Kiharasta kysymyksiä, auttaisiko joku kiltti, pliis

kiharaihailija

Voinko esittää muutaman kysymyksen kiharakarvaisesta noutajasta ? Jos jollakin on tästä rodusta tiettyä käsitystä tai tuntee rodun edustajan hyvin, niin osaisiko auttaa minua ? Olen kiinnostunut tästä rodusta, mutta tietoa kannattaa tietysti hankkia ennen rodun hankkimista. Kysyisin seuraavia:

-Olen kuullut rodun olevan yhden ihmisen koira ja suojeleva, mutta mitä se tarkoittaa vieraisiin suhtatumisessa ja haukkuherkkyydessä ? Onko aggressiivinen vieraille tai haukkuherkkä ?

-Millaista on turkin hoito ? Olen valmis hoitamaan koiran turkkia ja harrastamaan näyttelyitä.

-Kuinka sopeutuu pakkaseen ?

-Kuinka terve rotu ? Mitä perinnöllisiä sairauksia rodussa esiintyy ja kuinka usein ?

-Onko metsästysviettinen ? Kuinka voimakkaasti ?

-Sopiiko vetoharrastuksiin, hakuun sekä supikoiran (ajaen) ja minkin (puuhun haukkuen) metsästykseen ? Jotkut rodut kuulemma ovat ns. "kaiken riistan koiria". Onko kihara moniuolinen metsästyskoira vai pelkkä noutaja ?

-Sopiiko kerrostaloon, jos asun ensimmäisessä kerroksessa ja minulla on tilava parvekekin ?

-Onko sosiaalinen toisten koirien kanssa ?

-Kuinka kovaluonteinen ? Onko edes narttu sopiva ensimmäiseksi koiraksi ?

-Selviääkö ruokinnasta 80:llä eurolla/kk ? Jos ei, niin millä summalla ? Onko siis kuinka suuriruokainen ?

-Muuta huomioon otettavaa, tärkeää tietoa rodusta ?

Olen reipas ulkoilija, enkä halua koirasta vain sohvaperunaa. Kiitos niille, jotka raaskivat vastata :-)

5

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiharaihailija

      Eli en saa täällä apua rotutietouteen :-(

      Voitte vastata myös vaikka pelkkien omien näkemystenne perusteella rodusta, vaikka henkilökohtaista kokemusta ei olisikaan.

      Kommentosiko joku ja jakaisi mielipiteitä kysymyksiini, pliis ?

      JA kysyisin vielä, että kuuluuko kiharakarvainen noutaja ns. "kaiken riistan koiriin". Monesta rodusta olen tällaista kuullut, kuten saksanseisojista ja laikoista, mutta ne eivät jostain syystä minua miellytä. Onko kihara pelkkä noutaja vai sopiiko se esimerkiksi minkkien haukkumiseen puihin (kuin suomenpystykorva) tai supikoirien ajoon (ajokoirien tavoin: joko pysäyttää saaliin hakkumalla kunnes metsästäjä tulee paikalle tai sitten itsenäisesti tappaa saaliin). Nämä vieraslajit eivät minusta tänne kuulu. Ja minusta on surullista, että monista erinomaisista metsästysroduista jalostetaan nykyään pelkkiä seurakoiria.

      • tiipeliiii

        heips!

        täällä yksi kikkuran omistaja vastailee lyhyesti kännykällä... :P oli niin paljon kysymyksiä etten muista kaikkia eivätkä ne tässä näy kun kirjoittaa...

        supikoiran yms metsästyksestä en tiedä. meillä koira on koulutettu ja edelleen koulutetaan noutamaan ja sen se tekeekin.

        yhden ihmisen koira - tarkoittaa meillä ainakin sitä, että koira on koko ajan mun perässä ja tarkkailee aivan koko ajan mitä teen. mutta tottelee myös miestä ja jopa leikki-ikäisiä lapsiakin. pitää myös vieraista. on ihmisystävällinen, hakee kontaktia ihmisiin, mutta myös muut koirat kiinnostaa. ja kiltti on niillekin, kovasti haluaa leikkiä. nyt kun on parivuotias on tullut uhmakkuutta paria naapuruston urosta kohtaan.

        melkein voisi sanoa ei hauku koskaan, mutta on tämä pari kertaa haukahtanut.

        syötimme reilun vuoden royal caninin ruokaa 70 e/kk plus luut yms, nyt jahti vahti extra energiaa alle 30e/kk plus lihaluita poroa, nautaa yms.

        vetää lapsia kelkassa, minua hiihtäen ja miestä juosten. nauttii siitä.

        nauttii myös aivotyöskentelystä, tokosta, agilitysta, vepestä, ja tietenkin nomesta ja mejästä. monipuolinen koira.

        meillä eka noutaja ja olemme todella tyytyväisiä. aiemmin ollut muita rotuja. tämä on yllättävän rauhallinen kotioloissa mutta toisaalta aktiivinen ja tekee toden teolla kun on tekemistä. turkki ei ole laisinkaan vaativa, etenkään entisen villakoirien omistajan näkökulmasta ;)

        mutta kuten aina jokainen koira on yksilö ja ainakin meille on sattunut mainio tyyppi! :)


      • kiharaihailija
        tiipeliiii kirjoitti:

        heips!

        täällä yksi kikkuran omistaja vastailee lyhyesti kännykällä... :P oli niin paljon kysymyksiä etten muista kaikkia eivätkä ne tässä näy kun kirjoittaa...

        supikoiran yms metsästyksestä en tiedä. meillä koira on koulutettu ja edelleen koulutetaan noutamaan ja sen se tekeekin.

        yhden ihmisen koira - tarkoittaa meillä ainakin sitä, että koira on koko ajan mun perässä ja tarkkailee aivan koko ajan mitä teen. mutta tottelee myös miestä ja jopa leikki-ikäisiä lapsiakin. pitää myös vieraista. on ihmisystävällinen, hakee kontaktia ihmisiin, mutta myös muut koirat kiinnostaa. ja kiltti on niillekin, kovasti haluaa leikkiä. nyt kun on parivuotias on tullut uhmakkuutta paria naapuruston urosta kohtaan.

        melkein voisi sanoa ei hauku koskaan, mutta on tämä pari kertaa haukahtanut.

        syötimme reilun vuoden royal caninin ruokaa 70 e/kk plus luut yms, nyt jahti vahti extra energiaa alle 30e/kk plus lihaluita poroa, nautaa yms.

        vetää lapsia kelkassa, minua hiihtäen ja miestä juosten. nauttii siitä.

        nauttii myös aivotyöskentelystä, tokosta, agilitysta, vepestä, ja tietenkin nomesta ja mejästä. monipuolinen koira.

        meillä eka noutaja ja olemme todella tyytyväisiä. aiemmin ollut muita rotuja. tämä on yllättävän rauhallinen kotioloissa mutta toisaalta aktiivinen ja tekee toden teolla kun on tekemistä. turkki ei ole laisinkaan vaativa, etenkään entisen villakoirien omistajan näkökulmasta ;)

        mutta kuten aina jokainen koira on yksilö ja ainakin meille on sattunut mainio tyyppi! :)

        Kiitos, nytpä sainkin aivan uutta intoa kiharan hankintaan :-D Kuulostipa hyvältä, mahtavaa että joku rodun tunteva tarjosi upeaa, vakuuttavaa tietoa. Kiitos, kopioin tuon tekstin heti muistiin omaan talteeni ! Ja joo, yksilöitähän koirat ovat, mutta ilmeisesti kiharat ovat luonteiltaan keskimääräisesti aika sopivia minulle, tosin ei ole tarkoitus hankkia kuin 1 koira :-)


    • jjy

      Hei, käy tutustumassa kiharakerhon nettisivuihin ja foorumiin, sieltä saa enemmän tietoja. :)

    • kiharaanrakastunut

      täällä on kanssa yksi 13v kiharan omistaja :D

      kiharat suojelevat mutaa eivät ole vihaisia,välillä saattavat haukkua mutta ei mitenkään kokoaika.

      turkkia kannattaa kiharrella eli kastelet sen turkkia hieman ja sormilla pyörittelet vain, samalla lähtee myös irtokarvat.Näyttely paikalla kannattaa vielä siistiä koiraa ja leikata hapsottavat karvat pois sekä siistiä korva karvat lyhyiksi ja leikata hännästä karvat hännän päätä kohti kaventaen.

      omalla kiharallani on fleece haalari jos on paljon pakkasta eli ei kannata seisottaa sitä pihalla ilman vaatetusta,kiharoilla ei ole pohjavillaa

      oikeastaan kihara on aika terve rotu,mutta omalla koirallani on jokin sairaus jonka taki ai voi käyttää metsällä,tressaa liikaaa ja pyörtyy.

      kihara sopii mainiosti veto harrastuksiin ja noutamiseen,noista supikoira asioista en tiedä :Dja metsästys viettiä löytyy kyllä:)
      omasta mielestäni kihara voisi sopia kerrostaloon,riippuu kyllä yksilösta

      80 e selviää helposti,oman kiharan ruuat maksavat n.40 e kk

      kiharat ovat sosiliaalisia koira ja tykkäävät juosta muiden dogien kanssa.

      itse en eka olisi halunnut noutajaa,mutta haba tuli meille kierto koirana ja aivan ihana ja valloittava tapaus.kerran kihara aina kihara :DD ja jos et ole vielä ottanut/saanut kiharaa niin suosittelen kennel curlicue´´s :sia :DD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe