Lukunopeuden kehittämisen kurssit

Lukutoukka

Moi

Olen itse erittäin hidas lukija ja esimerkiksi 400 sivun romaanien lukemiseen kuluu viikkoja.

Aloinkin etsimään lukunopeuden kehittämiseen tietoa ja
löysin esimerkiksi Finlandia Academyn " Sparta- pikalukemisen maiseriohjelman", jossa kovasti kehutaan lukunopeuden kehittymistä. Hintaakin kurssilla on kuitenkin melkoisesti. Tai toinen on sitten " photoreading" -valokuvalukemis kurssit.

Onko kenelläkään kokemuksia onko tällaisista kursseista ja lukutekniikoiden harjoittelusta todella apua kirjojen nopeampaan lukemiseen?
Yksi vinkki oli tuolla Finlandia academyn sivulta löytyvässä videossa ohjeena käyttää sormea, kättä tai viivoitinta lukemisen apuna riveillä, mutta itse sitäkin kokeiltuani se haittaa lukemista niin, että alan esimerkiksi keskittyä liikaa sen sormen läsnäoloon enkä siihen tekstiin. Joten melko skeptisesti ainakin minä suhtaudun näihin, mutta mitä mieltä muut ovat?

4

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 653655436

Lue enemmän niin lukunopeus kehittyy. Kursseista on apua, koska niillä luetaan.

• 21

"Olen itse erittäin hidas lukija ja esimerkiksi 400 sivun romaanien lukemiseen kuluu viikkoja."
      Tuo ei kerro vielä yhtään mitään, sillä emmehän me edes tiedä sitä tuntimäärää, minkä päivässä tai viikossa luet. Olisi hyvä, jos viitsisit vastata tuohon kysymykseen, eli: kuinka monta tuntia luet viikossa?

"Lue enemmän niin lukunopeus kehittyy."
      Allekirjoitan tämän neuvon täysin.

Olisi muuten mukavaa, jos joku voisi kertoa, kuinka nopeasti keskiverto ihminen lukee.

• Lukutoukka

Aivan, pahoittelen epäselvyyttä. En ole tarkemmin katsonut kellosta, mutta jonkinlaista osviittaa voin antaa. Esimerkiksi Paul Austerin Sattumuksia Brooklynissa menee sellainen 3 tuntia per 50 - 70 sivua. Yhtenä selityksenä olen pitänyt sitä, että haluan yrittää omaksua ja muistaa kaikki mahdolliset yksityiskohdatkin kirjassa. Mutta silti mielestäni tuossa ajassa pitäisi pystyä lukemaan paljon enemmän.

Sitten taas vaikealukuista kirjaa lukiessa kuten tietokirjaa tai pääsykoekirjaa lukiessa menee pidempään. Kuten lääkiksen aikaisempien vuosien galenoksessa, jota luin 5 tunnissa noin 10 sivua. Hidasta? En osaa sanoa ja siksi ajattelinkin kysellä onko tuollaisista lukunopeuden kehittämisistä apua.
      PhotoReadingiahan kehutaan kovasti ja kirja tuli kirjastosta löydettyäkin, mutta saa nähdä onko siitä apua.

• Lukutoukka

Vielä tuohon kuinka paljon viikossa luen niin en useinkaan lue joka päivä. Saatan lukea esimerkiksi pari tuntia kerrallaan kahtena tai kolmena päivänä viikossa. Usein lukeminen on myös ns. yöpöytä lukemista eli ennen kuin menee nukkumaan lukee sängyssä, josta en osaa myös sanoa onko paras paikka keskittymiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      217
      503
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe