Eli haluisin ostaa sukset, siteet ja sauvat lahjaksi poikaystävälleni, joka on kokeillut perinteistä vasta muutaman kerran lainasuksilla ja innostunut lajista. Monot ostettiin heti omiksi, kun jalka on niin suuri (48), ettei kellään ollut lainata sopivan kokoisia monoja.
Eli nyt tarttisin vähän apuja sopivien suksien valintaan. Pituus: n. 185cm, paino: n. 76kg, hongankolistajaruumiinrakenne, hyvin pitkät raajat (vaikuttaa ehkä sauvojen pituuteen?). Ikä: 32 (sitäkin jossain kysyttiin).
En tiedä suksista mitään, mutta pienen googailun perusteella olen ajatellut Fischeri CSR classic suksia, tai niiden tyyppisiä. Mallia tunnutaan pidettävän hyvänä, minkä lisäksi ne ovat monessa paikkaa tarjouksessa nyt.
Katsoin tällaiselta sivulta suksien pituusohjetta: http://www.viastar.fi/laskurit/suksilaskuri/
Suksien ohjepituudeksi tuli 205cm. Kuulostaako oikealta? Mitenkä sen jäykkyyden kanssa sitten? Paino vaihtelee muutaman kilon, yleensä tuosta vähän ylöspäin, eli 75-78kg. Osaako toiselle ostaa sopivanjäykkyiset sukset pelkän painon perusteella?
Ja vielä sauvoista: miten pitkät niiden pitäisi olla?
Monot menee SNS-siteisiin. Onko siteillä hirveästi väliä aloittelijan suhteen?
Tietty mieluiten ostaisin paketin, jotka näyttävät tulevan halvemmiksi, mutta kun en monot on jo. Saisikohan jostain sukset siteet sauvat paketteja?
Kiitos jos joku osaa auttaa!
Sukset lahjaksi - neuvoja?
11
532
Vastaukset
- Tyttöystävältä
Ja ps. Ja vielä kauppapaikosita: tuota sporttidivaria olen myös ajatellut, kun asutaan pääkaupunkiseudulla ja hiihtoa ei varmaan tulevaisuudessakaan tulla harrastamaaan ihan hirveästi. Eli hyvät perussukset hankinnassa. Kokemuksia sporttidivarista?
- -
Tietenkin paras olisi, jos suksien tuleva omistaja olisi mukana kun kauppoja tehdään, mutta olen kyllä itse tilannut netin kautta mittojen mukaan tilannut suksia ja muita välineitä ja pääosin olen ollut tyytyväinen.
Sporttidivari on varmaan ihan ok. Ota nuo mitat muistiin ja mene sinne kauppaan. Jos on osaava myyjä niin ehkä tärppää. Tosin isolle miehelle voi olla joskus haastavaa löytää sopivia välineitä.
Fischer on hyvä merkki, mutta on paljon muitakin hyviä merkkejä ja malleja. Esim. Karhu on hyvä valinta aina, jos perinteistä hiihdetään. - suksimees
Varmaankin on monta hyvää merkkiä. Luulisin että kaikki nykymerkit ovat hyviä, loppu on sitten henkilökohtaisista miektymyksistä kiinni. Oston onnistumisen perusta on se että on asiantunteva myyjä. Niitä vain vähemmän on markettien urheiluosastoilla jossa kopaistaan sukset seinältä ja todetaan että nää on sulle sopivat. Kannattaa satsata sellaisen liikkeen palveluihin jotka antavat myymilleen suksille tyytyväisyystakuun. Sitten eivät jää vehkeet nurkkaan pölyttymään ainakaan siitä syystä ettei ole toimivat vehkeet.
Moisia liikkeitä on näilläkin palstoilla mainittu useita, ainakin Häijää, Fortesport ja on varmaan muitakin. Niistä voi turvallisesti tilata sukset postinkin kautta vaivautumatta itse paikalle. Niiden henkilökunnalla on melkoinen asiantuntemus alalta, joten he pystyvät valitsemaan tilaajalle sopivat sukset saamiensa tietojen perusteella. Jos ei mene nappiin, niin siinä vaiheessa astuu se takuu peliin ja vehkeet vaidetaan toisiin. Tuollaista palvelua tuskin saa marketeista, ainakaan ilman kamalaa vääntöä ja kinaamista?- tyytyväinen asiakas
soita,carilainen oy soprt (040-5479466 sami) niin saat varaan parasta tietoa,kun kerrot heille minkälaiseen tarkoitukseen haluat sukset,heillä postimyynti.
- -
Sanoisin kuitenkin, että jos hiihtoa harrastaa vain muutaman kerran talvessa eikä täten ehkä ole valmis sijoittamaan kovin isoa summaa välineisiin, kannattaa ostaa käytetyt. Perinteisen välineet eivät ole kehittyneet viime vuosina kovinkaan paljon, joten jopa 1980-luvun välineillä pärjää, kunhan ovat mitoiltaan edes jotenkin sinnepäin.
Itse pysytyisin hommaamaan ainakin tyydyttävät perinteisen tyylin välineet pienehköllä vaivalla lähes kenelle tahansa alle 50 euron budjetilla.- ghklhfdf
niitä 80luvun suksia saa ilmankin,jos niistä maksaa 50e on maksanu liikaa.
- -
ghklhfdf kirjoitti:
niitä 80luvun suksia saa ilmankin,jos niistä maksaa 50e on maksanu liikaa.
Tarkoitin, että sopivat monot, sauvat, siteet, 80-luvun kilpasukset sekä vähän vaivanpalkkaa.
Tietty jotkin Karhu touringit saa käytännössä ilmaiseksi. - Juha H
- kirjoitti:
Tarkoitin, että sopivat monot, sauvat, siteet, 80-luvun kilpasukset sekä vähän vaivanpalkkaa.
Tietty jotkin Karhu touringit saa käytännössä ilmaiseksi.Onko kilpasukset vähän harrastaneelle/aloittelijalle sopivin valinta alkuun? Monet tuntuu niitä ehdottavan, mutta kannattaako. Jotenkin tuntuu vastaavaa tulevan pyöräilyehdotuksissakin eli ehdotetaan _omia_ suosikkeja omaan käyttöön, mutta sopiiko ne kysyjälle on toinen. Jos pyörissä tempopyörää ei kannata ehdottaa ekaksi, niin ei kai kilpasuksetkaan ole aloittelijalle (aina) suositeltava vaihtoehto.
Käytöksessä on eroja. Itse en niitä oikein tunne, kun olen tälläinen satunnainen harrastaja, joka hiihtää yksillä suksilla (toiset on luisteluun). Mitä kaikkia parametrejä valintaan löytyy? ja onko harrastelijan sukset enemmän kompromisseja. Toimii kohtuudella niin pehmeällä kuin kovallakin ladulla. Metsäsukset on sitten erikseen, niistä nyt tuskin on kyse, kun monot on jo ostettu. - inssi'
Juha H kirjoitti:
Onko kilpasukset vähän harrastaneelle/aloittelijalle sopivin valinta alkuun? Monet tuntuu niitä ehdottavan, mutta kannattaako. Jotenkin tuntuu vastaavaa tulevan pyöräilyehdotuksissakin eli ehdotetaan _omia_ suosikkeja omaan käyttöön, mutta sopiiko ne kysyjälle on toinen. Jos pyörissä tempopyörää ei kannata ehdottaa ekaksi, niin ei kai kilpasuksetkaan ole aloittelijalle (aina) suositeltava vaihtoehto.
Käytöksessä on eroja. Itse en niitä oikein tunne, kun olen tälläinen satunnainen harrastaja, joka hiihtää yksillä suksilla (toiset on luisteluun). Mitä kaikkia parametrejä valintaan löytyy? ja onko harrastelijan sukset enemmän kompromisseja. Toimii kohtuudella niin pehmeällä kuin kovallakin ladulla. Metsäsukset on sitten erikseen, niistä nyt tuskin on kyse, kun monot on jo ostettu.Tuo pätee tällä palstalla ihan mihin tahansa muuhunkin. Kun joku kysyy, mitä aloittelija tarvitsee, niin viimeistään kolmannessa kommentissa ehdotetaan ammattilaistason välineitä. Olipa kyseessä hiihto, pyöräily tai valokuvaus.
Harrastelija ei tarvitse kilpahiihtosuksia. Asiantuntevasta urheiluliikkeestä (siis Intersport, Spotia ja vastaavat) löytyy harrastajalle sopivat välineet (siis koko paketti) alle 300 eurolla. Turha laittaa 500 euroa pelkkiin (yleensä liian jäykkiin) kilpasuksiin. Perinteisen suksessa oikea jäykkyys on kaiken a ja o. Sen takia mielellään suksen käyttäjän pitää olla itse suksia valkkaamassa. Suksen pituudella ei ole niin suurta merkitystä, jotain kuitenkin.
Perinteisen voiteluun riittää yksi luisto- ja yksi pitovoide. Kun hiihtää vain pakkaskelillä, ongelmia ei ole odotettavissa.
Luistavia kelejä! - -
inssi' kirjoitti:
Tuo pätee tällä palstalla ihan mihin tahansa muuhunkin. Kun joku kysyy, mitä aloittelija tarvitsee, niin viimeistään kolmannessa kommentissa ehdotetaan ammattilaistason välineitä. Olipa kyseessä hiihto, pyöräily tai valokuvaus.
Harrastelija ei tarvitse kilpahiihtosuksia. Asiantuntevasta urheiluliikkeestä (siis Intersport, Spotia ja vastaavat) löytyy harrastajalle sopivat välineet (siis koko paketti) alle 300 eurolla. Turha laittaa 500 euroa pelkkiin (yleensä liian jäykkiin) kilpasuksiin. Perinteisen suksessa oikea jäykkyys on kaiken a ja o. Sen takia mielellään suksen käyttäjän pitää olla itse suksia valkkaamassa. Suksen pituudella ei ole niin suurta merkitystä, jotain kuitenkin.
Perinteisen voiteluun riittää yksi luisto- ja yksi pitovoide. Kun hiihtää vain pakkaskelillä, ongelmia ei ole odotettavissa.
Luistavia kelejä!Kilpasuksilla en viitannut ammattilaisen välineisiin, vaan hyviin 80-luvun sen ajan kilpasuksiin, jotka olivat ja ovat edelleen hyvät hiihtää, eivätkä maksa nykyään enää paljon mitään.
Vanhat kilpasukset ovat kevyemmät ja muutenkin laadukkaammat kuin nykyajan harrastelijan sukset.
Kyllä ennenkin osattiin. Jos sen sijaan haluaa ennen kaikkea muodikasta väriä ja välkettä niin sitten ostettakoon uusinta uutta.
- tavishiihtäjä
Eiköhän pari viimeistä kirjoittajaa nyt hieman kärjistä asioita kun väittävät että täällä heti tyrkytetään aloittelijalle kilpasuksia? Eihän täällä kukaan ole niin tehnyt. Täällähän on vain koetettu ohjata hakemaan asiantuntevaa palvelua suksivalinnoissa, ettei tule hiihtoharrastusta tappavaa pettymystä väärin valittujen välineiden vuoksi.
En ainakaan itse ole törmännyt sellaiseen tilanteeseen noissa erikoisliikkeissä, että minulle olisi väen väkisin koetettu myydä erikoismiesten vehkeitä. Ammattitaitoisen myyjän tunnistaa siitä, että he valitsevat asiakkaalle välineet tarpeiden mukaan. Nuo kalleimpia vehkeitä jatkuvasti tyrkyttävät tyypit ovat alansa alussa olevia noviiseja jotka koettavat päästä hyvälle oksalle osastopäällikön silmissä.
Karu totuus paljastuu sitten eteen kun ko. päällikkö kysäisee että miksi sinä myyt niin vähän suksia. Kyllä asiakkaat jotka hakevat itselleen tavalliselle ladunkihnuttajalle riittäviä pelejä kyrpiintyvät hetkessä myyjään joka tavalllisia suksia kysyttäessä tempaisee käteensä seinän kalleimmat huippuhihtäjille tarkoitetut kiitimet ja äänestävät jaloillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1573250EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403022- 1121535
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1501264Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621097Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661067- 601037
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989- 43896
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23893