Olen hieman hankalassa tilanteessa. Sain diagnoosit pitkittyneeseen masennukseen ja yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. (Noiden lisäksi mielestäni olisi pitänyt diagnosoida ainakin sosiaalisten tilanteiden pelko mikä oikeasti haittaa ehkä eniten normaalia elämääni). Sain erään ratkaisukeskeistä psykoterapiaa antavan terapeutin yhteystiedot ja nyt olen vähän tyhjän päällä. En uskalla ottaa yhtyttä terapeuttiin enkä saa enää enempää tukea psykiatrian klinikaltakaan, ennen kuin itse otan yhteyttä ja ilmoitan mitä tämän terapeutin kanssa kävi.
Sen lisäksi etten uskalla ottaa yhteyttä terapeuttiin, minua myös mietityttää koko tämä ratkaisukeskeisyys. Onko kellään kokemuksia siitä auttaako se todella mitään? Jos koko elämäni on mennyt vähän poskelleen ja olen kärsinyt mielenterveydenhäiriöistä enemmän ja vähemmän yli kahdeksan vuotta niin voiko lyhytterapia (alle 10 kertaa) antaa enää mitään nopeita ratkaisuja? Minua myös mietityttää tämä "ei yritetä korjata rikkinäistä vaan keskitytään ehjään" asenne. Jos hankaluuteni käytännössä on juurikin sosiaalisissa tilanteissa, arkipäivän asioissa selviytymisessä, niin tosiaanko unohdetaan nämä ja yritetään panostaa johonkin muuhun osa-alueeseen elämässäni? Mitä silloin jää? Pitääkö minun erakoitua loppu elämäkseni vain koska pärjään paremmin omissa oloissani? Toisekseen jos rikkinäistä ei korjaa niin eikö se kuitenkin puske pintaan jossain vaiheessa elämässä vaikka sen yrittäisi unohtaa? Tällä viittaan juurikin tuohon pitkittyneeseen masennukseen, se johtuu syystä, mutta jos sitä syytä ei korjaa niin korjautuuko pitkällä tähtäimellä mikään?
Toki minulla ei ole pohjalla paljoakaan tietoa tästä ratkaisukeskeisyydestä. Siksi kysynkin: mikä siinä auttaa? Ja auttaako pitkällä tähtäimellä? Mitä minun pitäisi tehdä? Minulla ei ole varaa käydä useitten terapeuttien arviokäynneillä joten se on vähän että tämä tai ei mitään. Mutta sitten jos se terapia ei autakaan niin olen taas tyhjän päällä sillä terapian jälkeen päättyy myös muut hoitosuhteet psykiatrian klinikalla.
Ratkaisukeskeinen psykoterapia
14
4552
Vastaukset
- Terapiatapaus
Mistäs sait sen nimen?
Siis ehdottaako psy kliniikka sitä? Vai miten tämä nyt menee, en ihan ymmärtänyt?
Eli se olisi julkisen sektorin maksamaa lyhytterapiaa.
Kyllä ratkaisukeskeisestä on apua, mutta ehkä enemminkin pakko-oireissa yms. Pitkäaikaisvaikutuksia on vaikea tietää, ei ole kovin paljon tutkittu.
Jos haluat oikeasti hoitaa itseästi, hakeudut pidempään psykoterapiaan, voit hakea siihen Kelan tukea. Siinä joutuu kyllä maksamaan omavastuuosuuden. - Depsis
Joo siis nimen sain klinikalta, mutta kelakorvausten kautta menee koska terapeutti on yksityinen. Ja olen tietoinen tuosta omavastuuosuudesta mikä sekin hirvittää koska rahatilanne on huono. Siksikin ei tekisi mieli turhasta maksaa jos sitten apua ei olekaan tai jos masennus uusii vielä senkin jälkeen. Jotenkin tuntuu että ratkaisukeskeinen on liian "keveä" ratkaisu ratkaistakseen yhtään mitään sisäistä.
- dlkgäerjugekbjeiatu
Muista, että sinä itse päätät millaiseen ja kenelle psykoterapiaan menet. Psykiatrinen klinikka ylittää valtuutensa, jos edellyttää hakeutumista tietynlaiseen tai tietylle psykoterapeutille. Kelan sivuilta näet suuntaukset, jotka Kela kuntoutuspsykoterapiaksi hyväksyy.
Ratkes on toki yksi näistä hyväksytyistä,mutta onko se sinulle nyt paras?
- Potkurityttö
Ratkaisukeskeinen ei ole hyvä terapia. Monissa tutkimuksissa jää selvästi muista terapioista. Esimerkiksi kognitiivinen, kat tai psykodynaaminen ovat parempia. Niissä syntyy syvempi ymmärrys ongelmiin. Psykodynaaminen paras, jos ongelmat laajamittaisia ja koko persoonallisuuden rakenteisiin ja piirteisiin liittyviä. Mutta jos et tykkää psykologisoida ongelmiasi ja pohtia tunteistasi, motiivejasi yms.mene ratkaisukeskeiseen.
- ex-masentunut.
"Minua myös mietityttää tämä "ei yritetä korjata rikkinäistä vaan keskitytään ehjään" asenne."
Vastaan sinulle vaikka en ehkä osaa.
Itse olen käynyt läpi noin 10 vuoden, ajoittain aika vaikeankin masennuksen, joka alkoi työuupumuksesta, mutta jota en juurikaan hoidattanut lääkäreillä. Kävin pariin otteeseen psykiatrien vastaanotoilla, mutta aika pian huomasin kuinka kaukana nämä lääketieteelliset teoriat ja diagnoosit ovat ongelmistani ja kuinka lääkekeskeinen tuo hoitotarjonta oli. Toki jostain lääkkeistä (diapam, unillääkkeet, betasalpajat) oli paljon hyötyä oireiden ja juuri noiden sosiaalisten pelkojen hoidossa, mutta itse masennukseen ne eivät juuri vaikuttanneet. Kokeilin myös SSRI ja SNRI lääkkeitä, mutta laihoin tuloksin.
Sen sijaan löysin paljon apua henkisyydestä ja henkisestä kirjallisuudesta. En halua mainostaa mitään uskontoa, enkä tuputtaa ajatuksia, mutta väitän nyt jo usean vuoden kokemuksella, että buddhalaisesta filosofiasta löytyy paljon pohdittavaa ja ajatuksia juurikin tuohon alussa lainaamaani kirjoituksesi kohtaan. Siellä ihmistä pidetään lähtökohtaisesti (ytimeltään) ehjänä, joka on vain oppinut väärät ajatusmallit, mielen myrkyt elämäänsä. Ja näistä on täysin mahdollista päästä eroon vähintään niin paljon, että alkaa taas arvostamaan itseään ihmisenä riippumatta oikeastaan siitä, mitä mieltä muut asiasta ovat. Tietynlaista uskoa siis tarvitaan, mutta ei millään lailla dogmaattista hörhöilyä, vaan hyvin loogista ja helposti omaksuttavaa oppia, jonka tehon saa ja voi ihan itse kokeilla.
Hienon filosofian ja ajatusten lisäksi em. "uskonto" tarjoaa työkaluksi meditaation. Se tuntuu aluksi hölmöltä, ja hieman hävettävältäkin, mutta kun muutaman kerran löytää sen vapauden, jota pelkästään omista (masennuksessa negatiivisista) ajatuksista hetkeksi eroon pääseminen tuo, ei voi kuin ihmetellä miksi vastaava metodi puuttuu kokonaan länsimaisesta hoidosta. Meditointi on tehokas tapa taistella masennusta vastaan. Ja siinä ei vatvota menneitä, vaan yritetään löytää se ihminen kaiken kokemansa kurjuuden alta, eli keskitytään siihen ehjään ja unohdetaan se rikkinäinen.
Idea on hyvin yksinkertainen. Keskittymällä tietoisesti tähän hetkeen, läsnäoloon, kaikki negatiiviset ajatukset katoavat. Ne toki palaavat kun tuo keskittyminen raukeaa, mutta tuo hetki tarjoaa näkymän, että on olemassa vapaus masennuksen ahdistuksesta ilman terapiota ja lääkkeitä, vain mieltä harjoittamalla. Helppoa se ei ole, mutta ajan kanssa nuo hetket pitenevät ja negatiivinen ajattelu vaihtuu tietynlaiseen keveyteen. Ei euforiaan, vaan rauhaisaan ja hyvään oloon, hieman samalla tavoin kuin pieni määrä diapamia ahdistuksessa vaikuttaa.
Itse olen vapautunut noin 90 prosenttisesti masennuksestani ja ison kiitoksen siitä annan em. kuvailemalleni henkiselle polulle, ja toki niille lukuisille kirjailijoille, jotka ovat asiasta meille länsimaisille tuosta kirjoittaneet. Suosittelen lämpimästi tutustumaan ja kokeilemaan, mitään ei tuossa voi menettää, mutta paljon voi löytää.
En tiedä, onko meditaation ja lääkehoidon tai terapian yhdistelmää juurikaan tutkittu, mutta en usko että mitään esteitä ei ole sillekään, että käyttää niitä kaikkia yhtä aikaa.- Depsis
Itseasiassa, olen kyllä kulkenut henkistä polkua (silloin kun oli voimia tehdä jotain). Ja meditaatio oli joskus päivärutiinissani, mutta nykyään keskittyminen on melkeinpä mahdotonta. Toisekseen paha olo ei ole vain ajatuksia vaan pahimmillaan ajatusten hiljettyä jääkin vain selittämätön paha olo joka kasvaa kunnes sen huomioi ja antaa pyöriä ajatusten tasolla. Jos en näin tee, tulee jossain vaiheessa kaikki kohtauksena päälle, nimimerkillä kokemusta on ja osastolle päädyin.
Toisekseen olen huomannut hiljaisuudessa vaanivan tietynlaisten ahdistavien varjojen. Joskus ei mieli ole maassa ja olo on vain tyhjä, mutta se ei tunnu hyvältä vaan melko kauhealta itseasiassa. En tiedä mistä se johtuu, sillä kaiken järjen mukaan olotilan pitäisi olla tyyni ja rauhallinen ja hyvä. Mutta eipä ole.
Olen mielestäni henkinen ihminen, tai ainakin olin. Ja se olikin pitkään ainut voimavara (kun tämä tosiaan on -pitkittynyt- masennus) mutta jotenkin se ei enää riitä. Tavallaan samaistun buddhaan (ennen valaistumistaan) tässä asiassa, minä vaan näen kaiken kärsimyksen ympärilläni enkä voi lakata ajattelemasta sitä. Tajuan että silloin kun olin onnellinen, elin suojeltuna kuplassa jossa en tiennyt kärsimyksestä. Oikeastaan ongelma ei siis edes ole päässäni vaan maailma nyt on tämmöinen kurja kärsimyksen tyyssija. Siksi en usko oikeastaan terapian auttavan, lääkkeistä nyt puhumattakaan. Ehkä pitäisi mennä sinne puun alle miettimään kunnes saan jostain syyn jatkaa elämää.
Ajattelinpa miten tahansa niin päädyn aina samaan johtopäätökseen: uskonnot luovat kuplan, ihmissuhteet luovat kuplan, yhteiskunta luo kuplan... Moni asia luo kuplan jossa ihmisten on hyvä elää ajattelematta liikaa maailmaa. En usko että pääsen sinne kuplaan takaisin vaikka yrittäisin. Pettäisin vain itseni.
Esimerkki: uskon kyllä jälleensyntymään ja uskon että kärsimystä tarvitaan henkiseen kasvuun, mutta se ei lohduta minua. En oikeastaan jaksa tätä olemassaoloa loputtomiin, mutta sitähän tässä kuitenkin on luvassa. Ei maailmassa mikään katoa vaan muuttaa muotoa, teinpä mitä tahansa niin täällä pysyn. Luulen että positiivinen ajattelu on vain kupla joka estää ajattelemasta selkeästi sitä kuinka toivotonta ikuisuus oikeastaan on, sillä jos sitä ajattelee niin ei voi elää mutta ei voi kuollakkaan. Siinä tilanteessa minä olen.
Mutta kiitos vastauksestasi, jos solmu joskus jostain syystä aukeaa sisältäni ja näenkin positiivisuuden olevan oikea olotila harhan sijasta niin hakeudun toki ensimmäisenä henkisten oppaiden pariin jotta ehkä löytäisin polkuni uudestaan.
- ex-masentunut
"Toisekseen olen huomannut hiljaisuudessa vaanivan tietynlaisten ahdistavien varjojen. Joskus ei mieli ole maassa ja olo on vain tyhjä, mutta se ei tunnu hyvältä vaan melko kauhealta itseasiassa. En tiedä mistä se johtuu, sillä kaiken järjen mukaan olotilan pitäisi olla tyyni ja rauhallinen ja hyvä. Mutta eipä ole. "
Tuohon en osaa oikein sanoa, koska itse koen meditaation ja hiljaisuuden juuri päinvastoin. Me vapauttavat ahdistuksesta, joka syntyy liialla ajattelulla ja kuvittelulla.
Oma masennukseni oli pitkälti elämän pettymyksistä saatua, eli tavallaan opittua suhtautumista vaikeuksiin. Pääsin siitä eroon hyvin kun oivalsin, että elämä on tämmöistä - ylä- ja alamäkeä - ja että masennus on vain oma suhtautumiseni asiaan. Siinä tuo itämainen ajattelu, jossa korostetaan ihmisen olevan ytimeltään puhdas ja iloinen, auttoi huomattavan paljon. Se valoi uskoa siihen, että masennus on vain kuorikerros ja sen alta löytyy rauhaa ja iloa. Ja näin on löytynyt.
Voihan toki olla, että sinulla on jokin ihan neurologinen (aivokemiallinen) häiriö ja et siksi pääse eroon masennuksesta. Tällöin lääkkeet lienevät se paras apu.
"Moni asia luo kuplan jossa ihmisten on hyvä elää ajattelematta liikaa maailmaa. "
Olen samaa mieltä, mutta en pidä tuota kuplaa pahana asiana. Ihminen tarvitsee suojaa nykyistä tietotulvaa vastaan ja siinä toimivat niin kuplat kuin meditaation opettama kyky olla ajattelematta ja nauttia hetkestä.
Yksi hyvä keino vähentä masennusta on sulkea televisio, tai ainakin valikoida mitä sieltä katsoo. Uutiset, dokumentit ja ajankohtaisohjelmat käsittelevät lähinnä maailman kurjuutta ja sitä kuormaa ei kannata enää lisätä, etenkään jos ei ole mitään suojakuorta tuota vastaan.
Tsemppiä sulle! - Alexandra ja aurinko
Naurettavaa jo tuo ratkaisukeskeisten tapa kertoa itsestä. "Perustuu tasavertaiseen suhteeseen autettavan välillä"?? Eikö kaikki psykoterapia perustu tasavertaisuuteen ja yksilön kunnioittamiseen. Voi olla persoonissa eroja jos joku uskoo olevansa psykoterapiassa kävijää viisaampi. Itse kävin psykodynaamisessa terapiassa kolme vuotta eikä koskaan tullut tunnetta, että terapeutti olisi asettunut yläpuolelleni ja yrittänyt olla parempi kuin minä. Oli mahtavaa oppia tuntemaan itseään uudella ja syvemmällä tavalla, oikeesti. Ei kukaan neuvonut tai käskenyt olemaan mitään. Kaveri kävi kognitiivisessa ja hän koki sen olevan ihan hyvä hänelle.
- Keissa
Tuon ratkaisukeskeisen terapian on ottanut esille Ben Fyrman. Luin siitä juuri äskettäin. Maallikkona tulee mieleen, että jos olet saanut masennukseen jo vuosia eheyttävää hoitoa vuosia niin olisiko aika vaihtaa ja kokeilla muuta. Voihan uudella terapialla on parantava vaikutus rikkinäisyyteenkin. Kun keho vaurioituu esim. iho, terve kudos ennenpitkää sivuuttaa ja poistaan tieltään kuolleen ja toimimattoman solukon.
Ja eihän terapeutti ketään paranna: se tekee henkilö itse. Terapia auttaa työstämään asioita ja antaa työkäluja ongelmiensa selvittelyyn ja oivaltamaan asioita uudella tavalla. - jonnaa1231
Ratkaisukeskeinen terapia toimii siinä missä muutkin suuntauksen, kyllä se ihan näyttöön perustuvaa terapiaa on. On myös tutkittu sitä, että ei niinkään väliä terapiasuuntauksella vaan sillä, millainen sinun ja terapeutin suhde on. Toivottavasti löydät sopivan terapeutin, johon voit luottaa. Etsi terapeuttia, elä suuntausta, on minun mielipiteeni.
- Jösses
Hyvin sanottu "etsi terapeuttia, älä suuntausta". Se, että ei ensin yritetä korjata rikkinäistä vaan keskitytään ehjää - tarkoittaa sitä, että lähdetään liikkeelle voimavarojen vahvistamisesta ja sitten onkin mahdollista käsitellä asioita syvemmin.
Hae hyvä terapeutti ja älä liikoja mieti. Käy tutustumiskäynnillä. Jos Kela on tukemassa, ei ratkaisukeskeinen terapia ole mitään lyhytterapiaa, vaan tarpeenmukaista.
- ......
Asia lienee jo selvinnyt, aloitus on "hieman" vanha
- 17+5
Ratkaisukeskeisestä terapiasta ei ole mitään hyötyä kenellekään, vähiten ihmisille jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan. Psykoanalyysi on myös huuhaata eli turhanpäiväistä aivopesua, rypemistä menneissä ja ihmisten syyttelyä.
Itseasiassa kaikki terapiamuodot voisi lopetuttaa ja sen sijaan ryhtyä kunnioittamaan ihmistä ihmisenä, tukea, osoittaa empatiaa, mitään terapioita tällaiseen ei tarvita.- orjatieteen tri.
Koska itse ajattelit aloittaa sen omilla aivoillasi ajattelun?
Suurin osa maailman ihmisistä ei tarvitse sen enempää ratkaisukeskeistä terapiaa kuin empatiakaan. Se mitä ihminen kulttuuristaan ja asemastaan riippumatta tarvitsee on ratkaisun ongelmiinsa. Ja kun useimmat maailman ongelmat eivät ole itse aiheutettuja on niihin myös hyödytöntä hakea ratkaisua omasta päästään tai päätään muille silitettäväksi tarjoamalla. Juuri tästä syystä politiikka on kadonnut politiikasta, ettei kenellekään ongelmia omaavalle vaan pääsisi syntymään ajatusta, että omiin ongelmiin ratkaisu löytyisi muualta kuin peilistä, tai äärimmäisessä tarpeessa hierarkian pohjalta mm. vähemmistöistä ja köyhistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559