Öljykattila yöksi pienemmälle, järkeä?

mortti perttinen

Kuinka yleinen käytäntö on laittaa oktalon öljykattila yöksi pienemmälle teholle, kun kaikki ovat yleensä nukkumassa? Entäs julkiset rakennukset joissa ei yöllä ole ketään? Säästääkö semmoinen systeemi enemmän kustannuksia että yöksi kokonaan lämpö pois päältä ja sitten aamulla päälle niin että klo 6 on jo tarpeeksi lämmin? Vai onko parempi vain alentaa pikkuisen lämpötilaa kuin laittaa kokonaan pois?

10

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtfrejewp

      Yleensä kyseinen toiminta hoidetaan suntin automatiikalla,koska kattila tykkäisi enemmän olla saman lämpöinen kokoajan!

    • Jämä.
    • turha teoreetikko

      Kun lämpötila laskee syntyy säästöä. Mutta kun aamulla nostat siis palautat lämpötilan takaisin niin tarvitaan sama energia joka lämmön laskussa säästyi.
      Kun yön aikana on rauhallista, ovia ei avata jms. tarvitaan vain ylläpitolämpö.
      Joten säästöä ei synny.
      Ilmastoinnin ja muiden tarpeettomien laitteiden sammuttaminen aikana jota ei tarvita synnyttää säästöä niin lämpötilan ylläpidossa kuin ilmastointlaitteen jms laitteiden kulutuksessa.

      • tarpeen yöllä

        Ilmastointi tarkoittaa ilman vaihtamista että saadaan käytetty ilma ulos ja uutta sisään. Käytetty ilma tarkoittaa uloshengitystä ja sitä tulee nimenomaan yöllä, silloinhan on taloissa eniten ihmisiä, ei niinkään päivällä. Ilmastointia ei pidä vähentää yöllä vaan päivällä kun ollaan töissä ja / tai koulussa.


    • eljii

      > ... palautat lämpötilan takaisin niin tarvitaan sama energia
      > joka lämmön laskussa säästyi.

      eihän se noin ole

      vuositasolla nyrkkisääntö "1 asteen lasku säästää 5 prosenttia" pätee. Jos yöpudotus tai muu alentaa huonelämpötilaa, voit laskea energiankuluksen alenevan suhteessa vuorokauden keskimääräisen sisälämpötilan alenemiseen

      • Että näin

        Eli jos 1 aste tipauttaa laskua 5%, niin jos oletetaan sisälämpötilan tippuvan tunnissa ja nousevan toisessa tunnissa asteen verran, niin säästöä saattaa syntyä hatarassa talossa 1-2% lämmityskuluissa.

        Monille tämä on huomattava määrä rahaa ja erityisesti tälle palstalle kirjoittaville.


    • lreöwmtgrew

      Eli oikeesti niinkauan säästävää kunhan et aloita varaavien lämmitysten laskua esim. lattialämmitys. Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!! Ei varaavissa lämmitys järjestelmissä!!!

      • > Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!

        eikä niissäkään jos seinät tai lattiat ovat kiveä ,,, oikeastaan käy niin että lämmityksen katkaisusta huolimatta sisälämpötila pysyy aika muuttumattomana pitkään

        sit' kun pitkän ajan kuluttua on vihdoin viilennyt, ei tahdo millään lämmetä entiselleen :(


      • lämmönalentaja
        as77 kirjoitti:

        > Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!

        eikä niissäkään jos seinät tai lattiat ovat kiveä ,,, oikeastaan käy niin että lämmityksen katkaisusta huolimatta sisälämpötila pysyy aika muuttumattomana pitkään

        sit' kun pitkän ajan kuluttua on vihdoin viilennyt, ei tahdo millään lämmetä entiselleen :(

        Tuo sääntö aste ja 5% tarkoittaa pysyvää alentamista eikä alentamista muutamaksi tunniksi. Jotain säästöä tulee toki jos alentaminen on vaikka 10 tuntia yöllä ja / tai päivällä. Tuokin alentaminen tehdään mieluummin termostaatilla kuin kattilan lämpötilalla.


    • prze

      Jos on ihan pakko säästää niin laita vaikka olohuoneen patteri kiinni yöksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe