Kun opettaja kiusaa...

Essi

Kiusattu oppilas tai hänen vanhempansa, kerro kokemuksesi!

Olen luokanopettajaopiskelija Lapin yliopistossa. Teen Pro gradu- tutkielmaa opettajan harjoittamasta oppilaaseen kohdistuvasta kiusaamisesta.

Jos olet kouluaikanasi tai lastesi koulupolulla kohdannut opettajan harjoittamaa oppilaaseen kohdistuvaa kiusaamista, kerro kokemuksistasi. Kirjoita oma vapaamuotoinen kiusaamiskertomuksesi, jossa kuvailet opettajan toimintaa ja kiusaamistilanteen edistymistä sekä ratkeamista. Kirjoittamisen apuna voit käyttää näitä apukysymyksiä. Miten opettaja toimii / toimi? Millaista opettajan harjoittama kiusaaminen oli / on? Millaisia muotoja kiusaaminen saa / sai? Miten kiusaaminen eteni? Miten kiusaaminen näkyy / näkyi sinussa tai lapsessasi? Miten oirehdit tai lapsesi oirehtii / oirehti kiusaamisen vuoksi? Mistä sait apua kiusaamistilanteeseen? / Saitko apua tilanteeseen? Miten kiusaamistilanne ratkesi?

Vapaamuotoiset kiusaamiskertomukset voit kirjoittaa jatkoksi tähän keskusteluun. Sinun ei tarvitse käyttää kirjoitelmissa omaa nimeäsi vaan pelkkä nimimerkin käyttö riittää.

Vastaamalla edistät yleisen mutta vähän keskustelua aiheuttaneen ilmiön tutkimusta, jonka avulla pyritään kuvaamaan opettajan harjoittamaa kiusaamista oppilaan tai hänen vanhempiensa näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kiusaamisilmiötä kuvaamalla tehdä siitä tuttu ja tunnistettava jokaiselle lasten kanssa työskenteleville sekä heidän vanhemmilleen, jotta kiusaamiseen voitaisiin puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Kiittäen
Essi

11

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Lapin yliopistossa"

      - Ei lapissa ole mitään muuta kuin helvetin kylmä.

    • Maria'

      Hei Essi,

      Rohkea veto, että olet valinnut aiheeksi juuri opettajien/koulun harjoittaman kiusaamisen.
      Kouluverkostot toimivat tehokkaasti kiusaamisen välineenä. Oppilashuoltoryhmä on koulun suitsissa, turha siltä on odottaa apua oppilaalle.

      Oppivelvolliselle ei ole löytynyt sopivaa koulupaikkaa...2 /2012. ????Kaikki paikat täynnä. Etsi itse!

      Lastensuojeluilmoituksessa lukee 'suvaitsematon'. Entä kiusaajat, mitä he ovat?

      Siispä pala peruskouluhistoriaa
      - oppilaan salassapidettävien tietojen levittäminen koulussa ym.
      - luokallejättämisiä
      - oppilaiden/koko koulun silmätikuksi/kiusattavaksi asettaminen
      - oppilaiden akitointi yhtä oppilasta vastaan luokassa, muilla tunneilla, kaikessa koulun toiminnassa
      - täydellistä eristämistä
      - luokkakavereiden värvääminen vahtimaan lasta, juoksemaan perässä ja juoruamaan opettajille kaikki hänen sanomansa
      - koulupsykologin hyväksikäyttö/akitointi lasta ja perhettä vastaan/mukana luokallejättämisissä ja vanhempien sumuttamisessa
      - lapsen siirtäminen pois luokasta opetuksen ajaksi; sairaseläkkeellä oleva naapurin mummo opettamaan lasta erilliseen tilaan
      - opettaja juoksee lapsen perään kotimatkalla ja haukkuu lasta valehtelijaksi
      - opettaja eristää lapsen omista ystävistä- ja koulukavereista, koulussa ja se leviää vapa-aikaan
      - opettaja ei puutu luokassa rehottavaan kiusantekoon oppilasta kohtaan
      - lastensuojelun akitointia lasta ja perhettä vastaan /ilmoituksia...iloituksen perään...ja jälleen... ja jälleen ilmoitus ja kutsu lastensuojelun haastateltavaksi...alistavaa ivaa ja kiusantekoa kiusattua ja perhettä kohtaan, tapaamiset järjestettävä työaikaan, opettajien ivalliset keltaiset lappuset
      - pedagogiset selvitykset ilaman vastaanottajien nimiä ympäri virastoja...
      - eriarvoiseen asemaan saattaminen luokassa/koulussa
      - kiusaamiseen ei puututa, kiusaamista ei nähdä
      - lapsen suvaitsemattomaksi leimaaminen
      - vaatteiden arvosteleminen koulussa (lapsella kuitenkin asialliset puhtaat vaatteet joka päivä)
      Omien sanojensa mukaan lähikoulun oppilaat vihaavat lasta ja hänen kavereitaan josta seurauksena vuosikausia jatkuva kiusaaminen ja ahdistelu kotiympäristössä/lähikoulun ympäristössä, kiusaamisen lopettamiseen ei saada apua miltään taholta
      - lapsen ystävien kiusaaminen ja pieksäminen kotimatkalla
      - kotipihalle tunkeutuminen, terrorisointi kauppareissulla ja kaupassa
      - opettaja/koulu levittää juoruja uuteen kouluun ja kiusaaminen jatkuu koulusta toiseen vuosi vuoden jälkeen...ja edelleen
      - oppilailta tappouhkailuja, huonosti käy...jne lapsemme eivät enää uskalla mennä ulos kotiovesta
      - uhkailujen seurauksena ystävät/ luokkakaverit muuttavat pois paikkakunnalta
      - oppilashuoltoryhmä; oppilaan ja perheen nujertaja
      jne...

      Rehtorit lähtevät mukaan toimintaan, koulun maine on pelissä. Oppilasta kiusataan KOULUSSA mutta koulu tekee lastensuojeluilmoituksen? Käsittämätöntä?

      Juoru kertoi, ettei lapsi sovellu luokkaopetukseen!? Aivan uusi juttu 8- kouluvuoden jälkeen? Ei siis koulupaikkaa oppivelvolliselle!

      ja kiusaaminen jatkuu v. 2010-.
      lapsi kiusataan jälleen ulos koulusta. Tälläkään kertaa kukaan ei näe eikä kuule,
      ei varsinkaan opettajat...rehtori kieltää kiusaamisen, ei suostu puuttumaan/näkemään tai tunustamaan ongelmia luokassa, mutta syyttää vanhempia lapsen oppivelvollisuuden laiminlyönnistä...Kiusaajat jatkavat koulussa...Keitä he ovat ja miksi heihin ei saa puuttua! Haluatko selvittää?

      ....oppimisvaikeuksia..? .tai ei sittenkään! Mikähän sillä lapsella olisi...? kotona ongelmia? JOO, shän se voisikin olla. Ja kesäloma välissä. Siis ilmoitus jälleen lastensuojeluun. Kiusaajat saavat jatkaa koulua ihan rauhassa.
      Nyt v. 2012 asia haiskahtaa jo pahasti oppilaan SYRJINNÄLTÄ.

      Palatkaamme asiaan:`-/.

    • Pieni tyttö suuressa

      hei,

      Siitä on jo aikaa vuosikymmeniä, aloitin ala-asteen neljännen luokan kun sain opettajaksi naisen jota kovasti toivoin. Jostain kumman syystä tuo opettajanainen ei tykännyt minusta ja jouduin hänen kiusatuksi. Henkisesti kolme vuotta hän opettajani teki minusta pitkäksi ajaksi itsetunnon osalta heikoksi, itseäni syyttäväksi. Kun siirryin yläasteella koulu alkoi sujumaan paremmin, arvosanat nousivat ja usko itseeni alkoi jossain määrin palaa. Mutta aikuiseen ikään asti sain odottaa, että ymmärsi sen miten paljon se teki pahaa minulle, pienelle tytölle jolla oli vankka usko opetttajaan ja luottamus.
      Loukkasin pariin otteeseen itseni, toisella kerralla nyrjäytin nilkkani ja toisella kerralla sain aivotärähdyksen, mutta kummallakin kerralla hän vain oli, että mitä pelleilet liikkumaan siitä niinkuin muutkin tekee. Luokkatoverini yrittävät selittää hänelle tilannetta mutta turhaan. Tuohon aikaan 80-luvulla ei opetttajan ammattitaitoa ei epäilty, en uskaltanut/osannut puhua tuolloin asiasta kenellekään aikuiselle. Ajattelin että sitten kun itse siirryn pois koulusta niin puhun asiasta, kävikin niin, että hän sairastui vakavasti ja kuoli aika pian. Pahaa oloa purin sitten täysi-ikäisenä hänen lapsilleen, että teidän äiti oli ilkeä minua kohtaan ja asiaa kävin läpi silloisten luokkalaisteni kanssa. Kaikki olivat nähneet tilanteen, mutta kukaan ei osannut silloin auttaa. Niin yksin se kiusattu lapsi voi olla kun joutuu opettajan kohteeksi.

      • Antti

        Opettajien ammattitaito ja käytännöt eivät ole parantuneet sitten 80 luvun, kun huomioidaan kuinka riitaisia koulun ja vanhempien välit nykyäänkin ovat.

        Kun 30- vuotias "äidillinen", opettaja asettuu oppilaiden vanhempien yläpuolelle pelkästään koulutuksensa turvin ja tekee solkenaan huoli-ilmoituksia lastensuojeluun pelkästästä kiusaamisen ilosta, voi oppilaan itsetunnon nähdä murentuvan silmissä.

        Opettajan kylmäkiskoisuus ja puolueellinen käytös paistaa hänen ilmeistään ja eleistään, joista oppilaan ei ole vaikea tunnistaa opettajan syvimpiäkään tuntoja itseään kohtaan.

        Opettajille on annettu valta, mutta miten he sitä käyttävät on taas toinen juttu!

        Opettajalla ei ainakaan täysin laillisesti ole oikeutta oppilaan syrjimiseen tai suosimiseen poliittisen tai yhteiskunnallisen aseman perusteella. Mutta valitettavasti edellinen toimii ilman laillisuuttakin.


    • Justiina007

      Haluan minäkin äitinä ottaa kantaa tähän aikuiselta tulevaan kiusaamiseen ja kertoa tarinan. Olipa kerran kolme pientä tyttöä, jotka lähes vauvaiästä asti olivat kasvaneet yhdessä koululaisiksi saakka. Nyt nämä nuoret neidit lähestyvät murrosikää ja asiaanhan kuuluu, kun tyttöjä ollaan, niin niiden välien ja rajojen katsominen ja kokeilu... Ja ikävä kyllä sitten valehdellaan kotona näistä asioista; se teki niin ja se sanoi niin ja se kiusaa mua jne. Meillä ainakin kysytään aina ensin, että mitäpä sinä teit ja miten osallistuit asiaan ja vähän asiaa kaivelemalla yleensä ollaan ihan yhtä syyllisiä tasapuolisesti. Mutta nyt onkin yhden tyttösen äiti sitä mieltä, että kaikki vika on minun tyttäressäni. Jos nämä kolme kaverusta odottelevat vaikka bussia yhdessä ja kotimatka on lähes sama niin minun tyttöni jätetään pysäkille, kun tämä äiti tulee lastaan autollaan koulusta hakemaan. Tai hänelle tarjotaan kyytiä esim. harrastuksiin tämän perheen taholta, on tyttäreni jätetty tuomatta kotiin ja soittelee sitten itkuisena ettei päässytkään takaisin päin heidän kyydissään. Tai tämä äiti rajoittaa kavereiden määrää, että saa vain yksi kaveri tulla kylään ja aina se ulkopuolinen on minun tyttöni. Olen onneksi aina välillä saanut tytöt kaikki meille leikkimään, meille voi tulla yksin kaksin kolmisin jne. Tätä olen aina muistuttanut. ikävä tilanne, mutta pärjätään ja yhdessä itketään kun asia itkettää tai harmittaa. Olen huomannut, että tämä vaikuttaa lapsen oikeudenmukaiseen ajatteluun ja toisen huomioon-ottamiseen. Me aikuiset sitten vasta typeriä ollaankin.

      • epAtoivoinenn

        minun kaverini tavallaan kiusaa minua hengaan niien kanssa ulkona mutta koulussa he heittelevät ja tallovat lippistäni sun muuta ja tunneilla ottavat tavaroitani kun yritän ottaa niitä takaisin opettajat sanoo että häiritsen tuntia ja siirtävät pois luokasta AAAHHH RÄJÄHDÄN


    • Luottamus murentunut

      Onko olemassa mitään s-postiosoitetta tai oikeaa postiosoitetta johon voisi vastauksen luottamuksellisesti lähettää?

