rakennusvalvonta=mörkö?

rakn2012.

Hei,

Kun jo rakentaneita kuuntelee niin tuntuu, että kaikki tuon rakennusvalvonnan kanssa on aina niin vaikeaa . Olisin mielenkiinnosta kysellyt onko teillä ollut omassa projektissa näin?

Oliko luvan saanti vaikeaa? tai mikä siinä oli vaikeaa ja miten rakennusvalvonta toimi rakennusaikana?

Kiinnostaa oma rakentaminen tänä vuonna, mutta tuntuu niin vaikealta nuo kaikki lupa-kuviot

13

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1720

      Riippuu siitäkin, mitä ja mihin rakentaa, rakennusvalvonnan kanssa ei ole vaikeuksia, jos rakentaja noudattaa määräyksiä, vaikeuksia synnyttää siis oma tietämättömyys.

      Luvat tulevat automaattisesti, jos lupahakemuksissa on Kaikki tarpeellinen, tai puutteet voidaan nopeasti korjata, kunnan miehiä näkyy vain mittauksissa ja katselmuksissa.

      Sensijaan byrokratia, joka ei suinkaan ole rakennusvalvonnan keksintöä, aiheuttaa hankaluuksia. On oltava pääsuunnittelija, jonka on todistettava pätevyytensä. On oltava vastaava työnjohtaja, ilman näitä ei lupaa tule.

      Pääsuunnittelijahan on löydyttävä, jos meinaa edes alkuun päästä, mutta vastaavaa työnjohtajaa ei sitten vapailta narkkinoilta löydykkään, kaikki ovat kytköksissä johonkin rakennusalaan, sama koskee myöhemmin vaadittavaa LVI työnjohtajaa= "suunnittelu työnjohtaja löytyy, kun ostat työn ja tarvikkeet meiltä"

      Niin, että nämä asiat kannattaa selvittää ensin, niihin voi mennä pari vuottakin.

    • 9+4

      Aloitin rakentamisen Espooseen viime vuonna. Laadin itse suuren osan luvan liitteeksi tarvittavista asiakirjoista ja laadin itse lupahakemuksen. Lupahakemuksen pystyi tekemään netissä. Lupa tipahti parin viikon odottelun jälkeen. Kannattaa selvittää etukäteen mitä vaaditaan ja mitkä ovat rakennettavan tontin vaatimukset niin mitään ongelmia ei tule. Tässä omat kokemukseni Espoosta mikä ei kuulemani mukaan kuitenkaan ole "helpoimmasta päästä".

      • 18+9

        Pari taloa Espooseen tehtynä ja tarkoitus on aloittaa kolmatta tekemään n. 2 vuoden kuluttua.

        Kun osaat homman noin, niin sopiiko, että maksan sinulle jonkun sopivan korvauksen (esim. 5000€) ja sinä maksat KAIKKI rakennusvalvonnasta aiheutuneet viivästyksien suorat ja epäsuorat kulut?

        Laita vain yhteystietoja tulemaan kiitos.

        Ensimmäisen luvan saamiseen meni n. 3kk ja toisen 12kk. Kolmannen kohdalla veikkaus on 3kk-36kk.


    • Gdfg

      Sipooseen rakennettiin 2010-2011 ja rakennusvalvonnan toiminta oli mielestäni ihan asiallista ja "ihmisläheistä". Kai se on pienemmän paikkakunnan etuja että asioista voi puhua ihan niinkuin normaali-ihmisten kansa.

    • Periaatteessa homman pitäisi menemän niin, että rakennusvalvonta valvoo vain rakentamisen säännöstenmukaisuutta, ettärakennushankkeeseen ryhtyvän suunnitelmat eivät loukkaa naapurin oikeuksia (asemakaavamääräykset), ja että toteutus on hallittua (suunnittelijoiden pätevyydet yms.)
      Ei kannata odottaa rakennusvalvonnalta aktiivista palveluotetta - eivät esimerkiksi suosittele suunnittejoita tai muutoinkaanhelpota elämääsi.
      Jos rakennuttajalla on asiat kunnossa, pitäisi rakennusvalvonnassa asioinnin olla helppoa. Kunnossa olevan hakemuksen kanssa rakennusvalvonnalle jää kumileimasimen rooli.
      Ongelmat useimmiten alkavat siitä, kun yritetään mennä yli aidan matalimmasta kohdasta...

    • häiriön naapuri

      eiköhän suurimmat ongelmat ole kateellisten naapureiden kanssa.

      • Kokemusta on

        Varsinkin jos heillä on suhteita rakennusvalvontaan.


      • Laki kaikille sama?
        Kokemusta on kirjoitti:

        Varsinkin jos heillä on suhteita rakennusvalvontaan.

        Onko kokemuksesi Orivedeltä? Minulla on Orivedeltä riittävästi kokemuksia.......aina sanotaan kun naapuri......


      • Häiriön naapuri
        Kokemusta on kirjoitti:

        Varsinkin jos heillä on suhteita rakennusvalvontaan.

        no onneksi naapuri on suututtanut rakennusvalvonnan :D. sääliksi käy, ei kukaan jaksa ainaista valitusta mutta toisilla on vaan paha olla ja ymmärrystä pitäisi löytyä.


      • valittajan naapuri
        Häiriön naapuri kirjoitti:

        no onneksi naapuri on suututtanut rakennusvalvonnan :D. sääliksi käy, ei kukaan jaksa ainaista valitusta mutta toisilla on vaan paha olla ja ymmärrystä pitäisi löytyä.

        Se pyhä kolminaisuus, "ahneus-kateus-mustasukkaisuus" käsittämätön asia.
        Tosiaankin säälittävää, koska se syö sisältäpäin, sairastuttaa vakavasti, ei sekään ole mukavaa, kun naapuri vanhenee parissa vuodessa 20 vuotta.


    • byrokraattialoittele

      Rakennusvalvonta nykyään on kuin katsastuskonttorit 80-luvulla.

      Se erotus että ennen auto oli pakko katsastuttaa.
      Nyt ei ole pakko rakentaa.

      Joten lisää vaan byrokratiaa niin rakentaminen hiljenee. Säästyy rahaakin.

    • Vantaa rules

      Vantaalla tosia asiallista meininkiä. Neuvovat, vit....un sijaan

      • Karkkila rules

        Karkkilassa todellista palvelua ja ystävällistä neuvontaa, kaikki sujunut hyvin ja nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2435
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      403
      2043
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1928
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      110
      1210
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1083
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1047
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe