Työharjottelu = Työkokemus?

Liibalaaba:)

Olen kohta ollut työharjottelussa kaupassa 4kk, ja mietin, että voinko työhakemuksessa laittaa työkokemus kohtaan, että minulla on 4kk kokemusta?

Lasketaanko työharjoittelu työkokemukseksi?

9

6853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oooppp

      Totta kai se kannattaa laittaa, jos ei mitään muutakaan ole, mutta noin yleisellä tasolla tuntuma on se, että palkattoman orjan kokemus pätevöittää.... palkattomaksi orjaksi.

      Valmistaudu siihen, että jos haet joinnekin ja CV:ssä on viimeksi palkatonta harjoittelua, kysymnys kuuluukin heti, että sittenhän sinä voit tulla meillekin palkattomaksi harjoittelijaksi?

      Muista, että yritykset eivät etsi työntekijöitä. Ne etsivät kustannustehokkainta tapaa hoitaa kertyneet toimenpiteitä vaativat asiat tai prosessit pois päiväjärjestyksestä ja yleensä viimeinen tapa, jolla se halutaan tehdä, on maksaa siitä jollekin palkkaa.

    • näinå0rutq3oit

      Kysymyseesi voit vastata itse: teetkö sinä töitä siellä? Siis teetkö sinä mitään vai katseletko vaan ja harjoittelet työpaikalla oloa?
      Itselläni jokaikinen työharjoittelu on työkokemusta ja siitä on turha muuta yrittää vääntää: olen aina tehnyt töitä, opetellut asioita ja oppinut asioita, minulle olisi voitu maksaa palkkaakin. Enää en ensimmäistäkään ilmaistyötä tee, koska lasken että kokemukseni on nyt täysin riittävä. Todellakin lasken ne kaikki työkokemukseksi ja kerron mitä olen tehnyt ja mitä tehtäviini on kuulunut, olen myös pyytänyt erilliset todistukset kaikista.

      Sinä määräät, lasketaanko työharjoittelu työkkokemukseksi ja sinä myös määrittelet hinnan sille. Muista ettei ihminen arvosta mitään mitä
      - saa ilmaiseksi. Heti kun siis harjoittelusi päättyy ja katsot, että osaat riittävästi oppiaksesi loput palkallisena, ala myös vaatia palkkaa
      - ihminen ei itse kohteena arvosta. Arvosta siis työharjoitteluasi ja tee siitä sellainen, että sinä pystyt luettelemaan siitä faktana, että sinä olet tehnyt töitä.
      - pystyy olemaan arvostamatta. Joten älä pyytele anteeksi, älä selittele nöyristellen mitään, vaan listaat sen ihan röyhkeästi työkokemukseksi ja toki mainitset suluissa, viimeisenä ja pienellä että se on työharjoittelu, koska sehän on sivuseikka onko siitä maksettu palkkaa vai ei. Pääasia on mitä olet tehnyt, kauanko ja miten arvostat sitä, mitä olet oppinut.

      Pyydä myös suositukset työharjoittelupaikan pomolta kirjallisesti. Mahdollisesti myös lähimmiltä työkavereilta. Se on ihan ok lisätä ne portfolioosi koulutodistusten ja harrastustodistusten lisäksi.

      Katso hakemuksiin valmiiksi palkkatoive. Suhteuta se tarpeisiisi, tes:iin ja kokemukseesi. Ja esitä se, koska silloin tyhmempikin työnantaja tajuaa, että et hae lisää ilmaistöitä.

    • Totta helekkarissa! Mitä samperi järkee siinä muute oiskaa?

    • ei harjoittelija

      Ei lasketa työkokemukseksi. Näin on useampi työnantaja sanonut ja myös jos haet esim. ammattikorkeaan opiskelemaan niin sitä ei hyväksytä työkokemuksena.

      • Hannemaija

        Työharjoittelu on normaalia työkokemusta sekä opiskelemaan hakiessa että työtä haettaessa. Ainoastaan silloin, kun se sisältyy johonkin opiskeluun työssäoppimisjaksona, se on koulutusta eikä työkokemusta.


    • joku..

      Uuden paikan palkkaan ei "ilmaistyöt" vaikuta, ts. ei lasketa kokemukseksi siinä mielessä - eli et saa ns. ikälisiä saadessasi "oikeeta palkkaa" siitä että olet ollut joskus harjoittelijana jossain... Mutta toki se on työkokemusta siinä mielessä, että voit sanoa tehneesi asiaa x (esim. purkaneesi kauppaan tulleen kuorman tms) - ja siinä mielessä tietäväsi asiasta jotain ;)

    • työnantaja1

      Ei ole työkokemusta.

    • Vinkkisetä

      Kannattaa laittaa CV:hen että olet ollut siellä työharjoittelussa, siitä on apua jatkossa! Muista toki pyytää työtodistus että sinulla on jotain näyttöä toiminnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe