Eli melko vilkas poikamme alkoi kiivetä pinnasängystä pois, joten hankimme jatkettavan sängyn hänelle. Poikamme on nukahtanut omaan huoneeseen pinnasänkyyn helposti jo 7kk iästä lähtien. Ei ole tarvinnut jäädä huoneeseen silittelemään tai mitään muutakaan. Nyt sängyn vaihduttua tilanne onkin vaikeampi.. Hän lähtee sängystä pois ja nukahtaminen kestää kauan. Tottakai vaatii aikaa, että hän tottuu uuteen sänkyyn. Nyt mietinkin ,että miten se totuttelu olisi järkevintä toteuttaa. Eli:
-pitäisikö sängyn viereen jäädä odottelemaan, eikä päästäisi poikaa pois sängystä? Tätäkin yritin, mutta hän oli vain ihmeissään, että mitä siinä istuskelen. Hän on tottunut nukahtamaan yksin jo yli vuoden..
- viemmekö johdonmukaisesti joka kerta vain pojan takaisin sänkyyn, vaikka sitä tapahtuisi vaikkapa 50 kertaa, kuten toissa iltana.. Poika välillä sängystä noustuaan alkaa leikkiä leluilla, vaikka olisi jo silminnähden tosi väsynyt..
Iltaunille hän menee vähän helpommin, mutta päiväunet uudessa sängyssä on tällähetkellä ihan mahdotonta. Koska huoneessa on valoisaa, hän menee leikkimään. Olenkin turhautunut tilanteeseen ja laittanut hänet päiväunille vielä pinnasänkyyn toiseen huoneseen, johon nukahtaa sitten alle minuutissa. Hidastaako tämä pinniksessä päiväunien nukkuminen totuttelua tuohon uuteen sänkyyn?
Olisiko jollain antaa vinkkiä!
miten opettaa 1,8v poika nukkumaan "isojen sänkyyn"
12
2446
Vastaukset
- tipitii..
ostakaa pimennysverho! siten saatte huoneen pimeäksi päikkäriaikaankin.
meidän lapset nukkuu samassa huoneessa kanssamme, joten ei miulla oikein oo neuvoa antaa. isompi siirtyi omaan sänkyyn meijän sängyn viereen neljävuotiaana vasta.
kai se on vaan teidän kannettava lapsi takas sänkyynsä niin monta kertaa kuin tarvitsee. - åpofr6ty78ui9op
Voihan lapsen nukuttaa pinnasänkyyn ja kantaa siitä toiseen että oppii yhdistämään uudenkin sängyn nukkumiseen? Yöllä jos herää niin sitten vain takaisin sänkyyn johon todennäköisesti nukahtaa helposti pimeässä.
- omaan sänkyyn
Meillä noudatiin tuota takaisin taluttamista aina kun tuli pois sängystä. Eikä sitä tapahtunut kuin 3 päivänä, nopeasti oppi kun tiukasti vietiin aina takaisin sänkyyn. Sama juttu päiväunilla. Pimennysverhoa suosittelen minäkin. Huutoon kannattaa varautua, ainakin meillä ekana iltana oli melkoinen protestointi huudon kera parina ensimmäisenä iltana.
Ja lelut pois lapsen huoneesta, tai riittävän ylös ettei pääse niillä leikkimään. Meillä lapsella on kymmenkunta pehmolelua sängyssä joilla saa leikkiä, muut lelut ovat olohuoneessa. Iltaisin ja päiväunillakin lapsi juttelee omiaan ja leikkii sängyssä noin tunnin ennenkun nukahtaa. En käy huoneessa jos ei ole pakko, siis lapsi itke tms. Annan lapsen nukahtaa omaan tahtiinsa vaikka se viekin tosi kauan. - -äiti-
Kiitos vinkeistä, tuota pimennysverhoa itsekin mietin. Ikkuna on vaan vähän hankala, sitä verhoa ei oikein nätisti siihen saa, mutta pakko se on siihen laittaa!
Eilen iltana nukuttaminen taas hieman kesti, nukahti vasta klo 21.30. (normaalisti menee nukkumaan klo 20 paikkailla) Aamulla heräsi tutun rytmin mukaan klo 5.45, eikä pitkästä yrityksestä huolimatta enää nukahtanut. Viime yön unet jäivät siis reiluun kahdeksaan tuntiin, eikö se ole jo kovin vähän.. :( Sen lisäksi yöllä kertaalleen lähti tutkimaan taloa..
Nyt hän on tässä jo pari tuntia haukotellut ja kiukutellut, eli väsy on. Mutta tod.näk. päiväunitaistelu on seuraavaksi taas edessä sitten ruokailun jälkeen. Hohhoijaa.. Meillä tyttö 1v5kk nukkunut nyt muutaman yön "isossa" omassa sängyssä.. Alkuun annoin itse valita missä nukkuu päiväunet,ja ison sängyn valitsi... Sitten vaihdoin pinniksen tilalle ison sängyn(pinniksen meinasin viikonloppuna purkaa varastoon,eli on ollut mahdollista tytön nukkua myös siellä) ensimmäisen yön nukkui pinniksessä ja siitä sitten oma toimisesti siirtyi isoon sänkyyn.. Kyllä meilläkin välillä leikkii iltaisin siellä sängyssä(ei onneksi vaellellut kodissa) oon antanu leikkiä kun nukahtaa kuitenkin sinne sänkyyn... YmmärTääkö puheen "isosta pojasta" tai "isojen poikien sängystä"? Sitä kannattaisi kokeilla jos toimisi(kaverilla oli toiminut)... Mutta jaksamisia ja kyllä se aikanaan siihen sänkyyn sopeutuu(klisee tiedän sen) Ja meillä siis iso sänky meidän huoneessa että tuntee olevansa turvassa vaikka sänky vaihtui.. Viikonloppuna meinasin siirtää sängyn tytön omaan huoneeseen kunhan pinnis purettu ja viety varastoon..
- -äiti-
Taas tuntuu toivottomalta koko touhu.. Toista tuntia taas nukuttamista takana, eikä ole vielä rauhoittuminen lähelläkään. Tuntuu, että kaikki on koitettu. Illat on rauhoitettu ennen nukkumaanmenoa, eli ei riehakkaita leikkejä yms. lueskellaan kirjoja jne. Samat rutiinit toistuu joka ilta, joten ei siitäkään pitäisi olla kiinni. Poika vaan ei rauhoitu sänkyyn sitten millään, olen istunut vieressä, pitänyt kiinni ja ollut pitämättä kiinni. Lähtenyt pois huoneesta ja käynyt laittamassa takaisin aina kun nousee pois = monen monta kertaa. Ei vain löydy sitä keinoa, jolla nukuttaminen onnistuis suht vaivatta. Olen yrittänyt myös puhua sängyn puolesta, maininnut "isojen sängyn" monesti, sillä ei ole mitään vaikutusta myöskään. Poika kyllä ymmärtää, muttei varmaan niin paljoa kuitenkaan. Ei puhu vielä itse.
Mä haluaisin kovasti ottaa pinnasängyn takaisin.. - opiuytrfdghjik
Aloita nukuttaminen jo 19 aikaan. Voi olla että lapsi on myöhemmin jo liian väsynyt nukahtaakseen ja silloin siihen menee kauemmin. Ulkoilkaa ja syökää iltapuuro ennen nukkumista niin pitäisi väsyttää. :)
Itse laitan lapset sänkyyn ja käärin tiukasti peittoihin. Peittoja niin monta, että varmasti on lämmin, lämpimään nukahtaa helpommin. Sammutan valot ja istun itse sängyn jalkopäässä reagoimatta sen kummemmin mihinkään kitinöihin. Jos lapsi nousee ylös, laitan eleettömästi hiljaa takaisin. Nukahtavat 10 minuutissa. - -äiti-
Voih, tuo kuulostaa niin helpolta!
Koitin myös laittaa peittoa tiukasti päälle monta kertaa, mutta potkii aina pois. Hän on toki aika kuumakalle, eli oikeesti siinä riehuessa välillä on varmasti vain kuumissaan ja potkii peiton sen vuoksi pois.
Äsken nukahti päiväunille 50min jälkeen, vaikka on herännyt tänään klo 5.45 eli väsynyt oli varmasti. Nyt ei ole päästy ulkoilemaan, on ollut sen verran kova pakkanen. Toivon, että ulkoilu auttaa nukkumisjuttuihin, kunhan ulos vaan tarkenis mennä.. Pimennysverhot hankittiin eilen, ei vielä ainakaan huomannut niistäkään mitään apua. Olen itse aika kärsimätön, myönnän sen. Eli otan tämän nukahtamisvaikeuden nyt aika vakavasti, vaikka kyseessä varmasti vielä voi olla tottumattomuutta ja rajojen hakemista. Nyt kun sänky on sellainen josta itse pääsee pois. Pitäisi varmasti katsoa myös peiliin.. Eli kun itse hermostun niin onhan siinä lapsenkin vaikea rauhoittua nukkumaan. Jotenkin vaan kiukuttaa se, että tuosta nukuttamisesta on pojalle tullut leikki. Moi..
Kirjottelen tänne nyt omia kokemuksia vaikka ap:lla varmaan on jo tilanne rauhottunut?
Meilläkin tyttö siirtyi 1v 7kk iässä isojen tyttöjen sänkyyn. Ensimmäinen viikko meni tosi hyvin! Nukahti sänkyyn itsekseen melko nopeastikin ilman erillistä nukuttamista, eikä tullut pois sieltä. Noh, viikon päästä oli eri touhut. Hyppäsi kans sängystä pois heti kun laitoit oven kiinni. Aluksi tein sitä että vein aina takaisin sänkyyn, mutta kun viikon päästäkään ei ollut tapahtunut muutosta, vaihdoin tyyliä. Menin tytön kanssa huoneeseen ja pidin hänestä kiinni. Tai siis oikeastaan pidin peitosta kiinni ettei päässyt lähtemään mihinkään. Aluksi ihmetteli kovasti systeemiä, sillä ennen on saanut aina nukahtaa itekseen. Nopeasti kuitenkin tottui siihen, että joku on huoneessa.
Nyt on pari kuukautta kulunut ja yöunille nukahtaa itsekseen ja helposti, eikä pompi pois sängystä. Päiväunillekin nukahtaa joskus yksin, riippuu päivästä. Jos ei nukahda yksin, n.10-15minuutin nukutus riittää.
Ja siis pitää vielä sanoa, että aluksi meillä tyttö oli tosi kiukkunen kun pidettiin peitosta kiinni ja itki noin 5min mutta sitten vaan rauhottui ja alkoi nukkumaan. Annoin huutaa sen ajan, koska protestointiahan se vain oli. Nyt ei enää itke ja haluaa että pidetään kiinni. SIllä lailla rauhottuu hyvin ja nukahtaa.Ja se vielä unohtui, että kyllähän muakin aluksi otti päähän se, ettei tyttö enää nukahtanut itsekseen, mutta mielummin nukutan sen 15min, että saan hänet päiväunille. Jos ei nuku päiväunia, koko päivä on ihan pilalla.. Eli mielummin istun sen vartin sielä sängyn päässä kun kuuntelen sitä tinttailua koko päivän..
Tähänkin monet varmaan sanoo, että älä ihmeessä ala nukuttamaan! Mutta kyllä mä ainakin aloin ja tilanne on nyt tosi hyvä.. Ja kun ei siis joka päivä ees tarvi nukuttaa!
- -äiti-
Tilanne on ehkä jonkin verran rauhoittunut. Itse olen jo hyväksynyt sen tilanteen, että nykyään poikaa pitää nukuttaa. Alkuun olin itsekin sitä mieltä, että siihen touhuun ei lähdetä, mutta jos vaihtoehdot ovat 1-2h huoneessa ravaamista tai sitten alle 30min sängyn vieressä istumista, niin valitsen tuon jälkimmäisen. Nykyään poika siis nukahtaa alle puolen tunnin, kun istutaan sängyn vieressä. Välillä menee vain 10min. Ei pidetä kiinni tms. koska silloin nukahtamiseen menee kauemmin. Annamme hänen hetken potkiskella ja pyöriä ympäriinsä, etsii kai nukkuma-asentoa. Nukahtaa kyllä siihen sitten itsestään. Mutta pois huoneesta ei voi lähteä, silloin hän heti nousee sängystä leikkimään tms. Nukahtaminen sinänsä siis jo sujuu paremmin. Vielä kun hän lopettaisi yölliset kävelynsä.. Nousee sängystä 1-3 kertaa yössä ja yölläkin sängyn viereen pitää jäädä, kunnes nukahtaa. Muutoin nousee taas sängystä ja luulen, että silloin uudestaan nukahtaminen kestäis vielä kauemmin..
Meille syntyy touko-kesäkuun vaihteessa toinen lapsi, toivottavasti esikoinen oppii nukkumaan paremmin uudessa sängyssä siihen mennessä.. Ja toivottavasti itsekin sais nukkua taas välillä ehjiäkin öitä, että nämä mustat silmänaluset häviäis ennenku vauvan heräämiset tuo ne sitten takaisin kesällä :D
Vois kai yöt mennä vielä huonomminkin. Tuntuu vaan vähän kurjalta, kun poika nukkui jo niiiiin hienosti, mut uus sänky toi nyt aika reippaasti takapakkia.. - emppu-4v äitinä
meillä toimi ainakin hyvin silleen et istuin pojan vieressä lattialla selkä poikaan päin ja ei mitään juttelua enään sen jälkeen kun oli luettu ja hyvät yöt sanottu, nyt toimii jo niin hyvin ettei tarvi kuin sänkyyn laittaa nii nukahtaa itsekseen. aloimme harjoitteleen tätä nukkumista isojen sängyssä, poika oli silloin 1,7kk ja nyt kohta 2v ja meilläkin kiikuttiin pinniksestä pois. ja se päivä unille laitto nyt on meillä ainakin hakusessa vielä, saattaa leikkiä tovin vieläkin ennen ku laittaa nukkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947596- 1723751
- 533269
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2422454- 482145
- 422005
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?251893- 471879
- 601768
- 191763