Öljylämmitys kattilan sopiva lämpötila?

Termaksi

Opettelen tässä uuden pannun käyttöä ja mietiskelen että onko kattilan lämpötilalla väliä taloudellisuuden kannalta? Kattila Termax 17S ja lämmitettävä ala 180 M2. Tämän hetkisellä säädöllä veden max. lämpötila kattilassa 75-80 välillä ja pattereihin menee nyt 46 asteinen vesi ulkolämpötilan ollessa n.-19. kuuma käyttövesi tuntuu myös riittävän hyvin. Onko hyötyä/järkeä nostaa max. lämpöä vai onko nykyinen ok?

13

8655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha pannu vm 82

      Meillä kattila sammuu 75asteessa ja menovesi näkyi olevan just äsken 41astetta. Jäähtyy muutaman asteen matkalla.

    • bbkbk

      Jos käyttövesi riittää niin mitä sitä nostamaan? Anna oola siinä vaan!

    • aloittajalla asetukset tuntuvat olevan kohdallaan

      ölypoltin jaksaa melkoista käyttövesivirtaa lämmittää "lennossa" joten sen puoleen alempikin toimisi. Minä vaihdoin talon lämmityksen kattilan vastuksilla (6 kW) toimivaksi ja nyt täytyy kattilan lämpötilaa pitää aika korkealla, jotta suihkulämpötilaan sekotettua vettä riittäisi. Patterilämmityksen puolesta riittäisi 40 astetta. Mikä toisaalta on liian vähän legionellavaaran kannalta

      • idioottia neuvomassa

        Idiootti. Sulla on öljyklattilassa kierukka jossa on litra-kaks vettä.

        Ei tule legionellavaaraa millään kun se vesi vaihtuu niin tiheään,


    • mikk7

      meillä kattilan lämpötila max 60 astetta ja ajattelin kysyä että säästääkö polttoainetta säästääkö polttoainetta vaiko ei

      • dfghjthyj

        Savukaasun aiheuttaman syöpymisvaaran takia kattilan lämpö ei pitäisi alittaa 70 astetta.


      • minävaantaas
        dfghjthyj kirjoitti:

        Savukaasun aiheuttaman syöpymisvaaran takia kattilan lämpö ei pitäisi alittaa 70 astetta.

        mites kattilan veden lämpötila vaikuttaa savukaasujen lämpötilaan, joka taas on säädettävissä paineella ja ilman määrällä, ja pitää olla yli 120 oli putkitettu tahi ei?


    • hoh hoijaa

      minävaantaas,kuule juttus on niin tyhmä ettei kannata edes vastata kunnolla.

    • Anonyymi

      Meillä " pesuvesi" täysin kuumalla yli 60 astetta pelottaa kon lapset puljaa etteivät polta itseään.

      • Anonyymi

        Yleensä kuuman käyttöveden putkistossa on säätöventtiili, jolla veden lämpätila säädetään sopivaksi. 60 astetta on maximi mikä saa olla, minulla taitaa olla 50.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kuuman käyttöveden putkistossa on säätöventtiili, jolla veden lämpätila säädetään sopivaksi. 60 astetta on maximi mikä saa olla, minulla taitaa olla 50.

        65 on maksimi ja nykyään asetusarvoksi suositellaan 58, jotta paluuveden lämpötila olisi 55 (jos on LVK kierto).


      • Anonyymi

        Eikö pannusta lähtevän veden lämpö tilaa saa pudotettua, minulla ainakin saa säädettyä, sekoittaa kylmää sekaan, saa lähtemään samalla mitä pannussa, ja vaikka täysin kylmänä, on erillinen säätö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pannusta lähtevän veden lämpö tilaa saa pudotettua, minulla ainakin saa säädettyä, sekoittaa kylmää sekaan, saa lähtemään samalla mitä pannussa, ja vaikka täysin kylmänä, on erillinen säätö

        Ei ole kaikki vielä 50 vuodessa ehtineet lisäämään käyttöveden lämpötliaa säätävää termostaattiventtiiliä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe