Kun opettaja kiusaa...

Essi

Kiusattu oppilas tai hänen vanhempansa, kerro kokemuksesi!

Olen luokanopettajaopiskelija Lapin yliopistossa. Teen Pro gradu- tutkielmaa opettajan harjoittamasta oppilaaseen kohdistuvasta kiusaamisesta.

Jos olet kouluaikanasi tai lastesi koulupolulla kohdannut opettajan harjoittamaa oppilaaseen kohdistuvaa kiusaamista, kerro kokemuksistasi. Kirjoita oma vapaamuotoinen kiusaamiskertomuksesi, jossa kuvailet opettajan toimintaa ja kiusaamistilanteen edistymistä sekä ratkeamista. Kirjoittamisen apuna voit käyttää näitä apukysymyksiä. Miten opettaja toimii / toimi? Millaista opettajan harjoittama kiusaaminen oli / on? Millaisia muotoja kiusaaminen saa / sai? Miten kiusaaminen eteni? Miten kiusaaminen näkyy / näkyi sinussa tai lapsessasi? Miten oirehdit tai lapsesi oirehtii / oirehti kiusaamisen vuoksi? Mistä sait apua kiusaamistilanteeseen? / Saitko apua tilanteeseen? Miten kiusaamistilanne ratkesi?

Vapaamuotoiset kiusaamiskertomukset voit kirjoittaa jatkoksi tähän keskusteluun. Sinun ei tarvitse käyttää kirjoitelmissa omaa nimeäsi vaan pelkkä nimimerkin käyttö riittää.

Vastaamalla edistät yleisen mutta vähän keskustelua aiheuttaneen ilmiön tutkimusta, jonka avulla pyritään kuvaamaan opettajan harjoittamaa kiusaamista oppilaan tai hänen vanhempiensa näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kiusaamisilmiötä kuvaamalla tehdä siitä tuttu ja tunnistettava jokaiselle lasten kanssa työskenteleville sekä heidän vanhemmilleen, jotta kiusaamiseen voitaisiin puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Kiittäen
Essi

11

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Lapin yliopistossa"

      - Ei lapissa ole mitään muuta kuin helvetin kylmä.

    • Maria'

      Hei Essi,

      Rohkea veto, että olet valinnut aiheeksi juuri opettajien/koulun harjoittaman kiusaamisen.
      Kouluverkostot toimivat tehokkaasti kiusaamisen välineenä. Oppilashuoltoryhmä on koulun suitsissa, turha siltä on odottaa apua oppilaalle.