Kaason puhe???

eeva-kaaso

Pitääkö jokaisen kaason ja bestmannin pitää oma puheensa hääparille, jos hääparilla on useampi kaaso(2) ja bestman(2)? Vai riittääkö esim. että yksi bestman pitää puheen ja sillä selvä?

Olisi kiva tietää, miten käytäntö on yleensä?

Mitkä on muuten kaason tärkeimmät tehtävät mielestänne hääjuhlan aikana? Vai voiko kaaso juhlia kuten muutkin häävieraat?

18

27657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari-kaaso

      Eikös se ole tapana vain pitää bestmanin puhe? Kaaso ja muut saavat puhua jos haluavat. Itse en välttis haluaisi puhua, koska en mitenkään pidä esiintymisestä...

    • Janna

      Ei toki tarvitse kenenkään pitää puhetta jos ei halua tai se ei ohjelmaan sovi. Yleensä joku bestmaneista tai kaasoista puhuu, mutta mikään pakkohan se ei ole. Eipä olisi edes kivaa kuunnella puhujamaratonia, varsinkin jos jokaisella on sama tuskanvirne naamalla. :D

      Kaason ja bestmanin tehtävä on huolehtia, että kaikki sujuu. Olla morsiamen ja sulhasen apuna, hoitaa leikit, juontaa, vahtia pitipalvelua, huolehtia että mahdollisten ohjelmanumeroiden esittäjät tietävät hyvissä ajoin oman vuoronsa jne. Mitkä tehtävät nyt kullekin on etukäteen suunniteltu. Muuten voi ja pitääkin osallistua juhlintaan, kunhan ei örvellä itseään pöydän alle.

      • epäkaaso

        moinen kaason tehtävien luettelointi tuntui järkyttävältä.

        toki kaaso voi olla avuksi monessa mutta mikään vahti-orja-järjestäjä ei kenenkään tarvi olla, sitä varten on palkalliset hääjärjestäjät jos ei pitopalveluun tms luota.


      • Janna
        epäkaaso kirjoitti:

        moinen kaason tehtävien luettelointi tuntui järkyttävältä.

        toki kaaso voi olla avuksi monessa mutta mikään vahti-orja-järjestäjä ei kenenkään tarvi olla, sitä varten on palkalliset hääjärjestäjät jos ei pitopalveluun tms luota.

        Olen ollut sekä morsiamena että mukana monissa häissä. Jos on monta kaasoa ja bestmania, ei tuostakaan montaa tehtävää tule per nuppi. Orjaksi ei ainakaan meidän häissä kukaan itseään tuntenut. Kaason tehtävä on olla apuna, joten turha siihen tehtävään on suostua, jos ei mitään halua tehdä. Ja tehtäväthän riippuu siitä, mitä on parin ja kaasojen ja bestmanien kanssa ennen häitä sovittu. Kukin tyylillään!


      • morsian minäkin
        Janna kirjoitti:

        Olen ollut sekä morsiamena että mukana monissa häissä. Jos on monta kaasoa ja bestmania, ei tuostakaan montaa tehtävää tule per nuppi. Orjaksi ei ainakaan meidän häissä kukaan itseään tuntenut. Kaason tehtävä on olla apuna, joten turha siihen tehtävään on suostua, jos ei mitään halua tehdä. Ja tehtäväthän riippuu siitä, mitä on parin ja kaasojen ja bestmanien kanssa ennen häitä sovittu. Kukin tyylillään!

        Kukin tyylillään, joo. Mutta kuka tuollaista edes harrastaa omissa häissään??? Eikös Suomessa ole jo tarpeeksi monta "hyvää tekosyytä" eli juhlapäivää tehdä kaikkea noin idioottia? Loukkaannun sydänjuuriani myöten jos minun häissäni joku kehtaa ruveta leikkimään?! Ei hemmetti, koko elämän juhlavin päivä päin persettä kertaheitolla. Saati sitten että paras ystäväni jonka olen kutsunut "kaasoksi" eli kulkemaan perässäni alttarille, paasoaisi äänessä illan ja järjestelisi kaikkea "ölinää" MINUN häissäni. Siis häissäni!! Heeranen aika, yksissäkään ystävieni häissä ei ole todellakan harrastettu mitään naurettavaa leikkimistä ja idioottimaista "viihdykettä". Ei ole todellista. Toivottavasti en ikinä joudu tuollaisiin pelleily häihin. Edes vieraaksi.


      • kesämorsian
        morsian minäkin kirjoitti:

        Kukin tyylillään, joo. Mutta kuka tuollaista edes harrastaa omissa häissään??? Eikös Suomessa ole jo tarpeeksi monta "hyvää tekosyytä" eli juhlapäivää tehdä kaikkea noin idioottia? Loukkaannun sydänjuuriani myöten jos minun häissäni joku kehtaa ruveta leikkimään?! Ei hemmetti, koko elämän juhlavin päivä päin persettä kertaheitolla. Saati sitten että paras ystäväni jonka olen kutsunut "kaasoksi" eli kulkemaan perässäni alttarille, paasoaisi äänessä illan ja järjestelisi kaikkea "ölinää" MINUN häissäni. Siis häissäni!! Heeranen aika, yksissäkään ystävieni häissä ei ole todellakan harrastettu mitään naurettavaa leikkimistä ja idioottimaista "viihdykettä". Ei ole todellista. Toivottavasti en ikinä joudu tuollaisiin pelleily häihin. Edes vieraaksi.

        Wau..aika hieno tekstiä latelit!

        Siis, että joku kertaisi alkaa leikkiä SINUN häissäsi. Ei kai siellä kukaan mitään leiki, kun itse sinä kai olet ohjelman laatinut jos kaason tehtävä on vain saattaa sinut alttarille. Eli itsehhän siitä päätät. Ja paljon kertoi kaason arvostamisesta/roolista tuo hänen tehtävänsä eli kulkea sinun perässäsi alttarille. Taidatkin kaivata aika lailla hännystelijöitä ympärillesi. Eri asia, jos kaasosi ei halua tehdä mitään, mikä taas kertoo jotakin ystävyydestänne. Tai sitten siitä ettei sinulle ole ystäviä. Vaikutelma on, että joko olet itsekäs ja haluat kaiken vain itse tai sitten kaasosi ei halua tehdä mitään kun ei usko, että sinäkään tekisit hänen vuoksesi. Minun kaasoni taas on jo innolla kysellyt, mitä kaikkea hänellä on kunnia hoitaa ja todella arvostan hänen asennettaan tehdä meidän (minun ja tulevan puolison) häistä upea juhla erilaisin ohjlmanumeroin höystettyinä. Eli ei siis välttämättä leikkien vaan toki juttelemma yhdessä (kaaso, minä ja sulhaseni) minkälaista ohjelmaan järjestetään. Sitten tuohon kommenttisi loppuun, joka leimaa koko korjoitustasi. Lueppa se nyt vielä uudelleen ja mieti todella oletko menossa yksin itsesi kanssa naimisiin, vai menetkö naimisiin miehesi kanssa, mutta häät ovat SINUN juhlasi.


      • morsian minäkin
        kesämorsian kirjoitti:

        Wau..aika hieno tekstiä latelit!

        Siis, että joku kertaisi alkaa leikkiä SINUN häissäsi. Ei kai siellä kukaan mitään leiki, kun itse sinä kai olet ohjelman laatinut jos kaason tehtävä on vain saattaa sinut alttarille. Eli itsehhän siitä päätät. Ja paljon kertoi kaason arvostamisesta/roolista tuo hänen tehtävänsä eli kulkea sinun perässäsi alttarille. Taidatkin kaivata aika lailla hännystelijöitä ympärillesi. Eri asia, jos kaasosi ei halua tehdä mitään, mikä taas kertoo jotakin ystävyydestänne. Tai sitten siitä ettei sinulle ole ystäviä. Vaikutelma on, että joko olet itsekäs ja haluat kaiken vain itse tai sitten kaasosi ei halua tehdä mitään kun ei usko, että sinäkään tekisit hänen vuoksesi. Minun kaasoni taas on jo innolla kysellyt, mitä kaikkea hänellä on kunnia hoitaa ja todella arvostan hänen asennettaan tehdä meidän (minun ja tulevan puolison) häistä upea juhla erilaisin ohjlmanumeroin höystettyinä. Eli ei siis välttämättä leikkien vaan toki juttelemma yhdessä (kaaso, minä ja sulhaseni) minkälaista ohjelmaan järjestetään. Sitten tuohon kommenttisi loppuun, joka leimaa koko korjoitustasi. Lueppa se nyt vielä uudelleen ja mieti todella oletko menossa yksin itsesi kanssa naimisiin, vai menetkö naimisiin miehesi kanssa, mutta häät ovat SINUN juhlasi.

        Niin.. Mieheni ei tosiaan ole tässä kanssani kirjoittelemassa, joten kirjoitan omasta puolestani. Siksi MINUN häät. Kaaso ei myöskään ole hänen paras ystävänsä vaan minun.
        Hännystelijöitä? Siis kaason tehtävähän on kulkea perässä sinne alttarille? Vai? Itse kun olin pari vuotta sitten kaasona, kuljin perässä alttarille. En järjestänyt mitään leikkejä ym. älytöntä. Ne häät, kuten omatkin on ja on tarkoitus ollakin juhlat joissa syödään, juodaan ja jutellaan.


      • Miss Kaaso
        morsian minäkin kirjoitti:

        Niin.. Mieheni ei tosiaan ole tässä kanssani kirjoittelemassa, joten kirjoitan omasta puolestani. Siksi MINUN häät. Kaaso ei myöskään ole hänen paras ystävänsä vaan minun.
        Hännystelijöitä? Siis kaason tehtävähän on kulkea perässä sinne alttarille? Vai? Itse kun olin pari vuotta sitten kaasona, kuljin perässä alttarille. En järjestänyt mitään leikkejä ym. älytöntä. Ne häät, kuten omatkin on ja on tarkoitus ollakin juhlat joissa syödään, juodaan ja jutellaan.

        Kaipa jokainen haluaa itsensä näköiset häät, onhan se suuri juhlapäivä, ainutkertainen koko elämässä. Joillekin sopii "leikkiminen" joillekin pelkkä oleskelu ja juhliminen hyvien ystävien ja sukulaisten kesken. Kukin tyylillään. Itse taas olen sitä mieltä, että jonkun näköinen ohjelma kuuluu häihin, koska se tuo mukavaa vaihtelua juomiseen ja syömiseen. Eikä leikkeihin ole pakko osallistua jos ei halua. Itse järjestin parhaan yståäväni (morsian) pyynnöstä hänen persoonaansa sopivaa ohjelmaa. Koska ystäväni on melko rempseä ja iloinen ja puhelias ihminen oli itsestään selvää, että häissä on kaiken kauneuden ja arvokkuuden keskellä aimo annos huumoria. Leikitkin keskittyivät morsiuspariin, eli oli tyypillinen tuttu-juttu hiukan erikoisemmilla morsiuspariin liittyvillä kysymyksillä ja tehtävillä. Leikin tarkoituksena oli antaa kaikille häävieraille käsitys morsiusparin tapaamisesta ja muusta sellaisesta. Kaikki kun eivät kuitenkaan ole niin läheisiä. Sitte oli tyypillinen leikki, jossa on vieraat mukana: kuka jää ilman tuolia niin saa jonkin tehtävän jollekin kuukaudelle. Esim. "Vie morsiamelle kevätkukkia huhtikuussa". ja sellaisia,jotka on mahdollisia myös toteuttaa ensimmäisen aviovuoden aikana. Sitten pidin puheen, jossa kerroin ystävyydestämme ja suhteestani ystävääni ja hänen mieheensä. Siis miten he tapasivat ja miten suhteen alkumetrit sujuivat. Puhe oli humoristinen ja liikuttava, niin morsian, sulhanen kuin minäkin liikutuimme kyyneliin. Sitten oli tanssia, laulua ja syömistä/juomista. Toki iloisiin häihin kuului myös snapsi-laulut ja saksalainen hääperinne: kun morsian poistuu, naiset hyökkäävät halaamaan ja pussaamaan sulhasta poskelle. Ja kun sulhanen poistuu, miehet hakevat morsiamen tanssiin tai halaavat. Iloinen pieni lisä häiden temmellykseen. =) Tällaista meillä, mutta jokainen tyylillään. Itse olen sitä mieltä, että kaikkien leikkien ei tarvitse olla typeriä, kunhan ne toteutetaan tyylillä ja morsiusparin kanssa yhteisymmärryksessä.


    • kaaso

      ..olin kaasona ja meillä minä pidin puheen, kukaan muu kun ei halunnut, mutta kai se yleisin käytäntö on että yksi kaaso/bestman puhuu tai sitten pitävät yhdessä puheen :) Tärkeimmät tehtäväni olivat morsiammen pukeminen aamulla, kukkien haku ja vieminen juhlapaikalle, hääauton koristelu (aamulla, kannattaa tehdä jo illalla jos oma auto), Juhlissa hoidin lahjapöydän, infosin tarjoiluhenkilökuntaa ja orkesteria ohjelmasta ja aikataulusta, pidin puheen, juonsin ohjelmat ja huolehdin morsiusparista :) Ja kaikkea muuta pientä esim. unohtuneiden tavaroiden etsiminen ja mokien peittäminen ;) KAmala homma mutta ystäväni on kyllä sen arvoinen :)

      • Kaasona juuri

        Olen samaa mieltä. Kaason tehtävä on antoisa mutta erittäin raskas ja täynnä velvollisuuksia ja muistamisia. Kaasoksi ryhtymiseen täydestä sydämestä tai ei ollenkaan.
        Sydänystävä on kyllä kaiken raadannan arvoinen.
        Ja muuten, minä en kävellyt morsiamen perässä alttarille, vaan seisoin siellä bestmanin kanssa jo etukäteen.


      • Sentsu
        Kaasona juuri kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Kaason tehtävä on antoisa mutta erittäin raskas ja täynnä velvollisuuksia ja muistamisia. Kaasoksi ryhtymiseen täydestä sydämestä tai ei ollenkaan.
        Sydänystävä on kyllä kaiken raadannan arvoinen.
        Ja muuten, minä en kävellyt morsiamen perässä alttarille, vaan seisoin siellä bestmanin kanssa jo etukäteen.

        samoin minä.
        Kaason hommista olen aivan samaa mieltä!
        Kaamea homma,mutta myöskin aivan ihana.Ellei ole valmis vaikka makaamaan kuralätäkköön,ettei morsiammen puku likaannu,niin ei kannata ottaa tehtävää vastaan!!! =)


      • kirsi
        Sentsu kirjoitti:

        samoin minä.
        Kaason hommista olen aivan samaa mieltä!
        Kaamea homma,mutta myöskin aivan ihana.Ellei ole valmis vaikka makaamaan kuralätäkköön,ettei morsiammen puku likaannu,niin ei kannata ottaa tehtävää vastaan!!! =)

        eiköhän ole vähän liikaa vaadittua ja liioiteltua, että pitäisi uhrautua morsiammen eteen ja tehdä kaikki mitä hän haluaa tai käskee...

        ystävyys ja kaason toimi ei mun mielestä vaadi uhrautumista, vaan voi tehdä sen minkä parhaaksi näkee ja minkä muilta hommiltaan (opiskelu, työt...) ehtii ja jaksaa.

        morsian kyllä ehtii itsekkin tekemään osan hommista, ei siihen tarvita orjalaumaa hoitamaan hänen tehtäviään ja apuna voi olla useampi kaaso :-)


      • Sentsu
        kirsi kirjoitti:

        eiköhän ole vähän liikaa vaadittua ja liioiteltua, että pitäisi uhrautua morsiammen eteen ja tehdä kaikki mitä hän haluaa tai käskee...

        ystävyys ja kaason toimi ei mun mielestä vaadi uhrautumista, vaan voi tehdä sen minkä parhaaksi näkee ja minkä muilta hommiltaan (opiskelu, työt...) ehtii ja jaksaa.

        morsian kyllä ehtii itsekkin tekemään osan hommista, ei siihen tarvita orjalaumaa hoitamaan hänen tehtäviään ja apuna voi olla useampi kaaso :-)

        että osaatte ottaa kaikki niin kirjaimellisesti...Totta kai se oli liioittelua,jokainen tekee sen mitä omalta osaltaan pystyy ja kykenee,mutta hääpäivänä kaason tehtävä on olla morsiammen oikea käsi,eli helpottaa morsiammen päivää ja antaa hänen keskittyä "suureen päiväänsä",silloin kaason tehtävä on hoitaa asiat,että tämä tilanne toteutuisi niin pitkälle,kuin mahdollista...
        Asian villakoira oli,että kaason on varauduttava siihen,ettei hetken aikaa ehdi ihan joka hetki sitä omaa laatuaikaansa viettämään...Jos ei halua olla avuksi tai aika ei riitä,ja sen tietää,silloin ei kannata ottaa tehtävää vastaan,varsinkin jos on ainoa kaaso.


      • Täh!

        "Kamala homma mutta ystäväni on kyllä sen arvoinen" ???

        Onpas kiva asenne sulla ollut kaasontehtäviisi. Varmaan kovin duuni mihin olet pikku elämäsi aikana joutunut. Joo-o!


      • Voi parkoja...
        Täh! kirjoitti:

        "Kamala homma mutta ystäväni on kyllä sen arvoinen" ???

        Onpas kiva asenne sulla ollut kaasontehtäviisi. Varmaan kovin duuni mihin olet pikku elämäsi aikana joutunut. Joo-o!

        Jos on N I I N kovaa olla kaasona, ei kannata siihen ryhtyä...


    • Kaaso

      - järkkäät polttareita
      - hääpäivänä: olet henkisena tukena pitkin päivää
      - puet morsiamen
      - kirkossa pidät kimppua ja katsot, että morsiamen puku, etenkin laahus, "kulkee" hyvin mukana
      - olet mahdollisesti hääautossa mukana, tai sitten tämän sijasta hääpaikalla ohjaamassa vieraita pöytiin
      - noudat morsiuskimpun ja sulhasen ns. vieheen ja erillisen pienen heittokimpun sekä mahdollisen oman kaasokukkasi
      - vastaat lahjapöydästä
      - hoidat juontamisen (usein yhdessä bestmanin kanssa)
      - jos osaat soittaa/laulaa/lausua runoja, esiinnyt juhlassa näiden merkeissä
      - huolehdit aikataulusta
      - jos morsian tarvitsee jotakin, olet siinä auttamassa ja järkkäämässä
      - olet mahdollisesti mukana valokuvauksessa (kuvattavana siis)
      - jos hääyö ei ole hotellissa, järkkäät hääparille bestmanin kanssa hääyöksi suolapalaa tai pikkuherkkuja

      • morsian ja kaaso

        Listasi oli pitkä, ihan kaikesta en ole kanssasi samaa mieltä. Eli hommia voi ja tulee delegoida myös muille läheisille esim. on kohtuutonta vaatia kaasoa hakemaan morsiuskimppua yms. kesken kiireisintä valmistelua. Paitsi että kaaso auttaa morsianta pukeutumisessa ja muussa valmistautumisessa on kaason itsekin pukeuduttava ja laittauduttava juhlakuntoon. Kyllä sulhanen bestmaninsa kera huolehtii kukkalaitteiden hakemisista. Myöskin lahjapöydän huolehtimisesta voi vastata joku muu kuin kaaso esim. toinen läheinen ystävä, sisko, kummi.

        Itse hääni jo viettäneenä ja pian taas kaasoksi päässeenä arvostan eniten juuri sitä henkistä tukea, mitä itse sain ja mitä itse aion ystävälleni antaa. Päivä on tärkeä, eikä sen tarkoitus ole uuvuttaa parasta ystävää jo ennen häitä tai hääjuhlassa joka ikisellä yksityiskohdalla.
        Kaasollakin on oikeus nauttia juhlista ilman ylimääräisiä paineita.

        Moni ystäväni on ottanut tavaksensa pyytää useampia kaasoja esim. kolme läheistä ystävää tähän tehtävään. Tällöin on helpompi delegoida tehtäviä tasapuolisesti vähän jokaiselle. Polttareiden suunnittelu/toteuttaminen yms. yllätysten järjestäminen on itseasiassa kolminkerroin hauskempaa.
        Suosittelen.


    • hennessy

      Olin kesällä bestman ja pidin puheet jne. Kaikki ei mennyt ihan nappiin, mutta kaikilla oli silti mukavaa ja hauskaa. Etukäteen varsinkin puhetta jännitin, mutta tilanteessa ymmärsin että ei ne juhlat niiiin vakava asia kuitenkaan ole eikä kaiken tarvii mennä putkeen niinkuin sydänleikkauksessa. Vieraatkin jännittää tilannnetta ja kun uskaltaa pitää puheen niin tulee siitä kyllä respectiä!

      Loppujenlopuks kun häät on ohi, niin kukaan niitä ei kuitenkaan muista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe