Koiran haukunta päivisin

koirien ystävä

Naapurin koira haukkuu ja ulvoo ollessaan yksin. Alkaa aamusta ja saattaa kestää iltapäivään asti. Ei joka päivä mutta useimmiten. Välillä saattaa tauota mutta ennemmin tai myöhemmin ulvonta alkaa uudelleen. Lieneekö moinen hyväksyttävää vaikkei hiljaisuusaika olekaan? Olen vuorotyössä ja haluaisin nukkua rauhassa aamusta iltapäivään. Muutoin se onnistuisikin ilman tuota koiran aiheuttamaa meteliä. Muut äänet eivät ole valvottaneet.

Isännöitsijään olen ollut jo kaksi kertaa yhteydessä ja hän koiranomistajaan. Viimeksi tänään.. En tiedä ratkeaako ongelma tämän päivän jälkeen mutta jollei, niin mitä voisin tehdä? Isännöitsijä puhui kuonokopasta ja koirahoitolasta koiralle mutta korvaan särähti erityisesti kun välissä ehdotti minulle korvatulppia..! En minä nyt omassa osakkeessani ala sellaisia käyttämään kun se ei ole terveellistäkään. Eikö koiran kuuluisi hiljentyä eikä ihmisten pidellä korviaan? Mielestäni työssäkäyvän ihmisen uni- ja asumisrauha on aina tärkeämpi kuin yksikään lemmikki.

Pidän koirista mutten äänekkäistä. Itsellänikin oli aikoinaan koira eikä se haukkunut häiritsevästi koskaan eikä kukaan siitä koskaan valittanut.

Luokitellaanko kotieläimien aiheuttama meteli normaaleihin elämän ääniin?

23

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nannanaan

      Koirat nyt vain sattuvat olemaan koiria jotka ilmaisevat itseään haukkumalla. Kun hiljaisuus ei vallitse, ei sinun auta muu kuin kestää.

      Muuta metsään.

      • vof

        niinpä. Koirat haukkuu ns puhuessaan. Turha valittaa!


      • räkräk ja vielä räk

        Ei auta metsään muuttaminen. Sukulaiset pienessä maalaiskylässä kärsivät 200 metrin päässä olevan naapurin kahden rakin jatkuvasta räkytyksestä. Ei hetken rauhaa!

        Kyllä maalla on mukavaa!


    • hauhau,vouvou

      Jatkuva räkytys ei ole normaalia elämisen ääntä. Se, että koira haukkuu silloin tällöin esim. postin tullessa ja satunnaisesti jollekin esim. jos rapussa on jotain normaalista poikkeavaa, omistajien leikittäessä koiraa se haukkuu hetken, nuo voidaan vielä laskea normaaleiksi elämisen ääniksi.

      Meillä oli joskus samanlainen ongelma. Naapurissa oli kaksi koiraa ja koirat haukkuivat ja ulvoivat koko päivän. Tein tuolloin myös vuorotyötä enkä saanut nukuttua välttämättä ollenkaan, kun omistajat olivat usein poissa 12 tuntia ja koirat räkyttivät sen ajan. Nämä koirat olivat sellaisia, että kuulivat aivan joka ikisen äänen. Kaikki rapun äänet, mutta myös naapureiden äänet. Koirat saivat hepulin mm. jos asunnostani (ja arvatenkin muidenkin asunnoista) kuului pieninkin ääni. Ihan tavallisista elämisenäänistä, kuten siitä että vedin vessan, valokatkaisimen napsahdus kun laitoin valoja päälle tai pois, jos joku vähän kolahti asunnossani esim. kattilan laitto levylle. Meillä on vielä sellainen paperiseinäinen talo, jossa puhekin kuuluu sanatarkkaan joten koirien haukunta kuului ihan kuin olisivat haukkuneet samassa asunnossa. Eipä siinä paljon korvatulpat auttaneet. Yritin kärvistellä, eläinrakas kun olen, mutta lopulta oli pakko valittaa. Koska koirien haukunta oli häirinnyt muitakin, asia käsiteltiin kokouksessa ja eikä mennyt kauaakaan kun tämä koiraperhe muutti pois. Toivottavasti tajusivat edes muuttaa omakotitaloon.

      • yksikin ääni liikaa

        Minä en kestä minkäänlaista haukuntaa naapurustossani. Minusta millekään haukkuminen ei ole oikeutettua! Yksikin haukahdus on liikaa. Koirankin pitää osata olla ja elää hiljaisena, ihan niin kuin lastenkin.


    • tmp

      Eivät koirat saa haukkua jatkuvasti. Ainakin Saton yleisissä järjestyssäännöissä lukee "Asukkaan tulee huolehtia, ettei lemmikin ääntely, esim. koiran haukunta jatkuvasti ja kohtuuttomasti häiritse naapureita."

      Kaipa ne säännöt on aika samankaltaiset muissakin taloyhtiöissä.
      Ja kohtuuttomuutta on kyllä tunteja jatkuva haukunta.

      • koirien ystävä

        Kyllä kyllä, mutta kyllä naapurit pitää kyetä ottamaan huomioon muutenkin kuin niitä järjestyssääntöjä pilkuntarkasti noudattamalla. Jos eläin metelöi joka päivä esim. postin kolahtaessa luukusta ja vuorotyön jälkeen nukkuva henkilö siihen herää, on lemmikin omistajan joko hiljennettävä se tai hankkiuduttava siitä eroon. Kyllä ihminen on aina etusijalla!


    • white noise

      "Ei joka päivä mutta useimmiten."

      Nyt pitäis selvittää, mitä silloin "useimmiten" tapahtuu, kun koira metelöi. Eikö koiran omistaja ole kiinnostunut selvittämään asiaa?

      Mutta jos koira kärsii eroahdistuksesta, omistajan pitää viedä se hoitoon työpäivän ajaksi tai/ja aloittaa koiran koulutus ammattilaisen avulla. Jos omistajaa ei koirankaan (kun ei edes naapurin) hyvinvointi tämän vertaa kiinnosta, koira on väärällä omistajalla.

      Ja tuo kuonokoppa asia. Mikäs isännöintifirma tällaista ehdotti? Voisi meinaan kiinnostaa eläinsuojeluviranomaisia... Kuonokoppa estää koiraa juomasta, syömästä ja oksentamasta. Se siis vaarantaa koiran terveyden, eikä sitä pidä käyttää missään nimessa yksin olevalla koiralla!!

    • Teillä ainakin omistaja tietää asiasta.
      Toivottavasti hän välittää koiristaan sen verran, että tekee asialle jotain.

      Minua ainakin säälittäisi oma (ja vieraskin) koira, jos haukkuisi yksin olleessaan koko ajan.

      *
      Meillä kävi juuri näin, kun anopin koira oli keittiöremonttia paossa meillä.
      Vaikka tuttujen ihmisten hajuja olikin, niin eihän se ollut hänen kotinsa.
      Ja haukkui koko ajan...

      Onneksi yksi naapuri tuli sanomaan, koska me emme kuulleet mitään, aina kun lähestyimme kotia (kerrostalo), niin koira varmaan tunnisti askeleemme, koska ei kuulunut mitään.

    • KoirienOmistaja

      Mulla on kaks koiraa. Toinen 9kk ja toinen 5v. Tämä vanhempi koira etenkin haukkuu jäädessään yksin. Joskus oon jääny kuuntelemaan niin jonku aikaa haukkuu mutta lopettaa jossain vaiheessa, että ei kyllä jää haukkumaan koko aikaa. Kesällä kyselin naapurilta onko kuulunu koiran haukuntaa ja häiritseekö se. Sanoi että ei hirveesti oo kuulunu eikä oo ainakaan haitannu. Hyvä näin. Mutta jos asuisin jossain muualla niin saattais joku naapuri tosi herkästi jo valittaakin, onneks en asu. Mutta tulevaisuudesta kun ei koskaan tiedä :(

      Tottakai koiran omistajan täytyy huolehtia niin ettei koira yksin ollessaan jäisi haukkumaan. Ja kouluttamallahan se onnistuu. Pennusta astihan pitäisi koira alkaa totuttelemaan yksin oloon. Ei kenenkään muiden tartte kärsiä koirien haukunnasta, se ei oo oikein. No joo, paraskin puhuja kerta omakin koira haukkuu.. Enemmän ois pitäny aikoinaan kouluttaa yksin olemiseen, tiedän sen.

      Varmasti on tympeetä kuunnella koiran räksyntää, etenkin jos ite on väsyny ja/tai haluaa nukkua. Ja ihan muutenkin.

    • Ei jumalauta

      Kuonokoppa? Sillä isännöitsijällä ei taida olla mitään käsitystä siitä mitä varten kuonokoppaa käytetään, kuten ei todennäköisesti sullakaan.

      • omaa rauhaa

        Kyllä se on nimenomaan tarkoitettu rakin hiljaiseksi saattamiseen. Useille rakinomistajille pitäisi saada myös kuonokoppa.
        On muuten ihmeellistä kun näillä palstoilla ottaa puheenaiheeksi jonkun häiriökäyttäytymisen niin heti kehoitetaan muuttamaan muualle, maalle tai johonkin tosihiljaiseen paikkaan, eikös se ole häiriönaiheuttajan velvollisuus muuttaa sellaiseen paikkaan missä ei voi häritä muita. Näin minä olen asian käsittänyt. Asumisessa (ainakin kerrostalossa) on kaksi kultaista sääntöä, on velvollisuus asua häiritsemättä muita sekä oikeus asua häirintymättä.


      • phöh
        omaa rauhaa kirjoitti:

        Kyllä se on nimenomaan tarkoitettu rakin hiljaiseksi saattamiseen. Useille rakinomistajille pitäisi saada myös kuonokoppa.
        On muuten ihmeellistä kun näillä palstoilla ottaa puheenaiheeksi jonkun häiriökäyttäytymisen niin heti kehoitetaan muuttamaan muualle, maalle tai johonkin tosihiljaiseen paikkaan, eikös se ole häiriönaiheuttajan velvollisuus muuttaa sellaiseen paikkaan missä ei voi häritä muita. Näin minä olen asian käsittänyt. Asumisessa (ainakin kerrostalossa) on kaksi kultaista sääntöä, on velvollisuus asua häiritsemättä muita sekä oikeus asua häirintymättä.

        Käsittääkseni kuonokoppa on sitä varten, että se estää koiraa puremasta... Esim. isoissa kaupungeissa koirilla on kuonokoppapakko.


    • nyntty

      Kyllä koira tai oikeastaan omistaja pitää saada kuriin. Ei se koirakaan tyytyväinen ole, jos koko ajan louskuttaa... Naapurissani asui vuosia ensin yksi, sitten kaksi koiraa emäntineen. Omistaja oli päivät poissa, mutta koko naapuruusaikana kuulin ehkä 1-2 kertaa haukahduksen. Koira sopii kyllä kerrostaloon, jos sen vain osaa kouluttaa...

    • Uskon asia tuokin

      Eihän se omistaja edes tiedä, että koira haukkuu hänen poissa ollessaan jos sitä ei hänelle kukaan tohdi kertoa. Olen nimittäin törmännyt tapaukseen jossa koira haukkui ja vinkui aina koko ajan kun omistaja oli töissä. Koiran oistaja totesi, että hiljainen se on ei hauku eikä vingu. No, ei se silloin haukkunutkaan kun isäntä oli paikalla.

    • koirien ystävä

      Unohdin koko ketjun mutta päivitänpä nyt tilannetta kun tänne taas eksyin... Elikkä naapurin koira on hiljentynyt. Parit valitukset isännöitsijälle kantoivat hedelmää. En tiedä millä asukas sen ratkaisi mutta ulvominen ja vokina on loppunut. Koira asuu kyllä edelleen siellä koska pari kertaa olen sen kuullut iltapäivisin ihan pienen hetken ajan.

      Hermoja kuitenkin raastaa se, että nyt alakertaan tähän rappuun on muuttanut uudet asukkaat jotka myöskin toivat yksinään haukkuvan koiran mukanaan! Se aloitti aikaisin aamulla haukkumisen ja siitähän soitin välittömästi isännöitsijälle joka aikoi ottaa yhteyttä omistajaan. Yksi hiljenee niin toinen tulee tilalle... Ei vittu.
      No, eiköhän tuo sekin hiljene kuten tuo edellinenkin. Ei lemmikit saa meluta asunnossa, oli sitten yö tai päivä.

      Ihmetyttää mistä noita yksinään haukkuvia koiria oikein eksyy jatkuvasti juuri tänne?? Ei tuo kuitenkaan ole normaalia käyttäytymistä koiralta. Suurin osa on hiljaisia, uskallan veikata. Toivottavasti viimeinen räkyttäjä mikä omalle kuuloetäisyydelle muuttaa. Nukkuminen on usein vaikeaa ilman räkyttäjiäkin.

      • .........

        Kyseessä on ilmeisesti kerrostalo, joten ihan sinun oma vikasi kun joudut äänet kestämään.


    • kuusikahdeksan

      Tottakai ne koirat haukkuu...teljetkää ne aitauksiin ja pitäkää narunpäässä jatkuvasti..todella eläin rakasta toimintaa. Koira pysyy pihalla ,kunhan sille opettaa mikä koiran paikka on laumassa..sanoin naapurille et teidän koira jo häiriintynyt...ei otettu mitään kantaa.meni vuosi...eläinlääkäri lopetti koiran,koska oli niin häiriintynyt.Älkää ottako koiraa,jos ette ymmärrä koirista yhtään mitään.

      • Siis apua!

        Samaa mieltä, vain ihmisen häiriinnyttämät koiraparat räkyttävät jos jäävät yksin.
        Meillä ollut aina koiria ja eläneet ikälopuiksi.Eikä yksikään ole niistä turhaan räkyttänyt.Ei yksin jäädessään, eikä muutenkaan.Riemuhaukut vain, aina kun kotiväkeään näkivät kotiin tulevan.
        Ei ole koiran vika.Ihminen siinä pitää pistää vastuuseen.
        Isoja paskiaisia tuollaiset koirien ottajat, jotka häiriinnyttävät koirat.
        Viattomat eläimet sitten saavat vielä tyhmien ihmisten viat päälleen.


    • Done that

      Uita leivänpalasia risiiniöljyssä ja tiputa postiluukusta. Rakki paskoo ympäri kämppää ja omistaja taluttaa sen piikille. Toimii.

      • §§§

        Hyvä, hyvä sinusta jo tehty ilmoitus eläinrääkkäykseen yllyttämisestä koska risiiniöljy koirille muutenkin vaarallista. Lisäksi "myrkytettyjen" makupalojen laittaminen postiluukusta on kotirauhan rikkomista mahdollisen eläimen vahingoittamisen lisäksi !


    • rovaniemi2

      koira haukuu omistajan läsnäollessa koko päivän??

    • Anonyymi

      Älkää vaan valittako, Suomesta on tullut maa jossa jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa välittämättä tippaakaan siitä mitä siitä toisille aiheutuu.

      Minusta tehtiin vainoamisesta rikosilmoitus siitä että kysyin saako sen kanssa auttaa kun ulvoo jos jää yksin ja toisen kerran että jos uuden työpäivän ekan päivän palaverit saisi pitää ilman ulvontaa. "Mutta kun ei se koko ajan ulvo ja hauku..." no ei, ihan 3 kk aikana kun olen ollut läsnä olen kuullut 7 sessiota, pahimmillaan 6 tuntia. Kuukauden olen ollut yhteensä pois asunnolta sen lisäksi enkä ole kuullut silloin mitään. Eikä minulla ollut edes tarkoituksena yrittää häätää heitä pois, mutta olisi ollut kiva että tajuavat että en voi kirjanpitotöihin keskittyä jos ulvonta ei lopu. JML!! Koira pitää kouluttaa, kirosana.

      No, otan asianajajan, miettiköön hän että oliko tässä koiran omistajalla vikatikki, ja kalahtaako omaan nilkkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe