Neuvoja,tukea,kokemuksia...

Pörri2011

Oma tilanteeni tämä...Kävin tänään viikon 26( 1)lääkäriultrassa (viikot vastasivat 27)
ja selvisi että kohdunkaula on lyhentynyt ja ei ole enää kuin 3cm,viime käynnillä oli 4cm.
Lapsi on kääntynyt jo nyt raivotilaan ja painaa koko ajan kohdunkaulaa. Kävellessä tuntuu paineentunnetta ja pientä kipua.Kivuliaita supistuksia ei ole ollut ja lapsivettä on normaali määrä eikä kohdunsuu ole avatunut.Vauvalla näytti olevan kaikki normaalisti.
Määräsivät 2 viikon päähän kontrollikäynnin sekä vuodelepoa.


Ajattelin että onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia...En silloin hätääntyneenä lääkäriltä tajunnut kysyä että kuinka huolissani tässä pitäisi olla.Olen luonteeltani todellinen stressaaja ja eniten "paniikkia" aiheuttaa päänsisäisesti se että olen 4 vuotiaan (esikoiseni syntyi viikolla 37 4,46cm ja 2450g) yksinhuoltaja joka pitäisi joka päivä viedä 700metrin päähän hoitoon ja hakea sieltä,muihin menoihin saan kyllä tuttavilta autokyytiä.Onko tuosta matkasta haittaa jos varaa suoraan esim. 30min kävelyyn per suunta.

Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn sieltä mutta haluaisin kuulla konkreettisia kokemuksia ym teiltä.
Miten teillä alkoi "oireilla" enneaikaista synnytystä?
Onko mahdollista että kohdunsuu ns. palautuu esim 4cm:iin levolla?
Kuinka nopeasti kohdunkaula voi lyhentyä huonoimmassa tapauksessa?
Mitä kaikkea vuodelevon aikana saa tai ei saa tehdä?
Entä jos vuodelepo ei auta vaan 2 viikon päästä ollaan 2-2,5cm?

Nämä asiat saattavat kuullostaa hölmöiltä mutta pelottaa todella paljon ennenaikainen synnytys ja miten pärjään...ja etenkin miten vauva pärjää.
Olen täältä sivulta saanut lukea upeita tarinoita vauvoista jotka ovat syntyneet viikkoja alle mitä itse olen nytm ja ne tuovat minulle lohtua ettei kirvestä ole syytä heittää kaivoon nyt samantien :)

2

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myösÄiti

      Kuullostaa typerälle neuvolle mutta älä tuhlaa energiaasi turhaan huolehtimiseen,asiat järjestyy ja sujuu niinkun niiden kuuluukin sujua ilman omaa huolehtimista

    • keskonen rv. 31+2

      Etköhän saisi jotakuta muuta viemään tuota toista lastasi tarhaan muutaman viikon ajaksi.

      Jahka pääsisit siihen 30 viikkoon niin sitten suurin vaara alkaisi olla takana päin.'

      Kyllä vuode lepo tarkoittaa vuodelepoa.

      Soita vaikka kunnasta kodinhoitajaa viemään lapsi tarhaan. Se on vaan muutama viikko, mutta niiiiiiin ratkaisevia pienimmän lapsen kannalta loppu iän ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe