Kuinka kylmissä keleissä hiihtelette? Illalla pakkasta oli 21 astetta ja luisto oli pertsalla aivan mahtava! Hiihdin 22 kilometriä enkä olisi uskonut että pakkanen oli noin kova. Useassa maaston kohdassa on mittari ja ne näytti samaa.
Vaatetta oli tietysti useampi kerros ja kypärälakki pipon alla suojasi kasvot ja kaulan. Kun pakkanen ei haittaa menoa niin mietin voiko siitä kuitenkin olla jotain haittaa?
Pakkasrajoista
21
5070
Vastaukset
- Kuusirinne
Astmaatikkona en voi hiihtää juuri -15 astetta kovemmalla pakkasella. Muutoin saan niin pahoja rasitusastmaoireita, että ääni katoaa täysin ja saan syljeskellä verta. Yskänpuuskat ovat hirveitä. Muuten pärjään kyllä, mutta nuo keuhkot!
Kypärämyssyä olen minäkin käyttänyt, villasekoitteisia kalsareita, alapään erillisiä suojahousuja, paksua fleesepaitaa ja lisäksi vielä hiihtoliiviä. Hyvät ja lämpimät hiihtohanskat täytyy tietysti myös olla. Kumma kyllä jalkateräni eivät pahasti palele enkä tarvitse mononsuojuksia. Kaulan suojaan myös hyvin huivilla.
Tuulella on myös suuri merkitys. Tyyni keli pakkasella ei niin haittaa kuin kova vinkka!
Nyt Rovaniemellä on valitettavasti niin kylmää, että hiihtämään en pääse- 19
Eilen illalla 22 mittarissa kun lähdin baanalle. Päällä Löfflerin hiihtotakki 2 haltin hikipaitaa ( kauluksellinen kaulukseton) alla. Alapäässä löfflerin paksummat henkselihousut edestäsuojatut pikkuhousut ja haltin pitkä alusasu. Jalassa Madshusin monot sekä Salomonin kengänsuojat. Käsissä Yokon lobsterit, päässä normipipo ja kaulassa löfflerin "buffi" ja tietysti lasit silmillä. Ei ollut kylmä, hengitys alussa vain otti keuhkoputkeen, mutta 5 min jälkeen ok.
- jhgfjjhfgj
-15 on raja ja silloinkin sellanen 45min max hiihtoaika.
Viime viikolla hiihtelin -12 asteessa 1,5 tuntia eikä palellut yhtään. Tota kylmemmäksi kun menee niin harrastelen jotain muuta kun hiihtämistä. - adfsdg
Jätän hiihtovälineet suosiolla varastoon jos mittari näyttää yli 20 asteen lukemia.
Käyn ennemmin kevyehköllä juoksulenkillä. Siinäkään ei kyllä ole mitään järkeä.
Joskus teen poikkeuksen jos alkaa pakkaset kestää viikkoja ja alkaa hiihdättämään tosissaan. Luisto ei yleensä kummoinen ole ollut koska täälläpäin käy öisin pakkanen -30 ssä vaikka päivisin olisi se parikymppiä.
Nykyisin korvaan hiihdot noilla pakkasilla crossarilla johon harjuprofiili ja eikun hikoilemaan ilman kymmentä vaatekertaa. - joopajoo
Sama homma minulla oli Oulussa viimelauantaina. Kävin hiihtään ja pakkasta oli 16-17, kun olen astmaatikko, meno oli tuskaisen raskasta oli ja ei oikein pakkaskelillä suksikaan kovin luistanut, kun voiteet oli vain -10 asti. Tästä lähin on kyllä -15 rajana, mutta kyllähän tuolla laduilla näyttää melkein -25 pakkasellakin olevan hiihtäjiä. Sormet vaan jäätyi vähän.
- inssi'
15 astetta on järkevän hiihtäjän raja. Sukset ei luista tuon kylmemmässä, vaikka joku niin väittääkin. Silmien ja varpaiden lisäksi myös keuhkot ovat lujilla.
- Vitikeli
Tänään hiihdin -22 pakkasessa eikä ogelmia. Pertsa sukset toimii. Nurkkapito ja luisto on kuin jääkelillä :-) Vaatii tietysti, että suksen profiili on ko. kelille sopiva.
Pohjakuvio pitää olla tosi hieno. Sekä siklatut (voiteettomat) ja voidellut luisti tosi hyvin.
Pakkasraja minulla on -25. Pitää vain ottaa rauhassa eteenkin nousuissa.
- raxi
- 5astetta. Näpit ja varpaat tuppaa kylmettymään tuota kylmemmillä keleillä. Hyvä laji siis mutta ei talvella sovi minulle vaikka muuten terve olenkin.
- 13
Jos viidessa asteessa sormet paleltuu, niin kannattaa osta kunnolliset hiihtohanskat.Pyöräilykäsineillä ei kannata lähteä hiihtämään !
- Kyllä.
-50 asteessa voi vielä hiihdellä,kun pukeutuu kunnolla.
- Juoksija 61
Ulkoilla ja urheilla voi vaikka kuinka kovass pakkasessa. Nykyajan urheilupakkasvatteet kun vetää päälle ja muutenkin suojaa avonaiset paiakat , niin jo vain.MUTTA yli 18 asteen kun mnee niin hengitysilman lämmitin. Se lämmittää hengitysilman jopa 40 asteen pakkasessa 0 asteiseksi.. -37 astetta on minun ennätykseni 10 kilometrin juoksussa. Eli kun on kunnon varusteet niin pakkasrajaa ei ole
- Jääpolte varpaissa
Eilen tuli hiihdettyä -21 vapaan suksilla tasatyöntöä 28km , kyllä loppuakohen alko sormet ja varpaat jäätyä vielä autolle tullessa mittari näytti -23,5.
Ei yli -20 kyllä tunnu mukavalta hiihto.
- raxi
Vai kunnolliset hiihtohanskat. Nehän ei ole yhtään lämpimiä. En millään pyöräilyhanskoilla hiihdä. Nykyiset hiihtohanskat on kylmäkätiselle tosi kylmiä, en ymmärrä miten joku saa sormet ja varpaat pysymään sulana jopa 20-30 asteen pakkasella. Minä en sellaista varustusta ole löytänyt. Niinpä olen alkanut lähinnä inhoamaan talvea.
Tulisipa kesä ja pääsisi lenkille shortsit jalassa. - PowerMax
Olisiko näistälämpenevistä Blazewearin PowerMax hanskoista ja pohjallisista apua hiihtolenkille?
http://www.blazewear.fi - -
Tuossa joku puhui "nykyisistä" hiihtohanskoista... Olivatko ne ennen lämpöisempiä? Hommatkaa sellaiset kuin ennen. Kai vastaavia saa jostain. Olen nähnyt joskus tosi paksuja käsineitä kaupan hyllyssä.
Ihme valitus aina. Ensin on liian vähän lunta (no siinä kohtaa minäkin joskus valitan), sitten on liikaa pakkasta. Kuinka moni käyttää olosuhteita selityksenä omalle liikkumattomuudelleen (laiskuudelleen)..?
Eikö ole kiva, kun on erilaisia vuodenaikoja, eikä ilmaston lämpeneminen ole meitä vielä jyrännyt?- dndjd
Ei se mitään valitusta ole jos ilmoittaa ettei hiihdä kovilla pakkasilla. Joskun olen hiihtänyt ja ei se mitään nautintoa ole, Kuntoa voi hoitaa lämpöisess'kin.
- -
dndjd kirjoitti:
Ei se mitään valitusta ole jos ilmoittaa ettei hiihdä kovilla pakkasilla. Joskun olen hiihtänyt ja ei se mitään nautintoa ole, Kuntoa voi hoitaa lämpöisess'kin.
Joo. Shortsit vain jalkaan ja kesää odottamaan.
- GraniteChief
-20 oli tänään hiihtäessä. Ei ollut kylmä, mutta eka kerran osui kohdalle luistamaton narinakeli. Vielä kun kun suksikaan ei ollut yhtään vakaa kovalla alustalla, niin ei siitä oikein mitään tullut, paitsi ennätysalhaiset sykkeet.
Pakkaskelien luisto on itselle hiukan arvoitus. Joskus luistaa ja joskus ei. Eilen luisti vielä hyvin, mutta ei tänään. Vaikuttikohan kosteusprosentin pudotus 90->80 sen verran. - hjhjhj
-30 astetta pakkasta. Tänään joutuu tyytymään vain tunnin kuntopiiriin... Ehkä se on hyväki välillä tehdä lihaskuntoa ja venytellä!
- hihtaja
N. -20 astetta on raja, vähän yli tai ali. Riippuu täysin siitä vinkkaako pahastikki, jos pakkasta -20 ja järjetön vastavinkka niin jääpii monot kuistiin..
- jaajonen
Vloppun olin Oberammergaussa (Saksa) 50km vapaan hiihdossa ja massastartti tehtiin -25 pakkasessa :-) Oli aika huurusta porukkaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175093Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012321- 1351998
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481878Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171670"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551276Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu117947Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48841Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654