Elikkä, olen vakavasti miettinyt että hankkisin juoksumaton nuorelle, n. vuoden ikäiselle saksanpaimenristeytys-urokselleni. Koira on hyvin energinen ja vaatisi paljon liikuntaa, ja minulla on itselläni niin huono kunto että vaikka rehkisin koiran kanssa kerran päivässä pitkän lenkin (tähän väliin sanottava, että tietenkin käytän sitä pihalla tarpeillaan useamman kerran päivässä) metsässä juoksuttamisen kera (ensin kävelyä hihnassa kurinalaisesti/vetämättä 20-30min, sitten irti juoksemista 15-20min ja kotiinpaluu hihnassa 10min), niin koiralla tuntuisi edelleen olevan liikaa virtaa purettavanaan, vaikka itse olen lenkin jälkeen aivan uupunut. Vähän aikaa se nukkuu ja sitten taas tuntuu että sillä on liikaa energiaa. Koira on opetettu olemaan sisällä vouhottamatta, mutta silti on koko ajan siinä tilassa että vaatisi rasitusta - on valppaana koko ajan eikä oikein osaa rauhoittua, vaikka makoileekin.
Olen kuitenkin netistä lukenut kauheasti ihmisten mielipiteitä että ihminen joka hankkii koiralleen juoksumaton kun ei jaksa lenkillä käyttää, ei edes ansaitsisi saada koiraa. Itse olin ennen koiran hankintaa vieläkin huonommassa kunnossa ja koiran otinkin lenkkikaveriksi jotta saisin kuntoani kohoamaan ja kyllä se on auttanutkin. Mutta nyt kun koira on tuossa iässä niin minulla ei itselläni enää riitä kunto käydä sen kanssa tahdiltaan reippaampia lenkkejä ja minua harmittaa ja inhottaa etten pysty tarjoamaan sille tarpeeksi liikuntaa - vielä. Sen vuoksi olenkin miettinyt tuota juoksumaton hankkimista, jotta koira saisi purettua ylimääräisiä energioita vielä siinäkin. Siis niin, että vaikka päivällä käytäisiin koiran kanssa oikeasti lenkillä ja illalla se saisi sitten juoksumatto-treenin. Tietenkin koira pitää ensin juoksumattoon totuttaa.
Olenko siis huono koiranomistaja jos hankin tuollaisen apuvälineen..?
Juoksumatto
5
2489
Vastaukset
- GGfGG
???
Juoksumatto on kallis. Mutta eihän se koiraa rääkkää, oma asiasi, mihin rahasi pistät.
Vähän ihmetyttää, kun vaikutat lähes liikuntakyvyttömältä, ja silti otat suuren energisen koiran. Ne on kuule lenkkihirmuja, niin pitää olla omistajankin.
Koiran toiminnantarvetta ohjataan myös koulutustuokioilla, niissä ei omistajan tarvitse hurjasti kävellä. Sulla on palveluskoira, koulutat vaan tottelevaisuutta. - Jatka vaan
sitä lenkkeilyä periaatteella vaikka henki menis, koko ajan matkaa ja aikaa lisäten. Oma kuntosi kasvaa koko ajan ja vuoden kuluttua menette jo helposti 10 kilsan päivämatkoja(jopa yksittäisinä lenkkeinä). Vaara piilee nyt siinä että JOS nyt hankit sen juoksumaton, niin saat liian helposti sen tekosyyn jättää lenkki väliin. Älä siis mielellään tee sitä valintaa.
Motivoinniksi kerron että itseltäni lähti painoa 10 kilon vuositahtia ensimmäisten kolmen vuoden ajan. Nyt ollaan melkoisen kuivaa kääkkää ja vain selkäkivut jäi muistoksi kilometreistä tien päällä, mutta sille ei voi mitään enää. Selkätukivyö auttaa siihen. - luomuhurtta
hanki valjaat ja potkuri, suksikelkka ja anna koiran purkaa energiaa vetämällä. Itse lyhentäisin tuon kurinalaisen alkuhissuttelun 5-10 min ja antaisin vouhkan juosta. Välillä viheltää takaisin ja taas lähettää laukkaamaan. Niin ja nitä pitempiä lenkkejä voisi tehdä kaksikin, vaikka sitten toinen että 5 min kurissa vetämättä ja sitten 15 min vapaata laukkaa jasitten kotiin, jos on aikaa. Juoksumatto on hyvä idea. Tuskin kenelläkään ihmisellä on voimaa ja aikaa juosta niinkuin sakemannilla! Etsintäleikit, että tavara/ makupala piilotetaan ja sitten koira saa hakea sitä, on koirista hauskaa ja väsyttävää ajankulua. Oma nuorukaiseni harrasti myös köydenvetoa tarhassa, auton hinausköyteen vanha viltti ja köysi kiinni puunoksaan. Sitä riepotettiin nuoruuden innolla pari kolme vuotta.
- MK
Et ole huono koiranomistaja, jos juoksumatto on vain ja ainoastaan lisäväline koiran liikuttamiseen. Se ei saa olla koiran pääasiallinen "lenkitys"väline. Pelkkä juoksumatolla kulkeminen ei tyydytä koiran tarpeita.
Ei ihmekään, että koira kaipaa lisää liikuntaa. Tuon kokoiselle ei riitä n. tunti päivässä. Se vaatisi vähintään tuplamäärän liikuntaa joka päivä. Helpoin tapa aloittaa oma kunnon kohotus, ja tyydyttää koiran liikunnan tarve on liikkua metsissä yms. jossa koiran voi antaa juosta vapaana. Nyt vain lenkkipolkuja etsimään! Metsälenkeillä voit itse kulkea juuri sellaista vauhtia kuin sinä jaksat, tarvittaessa myös taukoja on helppo pitää. Irti ollessaan koira kulkee paljon pidemmän matkan kuin sinä, samalla se pääsee juoksemaan, haistelemaa, kaivelemaan ja tutkimaan ympäristöä (joka kaikki kuluttaa siltä energiaa). Voithan ottaa vaikka pallon (tai jonku muun lelun) mukaan, jota voit lenkin aikana heitellä koiralle, pääsee koira juoksemaan kovaa ja etsimään leluaan hangesta. Kun vain ahkerasti lenkkeilet ja treenaat huomaat varmasti jo kesään mennessä huomattavaa kehitystä omassa kunnossa ja jaksamisessa. Ota koiran lenkkeilytys mukavana kuntoiluhaasteena, älä pakkopullana.
Kotona kannattaa myös käyttää aikaa koiran kouluttamiseen, niin hyödyllisiä asioita kuin ihan vaan höpöhöpötemppuja. Koira joutuu käyttämään päätään uutta oppiessa, ja sillä saa koiraa hyvin väsytettyä. Samoin voi kokeilla erilaisia älyleluja (laita vaikka tyhjään maitopurkkiin nameja, ja anna koiran pohtia kuinka ne sieltä saa), niitä on helppo askarrella ihan itsekin. Samoin namin etsintä on koiralle tehokasta työskentelyä, kun se joutuu käyttämään nenäänsä. - Andalucian yö
Apuvälineenä tuo juoksumatto on varmasti ihan ok,jos silloin tällöin koiraa siinä treenaa,kunhan ei ole pääasiallinen liikuntamuoto.Lisäksi voisi juoksuttaa koiraa myös polkupyörällä ja jos se tykkää palloista niin sellaista viskomalla saa hurtta saalistusvaistoaankin harjoitettua.Mielestäni pelkkä liikunta ei riitä tiettyjä rotuja väsyttämään,vaan ne tarvitsee lisäksi rutkasti aivotyötä.Siis parhaan tuloksen saa kun sekä fyysinen että psyykkinen puoli on saanut kunnolla treeniä päivittäin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865