    • yhden open pilaama

      Hei tarinani ei ehkä kuulu tutkimuspiiriisi ja on aivan liian pitkä tänne kirjoitettavaksi. Opettajani ja isoman siskoni opettaja ei niinkään kiusannut minua, vaan yllytti lapset siihen. En yhtään ihmettelisi jos ruvetaisiin penkoon kiusausasioita oikein toden teolla, moni kiusattu viettäisin parempaa kouluelämää, jos opettajilla olisi parempi kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten ja tilanteiden kanssa. Olen tehnyt töitä niin opettajien kanssa kuin hoitoalan ihmisten kanssa. peroonat eroavat kuin yö ja päivä. Olen puhelias tyyppi ja sanoisin hoitaja ovat sosiaalisia ja vuorovaikutustaitoisi kun taas opettajat ovat sisään vetäytyvää hiljasta tyyppiä joilta puuttuu informaatiotaito. Luulevat kait olevansa liian korkealla pallissaan ja muut eivät ole mitään. Ihmettelen eikö opettajilla ole mitään soveltuvuuskoetta ja kuka ne laatii, kun paskaopettajia on edelleen palleillaan. En määrittele erikseen kumpi on sisareeni liittyvä ja kumpi on minuun liittyvä: Nimittelee oppilaiden nähden, tuuppaa ovesta suoraa kiusaajien syliin tietäen, että heti ulos jouduttuaan joutuu hakatuksi (jaa miksi tietää, kun oppilas kertoo sen), yrittää viedä häneltä ystävät sanomalla heille etteivät olisi hänen kanssaan. Sanoo oppilaalle, että antais laulusta 6 mutta ei voi kun hänellä on aiemmin ollut oikea musiikin opettaja opena ja koulun rehtori oli hulluna hänen lauluihinsa. Toinen meistä selvitti sen antamalla pojille turpaa (se jolla meistä oli ystäviä, jotka eivät piitanneet opettajan kehotuksesta jättää kaveri.) ja toinen myöhemmin toisessa koulussa uhkaamalla hakkauttaa kiusaajansa (Toiselta taas ystävät kyseisessä koulussa katosivat). Kiinostaako syy opettajan kiusaamiseen ne olivat uskonnolliset (äiti oli kirkosta eronnut) ja polittiset (puolue, jossa vanhemmat silloin olivat). Sanoisin, että nyt kun koulun juhlat siirtyy kirkkoihin suvivirren takia, se voi pahentaa pienissä kouluissa sekä työntekijöiden, kuin myös oppilaiden pahaa oloa. Tarkoitan on "pakko" osallistua, kun on ollut tapana. Minut näin aikuisena on jo kertaalleen pakoitettu näihin heidän juttuihin, koska se on ollut sielä työntekijöiden tapana. Itse sanoisin minua on kiristetty osallistumaan, vaikka se ei kuulu työni kuvaan. Ulkopuolista apua emme kumpikaan saaneet, jaa ollaanko selvitty. Itse en edelleenkään halua törmätessä tunnistaa yhtään tuttua siltä ajalta ja ihmisten nimet haluan aina unohtaa sitä mukaa, kun ne katoavat elämästäni. Omat lapseni ovat pärjänneet koska ovat yhtä älykkäitä ja taiteellisia kuin isänsä ja äitinsä. Syy menestykseen on kuitenkin se, että kuulun kirkkoon ja olen passiivinen poliittisesti.

    • _lol_

      hahah, tutkimus jossa annetaan johdattelevia kysymyksiä, häpeä

    • open uhri

      eli en ole ainut????
      oma ex-ope kiusasi mua 2 vuotta (koko ajan kun se oli mun ope)

      olen myös hiljainen ja rauhallinen.
      ja kiusattu ja ei mulla ollut kavereita vuoteen.....
      valitin että tytöt kiusaa ja useat pojat kiusaa!
      se sano mulle että elä välitä ja emmä jaksa selvittää tätä ******.
      "hoida ite! se on sun ongelma. mee vaan kiusaajien seuraan."
      tytöt puhu pahaa ja levitti juoruja koko koululle.
      elämä alko olla helvettiä.
      sit mä sanon äitille että kirjottas kirjeen ja panis homman rehtorille.
      ja niin hän teki!
      rehtori hoiti löysästi homman,varotti vaan kiusaajia.
      mutta jourujen levitys jatkui..................kuten kiusuukin...........
      ja pian mun koko luokka oli kimpussa.
      ja mun ope alko vaan kiusaamaan mua!
      kohteli mua samlaisesti kun tota ekaa......
      ei anna ohjeita vaan pelas puhelimella.
      ja sit kun mä kysyn kaverilta niin juoksun kanssa tuli torumaan ja nöyryytti aina koko luokan eessä.
      sit kun meillä oli tapana lukea teksiä jokainen vuorotellen,niin hyppäsi aina minut.
      sille oli kova pala että olen hyvä oppilas.
      (vaikka se alensi mun todistus numeroa vaikkei meillä ollutkaan tuntiaktiivisuutta.)
      aloin saamaan joka kokeesta kympin mutta se oli tokarissa 9.
      ja sit kun vertailtiin kokeita muiden kanssa,niin multa otti helpommin pisteet pois.
      ja mun vastaus oli 0 ja kaverilla sama vastaus niin oli pisteitä ropissut.
      myöhemmin tyttöjen kiusuu jatkui.
      rehtori antoi jälki istunnon.
      tytöt alko vihata älyttömästi minua.
      eräänä kauniina päivänä juorusi opelle että oisin hakannut ja kuristanut.
      ope usko niitä ja oli mulle vihainen....hirveen vihanen....
      kysy että hulluko minä olen,mutta sanoin että ei ole totta.
      no,tyypit oli katkeria siitä jälki istunnosta.
      no nyt kun mulla oli maine pahoin pitelijänä niin ei kukaan uskaltanut tulla ryppyilee.
      mut tänä aikana sain yhden kaverin,joka on vieläkin mun kamu.
      julmin teko minkä ope teki oli että se laitto mun paikan kiusaajien keskelle ja pani kaverin toiseen luokan päähän.
      no...se yritti mollata mua koko ajan ja sit muiden opettajien eessä kehu minua.
      se kuvotti minua.
      palaverissa äiti puhu puoli tuntia sille siitä että mua on kiusattu/kiusataan ja se sano rehtorin eessä että ei ollut tietoinen koko asiasta....eetä kirpasi..................
      no se oli eka vuosi.........mutta niin jatkui toinenkin...............
      katkaisin kaikki yhteydet muihin paitsi siihen minun ainoaaseen kaveriin.
      en edes katsonut muihin.....välttelin niitä...............
      mutta aina ne tuli ja kiusas niin fyysisesti kuin henkisesti.
      yritti leikata mun hiukset pariin kertaan...........
      lopulta rehtori laitto "lähestymis kiellon" muihin.
      se oli helpotus! tai ainakin luulin niin............se kiusuu jatkui.........
      mutta helpotus oli se ettei tulis ylä asteelle samaan luokkan!
      yritin saada kavereita,mutta hyvä kello soi kauas,paha kauemmaksi.....
      joten en saanut...luulin vain että uudet tyypit tykkää mutta sain kuulla takaa päin ettei ne haluu nähä mua enää ikinä!
      mutta koska ope oli kirpassut mua niin oli koston aika!
      sain stipendin koska mulla ois luokan parhaat numerot.
      se kirpasi varmaan opea.
      koska mua ainut kaveri on hyvä koulussa ja sen suosikki.
      eikä se saanut sitä stipendiä!
      nautin siitä että kiusaajat ja ope häpäisyn koko koulun edessä.
      muttei poe edes kehunut minua....muut opettajat kyllä muttei oma ope...oli hiljaa...

      eli kun vuosi loppu niin olin vapaa!
      olin odottanut sitä päivää 6 vuotta!
      nyt pääsin kiusaajista ja opesta.
      2 vuotta opekin kiusas mua.
      aina pelas omaan pussiin,ei nähnyt että kärsin.
      oli aika jollon en halunnut mennä kouluun olin koko ajan oksentamis rajalla ja itkin 7 tuntia päivässä............

      sittn päättäjäis päivänä muut itki,minä hypi riemusta!

      kysymysten aika:

      Miten opettaja toimii / toimi?
      -san mulle "en jaka hoitaa,hoida ite ja muuta törkeää.

      Millaista opettajan harjoittama kiusaaminen oli / on?
      -nöyryytys,piikittly,alentaminen,ei antanut ohjeita vaan pelasi puhelimella ja sit se toru mua jne.

      Millaisia muotoja kiusaaminen saa / sai?
      -jätti mut aina pois,valehteli,ei välittänyt yhtään musta ja olin sille kuin ilmaa.

      Miten kiusaaminen eteni?
      -jatko samaa 2 vuotta,siis koko ajan kun se oli mun ope.

      Miten kiusaaminen näkyy / näkyi sinussa tai lapsessasi?
      -minua puistatti aina mennä sen tunneille,varsinkin käsi tön tunnelle.
      no,se oli mun ope nii se opetti melkein kaikkea.

      Miten oirehdit tai lapsesi oirehtii / oirehti kiusaamisen vuoksi?
      - en halunnut mennä kouluun kun oppilaat ja opettaja kiusaa.

      Mistä sait apua kiusaamistilanteeseen? / Saitko apua tilanteeseen?
      -äiti valitti rehtorille,mutta aika löysästi rehtori hoiti homman.

      Miten kiusaamistilanne ratkesi?
      -ei mitenkään! ylä asteelle semmoseen luokkaan missä ei oo kun uusia,vaikka siihenkin tuli muutama tyyppi jonka kanssa on ollut ongelmia.

    • Anonyymi

      trygg kaipiainen on ollut homovastainen ja epäreilu opettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe