Omistan itse tällä hetkellä Nikon D3000:n ja olen sillä kohta pari vuotta kuvaillut, ajattelin vaihtaa johonkin hieman ammattimaisempaan, sillä onhan tuo D3000 aika lelu.
Tällä hetkellä tähtäimessä siis D90 ja haluaisin kuulla siitä mielipiteitä. Harrastan aika monenlaista valokuvausta, kuvailen paljon luonnossa; eläimiä sekä kasevja, maisemia hieman vähemmän ja eniten ehkä olen kiinnostunut ihmisten kuvaamisesta. Olisiko D90 minulle sopiva? Kokemusta siis on ja haluaisin kameran, jossa vähemmän kohinaa kuin D3000:ssa.
Mielipieitä Nikon D90:stä?
20
4216
Vastaukset
- hajari
Miksei D5100?
- rapakontakainen
Itse ostin ensimmäiseksi järkkäriksi juuri D90. Edelleen käytössä ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Sitähän sanotaan eräänlaiseksi puoliammatilaiskameraksi, ja itse asiassa se onkin melkein sama kuin D300. Sillä erolla että D90 kuori on alumiinin ja muovin sekoitusta, joten sääsuojaus ei ole ihan niin hyvä kuin D kolmesatasessa. Mutta hyvin on kestänyt, niin räntäsateet kuin pakkasenkin. Itse olen ajatellut ostaa D700 seuraavaksi kunhan se hieman halpenee nykyhinnoista. Kuvanlaadullisesti sekään ei liene ratkaisevasti parempi kuin D90, mutta onhan se sentään fx kameroiden parhaimmistoa. Olen viimeisimmät objektiivit ostanut fx formaatilla, juuri tuota D700 runkoa ajetellen. Nimimerkki D90 saa sitten tuoda asiaan lisävalaistusta.
D90 on tällä hetkellä poistuva merkki ja sen tilalle on tullut D7000. D90 on kuitenkin vielä varsin toimiva, käyttökelpoinen runko. Itse olen käyttänyt sitä ensin D200 ja nyt D300s kaverina. Uutena saattaa tosin vieläkin saada varsin edulliseen hintaan.
Minulla on se etu, että sukulaisissa on nuoria jotka harrastavat kuvausta ja pääsen siten helposti eroon vanhoista kun himo iskee uuteen.
Olen kuvannut omalla D90 rungolla monessa paikassa ympäri Eurooppaa kuljeskellessani ja aina se on toiminut. Sen 12M kenno on riittävä A3 kuviin asti joita olen sen kuvista tehnyt tauluiksi seinälle ja seuran näyttelyyn.
Periaatteessa siitä löytyy kaikki se mitä kuvaaja tarvitsee. Se ei ole semipro kuten D200 ja D300 mutta en pidä sitä ongelmana, se ei myöskään ole samoin tiivistetty kuin D300 ja muut semipro rungot mutta se on toiminut ainakin minulla sateessa, niin lumi kuin vesikin joskin jo oman mukavuuteni vuoksi olen yrittänyt kartella ihan kaatosateita.
Kuvausreissulla pidän "yleiszoomia" toisessa rungossa ja toisessa, yleensä D90.ssä joko pitkää putkea tai makroa riippuen siitä mitä kuvittelen eteen tulevan. Pyrin vähentämään optiikan vaihdot "metsässä" minimiinsä vaikka on erilaisia varistimiakin nykyään noissa rungoissa käytössä. Olen kuitenkin havainnut sellaisen nokallisen kumipumpun käteväksi roskien siirrossa muualle.
Tuossa on esimerkki D90 kuvasta ja kansioistani löytyy satoja muitakin. Tosin suuri osa myös muilla kameroilla otettuja.
https://plus.google.com/photos/107111916669909334962/albums/5315640339806345313/5315685193861565714?banner=pwa
Tuossa toinenkin:
https://plus.google.com/photos/107111916669909334962/albums/5315640339806345313/5354950238163114178?banner=pwa
D90 antaa parempiakin kuvia aina kuvaajasta riippuen joten älä anna noiden esimerkkien lannistaa.- Et sitä enää saa
Uusia Nikon D90 kameroita takuulla lienee vaikea (=mahdoton) enään löytää Suomesta
kameraliikkeistä koska D7000 tieltä poistuvaa mallia myytiin aika rajulla tarjouksella
"poistomyynnissä"
Ja hinta/laatu suhde rahoille oli ylivoimainen koska kamera oli hyväksi koeteltu
laatutuote jota oltiin testattu montavuotta käytännön oloissa eikä paljon poikennut "isoveljestään"(D300s) ja ominaisuuksia viellä ISOMMISTA Nikoneista.
Muuten nimenomaan D90 taisi olla eka joka esitteli järkkärissä videokuvausomituisuuden jota kukaan still kuvaaja ei ikinä tarvitse
mutta, uusi buumi oli syntynyt,,,ja markkinat sille.
Niillä jotka sellasen alle 500Euron saivat kävi jotakin muutakin ku pikselit päässä.- rapakontakainen
No ainakin Rahala myy vieläkin oikein takuulla D90 runko= 599 ja Cyberphoto yhdistelmää D90 18-105 putki = 699.
- 020
D90 on nykyisistä Canoneista hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras.
Canonilla on viime aikoina ollut ongelmia halpojen peilinheiluttimien tuotekehityksen kanssa.
Sinun sijassasi odottaisin Canoni seuraavaa ”puoliammattimallia”- v60
En ymmärrä. Milloin tuo Nikonin D90 on muuttunut Canoniksi. Canonin mallit ovat aina esim 60 D ei D60 jne. Okaksoo taitaa olla hieman "ulalla" digikameroista, kannattaisiko keskittyä johonkin muuhun harrastukseen kuin digikameroihin kun nuo mallimerkinnätkin tuottavat ylipääsemättömiä vaikeuksia.
- 020
v60 kirjoitti:
En ymmärrä. Milloin tuo Nikonin D90 on muuttunut Canoniksi. Canonin mallit ovat aina esim 60 D ei D60 jne. Okaksoo taitaa olla hieman "ulalla" digikameroista, kannattaisiko keskittyä johonkin muuhun harrastukseen kuin digikameroihin kun nuo mallimerkinnätkin tuottavat ylipääsemättömiä vaikeuksia.
en minäkään ymmärrä, tuli tehtyä hölmö hulimattomuusvihre
po. D90 on nykyisistä Nikoneista …
Odottaisin kuitenkin Canonin uutta peilitöntä ennen uuden peilinheiluttimen ostoa, varsinkin jos haluaa kuvata myös videoita. - harrastaja.
020 kirjoitti:
en minäkään ymmärrä, tuli tehtyä hölmö hulimattomuusvihre
po. D90 on nykyisistä Nikoneista …
Odottaisin kuitenkin Canonin uutta peilitöntä ennen uuden peilinheiluttimen ostoa, varsinkin jos haluaa kuvata myös videoita.Ostin reilu kuukausi sitten Nikon d7000, enkä ole katunut ostostani sekuntiakaan. Mielestäni hinta/laatu yhtä hyvä kuin d90. En koskaan odota uutuusmalleja, sillä semmoinen odottelu tietää vaan sitä, että siinä odotellessa parta kasvaa pian polveen asti ja uutuusmallit on aina hinnakkaita, en sano etteikö olisi varaa ostaa, mutta se periaate. Kun ostaa mallin, joka on ollut markkinoilla pyöreästi vuoden ja yli, hinta yleensä tippuu niin, että silloin voidaan puhua hyvästä hinta laatu suhteesta? Fotoliiga kauppiaalta sain vielä 3 vuoden takuun, joten ainakin sen aikaa kuvailen tuolla ja sitten katsotaan millaisia hinta laatu sehteeltaan hyviä "heiluttimia" on tarjolla vuonna 2014-2015.
- cannonia nii
Niin, paitsi että Canonilta lienee turha sellaista odottaa. On paremminkin Sonyn heiniä ne peilittömät.
- 020
Huono arvaus kun ihan lähiaikoina kiinteäpeilisten markkinaosuus on suurempi kuin peilinheiluttimien.
Kerroppa yksikin hyvä syy miksi Canon jättäisi yli puolet järkkärimarkkinoista muiden jaettavaksi?
Miten niin Sonyn heiniä, peilittömiä ovat esim:
Olympus ja Panasonic Micro Four Thirds
Nikon 1
Pentax Q
Ricoh GXR
Sony NEX
Samsung NX - Mirrorless_haisee
020 kirjoitti:
Huono arvaus kun ihan lähiaikoina kiinteäpeilisten markkinaosuus on suurempi kuin peilinheiluttimien.
Kerroppa yksikin hyvä syy miksi Canon jättäisi yli puolet järkkärimarkkinoista muiden jaettavaksi?
Miten niin Sonyn heiniä, peilittömiä ovat esim:
Olympus ja Panasonic Micro Four Thirds
Nikon 1
Pentax Q
Ricoh GXR
Sony NEX
Samsung NXLeluja koko lista.
Noilla ei tee Erkkikään mitään. Kokeiltu on Sony NEX ja pari Oly PEN-mallia.
Ei ne mahdu taskuun mutta kennot on niin naurettavan pieniä että kohinat jyllää. Ja ilman optista etsintä ei tule muuta kun sutta ja sekundaa. Olyn videokin on ihan puuroa.
Canon EOS tai Nikonin oikeat peilijärkkärit ja kunnon lasit. Niitä ei syrjäytä mikään. - ngcjhgcj
Mirrorless_haisee kirjoitti:
Leluja koko lista.
Noilla ei tee Erkkikään mitään. Kokeiltu on Sony NEX ja pari Oly PEN-mallia.
Ei ne mahdu taskuun mutta kennot on niin naurettavan pieniä että kohinat jyllää. Ja ilman optista etsintä ei tule muuta kun sutta ja sekundaa. Olyn videokin on ihan puuroa.
Canon EOS tai Nikonin oikeat peilijärkkärit ja kunnon lasit. Niitä ei syrjäytä mikään.No ei ehkä Erkki, mutta Erkki onkin erkki. Kaikille muille nuo kyllä käy. Eihän nuo mitään pokkarikennoisia ole.
- ngcjhgcj
ngcjhgcj kirjoitti:
No ei ehkä Erkki, mutta Erkki onkin erkki. Kaikille muille nuo kyllä käy. Eihän nuo mitään pokkarikennoisia ole.
Tai korjataan: useimmille muille...
- Erkki
” ilman optista etsintä ei tule muuta kun sutta ja sekundaa. Olyn videokin on ihan puuroa … Canon EOS …peilijärkkärit”
Mitäs sieltä Canoni oikean peilijärkkärin etsimestä näkyy videota kuvatessa?Videokuvausta ja valokuvausta ei voi verrata. Parhaimmillaankin videon erottelu on täys HD eli noin 2000x1000 pix eli 2M kun kuvat otetaan nykyään yleisesti 12M kameroilla.
Valokuvaukseen kunnon peilijärkkäri on ehdoton valinta mutta näppäily käy vaikka pokkarilla.
Vaikka itselläni on kahdessakin rungossa videomahdollisuus niin ainoastaan olen kokeillut niiden toimivan vaan ainoastaan yhdestä tilaisuudesta olen kokeeksi ottanut muutaman minuutin videoita koska musiikkiesitys on havainnollisempi videolla kuin pelkkänä kuvana.
Sen sijaan luonto ja maisema sekä muu kuvaus tuo stilleinä näkymän paremmin ja tarkemmin esille.
D90 on hyvä runko jonka sulkijalle on muistaakseni luvattu jossain noin 100 tuhatta laukausta kun se vaikka D300s rungolle lienee 250 tuhatta kertaa.- FullHD
Työeläkeläinen kirjoitti:
Videokuvausta ja valokuvausta ei voi verrata. Parhaimmillaankin videon erottelu on täys HD eli noin 2000x1000 pix eli 2M kun kuvat otetaan nykyään yleisesti 12M kameroilla.
Valokuvaukseen kunnon peilijärkkäri on ehdoton valinta mutta näppäily käy vaikka pokkarilla.
Vaikka itselläni on kahdessakin rungossa videomahdollisuus niin ainoastaan olen kokeillut niiden toimivan vaan ainoastaan yhdestä tilaisuudesta olen kokeeksi ottanut muutaman minuutin videoita koska musiikkiesitys on havainnollisempi videolla kuin pelkkänä kuvana.
Sen sijaan luonto ja maisema sekä muu kuvaus tuo stilleinä näkymän paremmin ja tarkemmin esille.
D90 on hyvä runko jonka sulkijalle on muistaakseni luvattu jossain noin 100 tuhatta laukausta kun se vaikka D300s rungolle lienee 250 tuhatta kertaa.Full HDtä ei nykyään tarvi pyöristää - yleistietoa: 1920 x 1080
- fhdfndtgj
Ketjun aiheen D90:n video-ominaisuudet ovat alkeelliset verrattuna uusimpiin.
- ni kon d 90
D90 on hyvä kamera, jos sattuu löytämään toimivan yksilön. Minulla oli ongelmia tarkennuksen kanssa (back focus). Se säädettiin kuntoon huollossa. Myös D7000:ssa on ollut samoja ongelmia. Onkohan Nikonin laadunvalvonta huonontunut. näissä harrastajakameroissa?
Sinuna odottaisin hetken, kun uudet mallit tulevat kunnolla myyntiin. Vanhoja malleja saattaa saada hyvinkin edullisesti, esim. D300s voisi olla järkevämpi päivitys. Siinä ei tuota edellämainittua focus-ongelmaa ole ollut. - kökötin
D90 on hyvä eikä ole kallis. Hinta/laatusuhde on aikalailla hyvää tasoa. Tukeva runko, pentaprisma, hyvä laatu.. Jos budjetti sallii, niin katso myös uudempaa mallia D7000. Tuon kuvanlaatu on vähän parempi kuin ysikymppisen tai kolmesatasen.
D300s:n kuvanlaatu on D90:n tasoa, mutta sen runko on tukevampi, se on sääsuojattu, tarkennus parempi ja sarjakuvaus nopeampi. Videokuva on suunnilleen D90:n tasoa mikkiliitintä lukuunottamatta, eli häviää tuossa D7000:lle.
Jos noita D7000:n ja D300s:n ominaisuuksia ei kaipaa ja haluaa tukevan rungon halvemmalla valinta on D90. Oma valinta olisi pienemmällä budjetilla D90, mutta jos budjettia olisi enemmän niin D7000. Pienemmässä rungoossa D5100 kuvanlaatu on identtinen D7000:n kanssa, mutta siinä on vähemmän nappuloita, ei tarkennusmoottoria ja huonompi etsin kuin noissa kolmessa muussa.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841