassa on jotain ennenkokematonta. En ole ennen matkustanut euroopan ulkopuolella, joten kaikki on uutta :) Edessä on takuuvarma kulttuurisokki.
Kiitos sinun ja muiden huonojen kokemusten osaa pitää odotukseni realistisella tasolla. Eikä sitä tiedä, jos yllättyisin vaikka iloisesti.
Kun ei liikoja odota, niin voi se positiivinen yllärikin tulla.
Eli kiitos tästä :) mielestäni matkakohteeseen kannattaa tutustua jo ennen matkan varausta. lukemalla netistä jne ja on myös muistettava että egypti on muslimi maa ja meno en erilaista kuin kotosuomessa, tinkiminen on osa kulttuuria ja kun osaa vähän näitä elämisen taitoja kuten varaa pikkurahaa taksiin jne selviää helpommalla taksien kanssa. jos kuitenkin tuntuu että on liian erilaista ei kannata lähteä sinne hermojaan polttamaan. meille egypti on tuttu maa ja viihdymme siellä kuin toisessa kotimaassa melkein.
emme toki tinkaamisesta niin välitä mutta kyllä sitäkin tulee tehtyä ja homman voi ottaa huumorilla.:)- Cxcxccx
Kannattaa sitten taksissa hinnat sopia etukäteen ja jos mahdollista valkata taksi jossa vanhempi kuljettaja.
Puhun vain omasta kokemuksesta mutta noi nuoremmat aikamoisia vedättäjiä jos olet sopinut hinnaksi esim.10puntaa niin saattaa pysäyttää jossain aika syrjässä tiensivuun ja vaatia isompaa maksua jolloin ainoa vaihtoehto on sanoa että jään sitten tässä pois eikä mitään maksua , ja ennen kuin kerkeet ottamaan ovenkahvasta kiinni matka jatkuu entisellä hinnalla.
Mutta iäkkäämmät kuljettajat ei kertaakaan yrittänyt huijata lähinnä pisti silmään kun otti iäkkäämmän kuljettajan niin lähes pokkeuksetta suutelivat peilissä roikkuvaa rukousnauhaa, eli olivat aidosti kiitollisia asiakkaista.
Muutenkin tolla hurkhadassa semmonen meininki , joka paikassa ja kokoajan joku yrittää huijata. - fjkdösa
Mitä tulee riuttoihin, sehän riippuu just siitä, missä päin liikuskelet. Jos otat veneretken koralleille, näet upeita vedenalaisia maisemia Monien Hurgadan hotellien edustalla riutat ovat melko huonossa kunnosa, mikä ei suinkaan johdu veden kylmyydestä. Punaisen meren pohjoispuolella sekä eteläosassa on aivan upeita riuttoja. Mitä tulee Thaimaan riuttoihin, olen nähnyt siellä sekä upeita, että tylsiä ruskeita riuttoja. Riippuu just siitä, että missä snorklaat ja kummalla puolella mannerta.
Itse tutkin aina huolella, mistä hotellista varaan huoneen, ja minkä tasoiset riutat missäkin on. Silti se on tuurista kiinni, että onko ne mun mielestä yhtä upeat kuin muiden mielestä. Meillä oli yksi ainoa taxi-kokemus, koska vähän pelotti. Niin paljon jo ehdin lukea varoituksia. Hyvä niin. Meidän kokemuksemme oli ihan hyvä. Kävimme El Gounassa, jonne Sakkalasta matkaa 40 km. Emme tienneet kohteen etäistä sijaintia - karttojahan siellä ei ole, ainakaan sellaisia joihin me olemme tottuneet.
Taxin kuljettaja oli ehkä noin 30-ikäinen. Peruutuspeilissä roikkuva risti viestitti meille rohkeutta. Hän pyysi 40 LEtä eikä euostunut pudottamaan hintaa. Hän ajoi tosi kovaa siellä viimeisellä suoralla osuudella, 130-140, minä vähän pelkäsin.
Kaupungin rajalla oli turvallisuuspoliisi ja kaupungissa täytyi antaa arvio vierailun kestosta.
Lopulta päädyimme siihe tulokseen, että hän odottaa kaksi tuntia ja vie meidät takaisin. Hinta oli 100 LE.
Hän tuli sovittuun aikaan ja pystyimme myös soittamaan, koska meillä oli prepeid. Talletimme hänen numeronsa, koska voimme ehkä käyttää häntä uudestaan, jos menemme Hurghadaan.
Matka meni hyvin, hän otti pari nuorta matkalla kyytiin, koska heillä oli bensa loppu. Pyyteli anteeksi. Tosin siellä bussiasemalla huomasimme, että bussillakin olisi päässyt, hinta 5LE! Emme vain nyt tiedä mistä se Sakkalassa kulkee.
Kiitokset tälle taxille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2354400- 1242194
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi2151831Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641794- 1801650
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1861506- 541364
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751281- 611278
- 1191161