Olen laittanut puoli vuotta 500€/kk rahastoihin. Ja nyt viime aikana on tullut hirveä hinku ostaa osakkeita..vaikka en tiedä osakkeista paljoakaan. Aattelin lainata kirjastosta pari kirjaa, jos vaikka niillä se tieto nousisi. Ja olen pitänyt muutaman kuukauden kauppalehti.fi:ssä semmosta leikkisalkkua, mistä voisi tulla todellinen salkku.
Mietin vaan, että onko mitään järkeä laittaa kuukaudessa 300€ rahastoihin ja loput 200€ osakkeisiin? Tarkoituksena olisi ostaa näin alkuun 3 eri firmaa. En pysty ainakaan tällä hetkellä laittamaan palkasta enempään sivuun ja en uskalla laittaa enempää osakkeisiin, kun oon vasta alottelija. Nii ja jos osakkeissa "menee hyvin" niin voinhan laittaa sinne sitte enemmän ja rahastoihin vähemmän.
Tai pitäiskö ensin säästää muutamia tonneja ja kerätä tietoa osakkeista ja sitte vasta sijoittaa? Vai pitäiskö laittaa kuukaudessa 300€ rahastoihin ja 200€:lla ostaa vain yhtä firmaa? Haluisin jo ostaa osakkeita, kun osakkeet on tällä hetkellä aika alhaalla! Ajattelin, että säästäisin 5-10v, kun pitäisi jossain vaiheessa ostaa oma kämppä.
Miten tekisitte ite?
Onko mitään järkeä..?
3
220
Vastaukset
- - € -
Rahastot voivat olla yksi hyvä tapa aloitta sijoittaminen ja samaan aikaan kun alkaa enempi perehtyä sijoitamiseen, joskin niiden onglmana on mahdollista tuottoa syövä korkea kulurakenne. Toisaalta rahastotkin tulisi valita yhtä suurella huolella kuin osakkeetkin.
Indeksiosuuksiin sijoittaminen on kulurakenteltaan edullisempaa ja päsee helposti markkinoille joille olisi vaikeampi tehdä suoria sijoituksia osakkeisiin.
Nyt on oikeastaan hyvä aika alkaa sijoittaa osakkeisiin sillä listoilla on enempikin pohjimmiltaan terveitä ja osinkoakin maksavia vakaita yrityksiä joiden kurssi on yleisen taloudellisen tilanteen vuoksi varsin maltillinen ellei jopa edullinen ja joilla on hyvä kurssinnousun potentiaali keskipitkällä ja pidemmällä aikavälillä, kunhan talouskriisi alka aikanaan taittua.
Osakkeisiin sijoittaessa pienemmillä summilla kannataa valita välittäjä jolla on maltilliset kulut. Vaikkapa Nordnet on yksi hyvä vaihtoehto ja kohtuullinen välityspalkkioiltaan ilman säilytyspalkkioita.
Pienemmällä budjetilla ei kannata liiaksi hajauttaa, vaan valita muutama potentiaali yritys. Noilla summilla osakkeita voisi ostaa vaikkapa joka toinen kuukausi tai aina tilanteen mukaan jos tulee sopivampi oston paikka.
Kun sijoituksissa on okeaa omaa rahaa, niin toimintaan tulee aivan eri ote ja kiinnostus. Toivotan kaikkea hyvää uuteen sijoitusharrastukseen, se avaa ikkunoita moneen muuhunkin asiaan, maailmantalouteen ja tapahtumiin.
"Saario: Aina on hyvä aika aloittaa sijoittaminen"
- http://www.taloussanomat.fi/ps-saastot/2012/01/31/saario-aina-on-hyva-aika-aloittaa-sijoittaminen/201222150/262
Ps. Tuo Saarion kirja kannatta hankkia aivan ensilukemisiksi. Samoin oheinen "Löydä helmet-vältä kuplat! Henri Elo. Niistä on hyvä aloitta lukeminen.
- http://www.osakeliitto.fi/page.php?hid=192
Keskuelua sijoittamiseen liittyvästä kirjallisuudesta:
- http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=87315&tstart=225
- http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=85756&tstart=325
Kaikkea sijoitamista aloittavalle:
- http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/ann.jspa?annID=27&forumID=4 - Vakuusvaje
Silloin kun itse aloitin ei rahastoja ollutkaan, eikä niitä ole myöhemminkään tullut ikävä. On turha maksaa rahastoille, kun osakkeet voi omistaa suoraankin. Ymmärrän kyllä miten pelottavalta tuntuu tehdä itse omat päätöksensä ja vastata niistä. Muutaman tonnin pitää rahastoissa halvemmallakin, mutta salkun kasvaessa rahastopalkkiot alkavat kummasti nousta.
Yksi vaihtoehto on laittaa tästä lähtien rahastoihin 200 kuussa ja ostaa 3 - 4 kuukauden välein tonnilla osakkeita. Silloin saat kauppaerän jo riittävän suureksi. Muutamalla ensimmäisellä ostokerralla aina eri ja erilaista yhtiötä, niin siitä se hajautuskin syntyy vuodessa tai kahdessa.
Kirjatieto on hyväksi ja sen hankkimiseen paras motivaatio on omistaa osakkeita. Kiinnostus pysyy yllä, kun omat rahat ovat pelissä ja niillä on selkeät sijoituskohteet. - Sara111
Kiitos teille! Tuo kuullosti järkevältä, että 200€/kk rahastoihin ja 3-4kk välein tonni osakkeisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk863287Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921879Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871723- 1441571
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651458- 1621433
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur941355Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671351Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001304- 861247