Ohjekansioiden myynti

Tekijänoikeuslain 5 § koskee kokoomateoksia:

"5. § Sillä, joka yhdistämällä teoksia tai teosten osia on aikaansaanut kirjallisen tai taiteellisen kokoomateoksen, on siihen tekijänoikeus, mutta hänen oikeutensa ei rajoita oikeutta ensiksi mainittuihin teoksiin."

Olen kerännyt kansioihin saman aiheen ohjeita: ristipistotöitä lehdistä, tilkkutyöohjekansio... Jokaisessa ohjeessa on maininta mistä ja milloin ilmestyneestä lehdestä ohje on.

Nyt askarruttaa, saanko myydä kansiot. Eli onko minulla oikeutta ottaa rahaa niistä tekijänoikeuksia rikkomatta?

5

186

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milla+

Onko se yksi yksittäinen kansio vai monistettu teos, jota aiot myydä useita kappaleita?

• Kyseessä on yksi kansio, johon olen koonnut ko. aiheenmukaisia ohjeita.
      Ja jokaisessa ohjeessa maininta, mistä lehdestä leike on.

• milla+

Ei pitäisi olla ongelmaa niinkauan kuin sitä ei kopioida myyntiin tai laiteta niitä sivuja nettiin.

• Pistoja päänahkaan

Ihan aluksi esitän epäilyksen, että pelkkä valmiiden tekstien kokoaminen samaan kansion ylittäisi teoskynnyksen, joten tällainen kansio tuskin on lain tarkoittama kokoomateos. Olennaista asiassa ei kuitenkaan ole tämä vaan se, että alkuperäistekstien kirjoittajilla on 5 pykälän mukaan edelleen tekijänoikeudet kansiossa oleviin ohjeisiin. Et siis voi ilman lupaa tehdä ohjekansiosta kopioita ja myydä niitä. Tämä olisi lain kieltämää "kappaleiden valmistamista".

Jos kansiot sen sijaan koostuvat alkuperäisistä leikkeistä, joita ei ole kopioitu, voit myydä ne aivan samoin kuin omistamasi vanhat lehdetkin. Silloinhan et "valmista kappaleita" vaan alkuperäiset siirtyvät uudelle omistajalle.

• Lämmin kiitos asiaani paneutumisesta ja vastauksistanne!
      Sitä vain tulee niin epäluuloiseksi, että kaikki pitää tarkistaa/tarkistuttaa, että varmaan menee oikein. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      134
      1437
    2. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      89
      1280
    3. haluaisin paljastaa

Kuka tämä :/ on
      Ikävä
      81
      766
    4. Taiteiden yö

Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...
      Kuhmo
      11
      700
    5. Hyvää yötä kaipaamalleni

Vanhwmmalle naiselle, olet rakas❤️❤️
      Ikävä
      28
      697
    6. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      19
      555
    7. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      47
      553
    8. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      45
      530
    9. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      32
      525
    10. Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?

Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/
      Ikävä
      115
      509
    Aihe