Kuinka yleinen käytäntö on laittaa oktalon öljykattila yöksi pienemmälle teholle, kun kaikki ovat yleensä nukkumassa? Entäs julkiset rakennukset joissa ei yöllä ole ketään? Säästääkö semmoinen systeemi enemmän kustannuksia että yöksi kokonaan lämpö pois päältä ja sitten aamulla päälle niin että klo 6 on jo tarpeeksi lämmin? Vai onko parempi vain alentaa pikkuisen lämpötilaa kuin laittaa kokonaan pois?
Öljykattila yöksi pienemmälle, järkeä?
10
713
Vastaukset
- jtfrejewp
Yleensä kyseinen toiminta hoidetaan suntin automatiikalla,koska kattila tykkäisi enemmän olla saman lämpöinen kokoajan!
- Jämä.
Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista sammuttaa poltinta yöksi!
Itselläni Ouman EH-80 joka on minulle mielestäni jo tarpeeksi hyvä.
Ouman EH 800
Tästä löytyy mm. kotona/pois toiminto.
http://www.ouman.fi/fi/kotiautomaatio/
http://www.ouman.fi/files/artikkelit/eh-800_lehdistotiedote_tekninen.pdf - turha teoreetikko
Kun lämpötila laskee syntyy säästöä. Mutta kun aamulla nostat siis palautat lämpötilan takaisin niin tarvitaan sama energia joka lämmön laskussa säästyi.
Kun yön aikana on rauhallista, ovia ei avata jms. tarvitaan vain ylläpitolämpö.
Joten säästöä ei synny.
Ilmastoinnin ja muiden tarpeettomien laitteiden sammuttaminen aikana jota ei tarvita synnyttää säästöä niin lämpötilan ylläpidossa kuin ilmastointlaitteen jms laitteiden kulutuksessa.- tarpeen yöllä
Ilmastointi tarkoittaa ilman vaihtamista että saadaan käytetty ilma ulos ja uutta sisään. Käytetty ilma tarkoittaa uloshengitystä ja sitä tulee nimenomaan yöllä, silloinhan on taloissa eniten ihmisiä, ei niinkään päivällä. Ilmastointia ei pidä vähentää yöllä vaan päivällä kun ollaan töissä ja / tai koulussa.
- eljii
> ... palautat lämpötilan takaisin niin tarvitaan sama energia
> joka lämmön laskussa säästyi.
eihän se noin ole
vuositasolla nyrkkisääntö "1 asteen lasku säästää 5 prosenttia" pätee. Jos yöpudotus tai muu alentaa huonelämpötilaa, voit laskea energiankuluksen alenevan suhteessa vuorokauden keskimääräisen sisälämpötilan alenemiseen- Että näin
Eli jos 1 aste tipauttaa laskua 5%, niin jos oletetaan sisälämpötilan tippuvan tunnissa ja nousevan toisessa tunnissa asteen verran, niin säästöä saattaa syntyä hatarassa talossa 1-2% lämmityskuluissa.
Monille tämä on huomattava määrä rahaa ja erityisesti tälle palstalle kirjoittaville.
- lreöwmtgrew
Eli oikeesti niinkauan säästävää kunhan et aloita varaavien lämmitysten laskua esim. lattialämmitys. Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!! Ei varaavissa lämmitys järjestelmissä!!!
> Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!
eikä niissäkään jos seinät tai lattiat ovat kiveä ,,, oikeastaan käy niin että lämmityksen katkaisusta huolimatta sisälämpötila pysyy aika muuttumattomana pitkään
sit' kun pitkän ajan kuluttua on vihdoin viilennyt, ei tahdo millään lämmetä entiselleen :(- lämmönalentaja
as77 kirjoitti:
> Lämpötilan pudotukset toimii vain patteri taloissa!
eikä niissäkään jos seinät tai lattiat ovat kiveä ,,, oikeastaan käy niin että lämmityksen katkaisusta huolimatta sisälämpötila pysyy aika muuttumattomana pitkään
sit' kun pitkän ajan kuluttua on vihdoin viilennyt, ei tahdo millään lämmetä entiselleen :(Tuo sääntö aste ja 5% tarkoittaa pysyvää alentamista eikä alentamista muutamaksi tunniksi. Jotain säästöä tulee toki jos alentaminen on vaikka 10 tuntia yöllä ja / tai päivällä. Tuokin alentaminen tehdään mieluummin termostaatilla kuin kattilan lämpötilalla.
- prze
Jos on ihan pakko säästää niin laita vaikka olohuoneen patteri kiinni yöksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483